Project Rebel 2.0

bartkont.gif

Goed lezen toppertje. Ik ben klaar met deze discussie.
Weet ik niet!!!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb effe geen idee waar je het over hebt maat....

Geef eens een link? Via PM als het te schunnig is. LOL !
 
Draadeinden zijn niet geschikt als tapeind.Dit ivm trek sterkte en kruip.
Dat word heel vaak mmoeren natrekken ,met ellendige lekkages als je deze gaat gebruiken.


Mielko, je hebt helemaal gelijk.
Dus neem ik geen risico, want het zou zomaar kunnen dat het inderdaad gewoon pisbakkenstaal is. Wel jammer want ik flikker bijna €90,- aan draadstangen de schrootbak in.... Maar dat weegt niet op tegen de kosten die ik moet maken als door materiaalkeus het hele blok de heg in gaat natuurlijk.

Morgen pik ik dit materiaal (3meter nog iets, laatste stukje wat ze hebben liggen) even op bij de MCB in Zaltbommel;

Blank rond C45+C(SH)/C45k passing h9 | MCB Direct

C45 komt overeen met 8.8
 
Eerst vanmiddag maar eens zuigertrekker gemaakt.
Ik handel een beetje in 450 onderdelen en heb al verschillende klanten blij gemaakt met een schone en gangbaar gemaakte remklauw. Die dingen zijn allemaal van 1986 en 1987 dus de zuigers zitten zo'n beetje allemaal vast. Muurvast!
Maar ik haal ze er vanaf vandaag moeiteloos uit met dit ding;

full
 
En na een klein half uurtje draaien was er resultaat.

Links de originele kopbout.In het midden het draadeind, en rechts de komplete van goed materiaal gemaakt nieuwe tapeind met dopmoer;
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 'm maar 1mm getailleerd, dus tussen de draadgedeeltes is ie nog steeds 9mm dik.
Als dit niet sterk genoeg is weet ik het ook niet meer......
 
Nieuwe snijplaat besteld. :)

Meteen wat extra goodies ook. :Y De baas zal wel weer gaan klagen. :Y
Een pneumatisch haaks slijpertje met de nodige extra's. Schuurschijfjes en viltschijfjes voor polijsten. De profi maar genomen, misschien is die iets beter als het standaard ding. Kan nog wel eens handig zijn.

Deze;

full
 
Eindelijk m'n TIG apparaat 'aan de praat' gekregen.

Ik zit al geruime tijd te k#tten met afsmeltende Wolfraam elektroden (ook al lijkt dat van niethet geval op de hier geplaatste foto's) Wat blijkt nou, ik gebruikte de verkeerde. Na wat kennisoverdracht met iemand die wel lasser is, kleek dat ik de verkeerde kleur gebruikte. Iedere kleur is voor een specifieke materiaalsoort. Groen, waar ik dus mee aan het stunten was, is dus NIET voor rvs en stal. Daar moet je paars voor hebben.

Dus afgelopen vrijdag maar eens getest, en wat denk je? Het lukte middels een proeflasje nagenoeg perfect! Meteen het linker oliekoelersteuntje afgelast. (vertikaal onderuit, neerwaarts) Het is best moeilijk hoor, maar het ging boven verwachting!

Grote blij! *D

Van de week misschien nog wat meer lassen aan het frame want er zitten nog van allerlei dingen nu alleen nog gehecht, en dan probeer ik foto's te maken.
 
Ik werk op advies van de beroeps met dit tabelletje. De elektrodes met Thorium, de rode, WT20 zijn soms nog wel te krijgen via Duitsland of China, uiteraard. Staan ook niet meer in dit overzicht
adviesoverzicht(1).jpg

Ik geloof dat groen er het slechtst uitkomt.
Goed dat je er achter bent, last een stuk beter, Leo.
 
Laatst bewerkt:
Ik werk op advies van de beroeps met dit tabelletje. De elektrodes met Thorium, de rode, WT20 zijn soms nog wel te krijgen via Duitsland of China, uiteraard. Staan ook niet meer in dit overzicht
[afbeelding]
Ik geloof dat groen er het slechtst uitkomt.
Goed dat je er achter bent, last een stuk beter, Leo.


Ik zal je eerlijk zeggen, ik heb toen een TIG boekje (70bldz) bij het apparaat gekocht, maar nooit de moeite genomen om het te lezen. O-)

Mijn allerliefste leest graag, dus die heeft het wel gedaan. :t Die wilde zelfs een TIG lascursus gaan doen! Alleen had ze toen effe andere prioriteiten.
Ik doe exact wat jij doet; (in eerste instatie) hangen op ervaringen en kennis van anderen. Maar soms blijkt dat je dus toch effe wat meer nodig hebt. En dan heb ik het niet eens over een 'hands on training', maar pure theorie. Maar goed, als je niet valt, leer je nooit.

Ik zou nu dus heel graag een TIG niveau I cursus willen doen (met NIL diploma), alleen ga ik het nooit voor elkaar krijgen om 17 zaterdagen in NL/de buurt te zijn natuurlijk _O-
 
Ik zal je eerlijk zeggen, ik heb toen een TIG boekje (70bldz) bij het apparaat gekocht, maar nooit de moeite genomen om het te lezen. O-)

Mijn allerliefste leest graag, dus die heeft het wel gedaan. :t Die wilde zelfs een TIG lascursus gaan doen! Alleen had ze toen effe andere prioriteiten.
Ik doe exact wat jij doet; (in eerste instatie) hangen op ervaringen en kennis van anderen. Maar soms blijkt dat je dus toch effe wat meer nodig hebt. En dan heb ik het niet eens over een 'hands on training', maar pure theorie. Maar goed, als je niet valt, leer je nooit.

Ik zou nu dus heel graag een TIG niveau I cursus willen doen (met NIL diploma), alleen ga ik het nooit voor elkaar krijgen om 17 zaterdagen in NL/de buurt te zijn natuurlijk _O-

Toevallig dat stap voor stap tig las boek?
Als je die kwijt wilt zeg je het maar even!

*D
 
Leon, mocht je ze zoeken, er zijn er genoeg te krijgen hoor;

2.4 thorium red in Industrial Welding Equipment | eBay

Ik heb een vol doosje paarse gekocht afgelopen vrijdag, dus ik zit voorlopig geramd. Heel misschien heb ik nog wel een rode in m'n doosje zitten wat ik toen bij het apparaat kreeg. Daar zaten verschillende kleuren bij, misschien ook wel een rode. Zal eens kijken.

Wat ik wel aan het zoeken ben is een Harris reduceer/flowmeterje voor de Argonfles. Duur ding, maar heb misschien een nette gebruikte gevnden inmiddels. Ik zit nog op antwoord te wachten, maar zal de beste man eens eens bellen vandaag.

Nu heb ik een normaal reduceerventiel, daar heb ik nog eens logisch over nagedacht daar aan het klooien was met verbrandende elektrodes, en daar geloof ik niet meer in. Ik was er overigens al zover klaar mee dat ik een MIG apparaat aan het zoeken ben gegaan.... :/ Any ways....

Het gas moet door een vernauwing (de cup) heen, en die verander je nogal eens een keer. Dus krijg je een andere hoeveelheid indien dezelfde druk gehanteerd word.
Met een flowmeter, heb je altijd hetzelfde aantal liters, ongeacht welke maat cup je gebruikt. Daar heb ik geen boek voor nodig, da's in mijn oren gewoon logisch nadenken.

Hier de Harris Flowmeter;

full
 
Mijn maatje gaat uit van 8l, blijft meestal onder de tien. Ik heb twee dikte,s elektrode. Als ik wat zwaarder materiaal moetb lassen gaat de dikke elektrode er in met een grotere cup. En de flowmeter gaat dan iets omhoog, manueel. Ik heb ook een meter met staande buis en kogeltje, maar ik heb niet het idee dat die beïnvloed wordt door de diameter van de cup./ Moet echt zelf aan de knop draaien.
Voor het hogere Amperage gebruik ik de 2.4 dikte, wordt dan niet zo heet en dan houd je een langer standtijd over, althans dat is de theorie.
Ervaring met de Chinese elektrodes is dat ze wat sneller weer geslepen moeten worden.
Hier een uitleg van een nuchtere Amerikaan die niet te moeilijk doet. Houd ik van.
Veel leerrplezier, ik nog elke dag.
 
1.6 en 2.4 zijn de standaard diktes zo'n beetje.

Een flowmeter heeft inderdaad een constante flow en dien je zelf af te stellen.
Ik heb een flowmeter gekocht. Hoop 'm snel binnen te krijgen.
 
Ik heb een flowmeter inmiddels.

Ik had er dus één via MP gevonden maar die beste man reageerde ineens niet meer. Belt ie gisteren op; Ja, hij had 'm aan iemand anders verkocht. Ik denk; Grpmpfff.
Maar, goed nieuws, hij had nog een andere. Ik zeg laat maar horen want ik heb net twee MIG machines gekocht, dus moet er waarschijnlijk nog één hebben. Hij komt erop terug.
Hij had overigens een Harris. Ook een serieus professionele meter.

Dus heb ik hier op het gereedschaptopic maar een oproep gedaan of er iemand ééntje te koop had. En jawel, X7 (Jonnie) had er één voor me. Een Hoekloos zelfs! Voor 3tientjes thuis gestuurd. Koopje dus! Mooi gaaf ding, helemaal top, stuur maar af.

Binnenkort proberen.
En ondanks dat ik lekekr eigenwijs ben en het het liefst zelf uitvind, heb ik inmiddels toch het TIGboek gelezen. En uiteraard wel wat wijzer geworden in ieder geval!
 
Oma maar eens even afstoffen.....


Ben effe wat aan de knutsel geweest. I heb nu eenmaal een nieuw MIG apparaat, dus dat moet gebruikt worden.
Tijd geleden in Belgenland een ringsteeksleutel uit de container gevist;

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan