Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Naar mijn idee is er zoveel brandstof op deze planeet dat als alles is opgebrand ook alle zuurstof op is.

Wat mij betreft laten we het zoveel mogelijk zitten waar het zit.



Over dat schoonmaken en behandelen schreef ik eerder dit, vanaf hier : Hybride in "Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic"



Die laadkabel op de vorige pagina is door iemand gemaakt, blijkbaar is er dus een motorfiets die (mede) kan laden via een C13 stekker op gelijkspanning.

Redeneer even mee; doe ik wel vaker als ik het niet weet of te lui ben om het op te zoeken...

De standaard lader werkt zowel op Amerikaanse 115V, 60Hz als op onze 230V, 50 Hz netspanning.
Hij maakt daarvan een gelijkspanning die traploos kan variëren tussen 90V en iets van 200 Volt. Dat is dus best een knap stukje elektronica.
Is het dan zo raar gedacht dat ie ook kan werken met gelijkspanning als voeding ? Misschien hebben ze er bij het ontwerp wel rekening mee gehouden....

Maar ik weet het dus niet, ik hoor het wel als ik het mis heb.
 
Laatst bewerkt:
@Hybride: Meestal werken dit soort voedingen op het volgende principe (Extreem verenvoudigd, dat wel): Een spanning word aangeboden, gelijkgericht en door retesnel te schakelen omgezet in een spanning naar keuze, hoe langer 'aan' hoe hoger de (gemiddelde) spanning. Door de manier waarop een gelijkrichter meestal is opgezet is het triviaal of er een gelijk- of een wisselspanning word aangeboden, het enige waar je op moet letten is dat de ingangsspanning niet de RMS spanning van de maximale wisselspanning overtreft, en dat het maximale vermogen door de gelijkrichtbrug kan. In theorie kun je dus al die laders aan een gelijkspanning hangen, en dat werd door Hollywood Electric ook aangeboden met de SCv1 op experimentele schaal.
De voedingen die Remmie gebruikt (Op electricmotorcycleforum.com) zijn telco voedingen en die hebben bij de input specs gewoon netjes de input-DC spanningen staan.

Overigens heb ik gistermiddag op het Prins Clausplein m'n belt gestripped na slechts 6600km... Deed niet eens echt raar, reed met 80km/h van A12 naar A4. Zaterdag word ie vervangen.
 
Overigens heb ik gistermiddag op het Prins Clausplein m'n belt gestripped na slechts 6600km... Deed niet eens echt raar, reed met 80km/h van A12 naar A4. Zaterdag word ie vervangen.
De ANWB moest er aan te pas komen? :)
 
Naar mijn idee is er zoveel brandstof op deze planeet dat als alles is opgebrand ook alle zuurstof op is.

Wat mij betreft laten we het zoveel mogelijk zitten waar het zit.
Gelukkig komt er bij verbranding CO2 vrij. Daar doen plantjes het weer heel goed op. Tegen die tijd dat het zuurstofgehalte zo laag is dat wij de geest geven ontstaat er een hele groene planeet en kan de evolutie weer opnieuw beginnen. *O*
Jammer genoeg zal de mensheid dat niet meemaken -O-

Laat dus maar lekker in de grond zitten.
 
Die laadkabel op de vorige pagina is door iemand gemaakt, blijkbaar is er dus een motorfiets die (mede) kan laden via een C13 stekker op gelijkspanning.

Redeneer even mee; doe ik wel vaker als ik het niet weet of te lui ben om het op te zoeken...

De standaard lader werkt zowel op Amerikaanse 115V, 60Hz als op onze 230V, 50 Hz netspanning.
Hij maakt daarvan een gelijkspanning die traploos kan variëren tussen 90V en iets van 200 Volt. Dat is dus best een knap stukje elektronica.
Is het dan zo raar gedacht dat ie ook kan werken met gelijkspanning als voeding ? Misschien hebben ze er bij het ontwerp wel rekening mee gehouden....

Maar ik weet het dus niet, ik hoor het wel als ik het mis heb.
Welke lader/stekker bedoel je nou precies? Ik heb het idee dat je een paar dingen door elkaar haalt.

Overigens heb ik gistermiddag op het Prins Clausplein m'n belt gestripped na slechts 6600km... Deed niet eens echt raar, reed met 80km/h van A12 naar A4. Zaterdag word ie vervangen.
Heb je de riem al bekeken? Wellicht zat er een steen tussen ofzo. Bij aandrijfriemen is het sowieso belangrijk om de juiste spanning te hebben, dus controleer dat ook iedere week.
 
Deze: Burpman in "Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic"

Kan zijn dat ik het mis heb, jij hebt je erin verdiept. Zelf laad ik nog gewoon uit het stopcontact.
Nee dat werkt helaas niet zo. Het enige wat die adapter doet is zorgen dat je een laadpaal kan gebruiken als wcd of je kan er direct een C13 aan hangen voor de motor. Het lijntje splitsen zodat je een externe lader mee kan gebruiken is wel prima te doen hoor.
Je hebt die in alle vormen, maten en kosten.
 
Ik controleer m'n spanning elke week, en die zit steeds tussen de 25-35kg (Die Cricket dingen zijn echt onzuiver), ook in de gestripte versie is de spanning nog ruim 30kg.

De ANWB hoefde er niet aan te pas te komen gelukkig. Ik moest nog 20km, en met goed throttle management ben ik met amper slippen naar huis gereden. Zaterdag rij ik um nog 'even' naar Amsterdam (52km) voor een nieuwe belt, gewoon binnendoor en zonder vermogen slipt ie amper tot niet (Hoop ik, gehoor is ook niet alles). In het ergste geval knapt de belt en bel ik Motoport of de ANWB, maar ik denk dat ik het wel ga halen.
Ik mis voor zover ik kan zien een cm of 25 aan tandjes, ze zijn niet compleet weg maar het ziet er in ieder geval niet echt gezond uit...

Ik las dat Erasmos een 13,2kW ladertje in mandje heeft geklikt, dat draadje ga ik volgen. Als je dan bij een Mennekens station staat en fase1 op de interne lader aansluit en fase 2 en drie elk 6,6kw geeft laad je met 14,4kW... Vraag me alleen af of je de Sevcon nog moet aanpassen om de bypass laadaansluiting die op de regelaar zitten te kunnen gebruiken.
 
Vraag aan Zero rijders:

Moet de sleutel in het contactslot zitten als je de onboard lader aan de spanning zet?
Of kun je b.v. de motor rustig in de schuur zetten en savond's de stekker in het stopcontact doen?
 
Als je heel rustig optrekt en op de ventwegen rijdt dan haal je het denk ik wel ja.

Ik laat bij type 2 palen lekker de onboard lader uit, zoveel scheelt het niet en het vergt een hoop extra werk.
 
.....Moet de sleutel in het contactslot zitten als je de onboard lader aan de spanning zet?
Of kun je b.v. de motor rustig in de schuur zetten en savond's de stekker in het stopcontact doen?.....

De sleutel heb je gelukkig niet nodig, zou ook niet handig zijn als ie buiten moet staan laden.

Zelf heb ik in de garage in een stopcontact een tijdschakelaar met een lang C13 snoer, bij thuiskomst prik ik dat snoer er in (meestal om de dag). Als de batterij is afgekoeld gaat de spanning er pas op en gaat ie laden. Daar mag ie de hele avond en nacht over doen...

Bij mij laadt ie ongeveer 16 Km per uur (realistische kilometers, theoretisch wel 27.4 Km/h) en hij heeft er de hele avond en nacht voor.


Dit is echt veel gemakkelijker dan elke week tanken.
 
Laatst bewerkt:
De sleutel hoeft niet om bij gebruik van de Zero onboard lader, ook niet als je een Chargetank hebt en de zij-aansluiting (C13) gebruikt. Alleen als je aan een alternatieve lader gaat hangen is de sleutel nodig.

Met Chargetank doet ie trouwens op 230V 2,4kW piek. Ik heb een laadsessie geanalyseerd, ik heb 104km afgelegd en 6675Watt geladen in 3 uur precies. Verbruik over die 104 km was dus 64wH/km, laadvermogen 2225W per uur, kom ik op 35km per uur laden. Niet slecht zeg ik.

Als je het laatste stukje niet doet word het nog tijdsefficienter. Het laatste kwartier doet ie op 1300W, alleen de interne lader dus, om de cellen te balanceren. Trekken we dus 1/4 x 1300 = 325Wh en 15 minuten er vanaf dan laad ie zelfs 36,5km/h... Alweer, niet slecht zeg ik.
 
De sleutel hoeft niet om bij gebruik van de Zero onboard lader, ook niet als je een Chargetank hebt en de zij-aansluiting (C13) gebruikt. Alleen als je aan een alternatieve lader gaat hangen is de sleutel nodig.

Met Chargetank doet ie trouwens op 230V 2,4kW piek. Ik heb een laadsessie geanalyseerd, ik heb 104km afgelegd en 6675Watt geladen in 3 uur precies. Verbruik over die 104 km was dus 64wH/km, laadvermogen 2225W per uur, kom ik op 35km per uur laden. Niet slecht zeg ik.

Als je het laatste stukje niet doet word het nog tijdsefficienter. Het laatste kwartier doet ie op 1300W, alleen de interne lader dus, om de cellen te balanceren. Trekken we dus 1/4 x 1300 = 325Wh en 15 minuten er vanaf dan laad ie zelfs 36,5km/h... Alweer, niet slecht zeg ik.
Ja en nee. Als je met een externe lader gaat laden zonder de C13 moet je de motor even op contact zetten om de accu-contactors te sluiten maar zodra je aan het laden bent kan de sleutel eruit.
 
De sleutel heb je gelukkig niet nodig, zou ook niet handig zijn als ie buiten moet staan laden.

Zelf heb ik in de garage in een stopcontact een tijdschakelaar met een lang C13 snoer, bij thuiskomst prik ik dat snoer er in (meestal om de dag). Als de batterij is afgekoeld gaat de spanning er pas op en gaat ie laden. Daar mag ie de hele avond en nacht over doen...

Bij mij laadt ie ongeveer 16 Km per uur (realistische kilometers, theoretisch wel 27.4 Km/h) en hij heeft er de hele avond en nacht voor.


Dit is echt veel gemakkelijker dan elke week tanken.

Ha, das grappig, das precies zoals ik het in de planning heb.
Bedankt voor je toelichting!!!
 
Zelf heb ik in de garage in een stopcontact een tijdschakelaar met een lang C13 snoer, bij thuiskomst prik ik dat snoer er in (meestal om de dag). Als de batterij is afgekoeld gaat de spanning er pas op en gaat ie laden. Daar mag ie de hele avond en nacht over doen...

Zorgt de motor zelf dat hij pas gaat laden als de accu is afgekoeld? Of zorg jij daar nu handmatig voor met die tijdschakelaar?
 
Ja en nee. Als je met een externe lader gaat laden zonder de C13 moet je de motor even op contact zetten om de accu-contactors te sluiten maar zodra je aan het laden bent kan de sleutel eruit.

Dat zeg ik toch? Als je via de C13 laad niet, anders wel?
 
....Zorgt de motor zelf dat hij pas gaat laden als de accu is afgekoeld? Of zorg jij daar nu handmatig voor met die tijdschakelaar? ...
Daar is die tijdschakelaar voor....
Ik heb er trouwens ook nog een elektriciteitsverbruiksmeter tussen zitten om een idee te krijgen van wat ie verbruikt.

Het is beter voor een Li-Ion batterij als ie niet te warm en te langdurig onder volledige lading staat. De tijdschakelaar stel je dan zo in dat ie pas later begint met laden, dan kan de batterij afkoelen en bovendien is ie dan minder lang op volle spanning wat door bijna iedereen behalve Zero aangeraden wordt.

Je kunt hem zo instellen dat ie net wel of wellicht zelfs net niet klaar is op moment van vertrek. Zelf laad ik hem wel altijd helemaal vol en geef hem de tijd om te balanceren.
 
Laatst bewerkt:
Nou, Motoport net niet gehaald, na 30km brak de belt... Gelijk gebeld en die jongens hebben me met een busje opgepikt, echt TOP service! De oude belt lijkt af fabriek al niet best te zijn geweest. De nieuwe belt ernaast gelegd, en je ziet dan dat de tandjes vol rubber zijn met een soort canvas eroverheen. De oude belt zijn de tandjes niet helemaal vol rubber waardoor de canvas delen ingedrukt kunnen worden... uiteindelijk breekt dan de canvas en de belt. Ik ga in ieder geval garantie claimen, 6498km asfalt is niet echt ruig met een belt. Nu maar hopen dat Zero Nederland net zo met claims omgaat als de Amerikanen...
 
Als je duidelijk kunt zien dat het een mindere belt is, dan kan ik me niet voorstellen dat ze dan zelf ook niet snappen dat er een fabricagefout in zit.
 
Ik zou de riem in ieder geval niet weggooien, Zero zou het zomaar kunnen willen onderzoeken, voor het zelfde geval is er een verkeerde batch op de fietsen terecht gekomen.
 
Nou, Motoport net niet gehaald, na 30km brak de belt... Gelijk gebeld en die jongens hebben me met een busje opgepikt, echt TOP service! De oude belt lijkt af fabriek al niet best te zijn geweest. De nieuwe belt ernaast gelegd, en je ziet dan dat de tandjes vol rubber zijn met een soort canvas eroverheen. De oude belt zijn de tandjes niet helemaal vol rubber waardoor de canvas delen ingedrukt kunnen worden... uiteindelijk breekt dan de canvas en de belt. Ik ga in ieder geval garantie claimen, 6498km asfalt is niet echt ruig met een belt. Nu maar hopen dat Zero Nederland net zo met claims omgaat als de Amerikanen...

Ik had hetzelfde en kreeg alleen maar 25% korting
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan