BMW R1100RT voor A2

GillV

MF'er
30 dec 2016
38
1
Geel
Ik ben van plan een BMW R1100RT te kopen in Duitsland.
Ik heb contacten gehad met dealers met de vraag of zei de motor konden begrenzen naar 35kW. Dit was via de meeste dealers wel mogelijk. Ze zouden de motor dan kunnen afleveren met papieren waar op staat dat hij 35kW heeft. Wanneer de papieren dan in orde zijn wil ik de motor invoeren naar België.
Is dit volgens jullie mogelijk?
De 1100 heeft minder dan 70kW standaard, maar wanneer ik zou gaan voor een veel recentere 1200, die meer dan 70kW heeft, is deze procedure dan ook te volgen?

Heeft er misschien iemand ervaring met iets soortgelijks te doen?

Alvast bedankt voor de tips!
 
Een motor met meer dan 70kw kun je volgens mij niet op kentekenpapieren begrenzen. Je zou wel gewoon de motor kunnen begrenzen op uitdraai. Dan krijg je een papiertje mee waarop staat dat de motor is begrensd tot 35kw, alleen is de vraag of de politie dat accepteert of dat ze je een boete geven (ze mogen er een boete voor geven) wanneer je staande wordt gehouden. Belangrijkste is dat je verzekerd bent.

EDIT: Ga ook even na of deze motoren wel geschikt zijn voor het begrenzen. Zijn grote motorblokken, dus weet niet of zoiets na begrenzen nog normaal draait.
 
Laatst bewerkt:
Op uitdraai wil ik hem niet begrenzen. Dan kan ik nog steeds een boete krijgen lees ik op diverse fora.
Ik heb contact gehad met dealers in Duitsland, en deze bevestigen dat het WEL mogelijk is om de papieren van het voertuig aan te passen. Er zou dus wel degelijk 35kW staan op de papieren.
Ik heb ook aan één van de dealers gevraagd of het mogelijk is om 35kW op een >70kW motor te krijgen. Hier was het antwoord dat dit mogelijk is als de producent zelf kitjes levert om deze te begrenzen. Dit zal ook de reden zijn dat er R6'en zijn die maar 25 en 35kW op papier hebben.

Waar ik het meest bezorgd over ben is wanneer ik tegen gehouden wordt met een +1000cc motor met maar 35kW op papier. Wat zeggen agenten hiervan?
In principe kan men niks zeggen, zeker met de BMW R1100RT niet. deze heeft standaard 66kW en is dus te begrenzen, ook met gewicht per kW moet ik me geen zorgen maken met dit soort motoren. Bij deze is het 0.13kW/kg.
Maar wanneer iemand met bijvoorbeeld een BMW R1200RT wordt tegengehouden, gaat men dan niets zeggen over het feit dat deze normaal meer dan 70kW heeft?

Al blijft er nu natuurlijk van het 'originele' vermogen niets meer over, want er staat 35kW OP PAPIER.

Zijn er hier geen mensen die een zware motor met 35kW op papier rijden? Bijvoorbeeld gekocht bij GG Motoren in Lichtaart?
 
Laatst bewerkt:
Je kunt hoog of laag springen maar een motor met meer dan 70kw krijg je niet legaal voor A2.

Uitgezonderd een z800e.
 
Maar de r1100rt dan wel? Deze heeft maar 66kW standaard.

de regel is heel simpel: alle motorfietsen met meer dan 70kw origineel vermogen is verboden om terug te zetten naar 35kw, Brussel heeft gezegd dat een motorfiets met maximaal de dubbele waarde van het A2 rijbewijs terug gevoerd mag naar 35kw met die verstandhouding dat je ook de regel 0,2kw/kg aanhoud.

voorbeeld

BMW R 1100 RT

max power: 67,1kw/90hp @ 7250 rpm
max torque: 95nm/9,7 kgf-m/69 lb/ft @ 5500 rpm
dry weight 256 kg/ 571 lbs
wet weight 282 kg/ 622 lbs

hier de tech specs linkje
BMW R100RT

Yamaha R6

max power: 87,6kw/120hp @ 13000 rpm
max torque: 68,5nm/50,5 lb/ft @ 12000 rpm
dry weight 167,5 kg/ 369,3 lbs
wet weight 197 kg/ 434,3 lbs

hier de tech specs linkje
Yamaha YZF R6

zoals je ziet mag je volgens de wet de BMW R 1100 RT wel terug zetten naar 35kw volgens de regels maar de Yamaha R6 niet

hier bij startersmotor.nl heb je echt de juiste omschrijving van wat wel en wat niet mag

Startersmotor.nl - 11kW en 35kW recensies, tips, FAQ, verzekeringen, motorgadgets etc.

btw deze website wordt gerund door monomuis die hier op het forum zit en echt goede en duidelijke informatie geeft omtrent de wetgeving.
 
Als je hem in Duitsland op papier laat begrenzen word bij invoer dit vermogen gewoon overgenomen op de nieuwe papieren. Dit is in Nederland in ieder geval zo en ik verwacht voor België ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar ik denk het niet, alleen natuurlijk het invoeren zelf.

Ik heb me zelf ook een poosje verdiept in het onderwerp omdat ik hetzelfde van plan was als jou om een motor uit Duitsland te halen puur omdat ik toch aan de grens woon en het begrenzen in Duitsland gewoon 10x makkelijker is.

Het belangrijkste is dat je de motor in Duitsland op de Fahrzuigbrief als begrensd staat, dit kan in Duitsland bij elke garage met TUV keuring aan de hand van een simpele gashendel begrenzer.
Gemiddelde prijs van zo'n ding is ongeveer 100 euro, inclusief inbouwen en papierwerk zal een garage hier ongeveer 150/175 euro voor vragen.

(https://shop.alphatechnik.de/shop/index.php?main_page=product_cvs_info&cPath=0&products_id=34152&categories_id=6979&inc_subcat=1&show_cats=1&keyword=%2A&k_hersteller=BMW&k_modell=R1100RT&k_typ=&search_in_description=0&sort=20a&)

In Nederland zal je hierna de motor in moeten voeren bij een RDW station. Hier moet je met de motor heen waarna ze even de framenummers enzo gaan controleren, papieren doornemen en nog wat oppervlakkig gedoe. Daadwerkelijke controle op begrenzing van de motor word (zeer waarschijnlijk) niet gecontroleerd. Daarna moet je nog wat BPM betalen omdat ze dat in duitsland niet kennen en krijg je vanzelf een keer je kentekenpapieren binnen waarmee je een kentekenplaat kan aanvragen.

Zie ook dit topic: How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België


Als ik jou was zou ik ook even contact opnemen met de instantie in Belgie die over dit soort dingen als invoeren gaat. In Nederland het RDW, geen idee wat dat in Belgenland is.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de goede uitleg! Ik ga eens kijken of hij in België ook gekeurd moet worden.
 
Uitgezonderd een z800e.

De Z800e is anders gewoon 70kW hoor. de Z800 heeft meer power, maar daarom is er ook de 'E'. Je kan ook niet zomaar onderdelen overzetten van beide motoren. ECU-aansluitingen zijn anders, meen nog andere uitlaatpoorten etc. in de cilinder en nog wat dingen die ik alweer vergeten ben.
 
De Z800e is anders gewoon 70kW hoor. de Z800 heeft meer power, maar daarom is er ook de 'E'. Je kan ook niet zomaar onderdelen overzetten van beide motoren. ECU-aansluitingen zijn anders, meen nog andere uitlaatpoorten etc. in de cilinder en nog wat dingen die ik alweer vergeten ben.

Oké dat wist ik niet, bedankt!
 
Maar de douane gaat de motor niet keuren? Alleen de papieren nakijken en veranderen naar belgische papieren?
Wanneer ik me dan bij de douane aanbiedt, moet ik de motor bij hebben dan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan