Vraag hydropneumatische pomp voor motorheftafel

Dingleberry

MF'er
24 jun 2007
53
0
Ik heb de hbm 500 heftafel besteld.
Omdat deze flink wat gewicht kan hebben en omdat deze dmv luchtdruk omhoog kan.
Die pedalen zal ik niet gebruiken.

voorbeeldfoto:
heftafel-pomp-zwart_2.jpg


Nu wil ik de bediening aan de muur maken, het liefst zo simpel en klein mogelijk. Weg met die pedalen.

Ik had al wel gezien dat hier een paar handige jongens op het forum zitten, dus ik ben zeer benieuwd of iemand me hier mee kan helpen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een HBM heftafel maar je foto is van een Datona pomp? Hoe zit dat precies?

Je zult een manier moeten vinden om de luchtdruk om te zetten in oliedruk. De pomp van de tafel zelf is namelijk gevuld met hydraulische vloeistof en het gedeelte met de voetpomp dus ook. Je moet dus iets er 'tussen' houden. Het aluminium deel met de luchtaansluiting bedient feitelijk hetzelfde pompje als de voetpomp. Ik denk dat het niet zo eenvoudig zal zijn.
 
Je hebt een HBM heftafel maar je foto is van een Datona pomp? Hoe zit dat precies?

Je zult een manier moeten vinden om de luchtdruk om te zetten in oliedruk. De pomp van de tafel zelf is namelijk gevuld met hydraulische vloeistof en het gedeelte met de voetpomp dus ook. Je moet dus iets er 'tussen' houden. Het aluminium deel met de luchtaansluiting bedient feitelijk hetzelfde pompje als de voetpomp. Ik denk dat het niet zo eenvoudig zal zijn.

Dat was de beste foto die ik zo snel kon vinden van de pomp zelf.
maar al met al zijn ze gewoon hetzelfde en komen ze allemaal uit dezelfde china fabriek, alleen een ander logootje en een duurder prijsje per shop verschillend.

Het alu deel is dus het pneumatische pompje, deze zal de vloeistof de leiding door persen.
Zal het waarschijnlijk ook wel direct aan de cilinder kunnen, of aan de hydrauliekleiding.
Omhoog is dan geen punt, maar het zakken....
 
gewoon een langere olieleiding ertussen, zet het het gehele pomp gedeelte waar je maar wil.

Kan, maar ik wil juist dit gedeelte zo compact mogelijk aan de muur hebben. Weg met die lompe pedaalkast.

Mijn compressor staat op zolder, altijd wel aan. Dus ik ga niet lopen trappen elke keer als ik de tafel omhoog wil. Ben ik te lui voor.
 
Ik denk, ik weet het niet zeker...
maar als ik naar het plaatje van de pomp kijk. Zie je dat de vierkante koker onder het lange pedaal is vast gelast aan het hydrauliek huis.
Als dat er af kan, sloop ik ookhet grote pedaal er af.
Bouw ik dat huis wel ergens weg, met een bediening voor het zak-pedaal er aan zodat ik hem ook nog kan laten zakken op een of andere manier.

Als iemand een mooie oplossing heeft daarvoor hoor ik het wel.
 
Ik denk, ik weet het niet zeker...
maar als ik naar het plaatje van de pomp kijk. Zie je dat de vierkante koker onder het lange pedaal is vast gelast aan het hydrauliek huis.
Als dat er af kan, sloop ik ookhet grote pedaal er af.
Bouw ik dat huis wel ergens weg, met een bediening voor het zak-pedaal er aan zodat ik hem ook nog kan laten zakken op een of andere manier.

Als iemand een mooie oplossing heeft daarvoor hoor ik het wel.

die vierkante koker is de voorraadtank voor je olie. Die moet dus blijven.
Zo lomp is het toch ook weer niet? Als je gewoon het grote pedaal eraf haalt valt het wel mee lijkt mij.
 
Ik heb de hbm 500 heftafel besteld.
Omdat deze flink wat gewicht kan hebben en omdat deze dmv luchtdruk omhoog kan.
Die pedalen zal ik niet gebruiken.

voorbeeldfoto:
[afbeelding]

Nu wil ik de bediening aan de muur maken, het liefst zo simpel en klein mogelijk. Weg met die pedalen.

Ik had al wel gezien dat hier een paar handige jongens op het forum zitten, dus ik ben zeer benieuwd of iemand me hier mee kan helpen.
Langere luchtslang op pneumatische unit zetten, en daarop het bedieningsventiel zetten.
Zo heel lastig is deze puzzel niet, toch?
 
Ik denk dat dit een combi ding is die je hand(voet) bediend kunt gebruiken en met perslucht.
Met perslucht heb je denk ik nog dezelfde handels nodig om hem te bedienen.
Als je dus de bediening op de muur wil maken zit je met dat lomp ding op de muur. Het enige wat je kunt doen is de handels kleiner maken.
 
Ik denk dat dit een combi ding is die je hand(voet) bediend kunt gebruiken en met perslucht.
Met perslucht heb je denk ik nog dezelfde handels nodig om hem te bedienen.
Als je dus de bediening op de muur wil maken zit je met dat lomp ding op de muur. Het enige wat je kunt doen is de handels kleiner maken.
Het is idd een combi.
Zonder perslucht kun je m met de pedalen opkrikken, en laten zakken.

Als je lucht aansluit, kun je met een bedieningsventiel de luchtdruk gebruiken ipv met de voet pompen. Daarvoor is dat lipje aan het einde van de zwarte luchtslang op de foto. Tis maar een klein ding.

De hydraulische pomp en pedaal kun je gewoon laten waar het zit. Alleen de luchtslang met bedieningsventiel moet je plaatsen waar je het wilt hebben.

Mijn ervaring is dat dicht bij de motor op de heftafel het handigste is, ipv een meter verderop.
 
Hmm...

maar niemand een idee om heel het ding uit te wisselen voor iets anders?

Ik ben een paar bruggen op lucht gewend, bediening aan de muur. Aflaten bij de brug dmv simpel pedaaltje.
Als ik maar van die lompe kast af ben, ben ik blij.
Maar voorlopig red ik me er wel mee.

Het is dat ie niet in de vloer kan, want anders had ik die kast wel in het gat van de vloer gemonteerd. Wil hem namelijk nog eens kunnen verplaatsen.
Aflaten was dan wel mogelijk met een aangepast pedaaltje.
Ben bang dat ie niet zo onder de brug past met de pedalen er af.
 
die vierkante koker is de voorraadtank voor je olie. Die moet dus blijven.
Zo lomp is het toch ook weer niet? Als je gewoon het grote pedaal eraf haalt valt het wel mee lijkt mij.

Ik geloof niet dat dat een voorraadtank is.
Mn zwager heeft een heftafel voor in de bouw.
Daar zitten ook 2 pedalen aan op dat vierkante blok.
De hydraulische slang zit vanuit dat blok gelijk op de cilinder.
waarschijnlijk zal je hem wel ergens kunnen vullen, maar aan die tafel zit een oliereservoir.

Even doorzagen en ik weet het zeker *O*
 
Hmm...

maar niemand een idee om heel het ding uit te wisselen voor iets anders?

Ik ben een paar bruggen op lucht gewend, bediening aan de muur. Aflaten bij de brug dmv simpel pedaaltje.
Als ik maar van die lompe kast af ben, ben ik blij.
Maar voorlopig red ik me er wel mee.

Het is dat ie niet in de vloer kan, want anders had ik die kast wel in het gat van de vloer gemonteerd. Wil hem namelijk nog eens kunnen verplaatsen.
Aflaten was dan wel mogelijk met een aangepast pedaaltje.
Ben bang dat ie niet zo onder de brug past met de pedalen er af.
Tis een hydraulisch systeem. Met als optie luchtondersteund heffen, ipv trappen.

Maar die pomp zit onder de brug. Hie kan je daar last van hebben?
 
Een beetje verwarring onder elkaar, De hefcilinder zit onder de brug en de pomp zit er los bij.
Afgebeelde pomp heeft een oliereservoir deze kan zonder voorraad niet werken.
Wat jij(TS) eigenlijk wil is een pneumatisch systeem zonder hydrauliek, Deze kun je met een simpel ventiel op/neer laten.
 
Laatst bewerkt:
Hoi, ik was ook al aan het kijken of mijn HBM 500 brug (die heeft ook dezelfde hydropneumatische pomp) makkelijker te gebruiken is.
Ik gebruik de pomp eigenlijk alleen maar op lucht maar door de korte hydrauliekslang ligt hij wel een beetje in de weg. De luchtslang ligt dan ook nog eens in de weg. Het simpelweg verlengen van de hydrauliekslang vind ik niet echt een oplossing omdat ik graag wel bij de motor wil zijn als ik de brug laat zakken.
Ik lees dus graag mee naar oplossingen die een eureka momentje kunnen opleveren!
Overigens zat ik er anders aan te denken om hem hydraulisch-elektrisch te maken met deze unit, maar dan moet er toch weer een elektrasnoer bij komen. Zelfde probleem dus!
En deze units kosten los 450 euro. geen goedkope oplossing dus!
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan