restrictie luchtfilter aprilia falco streetfighter

evert de hoop

Rookie
29 dec 2016
3
0
Scharsterbrug
Zouden jullie de foto's eens willen bekijken. Is het ronde buisje met flens de restrictie die zich onder het luchtfilter bevindt. Ik heb het luchtfilter momenteel gedemonteerd en zou graag weten of dit het juiste onderdeel is om te verwijderen Ik heb op meerdere forums gezocht maar was nog niet overtuigd of het om het verwijderen van dit betreffende onderdeel gaat. Meestal vindt ik veel tekst maar weinig afbeeldingen. Wie o wie?

Kennen jullie de functie van dit onderdeel zowieso. Het is een pijpje wat eindigt in een gesloten holle ruimte. Wat kan dit pijpje dan eigenlijk doen.

Hoor graag jullie bevindingen

Groet EVert
full
 
Je kan je vraag beter hier stellen, verder veel info en kennis daar.

Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4



Maar wat ik lees....(als je daar naar beneden scrolled)

Restricties

De Aprilia SL1000 Falco heeft af-fabriek 2 milieu restricties. Of beide laten zitten, of beide verwijderen. Er uit met die hap natuurlijk...

1) In de airbox zit onder het luchtfilter een vernauwing geschroefd. Een rond plaatje met een gat er in. Schroefje los en plaatje er uit wippen.

2) Er zitten 2 mappings in de cdi. De originele mapping met 118pk die ook aan de milieueisen in de VS voldoet, en een tweede mapping die je er zo maar gratis bij krijgt. Deze tweede activeer je door (vanaf de voorkant van de fiets gezien) het blauwe draadje wat linksonder uit de rechter connector komt door te knippen (en uiteraard even netjes af te werken met krimpkous om probleempjes te voorkomen).


Succes
 
Laatst bewerkt:
Geen idee wat dat buisje is, maar de restrictie zit (als hij erin zit) boven het aanzicht dat je nu gepost hebt als ik me niet vergis. Het zit als het goed is echt op de airbox geschroefd, vlak onder het filter.
 
De originele streetfighterkit is al een kit die de begrensing wegneemt.
Ook heb je dan een andere uitlaat (high mount) met een andere eprom.
Dit onderdeel is anders dan bij de originele falco.
Ik durf te gokken dat het buisje een functie heeft om de airbox nog wat groter te maken omdat bij de streetfighter de airscoops (ram-air zo je wilt) komen te vervallen.
 
Dat pijpje leidt naar een resonantiekamer en dempt het inlaat geluid. Vaak wordt deze verwisseld voor zo'n ouder rubber model. Deze laat meer lucht door en kan wat meer vermogen geven. 1 pk volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
:^ met de vier hierboven. De restrictie is een vernauwing onder het luchtfilter, maar die is er vast al uit. De plastic inlaatmof met het pijpje kun je vervangen door eentje van het eerste type RSV. Wat Braaap zegt: Meer luchtdoorlaat, misschien zelfs een paardje extra maar vooral een mooiere brul vanonder de tank :]
 
Zelf heb ik dat hele ding gewoon weggehaald, had er geen plek meer voor aangezien al mijn bekabeling inmiddels daarzo achter het frame geprutst is. Rijdt nog steeds prima.
 
goeindag

[Edit MBM: Let op, dit topic is eigenlijk al 3 jaar oud. Posten is prima, maar wellicht dat er minder reacties volgen dan je zou verwachten ;) ]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zouden jullie de foto's eens willen bekijken. Is het ronde buisje met flens de restrictie die zich onder het luchtfilter bevindt. Ik heb het luchtfilter momenteel gedemonteerd en zou graag weten of dit het juiste onderdeel is om te verwijderen Ik heb op meerdere forums gezocht maar was nog niet overtuigd of het om het verwijderen van dit betreffende onderdeel gaat. Meestal vindt ik veel tekst maar weinig afbeeldingen. Wie o wie?

Kennen jullie de functie van dit onderdeel zowieso. Het is een pijpje wat eindigt in een gesloten holle ruimte. Wat kan dit pijpje dan eigenlijk doen.

Hoor graag jullie bevindingen

Groet EVert
full
Helmholtz resonantie, dat is wat dat pijpje doet in een holle ruimte.

Goeiendag.

"We schrijven de woorden goedendag en goeiendag aan elkaar als we ze als groet gebruiken. Als er goedendag geschreven staat, kan dat ook als goeiendag gelezen worden: in gesproken taal wordt gewoonlijk goeiendag gezegd. De spellingen zonder n, goededag en goeiedag, zijn ook correct. De n wordt in de praktijk vaak nog uitgesproken, maar ook de uitspraak zonder [n] is gebruikelijk."
 
Als dat ronde de restrictie is zal het materiaal waar deze ingeklemt zit er ook uitgedremelt moeten worden denk ik dan.
het alleen weglaten van dat ronde onderdeel zal voor de luchtstroom niet veel winst geven, het gat wordt nauwelijks groter.
 
Helmholtz resonantie, dat is wat dat pijpje doet in een holle ruimte.


Goeiendag.

"We schrijven de woorden goedendag en goeiendag aan elkaar als we ze als groet gebruiken. Als er goedendag geschreven staat, kan dat ook als goeiendag gelezen worden: in gesproken taal wordt gewoonlijk goeiendag gezegd. De spellingen zonder n, goededag en goeiedag, zijn ook correct. De n wordt in de praktijk vaak nog uitgesproken, maar ook de uitspraak zonder [n] is gebruikelijk."
Een goedendag is een wapen
 
Terug
Bovenaan Onderaan