29cc motorblokje loopt niet lekker

Leekkevin

Rookie
19 dec 2016
23
0
Hallo forum-leden,

Ik weet niet of ik hier helemaal aan het goede adres ben maar heb het volgende probleem en wellicht kan iemand mij helpen:

Ik heb een step met een 29cc motorblokje erop, type is soortgelijk aan die van de bosmaaiers met buterfly carburateur.

Zodra ik trek aan het koort start hij vrijwel meteen en loopt hij netjes. Naarmate hij langer loopt wilt hij uitvallen en moet ik gas geven zodat hij aan blijft. Hoe warmer het blokje word des te sneller hij af slaat en blijft hij niet meer netjes statonair lopen. Dit doet hij met de voorgestelde basis afstelling. Als hij uitvalt krijg ik hem wel weer meteen gestart. Spelen met de statinairschroef verhelpt het probleem niet.

Ik heb de carburateur schoongemaakt, en nieuwe pakkingen tussen het spruitstuk geplaatst. De zuiger zag er netjes uit. En de tank zuigt absoluut geen vacuum deze is ook voorzien van nieuwe slangen en filters. Ook is het bolletje waarmee je de benzine rond pompt is steeds voorzien van brandstof. De bougi vonkt goed en is iets wat aan de donkere kleur.

Zie ik iets over het hoofd? Of doe ik iets fout? Mocht iemand een idee hebben alvast bedankt voor de moeite, ik probeer eventuele vragen van jullie kant zo goed mogenlijk te beantwoorden, of tips op te volgen.

Groetjes Kevin
 
Even een andere invalshoek: Kan het niet een elektrisch probleempje zijn? Overslaan van de bougiekabel/dop zodra het blokje warmer wordt? Ik heb iets soortgelijks gehad bij mijn motor en daar bleek het dat de (versleten) bougiekabel vonkjes doorsloeg bij een bepaalde temperatuur.
 
Houd dit ook als uitgangspunt: Totaal van de 2 moet ongeveer 3 zijn.
Dus draai je de 1 naar 1,25 dan de ander op 1,75 (als je gaat stellen)

Ik weet niet wie je dat wijs gemaakt heeft dat de som 3 moet zijn, maar leuk verzonnen iig maar helaas nonsense. 1,5 tot 2 slagen uit is normaal (bij Stihl) de basisafstelling.

Zorg dat het ding (al dan niet wat hoger) stationair loopt en warm de motor op tot deze op bedrijfstemperatuur is. Daarna gooi je het gas vol open en stel je de H-stelschroef totdat de motor de meeste toeren draait. Dan zijn er best wel wat bij die kleine dingen.

Vervolgens stel je de motor stationair af op het toerental waar deze op moet staan. (vast wel ergens te vinden) Dan trek je vanaf stationair het gas wederom vol open en dan opletten of de motor verslikt / verzuipt / niet lekker klinkt. Dan de L schroef verzetten en weer proberen, net zo lang tot deze goed oppakt. Hou je stationair toerental in de gaten zodra je de L-schroef verzet hebt, want dat toerental veranderd zodra je aan de L-schroef komt. Stationair schroef moet je dus steeds bijregelen.

Geef na iedere L- en stationair poging een paar keer gas en laat de motor dan terugzakken naar stationair. Je zult merken dat ie lang niet altijd terugkomt op het juiste toerental en dat regel je dan weer af met de stationair schroef.

Zodra je stationair goed is en de motor goed oppakt nog een keer plankgas vol in toeren checken of ie nog net zo hoog komt als in het begin, anders weer even met de H schroef spelen.

Met dan alles net zo lang pielen totdat ie lekker stationair loopt, goed oppakt en goed doorjankt.
 
Iedereen bedankt voor de reacties en de moeite om mee te denken. Ondanks ik vanalles heb proberen af te stellen blijft hij niet lang stationair lopen naarmaten hij warmer word.

De onsteking vonkt als een tierelier al kan ik niet kijken hoe hij in het warmen blok vonkt natuurlijk.

Ik heb een compleet nieuw carburateurtje besteld omdat ik door alle bomen het bos niet meer zie.

Mocht dat niet baten ga ik met verder met de ontsteking.
 
Terug
Bovenaan Onderaan