Suzuki GSX400F Caferacer

Weer wat stof afblazen :P

She's alive again!


Blokje loopt erg mooi, verbruikt geen olie en de kop wordt mooi gelijkmatig warm. *O*

Daarnaast heeft ze een tijdje bij Jerryt mogen logeren om voorzien te worden van een brace op de achterbrug, schokbreker montage en een nieuw subframepje. *D

D7xHavy.jpg


VxNtd6k.jpg


CmFtBMn.jpg


Wielen er weer even in voor een mooier totaal plaatje:

j2UAedS.jpg


28j1YRI.jpg


ISE7ljn.jpg


Volgende stappen:
- spacers draaien voor de wielen.
- gaten frezen/boren in de remschijfspacers en de remschijven zodat die ook gemonteerd kunnen worden.
- nieuw kabelboom bouwen
- nadenken over zitje
- tank inkorten
- nog veel meer ;)
 
Laatst bewerkt:
Dankje! Ik hoop er wat moois van te kunnen maken.

Nieuwe bovenste kroonplaat ligt ook bij de frezer te wachten. O-)
 
Ben ik lekker door je topic aan het scrollen, zie ik ineens foto's van remschijven en remklauwen die me héél bekend voor komen.

Goed bezig! Wordt mooi.
 
Eindelijk tijd gehad om wat onderdelen te produceren, nu maar hopen dat ik alles goed gemeten heb. Busjes om het voorwiel in het midden te krijgen, spacers voor de remschijven en een plaatje voor het contactslot.

Lql6QbR.jpg


Tijdje geleden al een ontwerp gemaakt voor de nieuwe kroonplaat die ik jullie graag laat zien:

6DY14ug.jpg


Ligt al bij de CNC frezer maar hij heeft het erg druk en doet het tussendoor dus nog even geduldig afwachten. :)

Afgelopen weekend een begin gemaakt aan de vormgeving van het zitje. Naar mijn mening moet ie nog wat platter worden en moet de tank ingekort worden. Binnenkort maar met schuim aan de slag om het model van de zit wat mooier vorm te geven.

zJbVElr.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoppa! Deze keer wel de gaten goed gemeten en de spacers passen perfect. 8-)

KYnukNM.jpg


rykODG3.jpg


Schijven kunnen dus binnenkort ook voorzien worden van nieuwe gaten. Morgen de wiellagers monteren en dan kan ik meteen kijken of de busjes voor het voorwiel ook goed zijn. Ik vind het mooi :)

DpnGrRC.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vroeger (1989) zelf een GSX400F gehad, maar deze wordt wel heel erg gaaf zo met die spaakwielen en deze vork en remmen!
 
Tijd om weer wat stof af te blazen.

Kleine mijlpaal is dat ze voor het eerst weer op haar eigen wielen heeft kunnen staan, bandjes zijn namelijk gemonteerd wat het verplaatsen toch wel wat makkelijker maakt.

Vervolgens weer even op bezoek geweest bij Gerard (JerryT) omdat de ketting toch net tegen de achterbrug brace aan kwam. Ook maar meteen het aanpassen van de tank laten doen en toch het subframe nog 3 cm laten verlengen. Het contactslot heeft z'n plaatsje onder de tank gekregen.

V_qitaHKhhN2yTAEX9ymkdYJ4hiVMPIJJufxKrBu_GnRCTHuzVfHR7ocHt7vN3ZDbddnergb7l_jWmEbPnC0SqN6tlv9AUF7yIIs1Nu6gUSCfKn6de5IacR1r_r14y8-3iuyGZb84yCbiJvClTIFUc6t5Cj5HEXtivM28Ic1N3z8df9vTRDn7DHd_euaeqAjgGVXcVIb3_dIedneym2u6ec2UclCklyFqpeowyR0ppqNSMxfI8b-o1-fuEmorqVuFsp5MTdSgiH87BnWZ572s_my3nYnf6kH4F1--ViwWhscb-ArUpFmt5LdzmzL7CUYMHzmW6kdQw8NY3EElWchTzVrE3XPVtCwBPGSO2wmfOwkiiAhUWhQhX5pZxiSh6U9RneM5QmPhfM1x8V-l7S-q5ggaR9YlcYoilDTAWv-wKpxM7C7VQ7obcMoKyXuEhymgFRbvnyKfzrBhvZyHMaezLn-Mj0EI7qE5NwV2jlfarPFO8L2KsDG2sSBHPw6q4IOgXo4Zd3FrLd6tu8FbWWWaYoaZvAne7A1xFgXXZuWJSvUDft3YxO3CV9_liqo9OE5OBqqQ5nrEeEcUClYC9ga86y6LBkCpFLtuKWyYmjWFA=w851-h638-no


Paar buitenfoto's:

8oPKxgO6HnyNHEug9XJWgBfPH5U7_MbzmFVLiETqSy24UprKiivsZj-nf6JQkuIVIIoKY_2yIO9gyDvNYwusJNHWiSJGr7vJrVIgneqZpPg-o6YnZPXWpJrkk0pPZpncC-euAEsQrM57t-C15jRENxg2TzMzIY4ZJrKSBKtZb4GEO75HR6n4xjM_JRQ4UIVNo2fkXwpd4X3Px7oyWkjvARvzYFkm0tpdPbvR9tSUMxyCJuVPY5O4eJ8v9UZ_BcmJmu1YIhJHDUfhkVsM7RYEbhMISixrufbkiaC_XcHUn-hb-9F_Ri7CAIwkFWML-8Hdjt9Ivx9hzkTJVqUPP-m0IMdcczEw0RpwofXmNOPk5s4ig2WiVlLjaeVBdtfh9MmTpsz95hl4VtbSy99Ey9XSaFWfnaBAsVO0187_bMlGE3RsJnVeahwU103oo-QbJu-uxtHKB6y9YQ_JxzJHn4MEZOE_P63Wuk7c2c7L25fQ3tHd5jcsFlVV36YYvfKX-1HM83Cpbo80S5Esf2wJQ1_HhP5O4M3i_rarhSbOir2fHHw_8OJii_WGmMnJTHdI5DLkKXbHtsMzakHs5bH1LO-zNNNvUgOazKf4iZrzVsre-w=w1135-h638-no


QiXFoMriotxDP-N3JmciFCCri7MrpmYt_xSvMB-fXEHVfyOfjVgH_rGVwjUBOnpUW2_Gokl0BNDmyuj6JdQ0ZR6i6_j2FnXUVNlk1TJ4xZ8L0EEmujgb5Ee-oEmEwEDdNOHa9UA5T1zC9ZI75Le8DPMWJFKk_9IItlmzZPkM3HROpU5WWcRuRccsj-RGDNdqT_7csNtoCQvNArEaTc6pQjmhL0gWM_ALFMY-HmSjLcmar2n_-axfgSwAFBsEqytcoYrlvLry7n_d4WZibgyTrABXDz3vcbqx-kXw8Dfreob_IwBE8ZXxOV-WTGIxey0xZC1NCVl8fDY3b42oxb49-IzkihzgD6Yx3BpQ-xnqy_nu6hNGSJvuRlR2Mzz3m0irUTDWeHTZ7M9goNovnnO66UeRK17akESuzwWok8ERxi7b3YoM5gECOvvLAN9OR2dcYNRcT7pI0mt4YrQK7-uFNEoAQxINMwmrpquaogytHuZjGXiBwO4ou9YlQb8ubdM-jpKK9ulWjDfHY6ou6jmxbeKI-v_FNmxhqQdTpi-DpTaj42yT7lCkAO6VMyQJnO-ZXqolcNs5PoGOO54Yic_1Z1xHc2sn15owa2UIwN-Zuw=w1135-h638-no



Daarna aan de slag gegaan met een bus pur en een zaag om het eerste model voor het zitje te maken. Die ik in de voorgaande post had gemaakt was toch niet naar mijn zin. Nu is het model wel zoals ik em graag wil hebben, binnenkort dus hardschuimplaten bestellen om daar de positieve plug van te gaan maken.

AgZRfuLBiisCsF-ihKBYG1jLwOTlj9qYjMldSuMKRI34V_jLCdVlMLzp6A_1ZJFizBWVIyuu1FZx7Sb2QrwIEb4Xj51b9YmMy0M6vCOq3cTYACeKeYUiKNF1cYANK1bR20GksfDyJNinaw8vLzEMCt31EiJYdnArR6Pun4QQuBLhT7ris6zO8Rgifo41jniXB3C4AD6ZpLlr_CWfjSpym_RMPTOX3MULkHIy_nRIDEoBuI2yCOzdW0TZk7TbsHc88XG9-0P40h5-oIs_K7UM7som1NsWOBV3gukIplQoDm1Y5imug26XA_SDRVY0jDW_UWeMXqy6tMbyDk3Jg1iXVOP0SNptrSreCRSg0clM2beHbfoDDg78uUoDUh6H7kk0QKNC2-EcpoltohfFANJcwdiC0weLvnxGOGbB-XXdfqUP_w9956o5Y5xenSnnJv3xZq6H87IXLdk-Au722d8bu16XO17ZICc3lbh-XpNS1CZ3DzjQJT2q7oUnpqpObftJTzC9GTjWVryCwTGGRCskP2c1IpAnFC3KymkcrYKifesr2Sp_awU47Y6XZ3YxLxrC7XtzVtvdcybgAchLouIdvV8OlspS4wiwfRbTOq7GnA=w1135-h638-no


Komend weekend de zadelpan maken, beugel voor de koplamp en een beugel voor het achterlicht. :]
 
Weer tijd voor een update! Werkzaamheden van afgelopen zaterdag.

Zoals gezegd was het plan om een zadelpan te maken. Dat is gelukt.

yZrT0oF.jpg


Door middel van lasmoeren in de zadelpan kunnen de boutjes van onderaf erin en vallen ze straks niet op.

Ze zullen denk ik niet weglopen _O-

6UcYrFK.jpg


Onder de plaat komen de spanningsregelaar en de ignitor. Het zitje zelf wat van glasvezel gaat worden komt bovenop deze plaat.

Verder een begin gemaakt aan de beugel voor het achterlicht en de knippers, vind ze wel mooi maar ben bang dat ze te groot gaan zijn voor de smalle fiets. Kunnen gelukkig gemakkelijk andere opgezet worden:

TctfvWT.jpg


r4auq5x.jpg


En de werkbank maar eens opgeruimd en voorzien van een handig balkje waar de rolletjes kabels op kunnen *D :

zcQWTm9.jpg


X0R2MAv.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi gedaan allemaal. Bij de eerste foto met het gespaakte voorwiel vroeg ik me af, normaal zit er een 17" in die vork. Gaat dit grotere (denk 19"?) GS550 wiel niet tegen de uitlaatbochten komen bij inveren?

Erg netjes verder allemaal.
 
Heb je zeker een punt als ik die foto zo bekijk😇
Vork is ook nog eens een stuk korter.
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik me ook al eens afgevraagd maar ik denk dat desnoods de de bochten wat naar het frame toe moeten. Moet wel gaan lukken.
 
Had ik al even aan gedacht. Voorvork komt da nog steiler te staan, ben Max Biaggi niet :X

Als de bochten niet verder dan het frame komen zou het wel moet kunnen denk ik.
 
Leuk project en leuk om te zien hoeveel tijd, geld en moeite je er in steekt.
Wat ik alleen mis en zeker voor iemand die WTB in Delft studeert is hoe of dat je al de veranderingen aan het frame, voorvork, achterbrug en achtervering benaderd.
Is het ook nog de bedoeling om met dit project te gaan rijden?
Hoe ver ben je inmiddels verwijderd van de originele geometrie, wielbasis, fork rake en trail.
Kleine veranderingen kunnen groot effect hebben en zijn soms het verschil tussen niet meer met snelheid rechtuit te rijden of niet meer de bocht door te krijgen.

Kijk eens op deze site waar een tooltje staat voor een CB400F, verander eens wat waarden en kijk hoe snel de geometrie veranderd.
En ook een site met wat lees en studie voer.
http://www.denoonsp.com/rake-trail-...&V7=35&V8=459&calc=yes&Calculate=Submit+Query

Motochassis Introduction » Motochassis by Tony Foale

Succes met je project :]
 
Bedankt voor je reactie!

Ik heb vorig jaar een frame voor een elektrische racemotor ontwikkeld en laten bouwen, ik ben redelijk op de hoogte wat de veranderingen doen qua gedrag. Maar ik waardeer de tip zeker! Moet me er wel weer even in gaan verdiepen. Hier even een plaatje van het frame (is ook al mee gereden op het circuit)

bz5LCFy.jpg


1hPppc9.jpg


(op de R6 kuipen na is eigenlijk alles custom, incl natuurlijk de aandrijving met een piekvermogen van 260 pk en een nat gewicht van 196 kg :P )

Een paar dingen moet ik zeker nog controleren, want ik ben wel van plan er mee te gaan rijden. Nu is de fiets ontworpen als toermotor en heeft een redelijk lange wielbasis met een redelijk grote balhoofdhoek. Deze is een stukje korter geworden en ook is de balhoofdhoek naar zo'n 26 graden gegaan. Dat wil vooral zeggen dat de fiets makkelijker in zal sturen en op hoge snelheden iets onrustiger kan gaan worden. Nou zullen die hoge snelheden bij een 400cc wel meevallen. Eventueel als je zelf ook nog meer erover wilt lezen heb ik nog een pdf versie van het boek van Tony Foale over motorcycle handeling en chassis design.
 
Laatst bewerkt:
Die Nova ziet er wel gaaf uit! Maare, hadden jullie niet net als de gewone kuip voor de kont ook niet die van een R6 moeten kiezen, die tank/zit is echt niet om aan te zien in vergelijking tot de rest van de fiets!

L1200360.jpg
 
Is voornamelijk omdat de motorcontroller vrij lomp is en die zit in de kont van de zit. Als het goed is zorgt het nieuwe team dit jaar voor nieuwe custom kuipen en komt er een nettere zit.

Dat de fiets gereden heeft was voor ons al een hele prestatie als je nagaat dat dit de eerste elektrische racemotor van Nederland is en dat in één jaar.
 
Kerstvakantie voor mij dus weer tijd om aan de motor te klussen *D

Tijdje terug de remschijven in de frees gezet om deze te voorzien van het boutpatroon van de GS550 naaf. Alles dubbel gecheckt en vervolgens duimen dat alles inderdaad goed gaat.

Gelukkig was dat het geval en passen de schijven nu perfect. Remklauwen lijnen ook netjes uit.

w72cbvH.jpg


X3Xudhy.jpg


Zoals al gespeculeerd werd zou de speling met de uitlaat vrij minimaal worden.

Foto met de uitlaat erop in normale stand:

NbtlpQ9.jpg


En in nagenoeg volledig ingeveerde stand:

MrmfPeP.jpg


Band raakt de uitlaat inderdaad ruim. Maar gelukkig kunnen de bochten nog een stuk naar het blok toe, genoeg om een speling tussen band en uitlaat te houden.
Maar dit zal later gaan gebeuren omdat deze uitlaatbochten niet meer te redden zijn. Zal vervangen worden door mooie rvs bochten. Dus over een paar maanden gaat de motor weer naar Jerryt toe. O-)

Gisteren bezig geweest met het positioneren van de elektronische componenten op en onder de bodemplaat van het zitje:

7VpifAg.jpg


Spanningsregelaar mooi in de rijwind.

Tm2Pv85.jpg


Startrelais voor de schokdemper en onder de tank straks vlakbij waar de accu ook komt.

Verder is het achterwiel nu correct uitgespaced door middel van een paar alu busjes. Alleen ben ik er wel achter gekomen dat de remtrommel niet de goeie is.

2sObKTW.jpg


Ik vermoed dat de velg afkomstig is van een CB550F2 uit 1977 en dat de trommel die ik nu heb van een CB550K3 uit 1979 komt. Iemand die dit vermoeden kan bevestigen of mij kan vertellen welke trommels nog meer zouden passen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan