Het 11kw Rijders Topic (IV) - De vier van 4 takt?

De vier van 4 takt?

  • Ja 4 takt, lekker betrouwbaar en een echt motor geluid.

    Stemmen: 50 49,0%
  • nee 2 takt, meer illegaal vermogen en een dikke fun factor.

    Stemmen: 32 31,4%
  • Beide hebben wel wat kan ik dat ook kiezen?

    Stemmen: 12 11,8%
  • Doe mij dan maar een wankel motor!

    Stemmen: 8 7,8%

  • Totaal aantal stemmers
    102
Wacht. Nu moeten we even afstellen waar we het over hebben zodat we het over hetzelfde hebben. Dus zoals ik het begrepen heb en waaruit ik mijn antwoord baseer:

In verschillende landen in europa zijn verschillende eisen aan de uitlaten. Verschillende landen hebben dus verschillende codes die bij het keurmerk hoort. Zo heeft Duitsland het E1 keurmerk,heeft Nederland het E4 keurmerk en Engeland een E11 keurmerk.
Ik dacht toen ik hem kocht dat er een E11 keurmerk op zat. Nu begin ik te twijfelen.

Edit: Ik ben bang dat je gelijk heb. Ik heb het niet terug kunnen vinden.
 
Laatst bewerkt:
Wacht. Nu moeten we even afstellen waar we het over hebben zodat we het over hetzelfde hebben. Dus zoals ik het begrepen heb en waaruit ik mijn antwoord baseer:

In verschillende landen in europa zijn verschillende eisen aan de uitlaten. Verschillende landen hebben dus verschillende codes die bij het keurmerk hoort. Zo heeft Duitsland het E1 keurmerk,heeft Nederland het E4 keurmerk en Engeland een E11 keurmerk.
Ik dacht toen ik hem kocht dat er een E11 keurmerk op zat. Nu begin ik te twijfelen.

Edit: Ik ben bang dat je gelijk heb. Ik heb het niet terug kunnen vinden.

e11 zou inderdaad een Europees keurmerk zijn, alleen zit die er denk ik niet op.
als je gewoon met DB killers rijd lijkt mij dat geen probleem, let wel op met buitenland.
 
Volgens hun zelf allemaal niet maar het antwoord van hun was heel vaag, elke keer als ik vroeg of er een e-keur opzat kreeg ik als antwoord dat er een engelse goedkeuring opzat...
Klopt, ze hebben zelf helemaal geen E-Keur, vandaar dat ze goedkoper zijn. Zo'n E-keur schijnt nogal duurtjes te zijn. Rij nu al een ruim halfjaar rond met een 230mm ronde demper en vol systeem van hun, met DB killer vaak genoeg politie voorbij gereden. Maargoed in duitsland e.d. is het oppassen. De 300-400mm dempers zouden voor nederland goed genoeg moeten zijn, vind't zelf mijn eigen 230mm maar NET kunnen :9
 
Klopt, ze hebben zelf helemaal geen E-Keur, vandaar dat ze goedkoper zijn. Zo'n E-keur schijnt nogal duurtjes te zijn. Rij nu al een ruim halfjaar rond met een 230mm ronde demper en vol systeem van hun, met DB killer vaak genoeg politie voorbij gereden. Maargoed in duitsland e.d. is het oppassen. De 300-400mm dempers zouden voor nederland goed genoeg moeten zijn, vind't zelf mijn eigen 230mm maar NET kunnen :9

ik wou eerst alleen de voorbochten voor mijn motor, maar kwam er achter dat die van delkevic mooier zijn en verschilt maar 10 pond.
 
ik kan eerst 75 euro betalen dan krijg ik hem terug. van de beurt zelf krijg ik niks terug. de bovag waar de zaak onder staat geeft de zaak gelijk dat ik de motor olie zelf in de gaten moest houden, terwijl ik dat daarvoor bijna niet heb moeten doen. volgens hun had ik om de 1000 km moeten controleren. dus eerst moet ik betalen voor het verwijderen van de motorolie (75 euro) en dan brengen ze hem pas terug. '(Hoe gaat het nou verder met de NX dan?
Ik meende dat dat blok naar de klote was gelopen door olie gebrek en iets met aansprakelijkheid van een garage?
 
Ook maar weer even een update plaatsen. Sinds 4 november rijd ik nu ruim een jaar rond op de r125 (en afkloppen, zonder problemen) KM teller is van 9000 toen ik hem kocht, naar 31000 gegaan.
Natuurlijk rijd ik wel het hele jaar door, ook met dit seizoen hehe...

@Melissaa026: mooie r125! zelf heb ik nu ook sinds een aantal maanden aftermarket koppelings-/remhendels erop gezet. Deze werken naar mijn idee een stuk fijner.
En die g-shock aan het stuur herken ik bij mezelf ook wel hahaha....

Wat betreft de uitlaten, volgens mij kijken ze daar in NL niet zo nauw naar, ik heb nog nooit problemen gehad m.b.t. geluid, zelfs zonder DB-killers (die ik er naderhand maar weer ingeschroeft heb, aangezien de uitlaat anders op standje gehoorbeschadiging gaat...)
 
Laatst bewerkt:
Ook maar weer even een update plaatsen. Sinds 4 november rijd ik nu ruim een jaar rond op de r125 (en afkloppen, zonder problemen) KM teller is van 9000 toen ik hem kocht, naar 31000 gegaan.
Natuurlijk rijd ik wel het hele jaar door, ook met dit seizoen hehe...

@Melissaa026: mooie r125! zelf heb ik nu ook sinds een aantal maanden aftermarket koppelings-/remhendels erop gezet. Deze werken naar mijn idee een stuk fijner.
En die g-shock aan het stuur herken ik bij mezelf ook wel hahaha....

Wat betreft de uitlaten, volgens mij kijken ze daar in NL niet zo nauw naar, ik heb nog nooit problemen gehad m.b.t. geluid, zelfs zonder DB-killers (die ik er naderhand maar weer ingeschroeft heb, aangezien de uitlaat anders op standje gehoorbeschadiging gaat...)

ik vind E-keur persoonlijk erg belangrijk, dit omdat ze steeds meer motoren pakken. met aantal DB etc. dus En steeds meer controle's denk dat het een kwestie van tijd is dat ze ook op E-keur gaan controleren + het feit voor mij is dat wij uit Arnhem komen en met mooi weer vaak de grens over gaan Duitsland in.
 
ik kocht deze motor helemaal standaard met een km stand van ongeveer 5400 km nu half jaar verder en een paar km meer heb ik er intussen ook nog het een en het aan veranderd/vervangen, wat vinden jullie!? ;)
Mooi hoor,
ik hoop voor je dat die rem en koppelingsgrepen ook écht van Brembo zijn. Als het goedkope imitatie is loop je het risico op serieuze problemen vroeg of laat...
 
weigeren... een hendel?

Hopelijk niet. Ik heb me links en rechts een beetje ingelezen op die imitatie Brembo's. Veel aannames en weinig ervaring, maar ik zou het er toch niet op gokken denk ik.

Maar waar het me meer om ging: er werd gerefereerd aan de risico's van een imitatie remhendel (met onbekende kwaliteit). Die neem je niet weg door thuis de originele te bewaren. Uiteindelijk is het risico niet dat de logo's van de hendel slijten maar dat hij op enig moment niet goed functioneert, en daar zou ik liever niet rijdend op de motor achter komen.
 
Hopelijk niet. Ik heb me links en rechts een beetje ingelezen op die imitatie Brembo's. Veel aannames en weinig ervaring, maar ik zou het er toch niet op gokken denk ik.

Maar waar het me meer om ging: er werd gerefereerd aan de risico's van een imitatie remhendel (met onbekende kwaliteit). Die neem je niet weg door thuis de originele te bewaren. Uiteindelijk is het risico niet dat de logo's van de hendel slijten maar dat hij op enig moment niet goed functioneert, en daar zou ik liever niet rijdend op de motor achter komen.

Oke, ik zou persoonlijk niet weten in welke zin een hendel kan weigeren?
Kan je me dat misschien uitleggen? Naar mijn mening is het een stuk metaal die alleen maar een beweging doorgeeft.
 
Oke, ik zou persoonlijk niet weten in welke zin een hendel kan weigeren?
Kan je me dat misschien uitleggen? Naar mijn mening is het een stuk metaal die alleen maar een beweging doorgeeft.

Eens met Luuk, het enige wat ik mij kan voorstellen is dat deze eerder zal breken bij een val.
Maarja als je betaald voor een Brembo, wil je ook een Brembo. :9
 
Oke, ik zou persoonlijk niet weten in welke zin een hendel kan weigeren?
Kan je me dat misschien uitleggen? Naar mijn mening is het een stuk metaal die alleen maar een beweging doorgeeft.

Zijn er dan alleen nieuwe hendels in de bestaande remgrepen gezet? Op basis van de foto's leek het me dat de complete remgreep imitatie was. Zo'n remgreep heeft ook een binnenwerk met een cilinder die de remdruk opvoert via de remvloeistof als je in de greep knijpt. Als daar lekkage ontstaat (bijvoorbeeld door metaalbraampjes, zoals in 1 van de tests aangetroffen werden) kun je geen remdruk opbouwen.

Maar als er alleen nieuw hendels op de bestaande greep zijn gemonteerd kan er minder fout gaan inderdaad, zo'n hendel zie ik niet zo snel breken.
 
Zijn er dan alleen nieuwe hendels in de bestaande remgrepen gezet? Op basis van de foto's leek het me dat de complete remgreep imitatie was. Zo'n remgreep heeft ook een binnenwerk met een cilinder die de remdruk opvoert via de remvloeistof als je in de greep knijpt. Als daar lekkage ontstaat (bijvoorbeeld door metaalbraampjes, zoals in 1 van de tests aangetroffen werden) kun je geen remdruk opbouwen.

Maar als er alleen nieuw hendels op de bestaande greep zijn gemonteerd kan er minder fout gaan inderdaad, zo'n hendel zie ik niet zo snel breken.

Ja nu snap ik je wel,
Alleen hendels, klepje en olie resorvoir klepje zijn vervangen.
 
Ah, oke. Nee, dan lijkt het me inderdaad niet zo spannend. Juist omdat ik het logo overal zag zitten dacht ik dat het de hele greep was :t
 
Ah, oke. Nee, dan lijkt het me inderdaad niet zo spannend. Juist omdat ik het logo overal zag zitten dacht ik dat het de hele greep was :t

Haha ze voelen en zien er in ieder geval goed uit,
Wel is het een aandachtspunt om altijd in de gaten te houden. (puur voor de zekerheid)
 
Ja nu snap ik je wel,
Alleen hendels, klepje en olie resorvoir klepje zijn vervangen.
Toch zou ik niet met een imitatie hendel willen rondrijden. Je weet niet wat voor kwaliteit pisbakkenstaal er is gebruikt :X . Het blijft een hefboom waarbij op het korte gedeelte die de pomp indrukt, aardig wat kracht komt te staan. In het dagelijks gebruik zal die prima functioneren. Het risico als de de rem serieus nodig hebt (noodstop), wordt de kracht duidelijk hoger en kan letterlijk het breekpunt bereikt worden. Misschien niet bij de eerste de beste keer maar later (metaalmoeheid).
Een origineel of een ander kwaliteits hendel is door de constructeur uitvoerig hierop getest en berekend. Bij imitatie wordt 1 op 1 de vorm van het hendel overgenomen van het origineel maar niet per se de kwaliteit van het metaal en de lagering.
Pimpen op zich is niet erg en kan een leuke bezigheid zijn maar wees jullie bewust van de gevaren, zeker als het om de remmerij gaat, dat was mijn primaire boodschap. Hopelijk groeien jullie door naar het grote A rijbewijs en dan worden de vermogens en massa's van de motoren, en de daaruit voortvloeiende om te zetten energie, alleen maar groter... :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan