Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
over temperatuur gesproken...krijg je als rijder nog iets van warmte van het "blok" ? of ben je op jezelf aangewezen?
Totaal niet...

De elektromotor zit achter de batterij, tussen de achtervorklagers; hij zal best warm worden maar daar heb je niets aan.

De batterij wordt ook warm als je hem langdurig en zwaar belast, ik heb een temperatuur indicatie op het dashboard die dat aangeeft maar ook daarvan voel je niets. De batterij zit helemaal ingepakt in een dichte behuizing.

Voor warmte moet je zelf zorgen, zeker omdat het ook nog een naked bike is. Op mijn Zero zit het nieuwste model handvatverwarming van Daytona, hij heeft 5 standen en werkt prima. Als het echt koud wordt plug ik de verwarmde handschoenen in.
 
Het BMS zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat ie wacht met laden tot de batterijtemperatuur onder 55ºC is gezakt.

De batterij bestaat uit losse Li-Ion cellen die gestapeld zijn, de cellen vanaf model 2014 zijn plat waardoor de batterij relatief compact is, heel anders dan de cilindervormige cellen bij Tesla.
De ontwikkeling en het testen wordt gedaan door Farasis in de VS, het produceren van de cellen gebeurt in China onder strikte supervisie, zo heb ik begrepen.

Informatie over de batterijen die Zero gebruikt vind je in de Farasis data sheet; deze is van de mijne, model 2014.
Latere modellen kunnen nog hogere stromen aan en zijn weer iets dunner.
 
Laatst bewerkt:
.....Overigens heb ik wel de chargetank dus 2.2kW aan de normale stopcontacten en 4kW aan de paal laden.....
En prik je dan ook nog het snoer van de standaard 1300 W onboard lader in ? Dat kan tegelijk...

Ik las net in de Charge tank user guide dat je voor het laden met de charge tank het "contact" op "on" moet hebben staan.... Hoe moet ik me dat voorstellen ? Moet je er dan bij blijven ?
 
Laatst bewerkt:
Nee de contactors van de accu moeten gesloten zijn, dat kan door hem op contact te zetten of de laadkabel erin te doen. Daarna kun je gewoon de sleutel eruit halen.
 
over temperatuur gesproken...krijg je als rijder nog iet van warmte van het "blok" ? of ben je op jezelf aangewezen?

Krijg je dat bij normaal rijden met een brandstofmotor wel dan? Ik heb een tijdje terug toen ik lang voor het stoplicht stilstond met de GS500 wel even mijn handen verwarmd aan de koelribben van het motorblok, maar tijdens rijden merk ik daar volgens mij helemaal niks van.

Met mijn ZZR met kuip kan ik dat soort dingen niet eens uithalen.
 
Er zit een interne connector tussen de chargetank en de standaard lader. Sluit ik de gewone stekker aan, dan gaat de interne lader aan op 1300W en de chargetank helpt dan tot 2400W. Sluit in de J1772 stekker op de chargetank aan dan gaat de chargetank samen met de ingebouwde lader tot 4000W laden.
Ik heb vrijdag dus ruim 180km op een lading gereden. De laadpunten op de lokatie in Tiel waar ik moest zijn waren allemaal bezet dus ik kon niet bijladen... Had gelukkig op de heenweg al een voorgevoel dus de hele afstand met 100km/h gedaan. Bij thuiskomst accu op 0% en nog 3,6km range volgens de computer ;)
Mijn redenatie is dat ik als ik eerder op 0% was gekomen ik een ander laadpunt was gaan zoeken. Allegro maakt tegenwoordig ook al laadpunten naast de snelweg met J1772 stekkers, langs de A2 heb ik er beide kanten op 2 gezien. Maar gelukkig heb ik het gered... En anders had ik er een half uurtje langer over gedaan, op de 2kw die je in die tijd bijlaad kun je makkelijk 25km rijden.
 
Ja, en bij het gemeentehuis stond een full electric op een laadplek maar niet eens de stekker er in.... Stelletje aso's.
 
Dan kun je de motor toch wel er tussen wurmen?

Ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met PHEV's, aan de ene kant zijn ze een behoorlijke stimulant geweest voor het aantal laadpalen aan de andere kant is het wel kut als er een paal bezet houdt. Maar ja je kan ook moeilijk van iemand verwachten dat ie halverwege een vergadering oid z'n auto gaat uitpluggen.
Het is een kwestie van groeipijnen, want je ziet steeds meer laadpalen verschijnen :)
 
Krijg je dat bij normaal rijden met een brandstofmotor wel dan? Ik heb een tijdje terug toen ik lang voor het stoplicht stilstond met de GS500 wel even mijn handen verwarmd aan de koelribben van het motorblok, maar tijdens rijden merk ik daar volgens mij helemaal niks van.

Met mijn ZZR met kuip kan ik dat soort dingen niet eens uithalen.
Triumph Trophy 1200 nemen, het was dat ik met een leren pak reed, anders zouden je benen verbranden in de zomer. _O-
Harley, Buell, Ducati, Benelli kunnen er ook wat van. _O-

full


Bruno Forcella. :}
 
Ja, en bij het gemeentehuis stond een full electric op een laadplek maar niet eens de stekker er in.... Stelletje aso's.
Ik zag dat mijn kennis Loïc een tweet had gestuurd naar Elon Musk over dit fenomeen bij de Tesla Superchargers. Binnen 6 dagen heeft Tesla nu ingevoerd dat je moet betalen als je je Tesla aan de paal laat staan als hij vol zit. Zo'n stimulans werkt wel, denk ik. ;) (Zie ook het verhaaltje van Loïc op Medium.)
 
Dat zijn dan wel superchargers en geen normale laadpalen. En bovendien geldt het pas als meer dan de helft van de plaatsen bezet zijn.
 
Triumph Trophy 1200 nemen, het was dat ik met een leren pak reed, anders zouden je benen verbranden in de zomer. _O-
Harley, Buell, Ducati, Benelli kunnen er ook wat van. _O-

[afbeelding]

Bruno Forcella. :}

Zou daarmee wel de ultieme woon-werk verkeer motor zijn voor in de winter. Maar ik denk dat de meeste mensen niet zoveel profijt hebben van de hitte van het motorblok.
 
Warmte = energie die in beweging had moeten worden omgezet... Doe mij maar een kouwe fiets, kleed me wel op de omstandigheden :D
 
....Er zit een interne connector tussen de chargetank en de standaard lader. Sluit ik de gewone stekker aan, dan gaat de interne lader aan op 1300W en de chargetank helpt dan tot 2400W. Sluit in de J1772 stekker op de chargetank aan dan gaat de chargetank samen met de ingebouwde lader tot 4000W laden....
Dat doen ze slim.
De mijne heeft alleen de standaard lader, daarom is een beetje extra capaciteit wel welkom. Voor de toekomst is het natuurlijk handig te weten wat er allemaal mogelijk is op laadgebied.

Gisteren was het schitterend weer en heb ik de motor eens lekker uitgelaten, een lekker eind gereden. Eerst deed ik het nog rustig aan maar toen ik op het verste punt nog 65% SoC had kon ik terug gerust wat meer "gas" geven.
De motor rijdt daarbij heel leuk, het is echt een speelding. Hij rijdt heerlijk soepel en is altijd alert. Met die rijstijl zou ik 175 km ver kunnen komen.
 
over temperatuur gesproken...krijg je als rijder nog iet van warmte van het "blok" ? of ben je op jezelf aangewezen?

weet je wat ze daarvoor hebben uitgevonden?: DE AUTO
Als je niet van kou houdt, ga je met de auto. Een motor is niet bedoeld om je warm te houden. Het is ook kolder dat het blok je enige warmte geeft als je rijdt, die warmte waait direct weg.
 
Dat is het mooie van een brandstofmotor. 3/4 van de meegenomen energie zet hij niet om in beweging, maar in warmte. Daar kun je dus prima een koetsje mee verwarmen. Eigenlijk is het een kachel in beweging.
 
Dat is het mooie van een brandstofmotor. 3/4 van de meegenomen energie zet hij niet om in beweging, maar in warmte. Daar kun je dus prima een koetsje mee verwarmen. Eigenlijk is het een kachel in beweging.

Dat maakt het enorm lage rendement ietsjes beter. Maar dan nog is een elektromotor met een elektrokachel nog veel efficienter dan een plofmotor die warmte afgeeft aan het interieur
 
Met gematigde rijstijl heb ik de 220km al aangetikt, en ik heb een ritje in de planning rond het Ijsselmeer om eens te kijken hoe lastig het nou echt is. Lekker binnendoor van Leiden naar Anna Pauwlona, dijkie over, Friesland eten en gelijk ff laden, en dan weer naar huis via de andere kant... Moet te doen zijn. Het wachten is op een daggie niks te doen...
 
Hier leesvoer over elektrische en overige energie bronnen: Een relativerend verhaal over energiebronnen, energieverbruikers, voertuigen, waterstof, kernfusie en kernenergie.

Staan wat opzienbarende zaken in vermeld.

Bijvoorbeeld dat NL in 2015 meer steenkool heeft verstookt dan in de jaren ervoor. En dat we in 2013 als landje 0,57% van alle verbruikte energie van dat jaar hebben verstookt.
Of de tabel van typen energie centrales per land in Europa. Wat als Duitsland, Frankrijk en België hun kern centrales zou sluiten? Wat zou het alternatief zijn?

Grootste probleem is de groei. Er komen meer mensen bij en de luxe moet per persoon ook omhoog. Dus die O,1 procent wereldwijd zonneenergie die er intussen is bij gekomen en die paar procent wind energie gaan dat niet compenseren.

Geen kindjes maken, geen vlees eten en op de trapfiets naar het werk. Dat zet zoden aan de dijk. Maar ook al zouden we dit landelijk doorvoeren en ook al zijn we hier een flinke energie verbruiker is het wereldwijd gezien nog nauwelijks uitstel van executie.
 
Ken jij mijnheer van Staveren, Roesten?
Iedereen kan natuurlijk een website in elkaar kloppen, ik weet niet of mijnheer van Staveren de juiste en betrouwbare bronnen gebruikt.
Dat Nederland in 2015 een record aan steenkool heeft verstookt is al een scheef feit. Het komt namelijk doordat de USA dusdanig op fracting is overgestapt dat ze tegen een spotprijs kolen zijn gaan dumpen. Het loont niet meer om aardgas te stoken, Amerikaanse kolen zijn te goedkoop.
Zijn we over twee jaar weer mileuvriendelijk als de kolenprijs weer stijgt?
Het basis idee klopt natuurlijk wel, als de bevolking afneemt zal de energieconsumptie ook afnemen.
Maar er komt van de zon meer energie aanstralen dan we ooit kunnen opmaken. Nu kan je met mijnheer van Staveren gaan somberen, maar volgens mij is het zinvoller om te kijken hoe we al deze energie kunnen opvangen.
Daarnaast mag de paus condooms en spiraaltjes gaan uitdelen.
 
Ken jij mijnheer van Staveren, Roesten?
Iedereen kan natuurlijk een website in elkaar kloppen, ik weet niet of mijnheer van Staveren de juiste en betrouwbare bronnen gebruikt.
Dat Nederland in 2015 een record aan steenkool heeft verstookt is al een scheef feit. Het komt namelijk doordat de USA dusdanig op fracting is overgestapt dat ze tegen een spotprijs kolen zijn gaan dumpen. Het loont niet meer om aardgas te stoken, Amerikaanse kolen zijn te goedkoop.
Zijn we over twee jaar weer mileuvriendelijk als de kolenprijs weer stijgt?
Het basis idee klopt natuurlijk wel, als de bevolking afneemt zal de energieconsumptie ook afnemen.
Maar er komt van de zon meer energie aanstralen dan we ooit kunnen opmaken. Nu kan je met mijnheer van Staveren gaan somberen, maar volgens mij is het zinvoller om te kijken hoe we al deze energie kunnen opvangen.
Daarnaast mag de paus condooms en spiraaltjes gaan uitdelen.

Volgens zijn Facebook profiel heeft hij op HTS Leeuwarden gezeten. Dus zeer betrouwbaar. :P

'We' vangen al die energie al op.
En een paar honderd jaar geleden was fotosynthese op een deel van wat binnen komt nog afdoende efficiënt om aan onze energie vraag te voldoen.

Volgens Jan z'n bronnen factor 7000 wat er aan zonneenergie binnen komt ten opzichte van wat we verbruiken. Dan nog bewolking en zeeoppervlak eraf. Maar duurt nog wel effe voordat we dan meer verbruiken dan er binnenkomt.

Met ideale zonnepanelen in de huidige opzet kom ik volgens de getallen van Jan op ruim 300 vierkante km voor NL om aan de energie vraag van 2009 te voldoen. Da's nog wel te doen.
Helaas met huidige panelen eerder ruim 2000 vierkante kilometer. En dan nog per huishouden een stapeltje Tesla batterijen om de winter door te komen.


Wat er ook gebeurt, interessante tijden komen er wel aan.
 
....Volgens zijn Facebook profiel heeft hij op HTS Leeuwarden gezeten. Dus zeer betrouwbaar. :P...
Ook hoogopgeleide mensen kunnen soms heel domme dingen zeggen... Maar dat zegt niets over de schrijver.

.....Helaas met huidige panelen eerder ruim 2000 vierkante kilometer. En dan nog per huishouden een stapeltje Tesla batterijen om de winter door te komen....

Belangrijk is dat de prijs van zonne elektriciteit inmiddels vaak lager ligt dan de prijs van fossiel opgewekte elektriciteit, en de prijsdaling van zonne elektriciteit gaat gewoon door.
Bron.
Bron.

Er komt dus een grote omslag aan, daar kun je op wachten.
Zelfs Trump kan dat niet tegenhouden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan