Het grote Honda NX250 topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heel interessant, mister Tosti-ijzer.
Ik moet binnenkort ook de kleppen controleren, dus ik ben heel blij met jouw info.
Voelermaatjes buigen, of omvouwen, is vaak nodig, ik moet dat ook voor de Honda XL.
Bedankt en de groeten,
Doudou
 
heb je geen 0.05 voor erbij?

Je bedoelt een 0.05 voelermaat om samen met de 0.2 te gebruiken, toch?

Vaak kun je ook naar de lokale werkplaats, gewoon weten wat je nodig hebt en eens vragen wat ze hebben liggen. CMSNL.nl valt voor de onderdelen mee maar na bestellen komen de verzendkosten en andere onzin erbij.
Wat ook wel eens werkt is om shims te ruilen; inlaat naar uitlaat en omgekeerd. Per klep bijhouden wat je hebt en wat nodig is, je zou zomaar eens geluk kunnen hebben.

Wat ik dan weer niet weet: wat is de tolerantie op de speling die Honda aangeeft? Als je daar binnen zit dan zit je goed toch?
 
Laatst bewerkt:
Als ik me goed herinner staat in het boek een minimale en maximale speling. Daartussen wil je uitkomen. Shims tussen kleppen uitwisselen helpt vaak al en anders een motorzaakje zoeken die ze kan omruilen.
 
Zo'n garage zal die shims ook wel niet voor niks meegeven gok ik. Maar niet geschoten is altijd mis.

Speling in- en uitlaat kant is 0.23 ± 0.03 mm.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet binnenkort ook de kleppen controleren, dus ik ben heel blij met jouw info.

Bij de zwarte waren de kleppen net gesteld/gecontroleerd toen ik hem kocht, de rekening daarvan heb ik bij de verkoper laten liggen met m'n stomme kop. Dus tenzij de verkoper de boel fleste kun je nog een hele tijd vooruit. Ik kocht hem met 30.890 km.
 
Zo'n garage zal die shims ook wel niet voor niks meegeven gok ik. Maar niet geschoten is altijd mis.

Speling in- en uitlaat kant is 0.23 ± 0.03 mm.

Paar euro per stuk om te ruilen. Zaakje waar ik ging bestaat intussen niet meer maar ik had nog geluk, hij had een paar in de juiste maat liggen :)
 
Tussen de 0.20 en 0.30mm (heb alle tussenliggende maten ook wel als ik ga 'stapelen') passen er allemaal wel min of meer in. Het probleem wat ik vooral heb is wanneer iets geld als passend en niet passend.

Voor zover ik weet is het erger om te weinig speling te hebben in plaats van te veel, en gezien 0.20 overal nog inpast heb ik de kleppendeksel er gewoon maar weer opgegooid. Ik kijk over 15.000km wel weer of het nodig is om het weer te stellen.

Nu even kijken of mijn stukje aquariumleiding gaat functioneren als benzineleiding, of dat het oplost in benzine.

Voor morgen staat het vervangen van de banden op het programma. Ik heb honderden fietsbanden vervangen in mijn leven (beun fietsenmaker), en wel een paar keer complete motorwielen uitgewisseld, maar nog nooit een motorband gewisseld.

Dus... wordt vervolgd
 
Voor de banden.. er zijn veel filmpjes op utube te vinden.

Belangrijkste is heel voorzichtig te zijn met de binnenband.
 
Voor Doudou en anderen die de nokkenaskettingspanner manueel willen stellen hier nog eens de omschrijving: http://www.davesworld.nl/nx250/cam_chain_fix.txt

Highlight: hoe te stellen:

Motor stationair laten lopen.
Bout ietsje terug halen om te kijken of het erger wordt, dop op lange steel aan te bevelen ivm hete uitlaatbocht ;-)
Bout indraaien totdat je voelt dat er wat weerstand komt, dan span je de veer aan
Als het goed is verdwijnt het geratel als je de bout een heel klein beetje verder aandraait als hij tevoren zat.
En dan de truuk: zonder de bout te bewegen op z'n plek houden terwijl je de motor uitzet en vervolgens de moer aandraaien om de boel te fixeren.

Bye, Clement!
 
Laatst bewerkt:
Is een handmatige NAKS ook af te stellen op de speling op de ketting tussen de nokkenassen?

APE schijnt het zo voor te schriiven. In de handleiding van mijn Krieger NAKS stond dezelfde methode als DeClement beschrijft. Werkt prima, maar vereist wel wat fingerspitzengefuhl :) .
 
Toch maar een echte benzineleiding gekocht. Kostte me een schokkende 1.50 euro.

De voorband vervangen viel harder tegen. Ik had hem op een kratje gezet om het voorwiel van de grond te krijgen. Toen ik de as uit het voorwiel af, kreeg ik de remschijf niet uit de remklauw. Dus terwijl ik even de remklauw losdraaide flikkerde de motor van het kratje af :'(.

Als gevolg daarvan is mijn remhendel afgebroken, en mijn cockpit staat flink schuin. Dus....

Daarna bleek dat het niet te doen was om de voorband van de velg af te krijgen. Hij was exteem hard en onsoepel (11 jaar oud). Na een poging met een zaag maar besloten om hem naar de bandenboer te brengen. Die is er 20 (!) minuten mee bezig geweest om de oude band van de velg te halen met zo'n apparaat. Hij zei ook dat het mij nooit was gelukt.

Maar goed, er zit nu een nieuwe band op het wiel. Nu weer het wiel op de motor zetten zonder hem weer om te gooien.

Wordt vervolgd...

EDIT:
Ik heb het voorwiel erop gezet. Maar aan de snelheidsmeterkant van de as zit vrij veel speling. Ik kon me niet herinneren of dat al zo was. Is dit normaal?
yl6UnoY.jpg

1ngtSf2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is het echt speling? Want de as heeft een borst waar hij dat tellerhuis tegen het wiel aandrukt. Goed te zien als je de as loshaalt.
Met die banden, tja voor dat tientje wat het kost om een band om te laten leggen begin ik er niet eens aan. Zeker niet als je naar de achterband kijkt :)
 
Is het echt speling? Want de as heeft een borst waar hij dat tellerhuis tegen het wiel aandrukt. Goed te zien als je de as loshaalt.
Met die banden, tja voor dat tientje wat het kost om een band om te laten leggen begin ik er niet eens aan. Zeker niet als je naar de achterband kijkt :)
Dat vroeg ik me ook af. Want volgens het werkplaatshandboek heb ik alle onderdelen er in zitten. Ik zal zo even kijken of de snelheidsmeterunit verschoven kan worden.
 
Zoals Downunder al schreef.
Normaal gesproken duw je de as zo ver mogelijk erin.
Even aankloppen met de rubber hamer?
En dan de moer erop draaien, daarna de klemboutjes rechts vastzetten.
De borst op de as (de verdikking) drukt dan allerlei spul op hun plaats.
MZ, XL, NX, dat is toch steeds ongeveer zo.
Succes ermee,
Doei,
Doudou
 
Dank jullie! Alles lijkt er stevig in te zitten, dus het zal wel goed zijn zo. Dan is nu in ieder geval mijn voorwiel geslaagd. Ergens volgende week is de achterband aan de beurt. Hopen dat dat makkelijker gaat. In de tussentijd zoek ik:

-een remhendel (voor)
-zo'n ding waarmee de 'cockpit' aan de rest van de motorfiets vast zit
-ideen voor een constuctie die er voor zorgt dat zadeltassen niet in het wiel lopen.

Als iemand dit (liggen) heeft, dan hoor ik het graag!
 
Achterband niet in de koude laten liggen voor montage helpt,mocht je dat nu wel doen.

Voor de tassen zou ik een constructietje maken van een van de boutpunten achterop het subframe naar de bevestigingspunten van de passagiersvoetsteunen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan