Oude en mysterieuze JLO crossmotor

chrisvc

Rookie
31 mei 2015
6
0
Melle
Graag had ik wat info gevraagd aan de meer ervaren motorkenners...

Enkele maanden geleden heb ik een oude eigenbouw crosser opgehaald die 30 jaar in een open schuur heeft gestaan. De vorige eigenaar had hem toen gekregen van familie, er éénmaal mee gereden en nadien niet zo netjes weggezet. Maar al bij al vind ik dat deze motor heel goed meevalt (als je de roest even wegdenkt).
Voor de rest, het motorblok is een 250cc JLO van 1955 en er zit een bing carburator op. Maar dit is dan ook wel het enige wat ik er met zekerheid over kan zeggen. :]

De voorbije weken heb ik de motor uit elkaar gehaald. Daarbij is gebleken dat één van de 2 voorvorkpoten beschadigd is en helaas niet meer te redden valt. Mijn vraag is nu of iemand deze voorvork herkend (ik denk jaren '50 - '60)? Op de bovenste kroonplaat staat er 'LFG 90 AWS'.

2la3pkj.jpg

242d6z4.jpg

a4puhj.jpg

smcd53.jpg


Ik heb ook een framenummer gevonden namelijk KS4391. Wie weet van welk merk dit is. Het maakt me niet zoveel uit maar altijd leuk om weten natuurlijk.

mrwx3l.jpg

2q0687a.jpg


Het plan is om deze crosser weer op te starten en de velden en het bos naast de deur onveilig te maken.
Alvast bedankt, en mijn excuses voor de onduidelijke foto's!
 
Leuk.

Wat is er niet meer te redden aan de vork?

En vin hoort bij motor. Als jij zegt dat t eigenbouw is heeft de bouwer zelf een merk mogen bedenken bij rdw. Of is het 'zelfbouw' of ' eigenbouw' als merk.

Kenteken er op?
 
Graag had ik wat info gevraagd aan de meer ervaren motorkenners...

Enkele maanden geleden heb ik een oude eigenbouw crosser opgehaald die 30 jaar in een open schuur heeft gestaan. De vorige eigenaar had hem toen gekregen van familie, er éénmaal mee gereden en nadien niet zo netjes weggezet. Maar al bij al vind ik dat deze motor heel goed meevalt (als je de roest even wegdenkt).
Voor de rest, het motorblok is een 250cc JLO van 1955 en er zit een bing carburator op. Maar dit is dan ook wel het enige wat ik er met zekerheid over kan zeggen. :]

De voorbije weken heb ik de motor uit elkaar gehaald. Daarbij is gebleken dat één van de 2 voorvorkpoten beschadigd is en helaas niet meer te redden valt. Mijn vraag is nu of iemand deze voorvork herkend (ik denk jaren '50 - '60)? Op de bovenste kroonplaat staat er 'LFG 90 AWS'.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik heb ook een framenummer gevonden namelijk KS4391. Wie weet van welk merk dit is. Het maakt me niet zoveel uit maar altijd leuk om weten natuurlijk.

[afbeelding]
[afbeelding]

Het plan is om deze crosser weer op te starten en de velden en het bos naast de deur onveilig te maken.
Alvast bedankt, en mijn excuses voor de onduidelijke foto's!

Ik denk de vork afkomstig uit een Horex Regina komt.
 
Ik denk de vork afkomstig uit een Horex Regina komt.
Knap gevonden, lijkt er in ieder geval heel erg op, het voorwiel lijkt ook uit die motor te komen.
Zou het frame een eigenbouw zijn, op basis van het Horex Regina frame/balhoofd?
Dat oog onder de tank zit daar ook op, maar bij een Horex zit het frame aan het motorblok vastgebout ipv er onderdoor te lopen.

Leuk project :} graag meer foto's :t
 
Voor de rest, het motorblok is een 250cc JLO van 1955 en er zit een bing carburator op. Maar dit is dan ook wel het enige wat ik er met zekerheid over kan zeggen. :]

ILO, niet JLO.

Wel een tof project :Y Ik kon pak 'm beet 10 jaar terug voor een schijntje een 50cc wegracer kopen met een 50cc Flandria blok met 6 versnellingen. Heb het toen niet gedaan omdat ik er geen ruimte voor had, daar heb ik inmiddels al 10 lang spijt van... ;)
 
Knap gevonden, lijkt er in ieder geval heel erg op, het voorwiel lijkt ook uit die motor te komen.
Zou het frame een eigenbouw zijn, op basis van het Horex Regina frame/balhoofd?
Dat oog onder de tank zit daar ook op, maar bij een Horex zit het frame aan het motorblok vastgebout ipv er onderdoor te lopen.

Leuk project :} graag meer foto's :t

De Horex Resident heeft wel een vergelijkbare frame opbouw, alleen twijfel ik hier ook over de rest.
 
Een resident heeft een veel korter gegoten balhoofd met insnijdingen en gebogen achterbuizen. Ik zie de overeenkomst niet.

Die heeft ook een frame wat met twee buizen onder het blok door, dat is de enigste overeenkomst. En zoals ik al zij, en jij ook, twijfel ik dan over de rest. Of beter gezegd lijkt het in de verste verte niet op elkaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan