Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Elektrisch rijden wordt pas echt interessant tegen de tijd dat laserguns realistisch zijn.

Het bottleneck zit namelijk op de huidige energieopslag mogelijkheden. Zodra hier flinke vooruitgang in geboekt wordt zal de actieradius juist een sterktepunt van elektrisch rijden worden. Hetzelfde geld volgens mij voor laserguns. Enige reden waarom dat nog niet kan is, omdat er geen praktische manier is om al de benodigde energie op te slaan.

Uiteraard zijn de hoeveelheid laadpalen ook een key benodigdheden maar hier zal de push door (inter)nationale autoriteiten wel voor zorgen. Tegen de tijd dat al deze zaken samenkomen zullen zij er ook voor zorgen dat het gebruik maken van verbrandingsmotoren zo lastig mogelijk gaat zijn.

Mijn hoop is eigenlijk om zo lang mogelijk te genieten van niet-elektrische motoren, voordat het niet meer kan. Want ik zal wel de betere uitlaatgeluiden missen als we straks allemaal elektrisch rijden.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, ik zie niet de relatie met laserguns, die dingen zijn me nu al veel te realistisch. Ik zie de boa's af en toe verdekt opgesteld staan en dan ben ik altijd weer blij dat ik vanaf de andere kant kwam...

Maar wat jij moet doen is een keer met een elektrische motorfiets gaan ríjden. Niet er op mopperen of anderen napraten; ga eens rijden met bijvoorbeeld een Zero SR of een Energica.

Ga nu eens erváren wat het is om elektrisch te rijden, ga meemaken hoe puur het rijden is; hoeveel logischer de bediening, hoe ongehoord soepel het koppel altijd beschikbaar is, hoe fijn het is om niet gestoord te worden door dat overbodige lawaai.

Dáárna praten we verder.
 
Laatst bewerkt:
Elektrisch rijden wordt pas echt interessant tegen de tijd dat laserguns realistisch zijn.

Het bottleneck zit namelijk op de huidige energieopslag mogelijkheden. Zodra hier flinke vooruitgang in geboekt wordt zal de actieradius juist een sterktepunt van elektrisch rijden worden. Hetzelfde geld volgens mij voor laserguns. Enige reden waarom dat nog niet kan is, omdat er geen praktische manier is om al de benodigde energie op te slaan.

Uiteraard zijn de hoeveelheid laadpalen ook een key benodigdheden maar hier zal de push door (inter)nationale autoriteiten wel voor zorgen. Tegen de tijd dat al deze zaken samenkomen zullen zij er ook voor zorgen dat het gebruik maken van verbrandingsmotoren zo lastig mogelijk gaat zijn.

Mijn hoop is eigenlijk om zo lang mogelijk te genieten van niet-elektrische motoren, voordat het niet meer kan. Want ik zal wel de betere uitlaatgeluiden missen als we straks allemaal elektrisch rijden.
Ik vind dit een hele rijke toevoeging. Dank hiervoor, ik ben tot hele nieuwe inzichten gekomen.
 
Hij bedoelt natuurlijk een laser-gebaseerd wapen. En dat heeft weer te maken met energiedichtheid.
 
Elektrisch rijden wordt pas echt interessant tegen de tijd dat laserguns realistisch zijn.

Het bottleneck zit namelijk op de huidige energieopslag mogelijkheden. Zodra hier flinke vooruitgang in geboekt wordt zal de actieradius juist een sterktepunt van elektrisch rijden worden. Hetzelfde geld volgens mij voor laserguns. Enige reden waarom dat nog niet kan is, omdat er geen praktische manier is om al de benodigde energie op te slaan.

Uiteraard zijn de hoeveelheid laadpalen ook een key benodigdheden maar hier zal de push door (inter)nationale autoriteiten wel voor zorgen. Tegen de tijd dat al deze zaken samenkomen zullen zij er ook voor zorgen dat het gebruik maken van verbrandingsmotoren zo lastig mogelijk gaat zijn.

Mijn hoop is eigenlijk om zo lang mogelijk te genieten van niet-elektrische motoren, voordat het niet meer kan. Want ik zal wel de betere uitlaatgeluiden missen als we straks allemaal elektrisch rijden.

De tweede bottleneck die in deze discussie continue vergeten wordt is de distributie.
VOORDAT we al die laadpalen gaan plaatsen zal het nederlandse hoogspanningnetwerk grondig uitgebreid en verbouwd moeten worden. Anders is er onvoldoende energie om al die voertuigen te laden. En dan heb ik het nog niet eens over het voornemen van de regering om 2 kolen centrales te sluiten. Integendeel, er zal capaciteit bij moeten om voldoende energie te hebben. Zeker nu de regering ook het gas wil afschaffen. Dat is niet alleen te halen uit windmolens on/of zonnepanelen.

Ik ben toch erg benieuwd hoe men dit denkt op te lossen. Totdat deze puzzel niet is opgelost is de rest ook gedoemd te wachten.

Marc
 
deze discussie

Ik zie geen discussie, alleen een topic over mensen die zonder dinosap rijden en zo nu en dan iemand er tussendoor die begint te roepen dat we zonder dinosap niet kunnen rijden.

En als je het mij vraagt gaan beide van bovenstaande problemen in de praktijk weinig problemen leveren. Ik was zelf eerst ook van kamp range, maar tot ik me besefte dat ik eigenlijk nooit langer dan 200km rij met de auto/motor - op die ene vakantie op de motor na - ben ik best wel voorstander van een wat elektrischer leven. Het is dat op dit moment de brandstofvoertuigen flink goedkoper zijn in aanschaf, anders had ik al een elektrisch blik en een elektrisch woon-werk brik. 100 km range is genoeg voor de gemiddelde nederlander met een kantoorbaantje.

Dan het energie opwekken, ach, dat groeit vanzelf wel mee. We moeten inderdaad niet vandaag allemaal plotseling besluiten om onze auto aan het lichtnet te hangen. Dan hebben we een probleem ja.

En het laatste non-argument dat ik hier vaak voorbij zie komen is de mededeling dat de uitstoot dan niet uit de auto komt, maar uit de energiecentrale.
Laat ik nu net in de automotive wereld zitten en deze discussie al een aantal jaar eerder gevoerd hebben. Toen hebben we op basis van de eerste Tesla model S een berekening gemaakt. Als je het opwekken van de stroom op basis van een kolencentrale doet en dan ook alle verliezen meerekend voor het opladen van je auto, kom je op een uitstoot uit van een gemiddelde auto. Alleen hou je er dan nog geen rekening mee dat die benzine in die auto ook ergens vandaan komt en al een aantal stappen doorlopen heeft voordat het in de auto zit. Oja, en een Tesla model S weegt even iets meer en trekt ook wat sneller naar de 100 dan een gemiddeld dinosap drinkend blik.

Elektrisch rijden komt er wel, en we staan aan het begin van een spannende revolutie met betrekking tot vervoer. Jammer dat er weer veel mensen zijn die niet mee gaan, maar dat hou je altijd (dat internet waait wel over, een mobiele telefoon is niks, hoezo stofzuiger, ik heb toch een veger, enzovoort..).


(Neemt overigens niet weg dat ik morgenvroeg als ik naar het werk rij mijn brik weer aan de praat moet krijgen met flink choke en ik stiekem ook wel geniet van het geluid als ik de snelweg op rij.)
 
....Ik ben toch erg benieuwd hoe men dit denkt op te lossen. Totdat deze puzzel niet is opgelost is de rest ook gedoemd te wachten.....
Ik denk dat elektrische mobiliteit juist een oplossing is voor veel problemen.

We zitten nu al af en toe met overschotten aan energie, met al die zonnepanelen en windturbines die er bij komen wordt het straks echt een probleem waar al die energie naar toe moet op piekuren tenzij je het zo inricht dat elektrische voertuigen aan het net gekoppeld zijn en juist op dat moment laden en elektriciteit terugleveren als er ineens veel nodig is.
Dat moet met de moderne mogelijkheden toch helemaal niet moeilijk zijn. Nu zijn er al zulke initiatieven, zoek maar een op bijvoorbeeld "Vehicle2Grid".

Vergeet ook niet dat iedereen die elektrisch rijdt dus geen brandstof meer in z'n voertuig gooit, we houden in totaal een enorme plas fossiele brandstof over, een klein deel daarvan is al genoeg om alle energie op te wekken. Laat de rest van die brandstof maar lekker in de grond zitten, daar richt het ook geen schade aan.

En het is nu nog maar heel pril; er zijn nog maar weinig elektrische voertuigen, de ontwikkelingen gaan hard, grote bedrijven gaan nu ook nadenken en sommige gooien het roer om.
Zelf rijd ik op de energie die ik anders zou terugleveren, prachtig toch ?


Ik zie niet zozeer problemen, ik zie vooral prachtige mogelijkheden.

En inderdaad, om de zoveel tijd komt deze discussie terug.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er niet eens meer op in...

Het lijkt er trouwens op dat de nieuwe SuperCharger klaar is om in productie te gaan.
 
Kan er in de op een link naar of gegevens over real world actieradius van de verschillende modellen?
 
Ik denk dat elektrische mobiliteit juist een oplossing is voor veel problemen.

We zitten nu al af en toe met overschotten aan energie, met al die zonnepanelen en windturbines die er bij komen wordt het straks echt een probleem waar al die energie naar toe moet op piekuren tenzij je het zo inricht dat elektrische voertuigen aan het net gekoppeld zijn en juist op dat moment laden en elektriciteit terugleveren als er ineens veel nodig is.
Dat moet met de moderne mogelijkheden toch helemaal niet moeilijk zijn. Nu zijn er al zulke initiatieven, zoek maar een op bijvoorbeeld "Vehicle2Grid".

Vergeet ook niet dat iedereen die elektrisch rijdt dus geen brandstof meer in z'n voertuig gooit, we houden in totaal een enorme plas fossiele brandstof over, een klein deel daarvan is al genoeg om alle energie op te wekken. Laat de rest van die brandstof maar lekker in de grond zitten, daar richt het ook geen schade aan.

En het is nu nog maar heel pril; er zijn nog maar weinig elektrische voertuigen, de ontwikkelingen gaan hard, grote bedrijven gaan nu ook nadenken en sommige gooien het roer om.
Zelf rijd ik op de energie die ik anders zou terugleveren, prachtig toch ?


Ik zie niet zozeer problemen, ik zie vooral prachtige mogelijkheden.

En inderdaad, om de zoveel tijd komt deze discussie terug.

Amen :}
 
Sorry, ik zie niet de relatie met laserguns, die dingen zijn me nu al veel te realistisch. Ik zie de boa's af en toe verdekt opgesteld staan en dan ben ik altijd weer blij dat ik vanaf de andere kant kwam...

Maar wat jij moet doen is een keer met een elektrische motorfiets gaan ríjden. Niet er op mopperen of anderen napraten; ga eens rijden met bijvoorbeeld een Zero SR of een Energica.

Ga nu eens erváren wat het is om elektrisch te rijden, ga meemaken hoe puur het rijden is; hoeveel logischer de bediening, hoe ongehoord soepel het koppel altijd beschikbaar is, hoe fijn het is om niet gestoord te worden door dat overbodige lawaai.

Dáárna praten we verder.
Ik refereerde naar laserguns met een fatale werking.

Je noemt een aantal dingen die je als voordeel ziet en ik ben het daar ook grotendeels mee eens maar de actieradiussen zijn gewoon niet goed genoeg naar mijn mening. Vandaar ook mijn opmerking over de huidige energieopslag methodieken en hoe deze niet toereikend genoeg zijn (tenzij je vaak bijladen niet erg vind).

Wat betreft het geluid, ik vind dat voorlopig niet overbodig want ik geniet van een motorfiets met mooi geluid.

Wij kunnen verder praten wanneer de actieradiussen een pluspunt van elektrisch rijden worden in plaats van een minpunt. Hopelijk heb ik tegen die tijd genoeg gehad van brandstof. In principe heb ik namelijk niks tegen elektrisch rijden.
 
Kan er in de op een link naar of gegevens over real world actieradius van de verschillende modellen?

Een link naar de site van Zero met een pagina over actieradii is geplaatst in de OP.
Met dank aan Erasmos.



De actieradius is voor velen nog steeds hét hete hangijzer van elektrisch rijden, zeker als je niet kunt snelladen; niet voor niets rapporteer ik er zoveel over in dit topic, het is toch iets dat mensen willen weten voor ze eraan beginnen.
De genoemde link staat er maar ik heb er ook een "maar" bij.

Bij een benzinemotor is het verbruik afhankelijk van hoe je ermee rijdt, dat kennen we; bij een elektrische motor echter is dat effect heel veel groter.
Het gevaar bestaat dus dat je ook op het verkeerde been kunt worden gezet, dat het ondanks de ingewonnen informatie toch tegenvalt, dus dat jouw ervaring ernstig afwijkt van de beschikbare gegevens en daar wil ik voor waken.

Even een theorietje mijnerzijds.

De verbrandingsmotor waar we mee zijn opgegroeid is een complex ding; er zitten een boel onderdelen in die op en neer gaan, ze worden op gang gebracht en weer afgeremd, dingen die ronddraaien, olie verpompen, koelvloeistof rondpompen; verder is er vaak nog een ketting, er glijden nokken langs nokvolgers, kleppen worden ingeduwd en losgelaten, er wordt gas samengeperst en geëxpandeerd, de zaak trilt, er komt een hoop hitte vrij en dat moet worden afgevoerd en ook dat kost energie.

Een aanzienlijk deel van het verbruik is alleen al nodig om die verbrandingsmotor te laten draaien, en dán moet de motorfiets zélf nog aangedreven worden....
Dan kun je nog zo zuinig proberen te rijden, echt zuinig zal het nooit worden.

Met een elektrische motor is er alleen een anker en dat draait alleen maar rond, bijna alle energie gaat direct naar het rijden. Rijd je langzaam dan heb je ook echt heel weinig energie nodig.
Dit verklaart naar mijn mening (in ieder geval deels) het feit dat het verbruik bij een elektrische motor veel meer uiteenloopt met de verschillende snelheden en rijstijlen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt best gelijk, maar die keuze heeft niet iedereen. Als ik N wegen ga rijden kost het me nog een half uur extra. En dan moet je nog maar bidden dat je het heen en terug red zonder laden. Misschien is het in de spits wel nog erger vanwege files en verkeerslichten, want inhalen op N wegen is niet altijd mogelijk.

150km zonder laden in de winter met wind tegen, anders is het voor mij als vervoermiddel nutteloos. Even afgezien van of het economisch uit kan.
 
Files en verkeerslichten zijn juist goed voor je range :P Bij verkeerslichten kun je mooi naar voren kruipen waardoor je een flinke bufferzone voor je hebt na het optrekken en met files gaat je snelheid flink omlaag.

Je hebt best gelijk, maar die keuze heeft niet iedereen. Als ik N wegen ga rijden kost het me nog een half uur extra. En dan moet je nog maar bidden dat je het heen en terug red zonder laden. Misschien is het in de spits wel nog erger vanwege files en verkeerslichten, want inhalen op N wegen is niet altijd mogelijk.

150km zonder laden in de winter met wind tegen, anders is het voor mij als vervoermiddel nutteloos. Even afgezien van of het economisch uit kan.
Is denk ik wel te doen al met een nieuwe S(R) met ruitje en power tank.
 
Sorry maar ik rij de brommer zodat ik min of meer gegarandeerd een uur enkele reis onder weg ben. Geen tijd voor hindernissen onderweg.
 
Prima, dan is elektrisch rijden voorlopig niet geschikt voor jou, is de conclusie die je kunt trekken.

Ik denk dat 95% van de woon-werk-trajecten die in Nederland gereden worden dusdanig kort zijn dat ze met een elektrische motor af te leggen zijn.

Toch komt elke zoveel weken hier weer iemand van die andere 5% klagen dat het bereik van een elektrische motor niet toereikend is.
 
Ik zal eens de overige 95% vertegenwoordigen. Helaas heb ik zelf nog geen elektrische motorfiets.

Ik rijd 35.000 kilometer per jaar, woonwerkverkeer (95km heen en terug) en privé-kilometers samen. Ik heb in 2016 elke dag mijn kilometerstand bijgehouden.
En wat blijkt? Bijna al mijn ritten zijn onder de 150 kilometer per dag. Er zijn 9 dagen dat ik meer dan 150 kilometer heb gereden.

9 dagen, over 35.000 kilometer op een heel jaar. Van die 9 dagen was ik er 4 op reis.

Ik rij ongeveer elke dag, dus een elektrische motor had mij maar in minder dan 3% van alle dagen niet op een lading de dag kunnen doorbrengen. En dan zijn er nog bijlaadmogelijkheden geweest tijdens die 9 dagen.

Ik denk dat voor heel veel motorrijders de huidige actieradiussen wel volstaan. Voor mij alleszins ;)
 
Laatst bewerkt:
Pffff wat denken veel mensen in problemen in plaats van in oplossingen zeg ;)

Ik mag vandaag eerst naar Ypenburg (26km), dan naar Amsterdam Zuidoost (60km), dan naar Tiel (80km) en dan naar huis (100km), bij elkaar 266 km. In Ypenburg een afspraak van 45 minuten, dus aan de paal. In Amsterdam 3 uur, dus aan de paal. Straks rij ik nog ff naar Tiel en hoewel ik er in geloof dat ik dan thuis nog wel ga halen gooi ik um daar ook ff aan de paal, dan redt ik het makkelijk naar huis.
Kost me niet eens echt extra tijd, of ik nou alleen het slot erop gooi of ook gelijk ff de kabel inprik...
Overigens heb ik wel de chargetank dus 2.2kW aan de normale stopcontacten en 4kW aan de paal laden.
 
Dat dus, ieder zich zelf respecterend bedrijf heeft tegenwoordig wel meerdere laadpalen staan.
 
Vinden de accus het fijn als ze op worden geladen als ze nog niet leeg zijn?
Of beinvloed dat de levensduur niet?
 
Lithium-ion accu's gaan achteruit door:

- tijd
- warmte
- volledig ontladen of volledig geladen zijn

En niet zozeer door hoe vaak ze opgeladen worden.

Daarom is een laptopaccu na 5 jaar slecht; hij zit altijd in de warme laptop en wordt meestal volgehouden door de netvoeding.

Wat je het beste kunt doen om dit type accu gezond te houden is dus: nooit helemaal vol of helemaal ontladen en niet te warm laten worden.

Uit eigen ervaring met laptopaccu's weet ik dat vooral die temperatuur erg veel scheelt. Zie ook het tabelletje hier: Lithium-ion-accu - Wikipedia

Een Zero bijvoorbeeld een accumanagementsysteem, ik weet niet precies of die nog iets bijdraagt aan de levensduur van de accu? Ben ik wel benieuwd naar.
 
over temperatuur gesproken...krijg je als rijder nog iet van warmte van het "blok" ? of ben je op jezelf aangewezen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan