Kabinet wil rekeningrijden weer invoeren

Die situatie ontstaat omdat de werkgever nauwelijks kosten kwijt is aan reiskosten.


Wat vroeger een grote rol speelde, ik weet niet of dat nog zo is, is dat Amsterdamse bouwvakkers mondiger waren dan bouwvakkers uit de Achterhoek. De Amsterdammers gingen al snel staken, namen de koffiepauzes waar ze recht op hadden, en dat soort dingen. Die Achterhoekers verdienden minder, staakten niet, en waren bereid door te werken in de koffiepauze. De achterhoekers waren een stuk goedkoper, vandaar dat aannemers liever mensen van ver lieten komen.
 
... ik heb een treinabonnement of voertuig met brandstof nodig om die kilometers te kunnen maken. En dat is nu al niet gratis....
In België betaald de werkgever je abonnement voor OV voor de volle 100% terug. Vinden ze niet erg, want voor hun wordt dat ook weer van hun belastingen afgehouden.

Met de motor kan je het zelf 100% aftrekken van de belastingen (enkel de woon werk km's uiteraard. Dus als je 20000km hebt gereden in 2016, waarvan 15000 woon werk kan je van al je kosten rechtstreeks aan je motor verbonden 75% aftrekken).

Dus zowel met openbaar vervoer als per motor naar het werk is in kwestie volledig gratis.

Met de auto gaan werken is daarentgen slechts deels aftrekbaar.

Dus buiten het fileprobleem, is het fiscale aspect voor mij ook een belangrijke drijfveer om met de motor te gaan werken.
Als rekeningrijden dus OOK voor motoren ingevoerd word, word die bundel documenten bij de belastingaangifte weer wat dikker.

Dat zijn dan ook de enige positieve punten aan belastingen in België. Want ik kan je verzekeren, met een brutoloontje van 2100€ houdt je in België maar net genoeg over om te overleven, niet om te leven.

Netto lonen liggen bij jullie 30 tot 50 % hoger, pensioenen zelfs dubbel of net iets meer dan dubbel. Wat heb ik dikke pech in België te zijn geboren B|
 
Ze doen het nu. Ze bouwen hier om mij heen nog best wel veel. Midden in Amsterdam, waar de meeste banen zijn. Op dit moment werk ik het meest in Amsterdam, een paar haltes met de metro. Best wel handig. Maar veel minder leuk dan een uurtje op de motor naar Waalwijk.
En dat noem jij leuk een uur door de drukte over de A1 naar Waalwijk?
Dat is niet leuk, zelfs niet op de motor!
 
Laatst bewerkt:
Wat vroeger een grote rol speelde, ik weet niet of dat nog zo is, is dat Amsterdamse bouwvakkers mondiger waren dan bouwvakkers uit de Achterhoek. De Amsterdammers gingen al snel staken, namen de koffiepauzes waar ze recht op hadden, en dat soort dingen. Die Achterhoekers verdienden minder, staakten niet, en waren bereid door te werken in de koffiepauze. De achterhoekers waren een stuk goedkoper, vandaar dat aannemers liever mensen van ver lieten komen.


Ik heb wel eens meegemaakt, dat ik van een klant de vraag kreeg, of ik het erg vond, dat hij zijn vloer door zijn aannemer liet leggen in plaats van door mij. De aannemer deed voor de rest alles aan het huis. Gezien de drukte was dat geen probleem. 2 dagen later telefoon, of ik toch de vloer nog kon leggen. Alle Amsterdamse vloeren leggers vroegen veel meer. Ik heb toen de klus alsnog gedaan, er een flinke smak geld aan verdiend en was toch de goedkoopste.

Nu zijn achterhoekers en noorderlingen nog steeds populair, vanwege het weinige gezeur en kwalitatief goed werk, flink werk tempo en geen grote mond. Prijstechnisch is iedereen ingehaald door oostblokkers, die voor een hongerloontje werken.
Sommige daarvan zijn goed, sommige slopen je woning door broddelwerk, anderen werken tergend langzaam en de taal barrière is soms levens gevaarlijk.
 
Laatst bewerkt:
En dat noem jij leuk een uur door de drukte over de A1 naar Waalwijk?
Dat is niet leuk, zelfs niet op de motor!


Van A'dam naar Waalwijk zou ik niet via de A1 rijden.
Dan kom je langs heel veel plaatsen, maar niet langs Waalwijk... ;)

Van A'dam naar Waalwijk is de goede kant op.
De files zijn 's morgens richting A'dam en 's middags vanuit A'dam.
 
Ze doen het nu. Ze bouwen hier om mij heen nog best wel veel. Midden in Amsterdam, waar de meeste banen zijn. Op dit moment werk ik het meest in Amsterdam, een paar haltes met de metro. Best wel handig. Maar veel minder leuk dan een uurtje op de motor naar Waalwijk.
Je moet bijna aan het roer van zo'n bedrijf staan om daar een huis te kunnen kopen.
Jan Modaal kan het niet meer betalen.

Wat doet de gem. huur in A'dam?
 
Wat vroeger een grote rol speelde, ik weet niet of dat nog zo is, is dat Amsterdamse bouwvakkers mondiger waren dan bouwvakkers uit de Achterhoek. De Amsterdammers gingen al snel staken, namen de koffiepauzes waar ze recht op hadden, en dat soort dingen. Die Achterhoekers verdienden minder, staakten niet, en waren bereid door te werken in de koffiepauze. De achterhoekers waren een stuk goedkoper, vandaar dat aannemers liever mensen van ver lieten komen.
Moet je eens opletten wat de openbare aanbestedingen teweeg brengt?
Bermen langs de snelwegen worden gemaaid door oosterburen.
Onderhoud aan de tramrails in A'dam? Juist ook oosterburen.
En ga zo maar door.
 
Rekening-rijden zal idd vooral ook voor bouwvakkersbusjes doorberekend moeten worden.
Natuurlijk een belachelijke zaak als Volendamse metselaars werken in Deventer en Twentse metselaars bouwen in Amsterdam. Die gasten komen elkaar iedere ochtend en iedere avond halverwege op de snelweg weer tegemoet. Hoe fijn kan 't zijn? Allemaal het busje in om km's te maken. Enne.........dus ook files!!

Mee eens, helemaal mee eens.

Rekening-rijden: Het kan niet snel genoeg worden ingevoerd!! Liefst variabel tarief! Dan bedoel ik dus alleen trajecten die extreem druk zijn op bepaalde tijdstippen in rekening brengen. Maw de A1 naar Amsterdam hoeft niet 's nachts om 3 uur te worden berekend. (tot het ook op dat tijdstip weer druk gaat worden)
Hoe drukker, hoe hoger het tarief!!

Prima, maar laat de werkgevers dat dan maar betalen. En ik, werkende voor een autobedrijf, die een klant ophaalt met pech. Moet mijn werkgever het rekeningrijden ook doorbelasten? Rekening van 500 euro voor het ophalen van een kapotte auto uit Utrecht en deze naar onze garage in Zwolle transporteren? Dat lijkt je ook wel redelijk verder?

Als Amersfoort-Amsterdam in de spits €25 kost, dan is de drukte heel snel over. Kan daarna het tarief weer zakken naar €5. Ergens tussenin zal er wel een evenwichtspunt zijn.

Je noemt eerst arbeiderswijken, dit slaat een beetje door de andere kant op. Er staan hier in Zwolle bijvoorbeeld flink wat bedrijfsgebouwen leeg, dat zijn in potentie dus een heel aantal werkzoekenden/werknemers zou hier in hun eigen woonplaats kunnen werken, als grote bedrijven die leegstaande panden eens ging benutten. Dat hoofdkantoor hoeft dan ineens ook niet meer zo groot te zijn.

Naast mijn baan heb ik zelf ook een onderneming. Als ik iemand die ook uit Zwolle komt in dienst neem, en ik besluit te verhuizen naar Utrecht, dan moet volgens jou mijn werknemer (die ineens naar Utrecht moet komen om te werken) daarvoor betalen... Heeft hij dan bedacht dat ik ging verhuizen? Of was ik dat zelf? En wie moet er dan betalen?
 
Laatst bewerkt:
Je noemt eerst arbeiderswijken, dit slaat een beetje door de andere kant op. Er staan hier in Zwolle bijvoorbeeld flink wat bedrijfsgebouwen leeg, dat zijn in potentie dus een heel aantal werkzoekenden/werknemers zou hier in hun eigen woonplaats kunnen werken, als grote bedrijven die leegstaande panden eens ging benutten. Dat hoofdkantoor hoeft dan ineens ook niet meer zo groot te zijn.
Wat lege kantoorpanden betreft is er heel stilletjes een kentering gaande. In Rotterdam heb je het studentenhotel in het kantoorpand van de sociale dienst en bij ons in het dorp wordt een leeg kantoorpand omgebouwd naar luxe flatjes.

Het werd ook tijd ook, ik heb nog in een spookachtig lege Bijlmer gewerkt. Flats die te duur zijn en zo veel lege kantoorpanden dat je er een spagettiwestern kan filmen.

Naast mijn baan heb ik zelf ook een onderneming. Als ik iemand die ook uit Zwolle komt in dienst neem, en ik besluit te verhuizen naar Utrecht, dan moet volgens jou mijn werknemer (die ineens naar Utrecht moet komen om te werken) daarvoor betalen... Heeft hij dan bedacht dat ik ging verhuizen? Of was ik dat zelf? En wie moet er dan betalen?
Bij grote bedrijven betaalt de werknemer dit. Ik heb het wel een keer meegemaakt dat afgedwongen werd dat werknemers compensatie kregen, maar de compensatie bestond er uit dat je een paar jaar lang werkuren in de trein mocht maken.



P.s. Verhuizen van afdelingen is een bekende truc van werkgevers om "lastig personeel" kwijt te raken. Een verhuizing van een goede honderd kilometer is meestal ruim voldoende.
 
Wat lege kantoorpanden betreft is er heel stilletjes een kentering gaande. In Rotterdam heb je het studentenhotel in het kantoorpand van de sociale dienst en bij ons in het dorp wordt een leeg kantoorpand omgebouwd naar luxe flatjes.

Het werd ook tijd ook, ik heb nog in een spookachtig lege Bijlmer gewerkt. Flats die te duur zijn en zo veel lege kantoorpanden dat je er een spagettiwestern kan filmen.

Niet waar ik op doelde uiteraard, maar op zichzelf prima dat leegstand aangepakt wordt ja :)

Bij grote bedrijven betaalt de werknemer dit. Ik heb het wel een keer meegemaakt dat afgedwongen werd dat werknemers compensatie kregen, maar de compensatie bestond er uit dat je een paar jaar lang werkuren in de trein mocht maken.



P.s. Verhuizen van afdelingen is een bekende truc van werkgevers om "lastig personeel" kwijt te raken. Een verhuizing van een goede honderd kilometer is meestal ruim voldoende.

Een hele kromme situatie dan dus. De wetgever heeft hier duidelijk werk te doen, dan moet het de werkgever maar wat minder aantrekkelijk gemaakt worden, zo blijven we rijden tenslotte.
 
Laatst bewerkt:
Moet je eens opletten wat de openbare aanbestedingen teweeg brengt?
Bermen langs de snelwegen worden gemaaid door oosterburen.
Onderhoud aan de tramrails in A'dam? Juist ook oosterburen.
En ga zo maar door.

Dat werkt 2 kanten op. Nederlandse bedrijven maken ook dankbaar gebruik van dergelijke tenders om projecten in het buitenland te doen. Bijvoorbeeld in spoorwegen en rollend materieel hebben Nederlandse bedrijven een vinger in de pap in Zweden.
 
Het Azartplein in Amsterdam werd plots opengebroken, voor nieuwe tramrails. Ik dacht, omg, blijft dat jaren open. Maar na twee weken lag er nieuwe rails, was de straat weer gemaakt, en lag alles er keurig netjes opgeruimd bij. Geen Amsterdamse stratemakers, maar oosterburen. Nou, mijn zegen hebben ze.
 
Het Azartplein in Amsterdam werd plots opengebroken, voor nieuwe tramrails. Ik dacht, omg, blijft dat jaren open. Maar na twee weken lag er nieuwe rails, was de straat weer gemaakt, en lag alles er keurig netjes opgeruimd bij. Geen Amsterdamse stratemakers, maar oosterburen. Nou, mijn zegen hebben ze.

'Oosterburen' als in 'Duitsers' :?
Thuis doen ze over het algemeen maanden over het asfalteren van een paar 100 meter :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan