BMW F650GS elektrisch probleem

T1moff

Die hard MF'er
25 nov 2006
275
5
Ijsselstein
Hallo allen,

Vanmiddag na een maand stilstand (buiten) op mijn BMW F650GS gestapt om een stuk te rijden. Fiets startte meteen en zonder probleem een half uur me licht aan gereden.

Na een snelle boodschap wou ik weer naar huis rijden, maar bij omdraaien van het contactslot gebeurde er helemaal niks, ook geen lampjes die op het dashboard gingen branden, helemaal niets. Enige wat nog teken van leven gaf was de klok (deze blijft altijd aanstaan).

Ik heb vanalles geprobeerd, maar krijg er echt geen leven in. Mijn eerste gedachte was een kapotte zekering, maar die lijken allen in orde (ik kan er drie vinden onder het zadel). Enige wat ik kan bedenken is een losse accupool, maar dan zou de klok ook niet moeten werken lijkt me..?

Waar moet ik beginnen, iemand enig idee?

Alvast zeer bedankt voor de hulp
 
Hoe heb je de 12v op die draad gemeten toen het contactslot op de motorfiets zat? Heb je een pen op de massa gehouden, of een spanningsverschil meting gedaan over het contactslot?

Het eerste. Één pen op de massa, de andere op rood. Dit gaf 12V met contact uit. Na het contact aan te zetten zou er ook 12V op de groene moeten staan en zou het dashboard aan moeten gaan. Het dashboard ging echter niet aan, dit gebeurde (keer op keer) pas als ik spanning wou meten tussen massa en groen.

Zodra ik dus (met contact aan) de pen op de groene draad zette ging het dashboard pas aan.
 
Vraagje; zou ik een pieptoon moeten krijgen als ik de multimeter op de groene en rode pin hou waar de stekker van het contactslot in valt? Want dat is niet het geval nu.

Als dat wel zou moeten dan kan ik dat als uitgangspunt gebruiken om de slechte verbinding te vinden.

Dank
 
Die pieptoon doet hij inderdaad als je verbinding tussen de 2 pennen hebt.
In dit geval moet je dus géén toon horen tussen groen en rood bij contact uit, en wél bij contact aan..
 
Vraagje; zou ik een pieptoon moeten krijgen als ik de multimeter op de groene en rode pin hou waar de stekker van het contactslot in valt? Want dat is niet het geval nu.

Als dat wel zou moeten dan kan ik dat als uitgangspunt gebruiken om de slechte verbinding te vinden.

Dank

Dat zou jij beter moeten weten als ons. Daarom, probeer even een schema'tje van dat contactslot te bemachtigen dan weet je welke contacten je na moet meten en wat ze moeten doen in welke stand. Dit is maar wat giswerk.
 
Laatst bewerkt:
Die pieptoon doet hij inderdaad als je verbinding tussen de 2 pennen hebt.
In dit geval moet je dus géén toon horen tussen groen en rood bij contact uit, en wél bij contact aan..

Dat snap ik, dat is ook het geval voor de uitgaande draden van het contactslot, die lijkt dus in orde.

Echter doel ik nu op de twee pinnen van de contrastekker van het contactslot (dus waar de stekker van het contactslot op aan sluit).
 
Dat zou jij beter moeten weten als ons. Daarom, probeer even een schema'tje van dat contactslot te bemachtigen dan weet je welke contacten je na moet meten en wat ze moeten doen in welke stand. Dit is maar wat giswerk.

Ik ben er 99% zeker van dat het contactslot en uitgaande draden ervan in orde zijn.

Ik doel nu op de draadboom die "achter" het contactslot zit.
 
Het eerste. Één pen op de massa, de andere op rood. Dit gaf 12V met contact uit. Na het contact aan te zetten zou er ook 12V op de groene moeten staan en zou het dashboard aan moeten gaan. Het dashboard ging echter niet aan, dit gebeurde (keer op keer) pas als ik spanning wou meten tussen massa en groen.

Zodra ik dus (met contact aan) de pen op de groene draad zette ging het dashboard pas aan.
Op die manier weet je nog steeds niet waar het probleem zit. Al meet je 12v ten opzichte van de massa, wil nog niet zeggen dat je verbruiker (startmotor, dashbord, lampen,etc) massa hebben.

Juiste manier van electrisch storing zoeken is als volgt (ook wel de V4 meting genoemd).
Spanningsverschil plus accu - min accu meten = V1 = ongeveer 12 volt
Spanningsverschil plus voeding - plus verbruiker meten = V2 = ongeveer 0 volt
Spanningsverschil plus verbruiker - min verbruiker meten = V3 = ongeveer 12 volt
Spanningsverschil min verbruiker - min accu meten = V4 = ongeveer 0 volt

Wanneer waardes afwijken weet je meteen waar het zit: Wat de kleuren van de draden zijn weet ik niet, ik heb geen schema van jouw fiets.
 
Met de 'piep' functie van een multimeter ga je overigens een spanningsverschil van bijvoorbeeld 5v niet vinden. Er is nog wel contact (dus wel piep), maar de weerstand kan wel dusdanig hoog zijn dat er een behoorlijk verlies is waardoor de verbruiker niet meer werkt.

Leuk om een zekering te controleren, of de werking van een meerstandenschakelaar, maar niet voor dit soort storingen.
 
Je zegt dat als je een meetpen op het contactpunt van de groene draad zet je 12 V meet tussen dat punt en massa. Grote kans dat er iets speling zit in de bevestiging van dat contactpunt en je nu dat punt iets naar binnen drukt waardoor er ineens wel verbinding is.
 
Probleem is ondertussen opgelost.

Zat toch in het contactslot. Nogmaals alles onder spanning gezet en bij tikken geven op het contactslot flikkerde het licht aan en uit.

Contactslot zo netjes mogelijk open gemaakt en schoon gemaakt en opgeschuurd (ik vond alles er overigens prima uitzien van binnen). Probleem deed zich toen niet meer voor. Voor de zekerheid heb ik er nog een andere schakelaar tussen gesoldeerd die het contactslot bypassed. Mocht het nog eens voorkomen kan ik op die manier thuiskomen ;)

Dank voor jullie hulp :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan