benzinepomp oude vt1100 c valt uit. relais?

20 dec 2016
5
0
Hallo,
ik rijd een VT 1100c van 86, althans, meestal. recent heb ik herhaaldelijk problemen met de benzinepomp. gereviseerd, nieuwe gemonteerd, geen soelaas. het probleem lijkt electrisch te zijn, kan dit n niet-funktionerend relais of zo zijn. heeft n shadow daarvoor een relais en waar zit dat dan? Alle suggesties zijn van harte welkom.
groet,
Frans
 
Laatst bewerkt:
zou zou jouw benzinepomp er in kunnen zitten :

Deze link dit werkt beter

daarvandaar zou je kunnen puzzelen en zoeken wat (indien aanwezig) het relais is voor je brandstofpomp.
als de carburateurs leeg zijn zou je de pomp toch wel kunnen horen als je het contact aanzet.
zo niet dan krijgt hij waarschijnlijk geen stroom en is het nuttig om het relais door te meten.

Voor dit soort dingen is een werklaatshandboek wel handig .
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor je reactie. waar de benzinepomp zit is me duidelijk, heb deze al 2x vervangen......de pomp loopt duidelijk niet, en er staat geen stroom op de kabel naar de pomp toe. De pomp is herhaaldelijk onderweg uitgevallen, maar nu gebeurde het voor vertrek en kon ik de spanning op de kabel meten, t Kabeltje verdwijnt in de kabelboom, vandaar mijn vraag. Als de pomp alleen door t kontaktslot wordt aangeschakeld kan ik t probleem verhelpen door n nieuwe stroomaanvoer te leggen.....en dan in de lente ns fijn de kabelboom napluizen. (geen werkplaats en woon in de Ardennen/Eifel en t is hier al barrrr koud)
 
zou zou jouw benzinepomp er in kunnen zitten :

Deze link dit werkt beter

daarvandaar zou je kunnen puzzelen en zoeken wat (indien aanwezig) het relais is voor je brandstofpomp.
als de carburateurs leeg zijn zou je de pomp toch wel kunnen horen als je het contact aanzet.
zo niet dan krijgt hij waarschijnlijk geen stroom en is het nuttig om het relais door te meten.

Voor dit soort dingen is een werklaatshandboek wel handig .

ik heb de link even aangepast en als je deze opzoekt kan je hem doormeten :

Honda VT1100C(SC18) Benzinepomp relais 36100-MG8-008 [MT33KRVT1100C(SC18)46] - €29.00 : Roukama Motorsloop, alle 2ehands motorfiets onderdelen online, Live voorraad, staat het er niet bij dan hebben wij het misschien de volgende keer!
 
Een relais is een schakeling ; een soort schakelaar.
als je het contact op 'aan' zet gaat je brandstof pomp werken.
stel je valt met de motor en de brandstofslang barst, dan zou de pomp maar benzine blijven pompen met
allerlei mogelijke gevaren, nu kan je dat stoppen met het contact uit te zetten.
ook wel handig in de garage, als er een klein lek is dat er een paar druppeltjes liggen ipv een plas benzine omdat je brandstofpomp maar door blijft klungelen.

een origineel relais kan zomaar 80 euro zijn dus het kan geldbesparend werken om iets universeels aan te sluiten.

succes :)
 
Laatst bewerkt:
Hey Frans,

Of je zonder (brandstofpomp of relais ?) kunt is maar de vraag, heeft deze motor de carbs niet erg hoog tussen de beide cylinders waardoor je zonder benzinepomp het onderste deel van je tankinhoud niet kunt gerbruiken.
Ik ken de motor overigens verder niet maar voordat je aan het verwijderen slaat zou ik dat toch eerst controleren.
Succes
Ber
 
Sja, dat systeem is ontworpen voor die momenten waarin je even niet in staat bent om het contact uit te zetten..

Als je wat sloperijen rond mailt heb je voor 2 tientjes zon relais thuis. Dan ben je zo klaar en kun je de bedrading origineel houden. Universeel inductie relais kan ook een goede optie zijn idd.

Als je een draad trekt moet die ook gezekerd zijn. Als je de pomp inprikt op een bestaand circuit kan dat uiteindelijk alleen maar meer storingen opleveren.

Ik zou eerst meten of de voeding van het relais in orde is, daarna kun je met lopende motor checken of het relais wel inschakelt.
 
Laatst bewerkt:
Mijn 85er shadow HAD de origine relays.Ik heb hem overbrugd en gewoon een 12v van uit de de kabelboom gepakt.Dus contact aan,is spanning op de pomp.
De pomp schakelt namelijk zelf af,wanneer hij genoeg druk heeft opgebouwd.

Alleen als ik jouw probleem lees,is het doorbranden van de pomp.
Ik vermoed dat je ergens een verstopte slang hebt zitten.Als er te weinig flow naar de pomp is,dan blijft de pomp continu pompen,omdat hij niet op druk komt(door gebrek aan toevoer).word dan veel te warm,en brand door.
Dus ik denk dat je het daarin moet zoeken.slangen en filters vervangen.Vuil in de tank?

Ik heb overigens een chineese pomp er in,maakt meer lawaai,maar doet het prima.

Fit For Honda VT800C Shadow 800 1986-1988 / GL1200 Goldwing 1984-1987 Fuel Pump | eBay
 
pomp zal niet rap doorbranden van continu te moeten werken, eerder zal het mechanische deel vast komen te zitten wegens te warm worden en teveel uitzetten (zelf voorgehad toen ik een gewone pomp gebruikte om de hogedruk injektiepomp te voeden die zich niet in de tank en boven het benzine-niveau bevond)
 
Mijn 85er shadow HAD de origine relays.Ik heb hem overbrugd en gewoon een 12v van uit de de kabelboom gepakt.Dus contact aan,is spanning op de pomp.
De pomp schakelt namelijk zelf af,wanneer hij genoeg druk heeft opgebouwd.

Alleen als ik jouw probleem lees,is het doorbranden van de pomp.
Ik vermoed dat je ergens een verstopte slang hebt zitten.Als er te weinig flow naar de pomp is,dan blijft de pomp continu pompen,omdat hij niet op druk komt(door gebrek aan toevoer).word dan veel te warm,en brand door.
Dus ik denk dat je het daarin moet zoeken.slangen en filters vervangen.Vuil in de tank?

Ik heb overigens een chineese pomp er in,maakt meer lawaai,maar doet het prima.

Fit For Honda VT800C Shadow 800 1986-1988 / GL1200 Goldwing 1984-1987 Fuel Pump | eBay

Da's fijn als je onder je motor ligt na een ongeval en wegens diverse breuken niet eronderuit kunt komen.., mooier nog als hij dan (nogal logisch) op contact staat en een benzineleiding stuk is..., ik denk dat je dan heel veel schietgebedjes moet gaan opzeggen...
Het relais is er niet opgezet omdat ze onderdelen teveel hadden in Japan..
 
Terug
Bovenaan Onderaan