Ktm lc4 bypass valve

Debonobo

Rookie
29 okt 2016
12
0
Krommenie
Een goede dag.

Ik heb een vraagje over mijn ktm lc4 620cc uit 1996. Het zit namelijk zo. Er is totaal geen olie druk in het blok. Hierdoor is onder andere mijn big end stuk gelopen. Nou vermoed ik dat dat komt omdat er geen bypass valve is... geen idee waarom deze er niet meer is.

Kan dit het probleem zijn? Het zit er niet voor niets in neem ik aan. Maar ik wel het graag zeker weten voordat ik dingen.ga bestellen.

Mvg,
Dennis
 
Begin eens bij het begin, had je ineens geen druk meer tijdens het rijden?
Heb je de motor met dit probleem aangeschaft?
Heb je gemeten of er inderdaad geen druk is?
Weet je waar de bypass valve zit en heb je daar gekeken of het ding er ook zit?
Wat meer info maakt het verhaal wat duidelijker.

Bypass valve zoals ik hem ken zit meestal in het oliefilter en zorgt er voor dat er toch smering is als het filter verstopt raakt.

Als die er niet in zit zou je evengoed nog druk moeten hebben.
 
Laatst bewerkt:
Een goede dag.

Ik heb een vraagje over mijn ktm lc4 620cc uit 1996. Het zit namelijk zo. Er is totaal geen olie druk in het blok. Hierdoor is onder andere mijn big end stuk gelopen. Nou vermoed ik dat dat komt omdat er geen bypass valve is... geen idee waarom deze er niet meer is.

Kan dit het probleem zijn? Het zit er niet voor niets in neem ik aan. Maar ik wel het graag zeker weten voordat ik dingen.ga bestellen.

Mvg,
Dennis
oude blok zonder balans as? oliepomp tandwiel achter de koppeling heel?
 
Bedankt voor de reacties!

Ik heb een vastloper gehad. Nadat ik het blok uit elkaar heb gehaald en het bigend had vervangen (die had droog gelopen en was verbrand die zat helemaal vast). Heb ik alle olie leidingen schoon gespoten en het blok in elkaar gezet. Dit loop allemaal goed. Omdat ik niet zeker wist waarom de krukas droog had gelopen wou ik voor de zekerheid chekken of alles wat olie moet krijgen olie krijgt.

Ik had de alle tandwielen in de carter gemonteerd, olie filters aangesloten en olie in de carter. Vervolgens de krukas rond draaien.


Die bypass valve zit er niet in. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar met olie verversen de verkeerde plug eruit gedraaid en is toen dat cilindertje niet meer terug het blok ingegaan.

Oliepomp is gecheckt en werkt naar behoren.

Of ik ben een beetje simpel bezig met het rond draaien van die krukas of er is geen druk omdat die bypass valve er niet zit.


Ja het oude zwarte blok maar wel zonder balansas. En oliepomp draaid wel rond
 
Als je de krukas met de hand rond draait krijg je geen oliedruk.
Als de motor altijd oliedruk heeft gehad dan is dat bypass cilindertje niet de oorzaak.
 
bypass valve zorgt niet voor druk opbouw maar limiteert de druk die ontstaat door een verstopt oliefilter. echter het ontbreken van de valve zorgt er wel voor dat olie niet door het filter gaat (weg van de minste weerstand volgt en een filter is weerstand) en dat er dus troep in de olie kan zitten die de kleine oliekanalen in het blok verstopt. en verstopte olie kanalen zorgen dan wel weer voor grote schade in het blok.
 
Als je de krukas met de hand rond draait krijg je geen oliedruk.
Als de motor altijd oliedruk heeft gehad dan is dat bypass cilindertje niet de oorzaak.

Als het klepdeksel eraf is kan je wel zien of er olie naar boven naar de nokkenassen komt als je aan de krukas draait.
Tenminste bij mijn motor wel.
 
Dus als de als de bypass valve ontbreekt zou dat betekenen dat er geen olie door de olispuit gaat de de zuigerpen van olie voorziet?

Als.dit het geval is weet ik voldoende!
dat kan maar dan is de oorzaak dat het kanaal verstopt zit doordat de olie niet werd gefilterd. het enige dat de bypass doet is het omzijlen van het oliefilter. als de druk voor het filter te hoog wordt doordat het filter verstopt zit. de rest van het systeem is verder niet beïnvloed door de bypass valve. maar dat was al een keer of wat gezegd maar begrijpend lezen is typisch niet je ding.
 
Er zijn 2 soorten bypass, 1 bypass zit in het filter verwerkt en zorgt ervoor dat bij een extreem vervuild filter de olie ongefilterd doorgelaten wordt, de 2e bypass zorgt ervoor dat de oliedruk niet boven een bepaalde waarde kan komen (meestal ergens rond de 4 bar)en die zit ergens in de aanvoerdrukleiding opgenomen.
Wat Zot zei is ook belangrijk..., als er geen balans as meer in zit, dan worden de gaten voor de smering ook niet meer dicht gehouden door de as, en kan de olie dus vrij wegstromen waardoor er geen druk meer opgebouwd kan worden...
 
gaat het om 50 en 51?

94583300.gif
 
Goedendag!

Een paar weekjes terug heb ik een ktm lc4 620 sc uit 1996 kunnen kopen. Omdat de fiets twee jaar stilstond en niet liep heb ik hem voor een zacht prijsje kunnen overnemen. Vervolgens hebben we er nieuwe benzine in gegooid en liep ze al vrij snel weer. Veder heb ik de carburateur schoon gemaakt en de olie ververst.

Van de week had ik alles in elkaar en kon ik eindelijk een rondje rijden! Eerst warm laten lopen en gaan!
Echter na een minuut of 10 rijden merkt ik dat ze wat moeilijker begon te lopen. Dus ik sta een rustige weg in waarna het vormogen vrijwel helemaal weg viel. Ik zet de motor uit en stuutrde de berm in. Daar heb ik nog geprobeerd hem weer aan te trappen maar ik kreeg die cilinder niet meer rond...

Nou heb ik gisteren het blok uit de motor getrokken en gedemonteerd. Zuiger en cilinder zijn nog oké maar het probleem zit hem in de krankas. Het naald lager waar de cilinder stang op zit is stuk gedraaid.... nou is dat opzicht qua kosten nog wel te doen ongeveer €200 voor een reperatie set +€100 voor een pakking set.

Waar ik me zit is dat ik totaal geen evaring heb met het splitsen van een blok. IK weet ook niet waarom het lager stuk is gelopen (Ik vermoed onvoldoende/ geen smering ). En wat kan ik nog meer verwachten aan koste?


Ik hoop dat jullie me veder kunnen helpen.

MVG,
Dennis.
(oohja ik ben trouwens ook nieuw op het forum)
En daar gaat het mis. Bout 48 wordt wel eens aangezien voor olie aftap bout
 
@zot ja klopt. Ik had al alleen wel al gelezen in het werkplaats handboek dat ik van bout 48 moest afblijven. Ik weet ook honderd procent zeker dat ik daar ook niet heb aangezeten.



Ik ga een setje bestellen. En hopelijk is het hiermee op gelost.

Iedereen bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan