Sportieve ww-motor R1100S of Honda VFR?

Een R1100S zou ik zeker eerst mee proefrijden.

Ergonomisch is het allemaal prima voor elkaar, maar het originele zadel vond ik niet prettig, zat bij mij snel een Wunderlich op.
Verder is de bediening van de ri aanwijzers afwijkend tov een andere motor,als je regelmatig wisselt tussen japans en BMW is dat echt wennen.
Ook vond ik de bediening van de versnellingsbak gewoon lomp tov van een japanse bak.
 
Een punt wat ik nog niet voorbij heb zien komen.
Je wil de motor gebruiken voor (druk) ww-verkeer. Dan zal je ook nog wel eens tussen de files door moeten rijden. De BMW is wel heel breed met die uitstekende boxer-cilinders. De Honda is relatief smal dus veel makkelijker om tussen de auto's door te laveren.

De spiegels zijn uiteindelijk het breedste denk ik? Zolang dat past past de rest toch ook wel

Z91KHrZ.jpg
 
:? Hoe kom je tot die conclusie? VTEC is opzich niks mis mee. Voor zover ik weet is het VTEC systeem nadeling in het stellen van kleppen en misschien vermogen afgifte. Voor de rest volgens mij een prima motor.
For what it's worth: de RC36 is een prima motor :Y
Zoals gezegd is daarvan het enige kwaaltje eigenlijk de spanningsregelaar.
Maar bovenal: proefrijden :)


Vermogens afgifte is prima voor elkaar en je hebt absoluut geen last van het Vtec systeem, mits de fiets goed is afgesteld. Genoeg info op het VFR forum te vinden.

Bij een RC36 eenmalig de spanningsregelaar vervangen door een mosfet, met een iets gewijzigde kabelboom en je hebt geen last meer van de sr. Voor de rest een probleemloze fiets, die zeer hoge kilometerstanden aankan, als je een pro oiler o.i.d. plaatst, haal je met de ketting 80k
 
Ik zou voor de vfr gaan als je wilt rijden ipv sleutelen.
ik heb 1 seizoen een r1100s gehad en nog nooit zoveel problemen gehad met een motor.
het was een dealer onderhouden ding met 16000 km notabene.
bij 20 k viel ie letterlijk uit elkaar.
cardan lek...bak lek...gaskleppen uitgelubberd en rammelden...
de klapper was de abs unit die stuk ging....toen heb ik hem weg gedaan.
mijn eerste en laatste bmw....
lekker een knappe vfr zoeken met of zonder vtec...kogelvrije fietsen en makkelijk te vinden want het aanbod is groot.
betere fiets vind je haast niet....
 
Inmiddels zullen de kinderziektes er wel uit zijn maar het is wel duidelijk dat de Boxer niet onverwoestbaar is. Het vervangen van de koppeling schijnt geen hobby te zijn en de cardan kan ook best wel eens een revisie gebruiken heb ik al gelezen. De VFR scoort hier wel punten...

Power e.d. boeit ook niet vreselijk veel want ik heb nog wel meer speelgoed in de garage staan, dat is ook de reden dat het geen sleutel projecten moeten zijn. Die heb ik namelijk ook nog wel staan😂

Ook een VFR heeft s een nieuwe koppeling nodig en zo'n ketting moet je ook iedere smeren, baggerwerk.

Ik heb (prive rijdend ) 2 x een kruiskoppeling van de cardan aan schroot gereden. Gelukkig is het spul 2e hands goed voorhanden en paar uurtjes later rij je weer. Voor mijn werk K75, K100, K1100, K1200, R1150 en R1200 ( en Pan European en anderen )gereden, bij elkaar toch wel een 750.000km en nog nooit een cardan kapot gereden. Ook de 60 collega's uit de regio nooit iets gehoord over een kapotte cardan en geloof me dat die motoren zwaarder belast worden dan 99% van de prive motoren. Misschien dat onderhoudt er toch aan bijdraagt ?

Afgezet tegen ketting smeren... ook met scottoilers, die vergeet ik nl bij te vullen :P.... doe mij dan maar cardan.

Persoonlijk... vind ik de BMW R1100S veel levendiger en leuker rijden als een VFR waar alles japans automatisch en makkelijk gaat.
Met een VFR rij je naar huis, met een BMW R1100S rij je met veel plezier een rondje extra als je naar huis rijdt. Aangezien ik graag met plezier rij... zou ik de R1100S nemen.





Een punt wat ik nog niet voorbij heb zien komen.
Je wil de motor gebruiken voor (druk) ww-verkeer. Dan zal je ook nog wel eens tussen de files door moeten rijden. De BMW is wel heel breed met die uitstekende boxer-cilinders. De Honda is relatief smal dus veel makkelijker om tussen de auto's door te laveren.

Ga eens meten. O-)
 
Laatst bewerkt:
Ook een VFR heeft s een nieuwe koppeling nodig en zo'n ketting moet je ook iedere smeren, baggerwerk.

Ik heb (prive rijdend ) 2 x een kruiskoppeling van de cardan aan schroot gereden. Gelukkig is het spul 2e hands goed voorhanden en paar uurtjes later rij je weer. Voor mijn werk K75, K100, K1100, K1200, R1150 en R1200 ( en Pan European en anderen )gereden, bij elkaar toch wel een 750.000km en nog nooit een cardan kapot gereden. Ook de 60 collega's uit de regio nooit iets gehoord over een kapotte cardan en geloof me dat die motoren zwaarder belast worden dan 99% van de prive motoren. Misschien dat onderhoudt er toch aan bijdraagt ?

Afgezet tegen ketting smeren... ook met scottoilers, die vergeet ik nl bij te vullen :P.... doe mij dan maar cardan.

Persoonlijk... vind ik de BMW R1100S veel levendiger en leuker rijden als een VFR waar alles japans automatisch en makkelijk gaat.
Met een VFR rij je naar huis, met een BMW R1100S rij je met veel plezier een rondje extra als je naar huis rijdt. Aangezien ik graag met plezier rij... zou ik de R1100S nemen.Ga eens meten. O-)

Scott oiler (of ander olie apparaat) erop en je bent van het ketting smeren af.

Koppeling wisselen? _O- bij de VFR het koppelingsdekseltje eraf, en de koppeling zelf is 5 boutjes *D

DSC00006.jpg


Koppeling wisselen van een BMW? yeaahhhhhh iets ander verhaal :+ soort van real-life exploded view :+

IMG_0271.jpg


Dan over het motorkarakter, zet je op een VFR750/800 een knappe uitlaat en dito afstelling erbij, rijdt ook een VFR zeer lekker voor de fun-kilometers :Y ik had altijd een dikke smile onder mn helm als ik die glorieuze V4 vanuit de kelder doortrok naar de 12.000 toeren *D hij gaat zo lekker over van een V-twin geluid bij lage toeren, naar een soort van small-block V8 bovenin de toeren begrenzer :9~
 
Laatst bewerkt:
Koppeling is een klusje van 7 seconde
...
ben er bedreven in en doe er 1 in ± 3/4 uurtjes met 2 man.

Bij knap rijgedrag komt de koppeling voor het eerst bij 150k (was bij mij toen nog niet op maar preventief vervangen).
Ja en ga eens kleppen stellen bij de VFR en bij de R1100s. Dan heeft BMW dat toch een stuk beter voor elkaar :)

Blijft appels en peren dus ga lekker proef rijden


Zo was ik er heilig van overtuigd dat ik een nissan qashqai wou kopen (2e model), na de 1e proefrit viel dat ding zo vies tegen dat het een mitsubishi asx is geworden.
 
Laatst bewerkt:
Ook vond ik de bediening van de versnellingsbak gewoon lomp tov van een japanse bak.

Oei,ja dat was is al bijna vergeten. Die BMW bak leek inderdaad wel rechtstreeks uit een John Deere tractor te komen.
 
Met een tank kan je er ook tussendoor!
Alleen dan wel met bijkomende schade.................

Trouwens voor het file-werk zou ik nog eerder kiezen voor een 300CC.

Wat je zegt is echt onzinnig, ik rijdt met een electra glide ultra altijd zonder problemen overal tussendoor en dat zonder schade, die BMW is echt smaller hoor!
 
Ik heb f*cking 8 jaar woon-werk gereden op een R1100RS, van 1995-2003. Bij elkaar toch al gauw een ton. Ik vond de motor prima rijden. Wat er gezegd wordt over tussen de file door is echte volmaakt nonsens.
Hij had wel wat nukken, de koppelingsplaten mn. De eerste bij 500 km, vervolgens bij 1500 weer en daarna hadden ze een betere kwaliteit, dus bij 30k en 60k weer. Ik was daar helemaal klaar mee. De cardan heeft nooit problemen gegeven. En een het lag niet aan mij want daarvoor en daarna nooit echt meer last van gehad.
Ik had er een Corbin zadel op.
En schakelen op een BMW, och het klakt wat meer, maar verder geen problemen.
Wat er verder stuk ging: de eerste serie (die ik had dus) had last van slijtage in de tweede versnelling en die gingen dus allemaal stuk, dan schoot hij opeens uit de tweede versnelling. Hoewel BMJW het toen ontkende, dat het een probleembak was, hebben er hier heel veel mensen over geklaagd destijds. Dus ik was niet de enige.
De R1100 van na 1997 en zeker de R1150 waren duidelijk beter.
Succes met je keuze...
 
Laatst bewerkt:
Wat je zegt is echt onzinnig, ik rijdt met een electra glide ultra altijd zonder problemen overal tussendoor en dat zonder schade, die BMW is echt smaller hoor!

Mijn eigen motor is ook niet de allersmalste.
In de file heb ik wel eens achter zo'n bakbeest-motor gezeten. Op meerdere momenten was het voor hem cm-werk om er tussendoor te komen. (bijna stilstand) Uiteindelijk was ik het zat en ben ik 'm toch maar voorbij gereden...........
 
Laatst bewerkt:
Had hij ook nog koffers erop?
Ik rij vrijwel altijd op BMW's, zowel K als boxer en natuurlijk zijn ze breed. Maar het motorblok is niet het probleem. De GSA bijv. heeft gewoon een breed stuur, de K1600 is sowieso een enorme motor.Hier samen met de R van mijn lief:
full
 
Een punt wat ik nog niet voorbij heb zien komen.
Je wil de motor gebruiken voor (druk) ww-verkeer. Dan zal je ook nog wel eens tussen de files door moeten rijden. De BMW is wel heel breed met die uitstekende boxer-cilinders. De Honda is relatief smal dus veel makkelijker om tussen de auto's door te laveren.
Je stuur je spiegels en je knieën zijn breder.
 
Rijd in de zomermaanden met een 1100S en 1150GS tussen de files door, geen enkel probleem. Sturen super en schuiven overal tussen, breedte zit tussen de oren. zie genoeg smalle fietsen stoppen omdat ze geen plaats denken te hebben waar ik zonder probleem tussen ga zitten. Bij een 1100 S wel een aanpassing gemaakt in het motronic met een andere chip erin (john Gemmi), dat scheelt een versnelling qua Koppel. In de wintermaanden gebruik ik een 1100LT, net zo breed in het gebruik. Onderhoud hebben ze nodig ja natuurlijk maar in mijn beleving is het onderhoud van een BMW goed zelf te doen voor een handige sleutelaar. Met een 20-25K per jaar vind ik mezelf wel een ervaringsdeskundige.

qua rijden is de 1100 S een superfiets, niet teveel vermogen maar gewoon genoeg bruikbaar vermogen om overall lekker mee te komen, iets te zwaar voor scnel stuurwerk maar voor mij met mijn 1.95 een ergonomisch prima in elkaar zittende fiets. Kan geen Jap tegenop voor mij.

Gelukkig zijn er een heleboel merken te koop, voor ieder wat wils !

Benn
 
Laatst bewerkt:
Ook een VFR heeft s een nieuwe koppeling nodig en zo'n ketting moet je ook iedere smeren, baggerwerk.

Ik heb (prive rijdend ) 2 x een kruiskoppeling van de cardan aan schroot gereden. Gelukkig is het spul 2e hands goed voorhanden en paar uurtjes later rij je weer. Voor mijn werk K75, K100, K1100, K1200, R1150 en R1200 ( en Pan European en anderen )gereden, bij elkaar toch wel een 750.000km en nog nooit een cardan kapot gereden. Ook de 60 collega's uit de regio nooit iets gehoord over een kapotte cardan en geloof me dat die motoren zwaarder belast worden dan 99% van de prive motoren. Misschien dat onderhoudt er toch aan bijdraagt ?

Afgezet tegen ketting smeren... ook met scottoilers, die vergeet ik nl bij te vullen :P.... doe mij dan maar cardan.

Persoonlijk... vind ik de BMW R1100S veel levendiger en leuker rijden als een VFR waar alles japans automatisch en makkelijk gaat.
Met een VFR rij je naar huis, met een BMW R1100S rij je met veel plezier een rondje extra als je naar huis rijdt. Aangezien ik graag met plezier rij... zou ik de R1100S nemen.Ga eens meten. O-)
dus dat jij en jou collegas nog nooit iets met een bmw beleefd hebben houdt in dat er ook nooit wat mee is??
velen zullen het daar niet mee eens zijn.....incl ikzelf....
feit blijft dat bmw enkel de marketing goed voor elkaar heeft...ze hebben de hele wereld wijsgemaakt dat het oerdegelijke machines zijn... _O-
zelfs nu nog met de k1200 (afbrekende wishbones en het wiel klapt in elkaar)
s1000rr meerdere gevallen waarvan het blok in elkaar prakt....
r1200gs (gezeik met startbeveiligings ringen waardoor het ding niet meer te starten is)
de waarheid is, geen enkele bmw die op de markt komt is vrij van recalls en gezeik en met de resterende ellende (waar bmw dan zijn kont voor wegdraait) blijft de consument zitten.
dat die krengen nog verkocht worden is enkel te danken aan een perfekte marketing afdeling en de onnozelheid van de hedendaagse consument...
wie koopt er nu met vol verstand een motor waar je doorheen zakt (k1200) voor een godsvermogen en waarvan de producent in eerste instantie in alle toonaarden het defect ontkend???????
of de r1100s waarvan de abs bij circuit gebruik in storing vloog en dus niet meer werkte met een idiote afname van remcapaciteit tot gevolg????
veel bmw rijders zijn net struisvogels..ze willen het niet zien of horen en steken liever de kop in het zand......ieder zijn eigen.....

verder insinueer je dat een r1100s per saldo meer plezier oplevert dan een vfr???? dat is zo subjectief als de pest.....en voor een ieder persoonlijk te beoordelen...
en daarbij....waar rijd u zelf op?????? staat me iets bij dat dat een blackbird is of ben ik abuis????
als je nou een saaie (maar oerdegelijke :Y ) turbine wilt noemen dan is het de blackbird wel...
rondjes omrijden doe je vast niet met zo n ding?????

hoe dan ook.... als je een probleem arme fiets wil die ook nog eens prima rijd voor woon/werk ben je met een vfr prima bedient...
een bmw kan ook maar daar moet je een beetje geluk mee hebben....
het kan zijn dat je een ding hebt waar weinig aan mis gaat, het kan ook zijn dat je 1 treft waar alle bekende kwalen in 1 keer naar voren komen en je dus konstant aan het sleutelen bent.....
het vertrouwen in zo n ding is dan wel weg kan ik je verzekeren....
net als dat je lekker en stukkie aan het knallen bent met een maatje en diezelfde gast staat op een gegeven moment aan de kant met een gore tik in zijn s1000rr met 12k op de klok....
voldoende olie (en netje de beurten ) maar gewoon aan gort geprakt.....
doe mij maar een blade dan.... :Y
hoe dan ook, wil je r1100s koop dan in ieder geval 1 zonder abs (dat systeem is ruk) ;)
 
Laatst bewerkt:
De verkoop-cijfers geven idd de voorliefde voor de Bayer aan...................
Ik denk dat je veel BMW-rijders nu flink op de pla**er hebt getrapt!

Met een BB is toch weinig mis zou ik zo denken......................?
 
Laatst bewerkt:
Ga eens meten. O-)

De VFR is 735mm breed en de R1100S is 880mm breed. Scheelt toch een slordige 15cm!
(specs van internet)

Toen ik door Italië reed was ik wel eens jaloers hoe die lichte fietsjes (250 en 300cc) kris en kras tussen de auto's door konden, terwijl ik zelf ongeveer klem zat. Mijn FZ is 755mm.
 
@ Mean Machine: neen hoor ik voel me niet op m'n pik getrapt. Hoewel hij wat opgefokt over komt, heeft hij gelijk. Het blijkt ook uit statistieken. Alleen de opmerking over de abs gaat mis. Dat gold voor de uitvoering met rembekrachtiging. Die werd gebruikt van 2005-2007. De r1100 werd geproduceerd van 1994 tot 1999 zo ongeveer.
Het probleem is, met al die andere, technisch misschien vaak betere motoren, dat ze veelal niet zo lekker rijden, ergonomisch net wat minder goed zijn en niet hetzelfde gevoel geven als de BMW's.
En ja BMW Nederland gedraagt zich vaak verschrikkelijk arrogant en ontkent vaak de problemen, die naderhand bij veel machines blijken voor te komen. En ze zijn duur in aanschaf en in onderhoud.
Maar de laatste jaren gaat het wel beter met de kwaliteit. Ik reed het afgelopen jaar 55 K km op m'n twee BMW's en m'n lief 18 op haar BMW en geen klap verkeerd. Ik rij nu op een k1600gt, deze is model 2015. De eerste jaren waten hier ook veel problemen mee en dat voor het "vlaggenschip". Bij de invoering van de LC boxer, de GS etc in 2014 ging ook weer van alles mis. Dan denk ik ook, kan dat niet beter...?
 
Opgefokt? Ja mischien wel iets maar na 30 jaar rijden en legio dramas bij vrienden te hebben gezien met bmw kan ik er niet bij dat ze nog steeds zo opgehemeld worden.
Echt alles maak je mee met die dingen...
zelfs olie peil glaasjes die eruit ploffen door carterdruk...

Wat de abs betreft...mijn r1100s was van 2002 met de electrisch bekrachtigde pomp .....
ik ben dus niet fout.....
je witl niet weten hoe het voelt als die bekrachtiging in 1 keer wegvalt....
zonder waarschuwing....
ze hebben het systeem tot 07 gebruikt op diverse modellen .....
de 1100s is tot 03 of 04 ergens gebouwd...meen ik
 
Ik herken wel veel van wat er wordt gezegd over BMW.

Ik ben absoluut niet merkgeil van BMW maar rijd zelf 3 bmw's.

De R1100s uit 2005. Zonder ABS.!! Probleemloos.
K1300GT. Sinds de aanschaf in 2009. Probleemloos.
R1200GS LC Probleemloos..

Echter wel een 1200 gs uit 2006 gehad die ik destijds nieuw had gekocht. En met deze het bekende ABS probleem gehad..... ( daarom wilde ik ook de 1100s perse zonder ABS )

Ik ben 200cm lang. Ik zit prima op de 1100S. Heerlijke motor. Een vriend van mij had de honda VFR. de 800 versie zonder VTEC. Wel eens een rondje op gedaan. Fijne motor. Zoals de meeste honda's.. Het zit meteen als gegoten.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan