twee olie soorten bij elkaar?

sjoerddl

MF'er
5 jan 2005
44
3
Eelde
Ik heb nog twee olie soorten staan 5W 40 en 10W 40 beide van het merk Eurol en vol synthetisch, kan ik deze bij elkaar in doen. 'k wil namelijk mijn olie verversen.
Het is voor mijn Kawasaki ER5. en heeft 27.000 km gelopen.

groet, Sjoerddl
 
De olie soorten hebben de volgende specificaties, zijn van het zelfde merk.

De 10w 40 = API SM. Jaso MA2-MA
De 5W 40 = API SL. Jaso MA 2

Sjoerddl

Goed, je snapt nu dus dat je die twee flesjes olie zonder problemen gewoon samen in je motor kunt doen ?


Vanaf de eerder aangegeven link, ook om aan te geven waarom olie voor auto's anders is als olie voor motorfietsen:



Een groot nadeel van de API en ACEA kwaliteitsnormen is dat ze zich richten op de olieprestaties in automotoren. Maar motormotoren zijn heel anders geconstrueerd dan automotoren. Bij de meeste motoren draait de koppeling in de motorolie en maakt de startmotor gebruik van een vrijloop, waarvan de werking op een zekere mate van wrijving berust. Daardoor is het niet mogelijk om een wrijvingsverlagende dope aan de olie toe te voegen, want daarvan gaan zowel de koppeling als de startmotorvrijloop slippen. En dus moeten er voor motoren speciale oliën worden ontwikkeld, waarin géén friction modifiers zitten. Om die reden kunnen deze oliën bij de API testen ook niet voorbij de API-SG-kwalificatie komen, want die haal je niet zonder friction modifiers. Toch bieden Castrol, Motul en Putoline hogere kwalificaties motorfietsolie aan, tot SL aan toe!

Duidelijk is echter, dat je met alleen een API specificatie nog steeds niet weet of je een olie hebt die ook geschikt is voor je motor. Wat dat betreft is de komst van de JASO norm (Japanese Automotive Standards Organisation) een goede zaak. Daarin wordt speciaal getest of een olie vriendelijk is voor natte koppelingen en of de olie bestand is tegen de afschuifkrachten in transmissies, die bij motoren immers ook in de motorolie draaien. Als een motorolie de MA-kwalificatie heeft, heb je dus een olie die speciaal getest is voor het gebruik in motormotoren met natte koppeling. Sinds enige jaren maakt de JASO daarbij onderscheid tussen een MA1 en een MA2 kwalificatie: de MA2 stelt hogere eisen aan de wrijving in de koppeling en is dus beter geschikt voor motoren met een hoge koppel- en vermogensafgifte. Voor motoren met een droge koppeling hanteert de JASO de MB kwalificatie. Dat zijn dus motorfietsoliën die ‘gezakt’ zijn voor de MA testen…
Welke olie?

Welke olie moet je nu kiezen?
Het beste neem je – zodra de motor goed is ingelopen - een merkolie van goede kwaliteit, dus een half- of volsyntheet met een SG en minimaal een JASO MA1 kwalificatie. Voor de viscositeit kijk je eveneens naar het advies in het instructieboekje. Rij je grote afstanden op straat, dan kies je het tweede (warme) getal laag, binnen die adviezen. Dus liever een 10W-30 dan een 10W-40. Doe je veel korte afstanden, dan kun je beter een hoger getal kiezen, omdat de olie dan in de loop der tijd door condens en brandstofresten verdund raakt. Rijd je veel op circuits, dan kies je juist voor een hoog getal, omdat de motor in raceomstandigheden heter en de olie dus dunner wordt.

Voor barre, winterse omstandigheden kies je het ‘W’ getal zo laag als wordt toegestaan, want dan is de olie eerder bij alle te smeren onderdelen en blijft slijtage aan nokkenassen beperkt. Dan dus liever een 5W-40 dan een 10W-40. Rijd je toch niet als het echt koud is, dan kun je net zo goed een hoger getal nemen. En natuurlijk geldt altijd: beter de verkeerde olie, dan helemaal geen olie…
 
Motorolie bestaat uit:

Groep I solvent refined minerale olie
Groep II hydrotreated minerale oile
Groep III hydrocracked minerale oilie
Groep IV PAO
Groep V Ester olie (alleen de ester olie uit groep V)

Motorolie bestaat uit ALTIJD uit groep I tm IV en soms ook groep V. Kan één individuele groep zijn of een combi van groepen. Groep I tm IV en de esters uit groep V (welke in motorolie gebruikt worden) zijn ALTIJD mengbaar!

Diegenen die anders beweren moeten maar eens met argumenten komen waarom dit niet kan.

Enige nadeel is dat bepaalde additieven elkaar negatief kunnen beinvloeden waardoor de levensduur van de olie iets verkort wordt. Dit komt echter in de praktijk bij motorolie zelden voor.

Je kunt over het algemeen stellen dat de 'mindere' kwaliteit olie van het mengelmoesje domineert.

Ik ben er gemakshalve wel van uit gegaan dat beide oliën een JASO classificatie hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb altijd een paar motoren staan. Ook bij deze motoren bj 2008 rsp 2 x 1997 moet wel eens een scheutje olie bij. Ik probeer altijd zoveel mogelijk de zelfde specificaties aan te houden ,maar naar het merk kijk ik niet naar . Ik gebruik altijd wel olie van de meest bekende merken en niet van de Aldie of de Hema oid . Nog nooit geen problemen mee gehad en onderhoud doe ik zelf al wel 30 jaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan