Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben heel benieuwd hoe lang het duurt voordat de overheid de 8 miljard brandstof accijns gaat verhalen op elektrische rijders als het een hoge vlucht neemt.
 
Dit voorjaar wezen kijken naar een Zero S bij MotorPort Zelhem.
Helaas viel de grote mij tegen, ben zelf 197 cm en kom met de knieën tegen de rand boven de tank.
Moet wel zeggen dat ik in verhouding heel lange benen en armen heb.
Heb toen even op de FX gezeten en was aangenaam verast door de hoogte.
Vorige maand een proefrit van ruim een uur gemaakt op de FX en was dolenthousiast.
Zit is goed, en de trekkracht enorm .
Ben van plan voornamelijk woonwerk te rijden (38 km enkele reis).
En heb er dit jaar al bijna 9000 km opzitten.
En verzoek om te kunnen laden op het werk is in behandeling.
Ga dan wel voor de 2017 FXS, of er moet een nog mooier model uitkomen voor 2017.
Wel ben ik benieuwd of de koplamp voldoende licht geeft?
Zoals afgelopen week is het nog behoorlijk donker en ben dan wel goede verlichting nodig.
Zijn er FX of FXS rijders die mij hierin kunnen adviseren?

Begin december weer even naar Zelhem gereden.
Daar stonden de FX en de DS naast elkaar.
Het was er nogal druk dus kon ik rustig rondkijken.
Een eindje verder op stond een 2014 S, natuurlijk even op gezeten.
Daarna ook nog even op de DS zitten natuurlijk :) .
Wat mij opviel dat ik bij de DS veel meer met de knie tegen de tank kwam dan bij de S.
Door de brede DualSport voetsteunen komt mijn knie een paar cm hoger.
Ben toen gaan twijfelen aan de FXS, range zou voor woon werk verkeer voldoende zijn maar bij een eventuele inruil wel eens lastig kunnen worden.

Ben vanaf toen (na goed advies ter plekke en een proefrit)
gaan stoeien met onderstaand idee:

Een 2017 DS 13 kWh met S voetsteunen.
Pirelli Scorpion Trail 2 (weg) banden.
Kleine afneembare top koffer
En natuurlijk windscherm en handkappen.

Afgelopen zaterdag de knoop doorgehakt en kan deze nu a.s. maart afhalen.
Zal tegen die tijd wat foto's posten en jullie natuurlijk op de hoogte houden van mijn ervaringen.
 
Afgelopen zaterdag de knoop doorgehakt en kan deze nu a.s. maart afhalen.
Zal tegen die tijd wat foto's posten en jullie natuurlijk op de hoogte houden van mijn ervaringen.
Gefeliciteerd! Dat is een mooie start van het nieuwe jaar. :t
 
Idem, nog een e-rijder in de Achterhoek *O*


Helaas Erasmos..... heb even gegoogled en vanaf de Achterhoek gezien woon ik net aan de andere kant van Deventer, is helaas geen Achterhoek meer.
Maar hij is wel gekocht in de Achterhoek dus ik zal zeker af en toe door de Achterhoek rijden.
Is dit ook goed voor een paar punten *D
 
Gefeliciteerd met deze keuze ! Ik hoop dat je er straks heel veel plezier van hebt.

Laat straks weten hoe jouw motor bevalt, ik ben heel benieuwd.
 
Helaas Erasmos..... heb even gegoogled en vanaf de Achterhoek gezien woon ik net aan de andere kant van Deventer, is helaas geen Achterhoek meer.
Maar hij is wel gekocht in de Achterhoek dus ik zal zeker af en toe door de Achterhoek rijden.
Is dit ook goed voor een paar punten *D
Ik zal het door de vingers zien :P Aangezien je toch vlak bij Apeldoorn woont, dit is wel een handige accessoire die daar gemaakt wordt.
 
.....Vergeet niet dat er al veel belasting wordt geheven over elektriciteit. Kijk maar in je rekening....
Klopt.
Probleem is wel dat het verbruik bij ons enorm veel lager is door het hoge rendement van elektrische aandrijving.
Ook al betaal je voor de gebruikte energie evenveel belasting, er komt bij de overheid straks maar een fractie binnen van wat ze gewend zijn doordat wij heel veel minder energie gebruiken.

Tenzij ze bij de overheid leren omgaan met geld zal er dus extra geheven moeten gaan worden; dat laatste zal het wel worden vrees ik.
Er komt vast een kilometerheffing, rekeningrijden of variant daarop; wat mij betreft wachten ze er nog heel lang mee.
Dit is dus wel de tijd om te profiteren...



Maar even over die energie benodigd voor het rijden.
Of energie nu uit benzine komt of uit het stopcontact, je betaalt vrijwel hetzelfde.

Een liter benzine bevat aan energie 32,8 Mj/l, dat is 9,11 kWh/l.
Als een liter benzine € 1,70 kost komt de prijs van de pure energie daarin overeen met een kWh prijs van 18,6 ct.

Het gaat hier dus om de pure energie, de verbrandingswaarde. Een "superieure" benzinemotor gooit daarvan vervolgens op z'n gunstigst maar liefst 70% weg en meestal nog veel meer, dat maakt dat een benzinemotor veel meer energie verbruikt maar niet benut.

Dat een elektrische motor zoveel voordeliger rijdt komt dus puur door het veel hogere rendement.
 
Laatst bewerkt:
Dat een elektrische motor zoveel voordeliger rijdt komt dus puur door het veel hogere rendement.

Afhankelijk van waar je woont ben je met 40% rendement op steenkool of gas aan het rijden. En dat is in ruim 90% van NL het geval. Dus schijnbaar is het gas en de steenkool wat dat betreft voor de energie leverancier een stuk goedkoper als voor ons de benzine. Als ze daar de belasting gaan heffen op het niveau van de huidige benzine tax ben ik bang dat de stroom een stuk duurder uitvalt.

Financieel gezien reken je jezelf ook rijk door voorbij te gaan wat je extra afschrijft op accu's.


Als het echt alleen maar gunstig was hadden allang veel meer mensen elektrisch gereden, mijzelf inclusief. :Y
Ben helemaal niet gehecht aan schakelen of aan motorgeluid. :N
Zelfs het huidige bereik van de elektrische auto's en motoren zijn voor mij allang voldoende. :Y
 
Eh dan moet je ook het rendement van het oppompen, verschepen en raffineren van de benzine erbij pakken he. En qua stroom heb je in ieder geval nog de keuze voor hernieuwbaar, of beter nog van eigen dak.
De afschrijving van de accu is amper van belang, de pakketten hebben een garantie van 80% capaciteit tot weet ik veel, maar het is in ieder geval ruim boven een ton. Moet je eens kijken wat je op een normale motor dan aan smeermiddelen en slijtageonderdelen hebt verbruikt.
 
Laatst bewerkt:
1
Eh dan moet je ook het rendement van het oppompen, verschepen en raffineren van de benzine erbij pakken he.
2
En qua stroom heb je in ieder geval nog de keuze voor hernieuwbaar, of beter nog van eigen dak.
3
De afschrijving van de accu is amper van belang, de pakketten hebben een garantie van 80% capaciteit tot weet ik veel, maar het is in ieder geval ruim boven een ton. Moet je eens kijken wat je op een normale motor dan aan smeermiddelen en slijtageonderdelen hebt verbruikt.

1
Want kolen hoeven niet verscheept te worden? En gas wordt niet Europa door gepompt?
2
Op papier is mijn stroom allang CO2 neutraal. Maar intussen komt m'n stroom zover ik weet vooral uit Geertruidenberg, heb ik niks aan te kiezen. Panelen op eigen dak is inderdaad mooi. Maar zonnepanelen en elektrische voertuigen is toch echt een keuze voor bovenmodaal. ;)
3
Fair. :Y Ik was me alleen aan het inlezen op de Nissan Leaf en wat ik daar las van eigenaren was wat minder rooskleuring. Dat ging dan wel over mensen die de auto al wat langer hadden en die bijvoorbeeld al zo'n 40% van hun bereik kwijt waren. Er waren zelfs mensen die meenden te weten dat ze bij Nissan een software update hadden misbruikt om de aangegeven energie/fitheid van de accu rooskleuriger aan te geven in het dashboard. Dit om te voorkomen dat ze onder garantie een boel accu's moesten vervangen. :o


Begrijp me niet verkeerd. Als ik geld zat had dan lag mijn dak ook vol met zonnepanelen en had ik ook waarschijnlijk een Opel Ampera als auto. En 'n elektrische motorfiets lijkt me ook super. :9~
 
1
Want kolen hoeven niet verscheept te worden? En gas wordt niet Europa door gepompt?
2
Op papier is mijn stroom allang CO2 neutraal. Maar intussen komt m'n stroom zover ik weet vooral uit Geertruidenberg, heb ik niks aan te kiezen. Panelen op eigen dak is inderdaad mooi. Maar zonnepanelen en elektrische voertuigen is toch echt een keuze voor bovenmodaal. ;)
Toch even een correctie. Als jij kiest voor echte duurzaam opgewekte stroom, dan vervallen 1 en 2. Door zaken te doen met een tent als ~http://www.vandebron.nl~[url], kies...bronnen meer aan het net moeten gaan leveren.
 
Ik heb al jaren groene stroom van Greenchoice. Daar komen echt geen kolen en CO2 afkoopconstructies aan te pas. Je zou ook kunnen participeren in een windmolen of zonnepark. Als jij mengstroom, of greenwash stroom kiest is dat jouw keuze, dat zegt niets over de vervuiling van je vervoermiddel. Je kan wel een oud dieselaggregaat gebruiken om je motor op te laden.

Nissan Leaf blijkt inderdaad een voorbeeld te zijn hoe het niet moet. Maar dat is een beetje "old habit" van de auto industrie.
 
Laatst bewerkt:
Daar komen echt geen kolen en CO2 afkoopconstructies aan te pas.

Ik zou daar wel eens bewijs voor willen zien. De energiemarkt is totaal niet transparant voor de consument. Deze weet helemaal niks van producenten, netwerk en netwerk eigenaars, distributie/transmissie netwerken, de APX, de kopers, retail verkopers, de balanceermarkt, de veiling van beschikbare capaciteit, in/export naar buitenland en ga zo maar door. Nog geen fractie hiervan kan ik terugvinden op hippe websites zoals die van Greenchoice of Vandebron.
Holle frasen als "Zo maakt jouw keuze echt een verschil" of een "opwekkerskaart" zeggen helemaal niets.

Afgaande op de informatie op hun website kan Greenchoice of Vandebron gewoon een retailer zijn die een mooi verhaal ophangt naar de consument, maar op de achtergrond gewoon wat boekhoudkundige dingen afvinkt (zoiets als de grijze concurrent met CO2 handel maar dan met marginale feelgood projectjes op boerderijen) en het daarom op deze manier mag presenteren. Ik wil getallen zien met klanten, de energie die zij gebruiken, producenten en hoeveel zij produceren, waar het geleverd wordt, wie het verhandeld, als Greenchoice een retailer is hoe vaak moeten ze op de balanceermarkt inkopen omdat ze tekort schieten, hoeveel capaciteit hebben ze over, enzoveurts.
 
Afgaande op de informatie op hun website kan Greenchoice of Vandebron gewoon een retailer zijn die een mooi verhaal ophangt naar de consument, maar op de achtergrond gewoon wat boekhoudkundige dingen afvinkt (zoiets als de grijze concurrent met CO2 handel maar dan met marginale feelgood projectjes op boerderijen) en het daarom op deze manier mag presenteren.

Misschien dat dit staatje je een beetje helpt? (Doorklikken stuurt je naar een PDF met het volledige onderzoek met cijfers. Natuurlijk kan het ook zo zijn dat de bedrijven uit dit onderzoek ook de combinatie Greenpeace, de Consumentenbond, Natuur & Milieu en WISE met boekhoudkundige vinklijstjes om de (kolen)tuin heeft geleid. Uiteindelijk kan overal een complot achter zitten :+ , maar ik gok dat deze cijfers wel behoorlijk betrouwbaar zijn.

 
[..] De energiemarkt is totaal niet transparant voor de consument. Deze weet helemaal niks van producenten, netwerk en netwerk eigenaars, distributie/transmissie netwerken, de APX, de kopers, retail verkopers, de balanceermarkt, de veiling van beschikbare capaciteit, in/export naar buitenland en ga zo maar door.
Duik ik even een voor mij opmerkelijk zijspoor op. :$
Groene stroom uit dode stierkalfjes.
 
Als het echt alleen maar gunstig was hadden allang veel meer mensen elektrisch gereden, mijzelf inclusief. :Y

tja, benzine of e-drive?

ik rijd nu met (heel veel) plezier op mn Honda met v4 blok, en dat rijd voor mij gewoon het best. :]
bovendien wil ik als ik onverwacht toch met een lege tank zit, met hooguit 5 min weer op de weg zitten, i.p.v. eerst minimaal een half uur aan de laadpaal te staan....

maar die accu fietsen zien er zeker niet verkeerd uit :t
helaas zijn die dingen qua aanschafprijs alleen aan de mensen met een overvolle beurs besteed, dus blijf ik trouw uitlaatgassen stoken :Y

en maakt het financieel een verschil? nah
de dief (lees overheid) zal er wel voor zorgen dat wij allemaal uiteindelijk even dik mogen dokken voor ons stalen ros, of deze nu peut, of stroom lust... B|

groet,
Lonewulf :]
 
Laatst bewerkt:
Energie gaat ongetwijfeld duurder worden. Maar daarom wil ik dan ook zonnepanelen! Ben op het moment een het kijken naar een nieuw huis, en gezien de overwaarde van huizen uit Amsterdam moeten die panelen wel te financieren zijn :) Vervolgens sparen voor een Tesla powerwall 2, en dan over een jaar of 2 een elektrische motorfiets! :)
 
Ik heb al jaren groene stroom van Greenchoice. Daar komen echt geen kolen en CO2 afkoopconstructies aan te pas.
Ik zit ook bij die club en geloof ik best. Maar dit is puutr een geldstroom verhaal. En elektriciteit is zo goedkoop dat die geldstroom die van mij binnenkomt heel erg voorlopig nog niet het kleinste zonnepaneeltje oplevert. Terwijl ik de feitelijke stroom echt niet uit een windmolen heb en dat laatste is wat ik bedoel.


dat zegt niets over de vervuiling van je vervoermiddel. Je kan wel een oud dieselaggregaat gebruiken om je motor op te laden.
Precies. Maar ik heb het dan ook over de totale vervuiling. Als je eenmaal met volle accu klaar staat voor vertrek is alle eerdere vervuiling makkelijk weg te wuiven. Maar als we ooit perfect kunnen recyclen en compleet duurzaam stroom opwekken dan is elektrisch rijden een super oplossing.

Nissan Leaf blijkt inderdaad een voorbeeld te zijn hoe het niet moet
Dat idee had ik intussen ook al. :X
 
Laatst bewerkt:
Zelf kiezen waar de feitelijke stroom vandaan komt geloof ik niet zo. Alles wat er ligt aan wind en zon daar wordt zo veel mogelijk van geproduceerd. Dat wordt weer aangevuld met de grote centrales die vrij langzaam kunnen schakelen. Al die stroom moet simpelweg met de minste weerstand direct weg stromen desnoods meteen de grond in.
Op dit moment is dat een van de belangrijkste rollen van de gasgestookte centrales. Uitzetten, zodat de kolencentrales blijven branden. Maar goed, als het deel duurzaam opgewekte energie groot genoeg wordt, dan komen we op het punt dat de kolen uit kunnen en dat de gascentrales bijgeschakeld worden voor momenten dat de zon en de wind niet meespelen. Een tijdje later komen we weer op het punt dat die ook uit kunnen, omdat we de energie goed genoeg kunnen opslaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan