startproblemen Yamaha fzr400rr

kasperwind

Rookie
26 jun 2013
20
0
Lemele
Dag mensen,

Sinds een maandje start mijn fzr400rr zeer slecht. -O-
Ik kom net weer uit de eifel, en daar heb ik de motor de hele week aan moeten drukken B|

Hier een korte omschrijving van het probleem:
- de motor wil niet electrisch starten, maar wel d.m.v. aandrukken
- eerder maakte de motor bij het op het contact zetten van de motor een zoemgeluidje en een tikkend geluidje, ik heb gelezen dat dit het volgooien van de carburatuer is, dit tikgeluidje ontbreekt de laatste tijd bij mijn motor
- de motor start, eenmaal warm, zonder problemen
- als de motor loopt, loopt ze als een zonnetje

Ik hoop dat jullie het euvel d.m.v. mijn omschrijving kunnen ontdekken.
 
Dag mensen,

Inmiddels heb ik alle bovengenoemde mogelijkheden geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.
Als ik de bougie's bekijk, komt hier een goede vonk vanaf, maar als ik startpilot/remreiniger in de kelken spuit, start ze niet.

Het lijkt wel of de benzine niet bij de cilinders komt (stinkt niet naar benzine), maar dat alleen tijdens het starten, want als de motor eenmaal aangedrukt is, loopt ze prima.

Iemand iedeën wat het kan zijn?

Ik mis het motor rijden namelijk :(

Alle hulp is welkom!




dat.
Heeft dus niet met bougies te maken, anders zou die helemaal niet starten?/ :? .


edit; of de startmotor trekt veel teveel stroom en het ontstekingscircuit geeft dan toch geen goeie vonk.
meer kan ik er niet van maken.
 
Laatst bewerkt:
Carbs zijn gisteren ook schoon gemaakt..sproeiers zijn schoon geblazen. Zelfs wanneer we startpilot in de kelken spuiten start die nog niet, geen kik!

We snappen het niet, want hij heeft een vonk, en brandstof en lucht, maar toch gebeurd er helemaal niks!
 
ga ik even proberen!

waarom ? hij draait toch prima eens gestart ? en hij start niet op startpilot ? laat die carbu's maar met rust !

probleem kan bijna niet anders zijn dan een stroomgebrek voor de ontsteking tijdens het elektrisch starten.

is er ondertussen al eens geprobeerd om - zoals ik al aanhaalde - een apparte stroombron te gebruiken voor de startmotor ?
 
waarom ? hij draait toch prima eens gestart ? en hij start niet op startpilot ? laat die carbu's maar met rust !

probleem kan bijna niet anders zijn dan een stroomgebrek voor de ontsteking tijdens het elektrisch starten.

is er ondertussen al eens geprobeerd om - zoals ik al aanhaalde - een apparte stroombron te gebruiken voor de startmotor ?

heb het inderdaad al geprobeert met een andere accu en dat geeft geen verschil,
of bedoel je dat ik de startmotor op een auto accu moet aansluiten en de rest op de normale accu?
heb net even terug gelezen maar begrijp niet helemaal precies hoe je dat bedoelde...
 
heb het inderdaad al geprobeert met een andere accu en dat geeft geen verschil,
of bedoel je dat ik de startmotor op een auto accu moet aansluiten en de rest op de normale accu?
heb net even terug gelezen maar begrijp niet helemaal precies hoe je dat bedoelde...

inderdaad : de startmotor met een apparte accu laten draaien. gewoon de + van de startmotor aan het startrelais losmaken, 2de batterij nemen, - hiervan aan chassis leggen en dan starten door + startmotor aan + 2de batterij te houden.

als hij dan wel elektrisch start, zit je probleem in de accu, in de stratmotor (trekt teveel stroom weg) of op 1 of andere gekke manier in de bedrading.
 
waarom ? hij draait toch prima eens gestart ? en hij start niet op startpilot ? laat die carbu's maar met rust !

probleem kan bijna niet anders zijn dan een stroomgebrek voor de ontsteking tijdens het elektrisch starten.

is er ondertussen al eens geprobeerd om - zoals ik al aanhaalde - een apparte stroombron te gebruiken voor de startmotor ?


klopt, dat was voordat ik zag dat de motor met normaal aanduwen wél wilde lopen.


dat is ook wat ik denk.
 
Laatst bewerkt:
na weer een avond sleutelen en van alles proberen doet ze het nog steeds niet -O-

-bougies vonken
-krijgt lucht
-krijgt benzine
-onder druk vonken de bougies ook zoals het hoort


wil gewoon niet starten, zelf met aandrukken lukt het niet meer -O- -O- -O-

zou het met de timing van de onsteking te maken kunnen hebben? en zo ja hoe controleer je dat precies?

iemand verder nog tips?
 
Laatst bewerkt:
kan zijn dat door al je startpogingen de cylinders verzopen zijn en hij daarom nu niet meer start.

ontstekingstijdstip kan je nakijken met een stroboscooplamp, maar vermits je vraagt "hoe" zal je die dus niet hebben.

wat al eens gebeurt is dat het vliegwiel verdraait doordat de spie die het op zijn plaats houdt breekt.

zijdeksel links op de krukas wegnemen. op het vliegwiel staat op zijn minst 1 "T" , dit is het BDP voor de 1ste en 4de cylinder waarbij de 1ste op het eind van de compressie zit. +/- 1cm hiervoor (tegenwijzerzin als je op het vliegwiel kijkt) staat minstens nog 1 streepje, maar ik denk zelfs 2. deze streepjes worden gebruikt om met een stroboscooplamp met draaiende motor het effektieve tijdstip van ontsteking te kontroleren.
veel blablabla :P maar je kan wel de "T" gebruiken om te kijken of je vliegwiel niet verdraait is : bougie 1ste cyl eruit halen, lange schroevendraaier of iets dergelijks in het gat steken en krukas verdraaien. het punt waarop de schroevendraaier het hoogst staat is het BDP, en dan zou het merkteken van de "T" moeten overeen komen met het merkteken op het carter (aan de voorkant).

heb een service manual van een 1WG (1ste model FZR400), maar vermits blokjes nauwelijks gewijzigt zijn over de veschillende modellen... is wel 27.5 mb, dus als je een manier weet om hem naar je te zenden, laat maar weten ;)
 
Laatst bewerkt:
kan zijn dat door al je startpogingen de cylinders verzopen zijn en hij daarom nu niet meer start.

ontstekingstijdstip kan je nakijken met een stroboscooplamp, maar vermits je vraagt "hoe" zal je die dus niet hebben.

wat al eens gebeurt is dat het vliegwiel verdraait doordat de spie die het op zijn plaats houdt breekt.

zijdeksel links op de krukas wegnemen. op het vliegwiel staat op zijn minst 1 "T" , dit is het BDP voor de 1ste en 4de cylinder waarbij de 1ste op het eind van de compressie zit. +/- 1cm hiervoor (tegenwijzerzin als je op het vliegwiel kijkt) staat minstens nog 1 streepje, maar ik denk zelfs 2. deze streepjes worden gebruikt om met een stroboscooplamp met draaiende motor het effektieve tijdstip van ontsteking te kontroleren.
veel blablabla :P maar je kan wel de "T" gebruiken om te kijken of je vliegwiel niet verdraait is : bougie 1ste cyl eruit halen, lange schroevendraaier of iets dergelijks in het gat steken en krukas verdraaien. het punt waarop de schroevendraaier het hoogst staat is het BDP, en dan zou het merkteken van de "T" moeten overeen komen met het merkteken op het carter (aan de voorkant).

heb een service manual van een 1WG (1ste model FZR400), maar vermits blokjes nauwelijks gewijzigt zijn over de veschillende modellen... is wel 27.5 mb, dus als je een manier weet om hem naar je te zenden, laat maar weten ;)


daar ben ik dan weer van,
klik


WeTransfer ;)
 
Laatst bewerkt:
Dag Oerblade,

Het probleem was uiteindelijk dat de kleppen ingeslagen waren. De kop was op. Uiteindelijk heb ik een nieuwe kop gemonteerd waarna de motor weer prima loopt.
Oke, bedankt voor de reactie. Bij mijn 400 is het waarschijnlijk een elektrisch probleem, de spanningsregelaar aansluitingen zien er niet echt gezond uit. Nieuwe SR met aansluitingen is besteld en dan weer verder klooien.
Blok van deze motor is helemaal uit elkaar geweest, kleppen geslepen en afgesteld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan