Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er komt dus een grote omslag aan, daar kun je op wachten.
Zelfs Trump kan dat niet tegenhouden.
Daar ben ik niet bang voor. Interessante tijd ligt voor ons. ;)

En wat betreft 'hoogopgeleid'. Ik snap best dat één persoon die wat informatie uit artikels en van teletekst haalt niet heilig is.
Ook nieuws pagina's die weer van elkaar kopiëren zijn niet Heilig.


Over die honderden backup accu's van Eneco. Uitgaande van volledige zonneenergie en als het dan een weekje grijs weer is, dan kun je in die tijd per honderd accu's nog geen twintig huishoudens in de lucht houden. Of als die gezinnen elektrisch rijden de helft. O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik zit elke dag tussen de HBO ingenieurs. Ik kan je vertellen dat daar exemplaren tussen zitten die hun eigen reet nog niet kunnen afvegen. Je kunt nu eenmaal met hard studeren en doorzettingsvermogen zo'n diploma bemachtigen. Je hoeft er niet slim of visionair voor te zijn.
Energie opslaan in een accumulator vin ik een beetje dom. De planeet bestaat voor 75% uit water. Gebruik de restenergie om dat omhoog te pompen. Dan laat je het op daldagen weer door een generator lopen. Maar je moet natuurlijk wel wat groter denken, niet op provinciaal niveau.
 
....Energie opslaan in een accumulator vind ik een beetje dom....
Hoeft niet...

De meeste auto's en motoren staan zo'n 22 uur per dag stil, geparkeerd. Al die tijd kun je ze aan het net gekoppeld hebben en laten dienen als buffer, dus laden als er stroom over is, eventueel terugleveren als er teveel vraag is.

Er komen steeds meer elektrische voertuigen, de opslagcapaciteit neemt enorm toe, zonde om dat ongebruikt te laten. Regel je dat goed in dan is er genoeg capaciteit om alle pieken en dalen in de elektriciteitslevering vlak te trekken, dan kan er weer een centrale dicht.

Voor stationair (stilstaand, in een gebouw) gebruik worden bij voorkeur afgedankte batterijen ingezet. Die batterijen zijn door ouderdom en gebruik een deel van hun capaciteit kwijt, voor in een voertuig zijn ze dus minder geschikt omdat ze relatief iets groter en zwaarder zijn per kWh.
Voor stationair gebruik echter maakt dat weinig uit, ze kunnen nog steeds een hoop energie opslaan met een hoog rendement, de beste vorm van recycling voordat ze gedemonteerd worden.
 
Laatst bewerkt:
Hoeft niet...

De meeste auto's en motoren staan zo'n 22 uur per dag stil, geparkeerd. Al die tijd kun je ze aan het net gekoppeld hebben en laten dienen als buffer, dus laden als er stroom over is, eventueel terugleveren als er teveel vraag is.

Er komen steeds meer elektrische voertuigen, de opslagcapaciteit neemt enorm toe, zonde om dat ongebruikt te laten. Regel je dat goed in dan is er genoeg capaciteit om alle pieken en dalen in de elektriciteitslevering vlak te trekken, dan kan er weer een centrale dicht.

Voor stationair (stilstaand, in een gebouw) gebruik ffworden bij voorkeur afgedankte batterijen ingezet. Die batterijen zijn door ouderdom en gebruik een deel van hun capaciteit kwijt, voor in een voertuig zijn ze dus minder geschikt omdat ze relatief iets groter en zwaarder zijn per kWh.
Voor stationair gebruik echter maakt dat weinig uit, ze kunnen nog steeds een hoop energie opslaan met een hoog rendement, de beste vorm van recycling voordat ze gedemonteerd worden.

Rekenvoorbeeldje van Jan praat over 1 miljoen auto's met elk 25kwh. Daarmee kun je dan bijvoorbeeld de kolen centrale in Geertruidenberg bijna twee etmalen vervangen.

Als ik zelf effe door fantaseer hebben we straks in NL tien miljoen elektrische auto's aan het smart grid met gemiddeld 100 kWh.
Als je dan weer uit gaat van alleen wind en zonneenergie en dat het een aantal dagen zwaar bewolkt is en windstil.
Tegen die tijd heb je in mijn fantasie zo'n tien miljoen huishoudens. Hoe veel dagen kunnen ze dan elektrisch koken, stoken, afwassen, wassen, drogen en rijden?

Lijkt me redelijk goed na te gaan maar ik ga kort door de bocht dat huishouden per dag 85kwh hiervoor verbruikt, waarvan 36kwh voor rijden. (Uit tabelletje van Jan).

Als het in de winter een weekje tegen zit kun je dan kiezen om drie dagen te rijden. Of niet rijden en twee-en-een-halve dag het huishouden door te laten gaan. Of mengen dan heb je een kleine anderhalve dag alles. Als we dan nog 180 miljoen oude accu's met halve capaciteit aansluiten heb je al dik twee weken buffer. Dus ja het zou zeker kunnen. :Y

Misschien zijn er centrales op gas ofzo die dan nog als backup klaar kunnen staan. Beetje Opel Ampera oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Misschien zijn er centrales op gas ofzo die dan nog als backup klaar kunnen staan. Beetje Opel Ampera oplossing.
Ik denk wel dat ze dat kunnen. Dat is op dit moment ook een van de grootste rollen van de gascentrales. Ze kunnen snel starten, maar vooral ook snel uit. Dus worden hun stookuren vaak verkocht aan kolencentrales die die flexibiliteit niet hebben en staan ze nu al veel stil.

Overigens, ik heb begrepen dat als je wat vermalen Canadese bomen over je kolen heen gooit, je ineens biomassa verbrand en het dus groene stroom is. Dat vind ik dan wel weer wat storend. |(
 
Jan zei:
Lijkt me redelijk goed na te gaan maar ik ga kort door de bocht dat huishouden per dag 85kwh hiervoor verbruikt, waarvan 36kwh voor rijden. (Uit tabelletje van Jan).

Hmmm... 85kwh/dag, 365 dagen/jaar, jaarverbruik 31025kWh. Zeg 6 miljoen huishoudens, das dan 186150 miljoen kWh. Deel dat door 365*24 = een gemiddelde generatie-last van 21250mW. Gemiddeld he, als al die huishoudens s'nachts gaan laden word het plaatje anders...

Ik vermoed dat dat nog ff duurt. Even afgezien van het feit dat niet iedereen 6x zoveel stroom gaat gebruiken als nu, ik zit op 5500kWh per jaar nu, ipv de door onze Jan geprojecteerde 85kWh...
 
Dat verbruik is niet erg realistisch....

Ons huishouden gebruikt nog geen 10 kWh (grotendeels zelf opgewekte elektriciteit) per dag, dat is inclusief de elektrische motorfiets die alle woon-werk verkeer verzorgt. De toekomstige elektrische auto zal dat echt niet verdubbelen.

Zie ook deze discussie, ik kwam hem tegen in het Algemeen Dagblad.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm... 85kwh/dag, 365 dagen/jaar, jaarverbruik 31025kWh. Zeg 6 miljoen huishoudens, das dan 186150 miljoen kWh. Deel dat door 365*24 = een gemiddelde generatie-last van 21250mW. Gemiddeld he, als al die huishoudens s'nachts gaan laden word het plaatje anders...

Ik vermoed dat dat nog ff duurt. Even afgezien van het feit dat niet iedereen 6x zoveel stroom gaat gebruiken als nu, ik zit op 5500kWh per jaar nu, ipv de door onze Jan geprojecteerde 85kWh...

Je kookt elektrisch? Verwarmt je huis elektrisch? Rijdt in een vijfpersoons auto 12000+km per jaar elektrisch? (Ook gas gaat eruit, zijn ze met nieuwbouw projecten al volop mee bezig)


Uit die 85 kwh is slechts 9,7 kWh zichtbaar op de elektriciteitsreekening.
Jij zit dus al op factor anderhalf ten opzichte van het gemiddelde van Nederland in 2009.
 
Laatst bewerkt:
Dat verbruik is niet erg realistisch....

Ons huishouden gebruikt nog geen 10 kWh (grotendeels zelf opgewekte elektriciteit) per dag, dat is inclusief de elektrische motorfiets die alle woon-werk verkeer verzorgt. De toekomstige elektrische auto zal dat echt niet verdubbelen.
Als je 35 km per dag neemt en uitgaat van 0,2 kWh per km is het 7 kWh per dag extra voor de auto.

Voor beeldvorming,
ik ga zelf al jaren op 'n elektrische fiets naar het werk. En ook alle boodschappen doe ik op 't fietsje. Vandeweek accu na zo'n 12duizend laadcycly laten opfrissen.
En laatste twee jaren 1420 kWh per jaar verbruikt. *D
 
Laatst bewerkt:
@roest: Reken het dan even om naar joules, dat is een universelere manier van rekenen dan alles naar kWh kloppen.

Mijn huishouden verbruikt, elektrische motorfiets meegerekend, 20kWh per dag. Ik stook en kook gas, maar verwarming is onvergelijkbaar omdat beide unieke eigenschappen hebben. Domweg zeggen dat drie kuub gas per dag gelijk staat aan 133MJ energieverbruik (= 36 kWh) klopt niet. Je moet dan realistische waardes gebruiken.
 
Dat verbruik is niet erg realistisch....

Ons huishouden gebruikt nog geen 10 kWh (grotendeels zelf opgewekte elektriciteit) per dag, dat is inclusief de elektrische motorfiets die alle woon-werk verkeer verzorgt. De toekomstige elektrische auto zal dat echt niet verdubbelen.

Zie ook deze discussie, ik kwam hem tegen in het Algemeen Dagblad.

Ik laad thuis per maand zo'n 300 kwh met mijn BMW i3, dat is 10 kWh per dag gemiddeld en ik werk gewoon thuis. Als je woon-werk verkeer doet is dat allicht meer.
Overigens verbruikt mijn i3 gemiddeld ca 15 kWh/100 km.
 
Hmmm... 85kwh/dag, 365 dagen/jaar, jaarverbruik 31025kWh. Zeg 6 miljoen huishoudens, das dan 186150 miljoen kWh. Deel dat door 365*24 = een gemiddelde generatie-last van 21250mW. Gemiddeld he, als al die huishoudens s'nachts gaan laden word het plaatje anders...

Ik vermoed dat dat nog ff duurt. Even afgezien van het feit dat niet iedereen 6x zoveel stroom gaat gebruiken als nu, ik zit op 5500kWh per jaar nu, ipv de door onze Jan geprojecteerde 85kWh...

Ik zit met een elektrische auto en motor op meer dan 10.000 kWh per jaar. Als ik ook nog elektrisch zou koken, dan zou het een stuk meer zijn.
 
....Reken het dan even om naar joules, dat is een universelere manier van rekenen dan alles naar kWh kloppen.....

Een Watt is een Joule per seconde. Daar zit dus al de eenheid tijd in, dus is het een eenheid van vermogen.
Met een kilowattuur vermenigvuldig je hem met 3600 (aantal seconden in een uur) x 1000 (het voorvoegsel "kilo"), en je vermenigvuldigt de tijdseenheid er weer uit, dus houd je energie over. Net als een joule energie is.

De verhouding tussen Joule en kWh is dus factor 3,6 miljoen. Eigenlijk zijn het dezelfde eenheden, alleen de grootte is nogal verschillend.

....Domweg zeggen dat drie kuub gas per dag gelijk staat aan 133MJ energieverbruik (= 36 kWh) klopt niet. Je moet dan realistische waardes gebruiken.....
Het is sowieso niet gezegd dat je met elektriciteit evenveel energie nodig hebt.
Elektriciteit kan heel mooi dienen om een warmtepomp aan te drijven, dat kost veel minder stroom dan domweg met een elektrische kachel.
 
Laatst bewerkt:
@roest: Reken het dan even om naar joules, dat is een universelere manier van rekenen dan alles naar kWh kloppen.

Mijn huishouden verbruikt, elektrische motorfiets meegerekend, 20kWh per dag. Ik stook en kook gas, maar verwarming is onvergelijkbaar omdat beide unieke eigenschappen hebben. Domweg zeggen dat drie kuub gas per dag gelijk staat aan 133MJ energieverbruik (= 36 kWh) klopt niet. Je moet dan realistische waardes gebruiken.
Omrekenen naar si-eenheden juich ik toe. ;) Maar m'n energie leverancier en de websites over elektrisch rijden en de site van Jan gebruiken allemaal kWh. Dus in dit geval pas ik me aan. O-)

Die 36 kWh is de maximale energie die je uit vier kuub kunt halen bij verbranding. Dat is inderdaad geen eerlijk vergelijk. Daarom gaf ik ook aan 'kort door de bocht'. En zo is de tabel ook niet bedoeld. Dit is gewoon een optelling van alle energie die een huishouden bruto verbruikt.
 
Het is sowieso niet gezegd dat je met elektriciteit evenveel energie nodig hebt.
Elektriciteit kan heel mooi dienen om een warmtepomp aan te drijven, dat kost veel minder stroom dan domweg met een elektrische kachel.
Hier staat een vergelijking tussen eea. (Mits het geen broodje aap website is, dan hoor ik het graag) ;)
Overzicht Duurzame Verwarming Mogelijkheden - Duurzaamthuis.nl

Gas ketel zit rond de honderd procent rendement. Dus mogelijk is die 36 kWh wel degelijk reëel.

Warme pomp tot 600% rendement. Dus gas verstoken in de centrale tegen 40% rendement is dan al 2,4 keer zo efficiënt als een HR ketel.
Heb effe gekeken. Ik verbruikte de laatste 2 jaar gemiddeld 1,7 kuub per dag. Is ook ongeveer die factor 2,4. :?
 
Laatst bewerkt:
Vergeet niet dat over tig jaar het gemiddelde huis veel beter geïsoleerd is waardoor de warmtevraag aanzienlijk af zal nemen.
 
Als starter van dit topic wens ik iedereen hier een goed, gezond en succesvol 2017.

Afgelopen jaar nam de belangstelling hier al duidelijk toe, het aantal elektrische rijders nam ook behoorlijk toe en dat is heel welkom.
Voor komend jaar hoop ik dat de trend zich doorzet en versterkt, dat meer mensen elektrisch gaan proefrijden en het enthousiasme overnemen want elektrisch rijden is de toekomst, daarover is geen twijfel mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Op Groen7 een artikel over "Smart Charging", de discussie in dit topic van een paar dagen terug.

Ook hier wordt beweerd dat elektrische mobiliteit geen problemen gééft in het elektriciteitsnet, maar juist oplost.
Zie o.a. dit citaat:

....Het maakt een vrijwel grenzeloze groei van stroom uit duurzame bronnen als zon en wind mogelijk en voorkomt dure verzwaringen van het elektriciteitsnet. Dat komt omdat Smart Charging duurzame stroom, die in pieken en dalen komt, in elektrische auto’s buffert. Zo levert de elektrische auto dus nóg een bijdrage aan een schoner milieu en de energietransitie.....

Bron: Groen7.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel laadpalen heb je daarvoor nodig? En hoeveel capaciteit om de pieken op te vangen? Beetje algemeen artikel.

Ik heb begrepen dat bijvoorbeeld Duitsland allerlei problemen ondervindt door 15% contributie van zonnepanelen.
 
Veel, en natuurlijk kost dat geld.
Zelf kijk ik altijd liever naar de besparingen op de lange duur want dat is wat telkens terugkomt.

Uiteindelijk heb je toch laadmogelijkheden nodig en op deze manier zijn ze meteen een oplossing van dat fluctuatie probleem door duurzame bronnen. Het zou in het Duitsland van de Energiewende dus zomaar een oplossing kunnen zijn voor een aantal problemen waar ze tegenaan lopen.

Dat voordeel hebben wij, we kunnen van hen leren.

Hier nog zo'n algemeen artikel over Smart Charging.
 
Dan zal ik de profetische woorden spreken: 2017 wordt het jaar van de omslag. Vanaf dit jaar gaat elektrisch rijden normaal worden en zal de winning groen worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan