Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

In een land ver ver van hier waar de Honda CB 500 het beste van het beste is en geen een andere motorfiets zich aan kan tippen waren eens 3 dappere jongens: Barry, Nick en Tobias. Die waren onder de heerlijke versnapering van een biertje aan het bespreken hoe GE-weldig die CB 500's waren en hoe heerlijk het voelt om menig supersport of toerbuffel of supermotard het leven zuur te maken met zo'n geweldige fiets.

Na nog een paar biertjes begonnen ze nog wat dieper na te denken over het hele concept van een CB 500, ze begonnen zich al helemaal in de gedachten gang te komen van de ingenieurs van Honda die deze geweldige fiets hebben ontwikkeld. Er waren een paar punten wat helaas door de verkoop afdeling van Honda is verpest, goedkope km vretende banden en slecht afgeveerd. Waarom werden de CB 500's niet gewoon afgeleverd met de banden die echt bij een CB 500 passen zoals de Bridgestone S20 EVO banden en laten we niet vergeten de geweldige wilbers voorvering en Bitubo instelbare achter schokdempers. En wat echt niet kon dat ze de optie van een chromen oliefilter verwijderde

Dit soort dingen zijn gelukkig zo te lossen en dit hadden wij ook gedaan, maar toch miste er iets.
De CB 500 was nog niet helemaal compleet, je miste net de kers op taart.
En een aantal biertjes later viel hij eindelijk, de CB 500 mist gewoon een RCS14 met een dikke M4 of M50 klauw met 310 Braking schijf.

Maar helaas paste dit niet zo maar, de schijf paste gelukkig zo maarja hoe ga je zo'n geweldige remklauw op de geweldige voorvork krijgen. Gelukkig is Nick een geweldige frezer en die zou wel even een adaptertje frezen.
Maarja hoe ga je uit het niets zomaar een adapter maken.

Men nemen 1 stuk karton!

g7bR16l.jpg


Met een aantal biertjes op gaat dit dus echt helemaal geweldig, dus hebben we deze geweldig precieze maten omgezet tot een geweldige 3D tekening in Inventor.

k033dZD.jpg


rsG0i52.jpg


Het begint gewoon ergens op te lijken ook nog!

Nu er zo'n geweldige 3D tekening is gemaakt moet er naartuurlijk eerst een test adapter worden gemaakt, deze was gelukkig snel gemaakt met een stuk mooi lichtgewicht karton.

UnfJyMc.jpg


En nu even serieus Nick freest jullie allemaal de moeder en een paar weekenden later was er resultaat.
NICK bedankt!!!

lpfZ6UM.jpg


27LcUsj.jpg


4eOJqW7.jpg


kZNaASs.jpg


i4bcwAB.jpg


nyJbTSq.jpg



Owja we zijn trouwens ook nieuw op het CB 500 topic en dit zijn onze 3 trotse cb 500's.

ZtgVNEx.jpg


Q84HVeg.jpg


FnJpcxw.jpg


Spel en typ fouten inbegrepen.
 
Mooi bezig!
Ik zou dubbele schijf eerst willen proberen voordat ik groter schijf monteer. Verder heb ik eigenlijk geen moeite met mezelf onderuit te remmen met de standaard remschijf.... :X

Maar leuk project. Ik ben benieuwd naar de eindresultaat.
 
Zijn er nog mensen (of ken je nog) die een Honda CB500 te koop hebben?
Van Marktplaats moet ik een beetje huilen.
80% behandelt zijn motor als oud vuil en de andere 20% zijn sjacheraars en handelaren.....
Hier vertrouw ik de mensen toch wat meer :)
 
Zijn er nog mensen (of ken je nog) die een Honda CB500 te koop hebben?
Van Marktplaats moet ik een beetje huilen.
80% behandelt zijn motor als oud vuil en de andere 20% zijn sjacheraars en handelaren.....
Hier vertrouw ik de mensen toch wat meer :)

Caveat emptor!

Ja, ik heb er ook een gekocht op MP, voor 100 procent goed volgens de verkoper en daar kom ik nu wel achter......38):
Is meer 100% niet onderhouden...
Heb hem wel horen lopen en dat klonk afgezien van de rammelende nokkenasketting best wel goed.
Thuis toch maar eens een proefrit gemaakt, de motor kwam niet goed op temperatuur en de fan sloeg ook niet aan?
Toen maar de boel gaan nalopen
Eerst eens gemorreld aan de luchtfilterkast, die zat zo vast dat ik vermoedens begon te krijgen.Een schroef helemaal lam en die heb ik met behulp van de uitleg er uit gekregen, dat filter was toch goor!
Vervolgens het subfilter onder de tank maar eens bekeken, dat was al net zo erg zo niet erger.
De ontluchtingsslang bovenop was ook lek en gescheurd daar had ik gelukkig nog mooie slang voor liggen en een paar nieuwe klemmen bij de Motoport gehaald, dus dat is ook weer klaar
Een rammelende nokkenasketting daar zal wel een nieuwe spanner voor moeten komen....ik was nog niet op de hoogte dat die niet nagespannen kan worden

Ben toen bezig gegaan met de koeling nakijken met dank aan het Haynes boek.
Fan getest, is dat ding stuk..... :(
Gelukkig een gevonden voor een zachte prijs, komt volgende week binnen kunnen we verder gaan zoeken.
Waarschijnlijk is de thermostaat ook kapot en koelt hij wanneer hij niet koelen moet

De meeste verkopers zijn niet te vertrouwen en daar ga ik standaard al van uit, heb veel sleutelervaring dus kan de motorshop meestal wel overslaan.... 8-)
En de meeste rijders kunnen voor geen meter sleutelen..... '(
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er nog niet aan bekocht, zit genoeg goeds aan.
Ding heeft eigenlijk 350 gekost door de H&B kofferset die er ook op zat dus dat valt nog mee :P
 
Goed bezig!

Dat lucht filtertje/sponsje was bij mij ook aardig verouderd, niet perse vies. Ik ga wel een keer langs de garage een nieuwe kopen. Ik heb het al gewisseld voor een gebruikte. Maar ik doe toch wat onderhoud van de winter.

Ik denk dat vooral de slijt onderdelen een punt zijn bij het kopen van een gebruikte motor in het algemeen.
Wat ik irritant vind zijn de verkoop praatjes van "altijd goed onderhouden, alleen de achterband is nu versleten".... dan is het toch niet goed onderhouden... dan kan je ook andere dingen verwachten.

Zelf heb ik nog de originele achterschokbreker en het is nog in "redelijke" staat want ik stal mijn motor binnen. Maar sommige schokbrekers/veren zijn wel heel erg roestig. Ik heb ze een keer vervangen voor een andere maar die bevielen niet qua veerweg en sterkte. Daarom zitten weer de originele eronder. Het is redelijk te doen, alleen de bout aan de kant van de uitlaat heeft wat moeite gekost. Maar als je de schokbrekers boven los maakt dan zakt de wiel mooi op de grond en dan kan je wel bij.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben eigenlijk gewoon bezig met een grote beurt..... :]
Dat subfiltertje was gewoon weg,zo vies en brokkelde zo af en was in het midden helemaal vergaan.
Echt duur is dat dingetje niet, gelijk maar 2 gekocht....
Toen ik de tank eraf haalde hoorde ik de motor een zucht van verlichting slaken.... :Y
eindelijk eens aandacht :t
 
Laatst bewerkt:
Mooi bezig!
Ik zou dubbele schijf eerst willen proberen voordat ik groter schijf monteer. Verder heb ik eigenlijk geen moeite met mezelf onderuit te remmen met de standaard remschijf.... :X

Maar leuk project. Ik ben benieuwd naar de eindresultaat.

wat voor opstelling heb je daarvoor in gedachte?
 
Laatst bewerkt:
Wel ik heb het al eens eerder gezegd. De balhoofdlager van de CB500 komt overeen met die van de CBR600F2/3/4 en CBR900, dus op zich kan je de kroonplaat en voorvork met wiel en remmen overzetten. Met de CBR900RR voorvelg wordt je voorband net zo breed als de achterband... (ik vind dat geinig :) )

Er is ook nog de oude CBR600F1 model die heeft dacht ik dezelfde voorvork diameter. Dus mogelijk is het genoeg om de onder poten te vervangen. Alleen de voorvelg op deze type CBR heeft een andere stijl dan wat nu op de CB500 zit.
Ik ben eigenlijk gewoon bezig met een grote beurt..... :]
Dat subfiltertje was gewoon weg,zo vies en brokkelde zo af en was in het midden helemaal vergaan.
Echt duur is dat dingetje niet, gelijk maar 2 gekocht....
Toen ik de tank eraf haalde hoorde ik de motor een zucht van verlichting slaken.... :Y
eindelijk eens aandacht :t
:t
 
Laatst bewerkt:
Ik ben eigenlijk gewoon bezig met een grote beurt..... :]
Dat subfiltertje was gewoon weg,zo vies en brokkelde zo af en was in het midden helemaal vergaan.
Echt duur is dat dingetje niet, gelijk maar 2 gekocht....
Toen ik de tank eraf haalde hoorde ik de motor een zucht van verlichting slaken.... :Y
eindelijk eens aandacht :t


Ik vind het vreemd dat de nokkenasketting niet nagespannen kan worden maar dat je dan het hele ding moet vervangen?
Gaat de thermostaat vaker stuk bij deze motoren?
Werk ligt even stil maar ga komende week weer verder...
Het rijgedeelte is nu in prima staat Bridgestone voor en achter!
Nog een korte tijd en dan in de winterstop 15 december tot 1 maart
 
Laatst bewerkt:
Dit weekend maar weer eens bezig geweest, de CB1 wordt gesloopt en gebruikt als donor voor de CB500.
De voorrem was niet helemaal fris meer en die van de CB1 paste er zo op.
Ook heb ik nu koplamporen met rubbers ipv dat goedkope stangengeval wat er eerst op zat.
Dacht dat ik die er zo af kon halen door het balhoofd los te maken maar dat was wat lastiger , kwam er op neer dat ik alle kabels moest los gaan halen, daar had ik dus geen zin in.
Met wat wrikken was dat ding zo door!
het koelingsprobleem is nog niet opgelost maar met een beetje mazzel past de thermostaat van de CB1 ( mits die can de CB500 stuk is dus)ook dan kan ik verder zoeken....
In ieder geval al begrepen dat de kettingspanners van de vroege PC26,s vaker de geest geven dus die moet ik wel gaan vervangen..... B|
Wat nieuwe heldere knippers gekocht en die komen er op, ja hij wordt toch wat gepimpt! 8-)
De oude zijn beschadigd , het rubber gedeelte gebarsten en de glaasjes niet mooi meer, ben ook al niet echt verrukt van het ontwerp .... :N
 
Laatst bewerkt:
Mocht iemand nog een honda cb500 verkopen of iemand kennen, gaarne even laten weten. Ben al een tijdje opzoek maar het is het allemaal net niet. Wil best zelf het een en ander aan doen qua looks maar hij moet wel goed onderhouden zijn. Maar eentje die helemaal op en top is , is natuurlijk ook welkom.
 
Mocht iemand nog een honda cb500 verkopen of iemand kennen, gaarne even laten weten. Ben al een tijdje opzoek maar het is het allemaal net niet. Wil best zelf het een en ander aan doen qua looks maar hij moet wel goed onderhouden zijn. Maar eentje die helemaal op en top is , is natuurlijk ook welkom.

Ik heb nog een rode originele honda cb500 pc26 uit 1994 in de garage staan die ik heel misschien overweeg te verkopen...
 
Deze trotse bezitter van een CB (PC32) heeft een probleem. Hij spuugt koelvloeistof langs de vuldop op het thermostaathuis. Toen ik dat merkte kwam ik er ook achter dat het expansievat 100% leeg was.

Ik heb het expansievat gevuld (tot max streepje), en het systeem ontlucht. Er zat wel wat lucht in maar dat viel mee. Even geen last meer van gehad, maar nou kwam er opnieuw koelvloeistof uit, langs dezelfde weg. Het expansievat is nog steeds netjes gevuld tussen de streepjes.

Nu wil ik beginnen met het vervangen van de dop, maar die lijkt onvindbaar. Ik ben toch zeker niet de eerste die die dop wil vervangen?
 
Mooi bezig!
Ik zou dubbele schijf eerst willen proberen voordat ik groter schijf monteer. Verder heb ik eigenlijk geen moeite met mezelf onderuit te remmen met de standaard remschijf.... :X

Maar leuk project. Ik ben benieuwd naar de eindresultaat.
Als je een dubbele schijf wilt dan kom je al snel aan een CBR600F vork
Ik heb een keer op een CB500 met F vork gereden, maar dit vond ik echt helemaal ruk rijden!
Alle fijne eigenschappen die een CB heeft waren weg en het stuurde echt waardeloos.
En CBR600F remmerij is ook hopeloos verouderd/niet goed
 
Laatst bewerkt:
Jeetje mijn theorie kan door de plee! :o :+
Doel je op de Nissins? Heb je ook de remmen en rempomp van de CBR600F1 over genomen? Het remt dus niet zo goed als de originele? Als dat zo is dan kan ik beter Brembo's van een Deauville er op zetten, mocht ik deze wijziging ooit willen doen. Of bedoel je dat er is door twee remschijven en klauwen meer onafgeveerde gewicht op de voorwiel?

Ik heb nu standaard Brembo erop. Het is ok. Maar ik kreeg het idee van dat de voorvork tordeerde een beetje tijdens hard remmen. Het zal tussen de oortjes zitten.

De laatste tijd heb ik meer het idee dat ik eerder de ABS van een CBF500 op mijn CB zet. Het lijkt wel veel werk.... Misschien een andere motor halen wel makkelijker.
Deze trotse bezitter van een CB (PC32) heeft een probleem. Hij spuugt koelvloeistof langs de vuldop op het thermostaathuis. Toen ik dat merkte kwam ik er ook achter dat het expansievat 100% leeg was.

Ik heb het expansievat gevuld (tot max streepje), en het systeem ontlucht. Er zat wel wat lucht in maar dat viel mee. Even geen last meer van gehad, maar nou kwam er opnieuw koelvloeistof uit, langs dezelfde weg. Het expansievat is nog steeds netjes gevuld tussen de streepjes.

Nu wil ik beginnen met het vervangen van de dop, maar die lijkt onvindbaar. Ik ben toch zeker niet de eerste die die dop wil vervangen?
Ik heb nog een gebruikte extra dop gevonden tussen de partij onderdelen die ik twee jaar terug heb gehaald. Reservoir en slangen heb ik ook wel.
 
Ik heb nog een gebruikte extra dop gevonden tussen de partij onderdelen die ik twee jaar terug heb gehaald. Reservoir en slangen heb ik ook wel.
Ben nog verder aan het testen geweest. Motor blijft koud met dit weer (metertje komt niet erg omhoog), maar de radiator wordt wel warm. Ik ben geen technieker, maar duidt dat niet op een thermostaat die zijn werk niet doet?
Misschien is het verstandig om hier te gaan shoppen? Zoek resultaten voor Thermostaat Honda CB 500 1990-2009. | pagina 1 | Motorparts-online.com Of trek ik te snel conclusies?
 
Dat heb ik ook wel extra liggen met de slangen.

Je motor loopt. De motor wordt niet te heet. Jouw waterpomp/thermostaat doet zijn werk.
CB500 wordt langzaam warm met koud weer. Mijn fan en thermometer naaldje is enkel in de zomer aan gegaan bij mij, in de stad (bij een open brug).
Je zou je radiator kunnen bedekken met een stukje karton om je blok warmer te krijgen/minder af te laten koelen. Maar volgens mij is dit onnodig.
Ik denk het werkt ok, bij mij komt het naaldje ook zelden in beweging.

Zou het niet eerder aan de temperatuur sensor liggen?
 
Laatst bewerkt:
Dat de CB langzaam opwarmt weet ik. Maar bij een koude motor die een hele nacht in temperaturen van onder het vriespunt heeft gestaan, is het toch niet normaal dat ik na een paar minuten lopen al een (hand)warme radiator heb? Het blok voelt dan ook handwarm aan.
Ik dacht dat de thermostaat er juist voor moet zorgen dat het blok eerst opwarmt, en bij een temperatuur van rond de 90 graden de thermostaat pas open gaat, zodat de koelvloeistof door de radiator kan. Daaruit concludeerde ik dat de thermostaat niet goed is.
 
Ik heb vandaag een stukje gereden. :]
Dat de CB langzaam opwarmt weet ik. Maar bij een koude motor die een hele nacht in temperaturen van onder het vriespunt heeft gestaan, is het toch niet normaal dat ik na een paar minuten lopen al een (hand)warme radiator heb? Het blok voelt dan ook handwarm aan.
Ik dacht dat de thermostaat er juist voor moet zorgen dat het blok eerst opwarmt, en bij een temperatuur van rond de 90 graden de thermostaat pas open gaat, zodat de koelvloeistof door de radiator kan. Daaruit concludeerde ik dat de thermostaat niet goed is.
Misschien was de koelvloeistof nog geen 90ºC. Maar ik heb de thermostaat met slangen en de koelvloeistof dopje ook wel liggen als je ze wilt wisselen.
 
Bedankt voor je aanbod. Ik hou het even in gedachten. Ik heb de dop eraf gehad en de rubbers goed schoongemaakt en het systeem ontlucht. Hij heeft niet meer gespuugd terwijl de temperatuurmeter nu het buiten warmer is ook weer uit de hoek komt. Even afwachten wat er gaat gebeuren voor ik ga schroeven dus. Als het nodig is weet ik je te vinden :)
Gelukkig dient het volgende zich alweer aan. Hij ratelt stationair als een malle. Zal de NAKS wel zijn. Maar eens kijken hoe ik dat ga oplossen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan