Sportieve ww-motor R1100S of Honda VFR?

MadUwe

MF veteraan
26 mrt 2004
1.885
287
Vlakbij Groningen
Ik speel met de gedachte om wat woon-werk verkeer op een tweewieler te maken. De R1100S leek me wel een leuke optie maar een V4 van Honda vind ik ook wel smakelijk. Beide lijken me goede kilometer vreters maar ik kom her en der wel tegen dat de BMW toch niet zo bullit proof is als ik dacht en dat reparaties wel in de papieren kunnen lopen...

Iemand met deskundige ervaring en advise? Andere sportieve opties??
 
Ik ben benieuwd hoe vaak het woord "proefrijden " weer gaat vallen in dit topic ....... ;)
 
VFR is ronduit een heerlijke motor maar... dan de pre-vtec. Dus <2002.
Minder omwikkeld en duur in onderhoud, beter bezinegebruik dan i.i.g. de eerste generaties vtec en heerlijke kracht over gehele bereik. Geen afgeknepen motor gevolgd door een Nog verdere dip rond de 5500 touren voor hij belachelijk los komt met alle kracht.

But... that's just me
 
Laatst bewerkt:
Een R1100S is om te smullen. Begint ook verdomd zeldzaam te worden en dat zie je aan de prijzen.

Een VFR is een beetje een 13 in een dozijn ding in mijn optiek. Niet speciaals aan, gewoon een motorfiets.

Doe mij dus de BMW maar als dit de opties zijn.
 
Ik ben benieuwd hoe vaak het woord "proefrijden " weer gaat vallen in dit topic ....... ;)

Ik hoop heel vaak. Ik heb een BMW boxer gehad en een oudere VFR 750.
Ik kan (en wil) niet voor andere beslissen. Dus proefrijden.

Ik kan alleen mijn eigen ervaring geven.
En die is vooral: Nooit meer een BMW boxer. Om meerdere redenen. Het karakter van een boxer beviel mij niet, vooral dat hupje bij gas geven). Duurder onderhoud heb ik nog nooit gehad aan motoren. En het verbruik kwam bij mij niet boven de 1:15 bij normaal woon-werkverkeer.
 
qua snelheid, ik heb op CPZ (Zandvoort) gereden met een maatje, die destijds op een R1100S reed, op het rechte stuk kroop mijn VFR750 echt heeeelllllll minimaal weg bij de BMW. Dat verschil is echt te verwaarlozen. Het zal puur een kwestie van persoonlijke smaak zijn. Ik zelf vind de V4 ontzettend lekker qua karakter. In ieder geval een betrouwbaar blok die V4 van Honda. Zou dan wel voor de laatste 750 gaan, of de 1998-2001 VFR800Fi. VTec ben ik geen fan van.
 
a picture speaks a thousand words....


full



Bij 90,000km voor het eerst de kleppen gecontroleerd. alles ok. 1 stond een tikkie wijd, maar speling wordt hier altijd kleiner.


102,000km tot een linksafslaande tegenligger er een einde aan maakte.
Citroen 1 - Honda 0...



YMMV
 
Ik pleit dan toch voor de bmw boxer..

Ik hwb er zelf een..cardan is perfect. Ik.doe gemiddeld 1:19.

Je moet inderdaad een beetje wennen aan de cardan..bij gas geven een klein rukje naar rechts..maar het is minimaal..
En boxers kunnen makkekijk de 100k aan..
 
vfr's ook wel de opel manta's onder de motoren genoemd :+
Nope,.. wat was dat een fijne fiets zeg. Maar bruut vermogen is ver te zoeken bij de viffer.
Maar dat zo n r1100 dus ook best vooruit komt dat wist ik niet.
De looks zijn iig :}
 
Laatst bewerkt:
vfr's ook wel de opel manta's onder de motoren genoemd :+
Nope,.. wat was dat een fijne fiets zeg. Maar bruut vermogen is ver te zoeken bij de viffer.
Maar dat zo n r1100 dus ook best vooruit komt dat wist ik niet.
De looks zijn iig :}

Een 1100 is ook geen kanon hoor. Zat vermogen voor de meeste mensen maar niet memorabel oid...
 
Mooier en sneller boeien me niet zo vreselijk maar er komt al goede info voorbij. VTEC is dus no-go, en die vind ik stiekem ook wat minder mooi dan de RC36. Morgen ff kijken bij een R1100S.
 
Of de VFR een goede keus is kan ik niet zeggen, heb ik geen ervaring mee, wel met de R1100S...
In 2001 mijn droommotor gekocht, een BMW R1100S, voor W/W en fun.
Wat onderhoud en reparatie betreft mijn duurste motor ooit geweest.
In die periode ook met BMW Nederland te maken gehad.
Op dat moment besloten nooit meer een BMW te kopen.
 
Inmiddels zullen de kinderziektes er wel uit zijn maar het is wel duidelijk dat de Boxer niet onverwoestbaar is. Het vervangen van de koppeling schijnt geen hobby te zijn en de cardan kan ook best wel eens een revisie gebruiken heb ik al gelezen. De VFR scoort hier wel punten...

Power e.d. boeit ook niet vreselijk veel want ik heb nog wel meer speelgoed in de garage staan, dat is ook de reden dat het geen sleutel projecten moeten zijn. Die heb ik namelijk ook nog wel staan😂
 
In 8 maanden tijd 16.000 km gereden met mijn VFR VTEC uit 2003. Hierbij zat veel ww verkeer. De VFR is een heerlijke motor, alles gaat soepel, nauwelijks trillingen. De 100 km ww per dag was totaal geen probleem. Ook in de regen blijven je benen en schouders goed droog.

De kosten voor het kleppenstellen wordt heel erg overdreven. Volgens honda moeten de kleppen om de 24.000 km worden gesteld. Meestal is het stellen pas bij 72.000 km noodzakelijk en blijft het de andere keren bij een controle van onvg 200,-

Voor het overige is de motor bullit proof. Hooguit dat de stator eens een keer vervangen moet worden. Ik vind wel dat elke vfr voorzien moet zijn van een sportdemper, de zware roffel van de v4 mag gehoord worden, zeker als de vtec aanslaat.
 
Mooier en sneller boeien me niet zo vreselijk maar er komt al goede info voorbij. VTEC is dus no-go, en die vind ik stiekem ook wat minder mooi dan de RC36. Morgen ff kijken bij een R1100S.
:? Hoe kom je tot die conclusie? VTEC is opzich niks mis mee. Voor zover ik weet is het VTEC systeem nadeling in het stellen van kleppen en misschien vermogen afgifte. Voor de rest volgens mij een prima motor.
For what it's worth: de RC36 is een prima motor :Y
Zoals gezegd is daarvan het enige kwaaltje eigenlijk de spanningsregelaar.
Maar bovenal: proefrijden :)
 
Proefrijden? Mwah, ik geloof het wel dat ik met beide kan leven en zeker de VFR. De BMW zal wat eigenzinniger zijn en dat is prima. Wellicht dat het wat overdreven is om voorbij te gaan aan een VTEC maar met een 750 ben ik prima bediend schat ik in.

ZX12R? Why?
 
Laatst bewerkt:
Proefrijden? Mwah, ik geloof het wel dat ik met beide kan leven en zeker de VFR. De BMW zal wat eigenzinniger zijn en dat is prima. Wellicht dat het wat overdreven is om voorbij te gaan aan een VTEC maar met een 750 ben ik prima bediend schat ik in.

ZX12R? Why?
Prima ding :) Fijne motor.
 
qua snelheid, ik heb op CPZ (Zandvoort) gereden met een maatje, die destijds op een R1100S reed, op het rechte stuk kroop mijn VFR750 echt heeeelllllll minimaal weg bij de BMW. Dat verschil is echt te verwaarlozen. Het zal puur een kwestie van persoonlijke smaak zijn. Ik zelf vind de V4 ontzettend lekker qua karakter. In ieder geval een betrouwbaar blok die V4 van Honda. Zou dan wel voor de laatste 750 gaan, of de 1998-2001 VFR800Fi. VTec ben ik geen fan van.
Kan ook mijn gewicht geweest zijn en aerodynamische begrenzing :+
 
Een punt wat ik nog niet voorbij heb zien komen.
Je wil de motor gebruiken voor (druk) ww-verkeer. Dan zal je ook nog wel eens tussen de files door moeten rijden. De BMW is wel heel breed met die uitstekende boxer-cilinders. De Honda is relatief smal dus veel makkelijker om tussen de auto's door te laveren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan