carbon uitlaat herstellen: pasta tussen om af te dichten?

raf_1220

Die hard MF'er
25 jul 2011
298
0
Kallo
Dag iedereen,
ik heb tweedehands carbon uitlaten gekocht voor mijn KTM 990 SMT (MIVV carbon round).
Echter zat het aluminium deel waarmee je de uitlaat op de bochten monteert los doordat de gaten in het carbon helemaal uitgelubberd waren (vermoedelijk door de trillingen). Om dit te herstellen heb ik de aluminium kapjes (foto 2) gedemonteerd en de uitlaten 2 cm ingekort zodoende de gaten voor de (gasdichte) blindnieten opnieuw te kunnen boren. Nu vroeg ik me af of het is aangeraden om een bepaald soort afdichtingsmiddel te gebruiken bij het monteren om te vermijden dat de uitlaten tussen de carbon huls en de alu kapjes zullen lekken. Holts heeft bijvoorbeeld 'Gun Gum Pasta', zou dit hiervoor geschikt zijn of zijn er betere alternatieven?

IMG_20170103_213802.jpg

IMG_20170103_213808.jpg

IMG_20170103_213749.jpg


Met vriendelijke groeten en alvast bedankt,
Raf
 
probeer eens (automotive) ciliconen kit (high temp)
we gebruiken het al jaren als afdichting voor een uitlaat bij bmw motorfiets, blijft soepel
en kan zeker tegen hoge temperatuur
 
Toen ik het uit elkaar haalde zat er niets van afdichtingsmiddel tussen, maar je kon wel zien (aan de kleur van de carbon huls) dat hij een beetje lekte. Ok, ik haal straks een bus high temp siliconen! Misschien helpt de siliconen ook trillingen tussen de huls en het aluminium kapje te verminderen waardoor de blindnieten niet meer zullen loskomen.Bedankt voor de reacties!
 
}) dacht ik ook aan toen ik de motor zonder dempers zag.
zelf weleens gedaan met mijn gsxr 600 en op een binnenpleintje heen en weer rijden al heel gauw zag ik boze buren dus maar gauw weer naar binnen ermee })
 
Heb daarnet even gepraat met iemand die al jaren in de racerij zit en hij zei ook dat pasta normaal gezien niet nodig is, wat wel aan te raden is, is om een rondel tussen de blindniet en de carbon huls te steken omdat het kapje in dit geval over de huls gaat en de blindniet dus in de carbon wordt getrokken.
 
Heb daarnet even gepraat met iemand die al jaren in de racerij zit en hij zei ook dat pasta normaal gezien niet nodig is, wat wel aan te raden is, is om een rondel tussen de blindniet en de carbon huls te steken omdat het kapje in dit geval over de huls gaat en de blindniet dus in de carbon wordt getrokken.

Hoi Raf
Hoe wil je die Revet/sluitring achter de carbon krijgen ( zaten er van tevoren ook niet in denk ik ) , popnagel in de carbon moet kunnen ( bij mijn demper ging het prima ) :Y

GREETZ
 
Dag ZRXje,
zoals je op de foto's kan zien schuift de carbon huls in het aluminium kapje.
Als dit omgekeerd zou zijn zou de blindniet de carbon minder beschadigen bij het monteren van een blindniet omdat dan de vlakke kraag van de blindniet (kop) tegen de carbon wordt getrokken. In mijn geval echter wordt de achterkant van de blindniet in de carbon getrokken. Dit is niet zoals de kop van de blindniet een recht vlak maar eerder schuin. (zie foto ter verduidelijking).
In mijn geval is het grijze gedeelte het aluminium kapje en het witte de carbon huls. Een beter ontwerp zou zijn dat dit omgekeerd is, dus grijs=carbon en wit=eind/beginkapje

Seite22_PG.gif


Door tussen de carbon huls en de demperwol een rondel te steken kan de rondel tegen de carbon huls getrokken worden (wel een plat vlak) ipv dat de blindniet in de carbon wordt getrokken. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is? :? :)
 
IK zou een goede epoxylijm pakken,
nadeel is wel dat het ook echt erg vast zit.
wat je ook kan doen is stripje carbon kopen van iets dikker,
deze met epoxy aan de binnenkant vastzetten, laten drogen en weer opboren in de maat van de popjes..
 
IK zou een goede epoxylijm pakken,
nadeel is wel dat het ook echt erg vast zit.
wat je ook kan doen is stripje carbon kopen van iets dikker,
deze met epoxy aan de binnenkant vastzetten, laten drogen en weer opboren in de maat van de popjes..
Dag Patrick, dat is inderdaad een goed alternatief als je de demper niet eenvoudig kan inkorten! Wat ook mogelijk is, is om de eindkapjes te verdraaien. In mijn geval waren er echter hele stukken uit het carbon waardoor dit geen optie meer was.
 
Dag Patrick, dat is inderdaad een goed alternatief als je de demper niet eenvoudig kan inkorten! Wat ook mogelijk is, is om de eindkapjes te verdraaien. In mijn geval waren er echter hele stukken uit het carbon waardoor dit geen optie meer was.


Als je de tijd ervoor neemt... (wie gaat er in hemelsnaam de weg op met een brommer met dit 💀👺👹😈😠👿👾👽🤖 weer...)
Kan je van epoxy een mooi randje opnieuw opbouwen, mogelijk kan je nog onderdelen (eindkap) als mal gebruiken..
Wel alles op kamer temperatuur!
Niet in je koude schuur of garage..
 
Laatst bewerkt:
Dag ZRXje,
zoals je op de foto's kan zien schuift de carbon huls in het aluminium kapje.
Als dit omgekeerd zou zijn zou de blindniet de carbon minder beschadigen bij het monteren van een blindniet omdat dan de vlakke kraag van de blindniet (kop) tegen de carbon wordt getrokken. In mijn geval echter wordt de achterkant van de blindniet in de carbon getrokken. Dit is niet zoals de kop van de blindniet een recht vlak maar eerder schuin. (zie foto ter verduidelijking).
In mijn geval is het grijze gedeelte het aluminium kapje en het witte de carbon huls. Een beter ontwerp zou zijn dat dit omgekeerd is, dus grijs=carbon en wit=eind/beginkapje

[afbeelding]

Door tussen de carbon huls en de demperwol een rondel te steken kan de rondel tegen de carbon huls getrokken worden (wel een plat vlak) ipv dat de blindniet in de carbon wordt getrokken. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is? :? :)

Ik snap jou bedoeling , dan zou ik een ring maken of een stukje buis van de juiste diameter ( aluminium ) dat achter de carbon past en dat doorboren en lange popnagels gebruiken , met rondellen lijkt mij een gefriemel te worden :?

GREETZ en succes
 
Dag ZRXje, dat zou inderdaad ideaal zijn, echter heb ik zo'n grote aluminium buis (met de juiste diameter) niet liggen en zou ik ook niet direct weten waar ik dat kan vinden (tenzij op maat laten draaien bij een metaalverwerkend bedrijf). De rondellen zitten redelijk gespannen tussen de wol en de carbon huls, dus als ik eerst gewoon alle gaten boor en dan pas de rondelletjes ertussen steek en het kapje monteer, dan gaat dit wel lukken zonder al te veel gefriemel!
bedankt voor jullie adviezen!
 
Dag ZRXje, dat zou inderdaad ideaal zijn, echter heb ik zo'n grote aluminium buis (met de juiste diameter) niet liggen en zou ik ook niet direct weten waar ik dat kan vinden (tenzij op maat laten draaien bij een metaalverwerkend bedrijf). De rondellen zitten redelijk gespannen tussen de wol en de carbon huls, dus als ik eerst gewoon alle gaten boor en dan pas de rondelletjes ertussen steek en het kapje monteer, dan gaat dit wel lukken zonder al te veel gefriemel!
bedankt voor jullie adviezen!

Oké
Gaat wel lukken denk ik, Ik zou de rondellen dan wel iets in de vorm van de demper buigen :Y

SUCCES :t

GREETZ
 
Als je zoiets popnagelt, zit het bij die punten wel goed vast maar de carbon huls en het alu of rvs einddeel sluiten nooit helemaal mooi aan. Daar gaat de boel onherroepelijk lekken. Ik heb gewoon zwarte siliconenkit gebruikt (ik denk high-temp, maar durf het niet eens zeker te zeggen) en dat gaat helemaal prima. Zó heet worden die dingen nou ook weer niet hoor en het is ook geen hogere wiskunde.
 
Ik vermoed dat jij met een rondel bedoelt een rondgebogen strip metaal.

Dat maak je zo pas dat het strak aan de binnenkant van de carbonhuls zit. De opening/sluitnaad midden tussen twee blindklinknagels houden.

Gaten voor de nagels vanaf de eindkap overnemen op de carbonhuls en boren. De metalen ring (rondel) plaatsen en de gaten vanaf het carbon overnemen op de ring. Dan ook deze gaten boren. Bij het aantrekken van de blindklinknagel wordt deze ring nu tegen de carbonhuls aangetrokken.
 
Als je zoiets popnagelt, zit het bij die punten wel goed vast maar de carbon huls en het alu of rvs einddeel sluiten nooit helemaal mooi aan. Daar gaat de boel onherroepelijk lekken. Ik heb gewoon zwarte siliconenkit gebruikt (ik denk high-temp, maar durf het niet eens zeker te zeggen) en dat gaat helemaal prima. Zó heet worden die dingen nou ook weer niet hoor en het is ook geen hogere wiskunde.

Daar heb je wel een punt... Wat denk je van 8 ipv 4 popnagels? Ik kan je wel zeggen dat de originele uitlaten zeer heet werden na een toertje flink gassen :] ! Maar dit komt misschien door het feit dat er een katalysator in zit. Ik ga zeker high temp siliconen gebruik gezien de carbon huls inderdaad nooit voldoende zal aansluiten om echt goed af te dichten.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat jij met een rondel bedoelt een rondgebogen strip metaal.

Dat maak je zo pas dat het strak aan de binnenkant van de carbonhuls zit. De opening/sluitnaad midden tussen twee blindklinknagels houden.

Gaten voor de nagels vanaf de eindkap overnemen op de carbonhuls en boren. De metalen ring (rondel) plaatsen en de gaten vanaf het carbon overnemen op de ring. Dan ook deze gaten boren. Bij het aantrekken van de blindklinknagel wordt deze ring nu tegen de carbonhuls aangetrokken.

Dag Jaap, ik bedoel gewone M5 carrosserie rondellen (sluitringen). Ik begrijp wat je wilt zeggen maar denk niet dat dit veel zal helpen. Daar waar er geen popnagel zit, zal de carbon huls immers nog steeds niet tegen het eindkapje worden getrokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan