yamaha majesty 400

Met mijn Majesty heb ik verschillende combinaties geprobeerd, van de Dunlops beviel de achterband, van de Michelins beviel de voorband; zo kwam ik op die combinatie die er nu bij mijn Majesty onder zit.
In mijn beleving rijdt ie daarmee het best maar ik heb natuurlijk niet alle merken geprobeerd.

Wel iets om te vermelden.
Vanaf november 2008 heb ik alle belevenissen met de Yamaha Majesty 400 ABS hier gedeeld, hij staat nu op 113.000 km en sinds september 2016 gaat het niet meer zo hard met de kilometers.
Hij is namelijk niet meer de hoofd motor, ik heb nu een andere motorfiets die ik dagelijks gebruik, een Zero S ZF 14.2.
Zie dit topic vanaf hier: Hybride in "Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic"
 
Mooi ding hoor die Zero! Ik heb gekeken naar de elektrische BMW scooter maar helaas beide zijn niet echt praktisch in mijn situatie. Lastig laden op een flatje.

Qua actieradius zou het nog wel passen voor woonwerk maar ik zou de voorkeur geven aan de BMW, want ik verwacht dat die iets meer bescherming en opberg ruimte heeft.

Ik rij tot die tijd gewoon lekker door op de majesteit. Hoewel de X-ADV en nieuwe modellen T-MAX er ook aangenaam uit zien.

Dank voor je info
 
Ik heb stuurkappen geplaatst ipv de eerder genoemde moffen. of het echt veel helpt dat weet ik niet precies (hoe kan je dat meten?) maar ze hebben geen nadelig effect en ziet er nog best ok uit.

Ik had wel gehoopt dat het meer verschil zou uitmaken maar wellicht wordt dat duidelijker als de temperatuur weer gaat zakken.

IMG_20161212_WA0000.jpg

IMG_20161212_WA0002.jpg
 
Klopt bij koude motor. Daarna niet meer. Dan zal het normaal zijn.
Niet zo snel als de TMax, maar altijd nog VEEL sneller dan de auto's.
En wat is die mooi he. Schitterende design en afwerking. Zelfs mijn vrouw( die niets geeft om motoren) vind het de mooiste motorscooter die ze ooit gezien heeft. Ook een mooie zwarte kleur.
En de dubbele schijven vind ik prachtig om te zien. Heb gelijk de accu aan de Optimate III gezet.
Iemand misschien een werkplaats handboek pdf bestand?


Ik ben sinds (heel)kort ook bezitter van een yamaha yp400 majesty.
Nu lees ik de oudere reacties eens even door en zie dat je vraagt naar een werkplaats handboek. Heb jij die ondertussen al gekregen? En zo ja zou ik die ook of van jou of natuurlijk iemand anders kunnen krijgen.
Bvd :t
 
Die gaat niet reageren Johan, kijk maar eens naar zijn laatste inlog datum, die zit niet ver verwijderd van het bericht wat jij quote.

Wat is je bouwjaar?

Ik kan evt. als ik thuis ben een PDF setje voor je samenstellen inpakken met Winrar en uploaden.
Bestaande uit wphp YP400 2005 t/m 2007 en daarnaast er nog een YP400 onderdelen lijst bij stoppen + enkele gebruiksaanwijzingen.
Heb evt. ook nog wphb YP400, 2004 erbij

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jan.
Dat zou geweldig zijn.
Het bouwjaar van de yp400 is aug 2007 ( zonder abs )


Zal ik je anders mijn email adres in een pb geven ?

Alvast hartelijk bedankt voor de genomen moeite.

mvg
Johan
 
Vandaag heb ik de vario even gecontroleerd en gesmeerd; eindelijk foto's gemaakt hoe ik de moeren los- dan wel vastdraai met alleen huis- tuin en keuken gereedschap, in dit geval een.... breekijzer.
En het werkt prima.

De #3 kruisschroevendraaier past precies in het tegenhoudgat in de vario, houd deze vast terwijl je kracht zet op het "T" hendel en de dop.

[afbeelding]

Losdraaien, afsteunen aan de voorkant. trek het "T" hendel achterwaarts.


[afbeelding]

Vastdraaien, afsteunen aan de achterkant.

Steek het "T" hendel handvat door naar boven zodat je kunt trekken. Dan rolt de motor niet van de bok als het zwaar gaat.


Zou dat ook met een (lucht) slagmoersleutel mogen ? alleen los dan , vast beter met de hand denk ik ( toch ?)


Ik weet het vragen vragen vragen , maar ik wil liever niet iets fout doen. :N
 
Bij de voorste poelie zit die luchtslagmoersleutel dan wel rechtstreeks op de krukas te slaan, ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een distributieketting maar ook de lagers daar niet van houden.
Bij de achterste as sla je tegen het kleinste tandwiel van een dubbele tandwielvertraging, je wilt niet weten wat voor belastingspieken er op die tandwielen komen.

Gewoon met de hand gaat prima, alles met beleid en het blijft ook gewoon heel.
 
Laatst bewerkt:
Probleem(pje) !


Sinds kort ben ik dus in het bezit van een yamaha yp 400 Majesty uit 2007.

Met hulp van WebEnigine en Hybride heb ik de v-belt ondertussen vervangen, dit is allemaal goed gegaan.

Omdat ik de onderhoud historie niet wist van de yamaha heb ik dus alles vernieuwd , filters ( lucht en olie) , olie zelf , de v-belt zoals al genoemd .

Blijkbaar is er dus idd helemaal niets met de yamaha met onderhoud gedaan , want ook de accu heeft het (bijna) begeven.
Ik heb de accu , na totaal dood te zijn geweest, dus aan de optimate gelegd,
en gelukkig er zit weer wat stroom in ( nieuwe accu ondertussen al besteld), maar ..... en nu komt het ....

De motor wil nu niet meer starten met de normale ( zwarte) sleutels.
Alleen met de rode ( codeer sleutel) wil de yamaha starten.

Wie o wie kan mij de procedure uitleggen ( of geven ) om de zwarte sleutels in te lezen !

Bij voorbaat dank.
 
Probeer dit eens:

1. Insert the red key into the ignition and turn it to "ON". The immobilizer indicator light should come on for 1 second and then go off.
2. With the red key still in the ignition, start the engine.
3. Shut off the engine and remove the red key. The immobilizer indicator light should start to blink after 30 seconds.
4. Insert the red key into the ignition and turn it to "ON", then "OFF" and then remove the key within 5 seconds.
5. Insert the black key into the ignition and turn it to "ON" within 5 seconds.
6. While the immobilizer indicator light is flashing, turn the black key to "OFF" and then remove the key.
7. Wait for the immobilizer indicator light to stop flashing. It should stop 5 seconds after you remove the black key.
8. If everything went OK, then you can use the black key to start the engine.
 
Heb je een MALFUNCTION CODE aka: 'Storings code' in je display?
Zo ja dan even het nummer opgeven.

Eventuele code (zie screenshot) zou tussen de 51 en 56 moeten bedragen.
Ik vermoed dat je dit met de zwarte sleutel moet testen en niet met de rode "code re-registering sleutel"

Weet niet zeker of ik je kan helpen, maar kan een poging wagen.
Dit soort issues wordt vaak beter opgelost door ervaring deskundige Yamaha rijders.

Ik moet ergens beginnen om dingen uit te sluiten dus eerst een voorbeeldje van de fout codes die van doen hebben met het immobilizer systeem
image.php


Opmerking:
Niet meer starten alleen contact aanzetten en evt. foutcode bekijken!
 
Laatst bewerkt:
Helemaal goed dat wilde ik weten.
daarom zij ik ook dat je niet meer mocht starten, want ik weet nu zeker dat je sleutel code 100% 'tijdelijk' om zeep is door een merkwaardige combinatie.

Zie opmerking hieronder:

NOTE:
Do not start the engine with a standard key that has not been registered.
If the main switch is turned to “ON” with a standard key that has not been registered, the immobilizer system indicator light flashes to indicate malfunction code 52. (Refer to “SELF-DIAGNOSIS MALFUNCTION CODES”.)



Ik moet me nu gaan inlezen en begrijpen om je op weg te helpen.
Alleen heb ik daar nu geen tijd voor.
Om de discussie openbaar te houden, met mogelijke meedenkers zal ik de pagina's die er toe doen zo direct in een volgend bericht hier screenshotten.
Daar staat namelijk precies wat er moet gebeuren om de boel weer vlot te trekken.
Helaas staat e.a. niet in jou PDF setje, dus vandaar de screenshots.
Denk/kijk/lees gerust mee, mogelijk heb jij eerder tijd als ik?

Mvg. Jan

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hieronder zou denk ik het antwoord moeten staan om de boel weer aan de praat te krijgen.
Pagina 2 en 3 bevatten mogelijk de juiste handeling

1
image.php


2
image.php


3
image.php


4
image.php


5
image.php


6
image.php


7
image.php


8
image.php


9
image.php



 
Laatst bewerkt:
ok , volgende geprobeerd ( iig wat ik uit de handleiding haal.

killswitch op uit
re register sleutel in contact en contact op ON
wacht op flash in screen
** helaas komt hier dus geen flash in het scherm.

Maar om het verhaal even compleet te maken en of ik het goed begrepen heb:

Killswith op uit
re register (rode)sleutel in contact en draai naar positie ON
wacht op ( blauwe) knipperlicht op scherm
killswitch op aan en weer uit
binnen 5 sec zwarte sleutel er in en op positie ON
killswitch op AAN

correct >?
 
Deze ronde bedoelen ze met 'main-switch' wel het contactslot.
Het gros van wphb's bedoelen ze met main-switch de kill-switch en dan heet het contactslot combined -switch of iets dergelijks.
Voor jou is main-switch dus het contactslot.
En als ze het over "Engine stop switch" hebben dan gaat het volgens jou gebruiksaanwijzing pas over de kill-switch, waarvan je de laatste naam in jou geval nu direct van mij mag vergeten.... sorry voor de consternatie

Uitspraken over wat je precies moet doen kan ik nu niet, ik ben daarvoor nu niet in de gelegenheid.
Ik moet me goed inlezen en het dan begrijpend overbrengen en dat lukt nu niet van wegen andere bezigheden, een zeer snelle blik deed mij vermoeden dat het juiste antwoord mogelijk op pag. 2 en 3 staat?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de remblokken ( laten) vervangen.
Voor waren ze nog redelijk , achter totaal versleten en zat zelfs een beetje vast.
Alles werkt nu weer :)


Wat betreft het inlezen van de sleutel.

Op zich is het een makkelijke procedure echter ..... werkt het ( bij mij) maar voor 1 sleutel.
Als ik de procedure doorloop , dan doet de sleutel het die tijdens de procedure wordt ingelezen. Echter doet dan de andere sleutel weer niet. Herhaal je dan de procedure dan doet de ingelezen sleutel het weer niet. Vreemd toch?

Goed de procedure

Neem de rode sleutel , start de motor
zet de motor uit en haal de rode sleutel er uit.
Wacht op indicatie lampje ( ca 30 sec)
steek de rode sleutel er opnieuw en draai de sleutel naar positie on .... en daarna weer op uit
steek binnen 5 sec de zwarte ( inlees sleutel ) in het contact en draai deze naar positie ON
zodra het indicatie lichtje ( ca 5 sec ) uitgaat , is de procedure gelukt.

Echter lukt het me dus niet beide sleutels in te lezen.


Wederom allen bedankt voor het meedenken.
 
even voorstellen, sinds 1 week de bezitter van een 2007 majesty 400. Deze als vervanging van mijn burgman 400 uit 1999 die op de vluchtstrook een week eerder overleden is. Meer kosten voor reparatie dan de waarde van het ding. Ik rijd woonwerk, 40 km enkele reis en het was wel ff wennen tov de burgman, hogere zit, iets minder ruimte boven mijn knieën maar man, wat strakker stuurt mijn majesty, Ik ga me de komende weken door 98 pagina's info over mijn nieuwe werkpaard worstelen en als ik vragen heb, horen jullie me.
 
even voorstellen, sinds 1 week de bezitter van een 2007 majesty 400. Deze als vervanging van mijn burgman 400 uit 1999 die op de vluchtstrook een week eerder overleden is. Meer kosten voor reparatie dan de waarde van het ding. Ik rijd woonwerk, 40 km enkele reis en het was wel ff wennen tov de burgman, hogere zit, iets minder ruimte boven mijn knieën maar man, wat strakker stuurt mijn majesty, Ik ga me de komende weken door 98 pagina's info over mijn nieuwe werkpaard worstelen en als ik vragen heb, horen jullie me.


Veel plezier met je majesty.
In ieder geval is hier veel kennis aanwezig. Ik heb er veel aan gehad.

Heb jij de yp400 met of zonder abs?
Niet dat het wat uitmaakt , maar gewoon uit nieuwsgierigheid
 
Terug
Bovenaan Onderaan