Het BMW F650 Funduro/Strada Topic

niet te geloven... probleem zat hem inderdaad in een zekering op de plaats van de 15 zat er een 7,5 in en dat is een hele tijd goed gegaan maar nu het natter is buiten en de motoren buiten slapen is dat net te veel geweest. heren tot zover allemaal bedankt voor de hulp en tips.
ik zal nog een foto maken van mijn motoren. is misschien wel aardig dacht ik zo.
 
Ik hoop dat je het echt gevonden hebt. Het klinkt allemaal nogal fragiel. Dat je niet op alle draden van je contactslot spanning meet klopt wel. De andere twee draden zijn om de spanning door te geven aan de rest van de motor. Het contactslot is niet anders als een schakelaar.

Wat bedoel je met de spanningswisselaar? De regelaar?
 
Hallo allen,

Ik ga morgen kijken voor een BMW f650. Hebben jullie nog tips om op te letten bij Aanschaf?

Het gaat om een model uit '98 met 40.000 op de teller.
 
De as waar het voortandwiel op zit heeft hier al bij wat mensen probemen gegeven, ik weet niet of je dat kan checken op de een of andere manier. Verder de gebruikelijke dingen.

Een middenbok is een pre. Achterlicht en houder zijn bij mij al een paar keer kapot getrild. Check de bedrading bij het balhoofd, daar is bij mij ook al een keer een kabel door de isolatie geschuurd. De F650 heeft een dry sump en voor sommigen is het lastig om de olie te doseren (lees veel teveel olie). De truc is motor even laten lopen tot ie warm is, dan een minuut laten staan zodat de olie kan zakken en dan peilen. Als er lange tijd teveel olie in heeft gezeten, dan kan dat schade opleveren.

Andere vering/schokbrekers zijn een pre. Mijn persoonlijke aanrader is een stalen remkabel voor te gebruiken, dat is een stuk fijner (en zijn de kosten ook niet).

Verder moet ie vlot starten, aanduwen en aantrapen zijn geen optie bij zo'n dikke eencylinder. En als laatste de hendel van de koppeling op het blok hier ook al een paar keer gescheurd bij mensen. Onderdelen zijn er wel maar soms is het zoeken.

Veel geluk en wijsheid, het is een leuke fiets.
 
1998 heeft het voorkettingwiel met een moer, dat geeft geen problemen. Als ik het goed heb zit er ook een koppelingsheveltje op het blok met een diaginaal boutje, maar het kan geen kwaad om te kijken of er scheurtjes in zitten. Ik zou zeker de benzinekraan even open zetten en het dopje uit de slang achter het linker voetstepje trekken. De carburateurs blijven zeikerts. Als hij niet gaat staan druppelen en hij start na tien minuten nog goed zullen de carburateurs voorlopig wel goed zijn.
Middenbok is standaard na '95.
Kijk even of de koplamp feller gaat branden als je gas geeft. Dan weet je dat het laadsysteem werkt. De spanningsregelaar is kwetsbaar bij de funduro omdat hij lekker warm onder het zadel zit.
 
De bougiekabels en doppen vervangen als het nog de originele zijn. Mijn 650 liep 1:15 met de oude kabels en doppen, de kabels bleken helemaal groen uitgeslagen van binnen. De originele doppen zijn te herkennen aan een metalen omhulsel. Hij haalt nu 1:21.

Vlotters heb ik vervangen, het kraantje kan weer open blijven zonder dat hij moeilijk start.
 
Dank voor jullie reacties. Ik ben inmiddels trotse eigenaar van een BMW F 650 :) Hij heeft helaas een hele tijd stil gestaan, waardoor hij nog wel wat kuren heeft als slecht starten en stationair niet lekker lopen. Tijdens 't testrijden liep ie de eerste paar km flink te haperen, maar daarna geen last meer meer van gehad. Ik heb er niet heel veel voor betaald, maar ik hoop dat ik door de carburateurs te reviseren en het luchtfilter te vervangen een hoop problemen van het slechte starten en stationair lopen op kan lossen. Er staat namelijk Benzine in het luchtfilter. Bougies zien er nog goed uit, zijn ook niet de originele meer. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Mooi, van harte.
Zo te horen is het schoonmaken en rubbertjes vervangen van de carburateurs voldoende. Het luchtfilter is uitwasbaar, daar zou ik alleen een sopje en een scheutje olie aan besteden.
Als je alles wil vervangen, de Suzuki GS500 heeft dezelfde carburateurs, meestal zijn die setjes goedkoper.

Halflive onder de verkeerde account |(
 
Laatst bewerkt:
Als ik dan toch bezig ben, kan ik net zo goed reviseren lijkt me. Luchtfilter kost 3 euro, dus dan vervang ik 'm ook liever gelijk. Goed om te weten dat 'ie gelijkenissen heeft met een gs500. Die staat er namelijk kapot naast :'). Rivisiesetje van een gs500 is overigens even duur als die van een f 650.
Moet er wel echt snel mee aan de slag, er ligt een spoor van benzine op de binnenplaats hier:X

Oh oeps, ook onder 't verkeerde account :')
 
Laatst bewerkt:
Kraantje is dicht. Ben een nieuw probleem tegengekomen (Ik hoop dat dit een keer stopt :/ ). De accu is nu al leeg.

Toen ik een week geleden kwam kijken bleek de accu dood te zijn. Er is toen van alles geprobeerd om 'm toch aan proberen te krijgen, waaronder het starten mbv een auto. Dit hielp allemaal niks De verkoper heeft een nieuwe accu gekocht, zodat ik afgelopen maandag alsnog een testrit kon maken. Dat verliep (op wat haperen de eerst km's na) goed. Nu heb ik gisterenavond nog ff een stukje gereden, deed het nog steeds prima. Wil ik net de motor pakken, start 'ie niet meer. Je hoort nog wel het tikken van het relais. Heb de accu gemeten, en er zit nog maar 11.9 V op. Nu al weer leeg dus.. Lijkt me dat hij niet oplaadt. Iemand hier eerder ervaring mee gehad?

EDIT: ik heb zojuist een stroomverlies van 1,6 A gemeten...
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als een alternatieve weg voor je stroomkring. Even de draadboom nalopen of er niet ergens een onbedoeld extra massa punt zit. Zoals ik al aangaf was er bij mij een draadtegen het balhoofd gaan schuren en gaf allerlei spannende dingen. Bij wat oudere motoren is er vaak al gehobbyd aan de bedrading. Even weer netjes maken en solderen/isoleren doet wonderen.
 
Oh ja, mijn blok is ook al eens volgelopen met benzine vanwege een defecte vlotter en open benzinekraan. Check je olie iig of het alleen olie is en er geen benzine in is gelopen
 
Leuke motoren zijn het. Even een volg post. Moet Hellracer niet uit het oog verliezen natuurlijk.
Maar begrijp ik goed dat een schokbreker van de F650GS eencilinder zonder problemen past?
 
Leuke motoren zijn het. Even een volg post. Moet Hellracer niet uit het oog verliezen natuurlijk.
Maar begrijp ik goed dat een schokbreker van de F650GS eencilinder zonder problemen past?
Klopt, is dus alleen 1cm langer.
 
Ik heb een stel verwarmde handvatten gekocht. Het gaat er lekker weer voor worden. Ik wil niet in de bedrading knippen. Ik begrijp dat er ergens rechts onder de kuip een geschakelde loze stekker moet hangen. Heeft iemand een plaatje van die stekker?
Als ik hem niet kan vinden kan ik altijd nog met een relais gaan knutselen.
 
Ja, nou hoeft het niet meer! :+
Ik heb een andere weg gekozen. Er lag al een ongezekerde + direct van de accu naar voor om een relais van de Fiamm toeters te schakelen. Daar heb ik nu een gezekerde, geschakelde plus van gemaakt. Naast de regulator (prima Chinees ding) ligt nu een relais. Van het achterlicht heb ik een aftakking gemaakt. Van de accu komt via een zwevende zekering spanning die naar voren wordt doorgeschakeld als het achterlicht spanning krijgt. Licht uit, of contact uit is spanningsloos.
Deze Chinese HVV is er op gekomen: http://www.ebay.nl/itm/Adjustable-R...942281?hash=item2ee73ba889:g:tBYAAOSw9mFWHG3s
forum

forum

Dat is nog niet helemaal plug and play.
Je moet de achterkanten uit de handvatten snijden/ frezen. Anders passen de stuurgewichten en dus ook de Chinese crosskappen er niet meer op. Gelukkig loopt er geen verwarming door de vlakke eindes. Dan zijn de handvatten 2,5 cm langer als de originele. Links is dat een kwestie van alles opschuiven, maar rechts niet.
De Italianen hebben in al hun wijsheid besloten om het gashandel te borgen met een gaatje in het stuur. Zonder dat gaatje krijg je de rechter schakeldoos niet dicht, daar zit het borgpinnetje in.. Ik moest dus ook nog een nieuw gaatje 2,5cm meer naar binnen in het stuur boren.
Natuurlijk heb ik nog wat andere dingetjes opgeknapt, maar ik denk dat ik toch twee uur bezig geweest ben om de HVV er netjes op te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die HVV op de K100. Dat is nog heel wat meer aanpassen.
Hij doet het trouwens onwaarschijnlijk goed. Je moet alleen het rubber op de gashandle vast lijmen.
 
Ik heb gisteren de HVV ook op mijn eigen Funduro gezet. Als je eenmaal de eigenaardigheden kent is het in een uurtje gepiept.
Vanmorgen lovende kritieken gekregen van mijn zoon. In minder als een kilometer heerlijk warme knuistjes. *O*
 
Iemand nog een rechter spiegel liggen van een Funduro? Mijn motor was omgegooid op het werk in Amsterdam, spiegel en knipper stuk. Knipper heb ik nog. Spiegel niet. Wie owiewie?
 
Ik heb de spulletjes niet voor je, maar motor omgegooid? Iemand er tegenaan gereden met de auto (is mij op hetbwerk al eens overkomen) of echt doelbewust omgegooid?

Natuurlijk moeten ze met hun fikken van andermans spullen afblijven maar helaas niet vaak wat aan te doen.

Succes met het vinden van de spulletjes. Je zou de Knalpot of Swiftmotoren kunnen proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan