Verwarmde handschoenen aansluiten

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
5.024
2.577
Ik heb een vraagje over het aansluiten van verwarmde handschoenen op mijn motor.

Het gaat over een CBF600S (2006), dimlicht is vervangen door Xenon en in combinatie branden er 2x 18watt led lampen aan de zijkant.

Ik heb standaard handvatverwarming van Honda maar deze werkt niet geweldig (daarom ook de verwarmde handschoenen).. deze zal ik dan ook niet meer gebruiken als ik de handschoenen aan heb staan.

Kan ik gewoon verwarmde handschoenen aansluiten of trekken deze dan de accu leeg?
 
Ik heb een aansluiting op mijn honda transal XL600V voor Gerbing electrische handschoenen. Gaat prima hoor! Denk dat je accu gewoon in goede conditie moet zijn en dan is er niks aan de hand. Mijn handschoenen worden zo warm dat ik ze maar af en toe even aan, met de handschoenen aan is de aan/uit knop goed te bedienen. Er is wel een regelknop te koop maar die is me te duur voor die doodenkele keer dat ik ze gebruik met kou... Rij ivm pekel nooit in de winter, had ze gekocht voor rit noordkaap in juni was het daar 3 graden!
 
In je boekje staat hoeveel je dynamo kan geven. Blijf je daar onder dan is er geen probleem. Tel alle verbruikers bij elkaar op en houd een goede marge aan.
 
Ik heb een vraagje over het aansluiten van verwarmde handschoenen op mijn motor.

Het gaat over een CBF600S (2006), dimlicht is vervangen door Xenon en in combinatie branden er 2x 18watt led lampen aan de zijkant.

Ik heb standaard handvatverwarming van Honda maar deze werkt niet geweldig (daarom ook de verwarmde handschoenen).. deze zal ik dan ook niet meer gebruiken als ik de handschoenen aan heb staan.

Kan ik gewoon verwarmde handschoenen aansluiten of trekken deze dan de accu leeg?
18 watt led zijkant geloof ik niet.

Hoe weinig watt zijn handschoenen en hvv?
 
18 watt led zijkant geloof ik niet.

Hoe weinig watt zijn handschoenen en hvv?

Die "18W" leds zijn china meuk, dus die zullen wel minder gebruiken dan.

Volgens de fabrikant gebruiken de handschoenen 26watt.
De Hvv staat uit.
 
Ik heb gerbings, die trekken echt heel weinig stroom.

Ik zet voor de zekerheid wel handschoenen uit als de motor niet draait.

En de regelaar zit gewoon bij de handschoenen als je ze koopt.

Ik vind ze fantastisch
 
Die "18W" leds zijn china meuk, dus die zullen wel minder gebruiken dan.

Volgens de fabrikant gebruiken de handschoenen 26watt.
De Hvv staat uit.
Hoeveel is de hvv max?

Los daarvan...
Xenon is minder watt dan halogeen.
26 watt is nog niet de helft van een halogeen pitje.
Ledjes aan zijkant geloof ik wel.

Er zit wel wat marge in opbrengst dynamo.

Wil je meer marge? Vervang dan 4x 21 watt knippers door leds van een paar watts....
 
Ik lees bij bijv. specs Gerbings G12 een amperage van 2.2 Amp.
Als ik dit als voorbeeld gebruik voor de handschoenen het volgende:

Dat betekent een vermogen van 2.2*12 = ca 26 Watt
Een beetje motordynamo levert 400-450 Watt. Dat gaat dus prima!
Ga uit van gewone accu met 8 Ah

Dus als je geen uren de handschoenen aan hebt staan met de motor niet-lopend is er geen enkel probleem. Als je accu vol zit en je hebt de handschoenen op "Aan" dan is je accu goed voor 8/2.2= ca 3.5 h voordat ie echt helemaal leeg is. Maar na een kwartier of half uur gaat het nog prima om te starten.

Dus voor een gemiddelde motor is het geen enkel probleem om je handschoenen van stroom te voorzien. Ik zou ze wel via een aparte (zwevende) zekering aansluiten. Neem zekering 5A.

nb: LED-lampen met vermogen 18W lijkt me extreem veel!
 
Laatst bewerkt:
........ Ik zou ze wel via een aparte (zwevende) zekering aansluiten. Neem zekering 5A......

Bij gerbings zit standaard een zwevende zekering in de verpakking. Met meerdere zekeringen, en een lijstje welke zekering erin hoort, afhankelijk wat je allemaal op de stekker zet (handschoenen, verwarmd vest, sokken enz enz).

Uit m'n hoofd gezegd was het idd 5A wat ze adviseerde.

Overigens bedankt voor je berekening van de tijd dat je de handschoenen zonder draaiende motor aan kan hebben, nu heb ik ook een indicatie ;)
Wat ik er alleen nog even bij wil vermelden is dat ik verwacht dat je de berekening hebt gemaakt bij de handschoenen op de sterkste stand, ik heb de handschoenen bijna nooit op sterkste stand staan, maar op 75%, heetste stand is 57C.
Dus is ook de tijd dat ze aankunnen langer.
 
Laatst bewerkt:
Bij gerbings zit standaard een zwevende zekering in de verpakking. Met meerdere zekeringen, en een lijstje welke zekering erin hoort, afhankelijk wat je allemaal op de stekker zet (handschoenen, verwarmd vest, sokken enz enz).

Uit m'n hoofd gezegd was het idd 5A wat ze adviseerde.

Overigens bedankt voor je berekening van de tijd dat je de handschoenen zonder draaiende motor aan kan hebben, nu heb ik ook een indicatie ;)
Wat ik er alleen nog even bij wil vermelden is dat ik verwacht dat je de berekening hebt gemaakt bij de handschoenen op de sterkste stand, ik heb de handschoenen bijna nooit op sterkste stand staan, maar op 75%, heetste stand is 57C.
Dus is ook de tijd dat ze aankunnen langer.

Het is toch ook niet zo dat je met de handschoenen in verwarmingsstand een half uurtje om je heen gaat zitten kijken. Ik denk dat het er meer om gaat dat de accu stroom kan blijven leveren als je bijv. moet wachten met niet-draaiende motor voor een geopende brug of een overvaart met een veerpont. Het is dan wel heel prettig dat de motor daarna bij groen licht ook gewoon gaat starten.

Bottom-line:
Kortstondig de handschoenen op "AAN" met de motor niet-draaiend is geen enkel probleem.
(dan moet je natuurlijk wel een accu hebben die nog normaal functioneert)
 
Het is toch ook niet zo dat je met de handschoenen in verwarmingsstand een half uurtje om je heen gaat zitten kijken. Ik denk dat het er meer om gaat dat de accu stroom kan blijven leveren als je bijv. moet wachten met niet-draaiende motor voor een geopende brug of een overvaart met een veerpont. Het is dan wel heel prettig dat de motor daarna bij groen licht ook gewoon gaat starten.

Bottom-line:
Kortstondig de handschoenen op "AAN" met de motor niet-draaiend is geen enkel probleem.
(dan moet je natuurlijk wel een accu hebben die nog normaal functioneert)

Je zegt het zelf al...... bij bv de pont ;)

Daar kan je soms echt wel tijdje voor moeten wachten })
 
In dat geval kun je er ook gewoon even aan denken om de handschoenen uit te zetten.


Ehhhhh, ja, zoals ik nu dus elke keer doe.
Maar door die berekening die hier dus net stond weet ik nu dus dat ik ze wel half uurtje aan kan laten, en dat ik dus bij het wachten op de pont gewoon aan kan laten, en dat ik dus geen koude handen krijg :?
 
Ik kan je praktijkervaring geven. Ik rijd met een NX250, deze heeft een dynamo die maar 250W levert en een accu van 7Ah, net als je CBF. Ik rij inmiddels al sinds 2009 met deze setup en heb nog nooit problemen gehad met te weinig startspanning. Als het ECHT koud is zet ik er zelfs nog een verwarmd vest bij. Al is dat al weer enkele jaren geleden dat het zo koud werd. Ik laat m'n handschoenen ook lekker aan staan bv tijdens het tanken :+ (ze lopen niet via het contact)
 
Laatst bewerkt:
Ja, wil je het helemaal precies weten (nou ja bijna dan) dan ga je het thuis gewoon proberen. Na een rit (zonder verwarmde handschoen) en dat je zeker weet dat je accu vol zit, sluit je de handschoenen aan. Je zet de handschoenen op max stand en je start na een half uur de motor. In het ergste geval moet de accu aan de lader...........

Er is dan nog wel een kanttekening!
Als het heel koud is dan levert de accu minder vermogen en zal het daarom sneller laten afweten! Dus na de thuistest met 20'C zal het toch nog in de praktijk bij -20'C tegenvallen.
 
Bedankt voor alle antwoorden, deze hebben zeker geholpen!
Ik ga maar eens een setje handschoenen aanschaffen :)
 
Bedankt voor alle antwoorden, deze hebben zeker geholpen!
Ik ga maar eens een setje handschoenen aanschaffen :)


Heel verstandig.
Neem alleen wel goeie.

Zoals ik al zei heb ik gerbings, fantastische handschoenen. Ik heb ook een goedkoper set, gekocht bij hans van wijk,van het merk klan. Daar ben ik niet echt tevrede over, worden minder warm, minder fijne (lees dikke) bedrading.
Maar eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat die geen drol kosten.

200,- voor de gerbings en 59,- voor de klan.
 
Heel verstandig.
Neem alleen wel goeie.

Zoals ik al zei heb ik gerbings, fantastische handschoenen. Ik heb ook een goedkoper set, gekocht bij hans van wijk,van het merk klan. Daar ben ik niet echt tevrede over, worden minder warm, minder fijne (lees dikke) bedrading.
Maar eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat die geen drol kosten.

200,- voor de gerbings en 59,- voor de klan.

ik ga voor gerbings :) , ook omdat ze levenslange garantie hebben op de verwarmingselementen.
 
Tjeetje wat zijndie Gerbings duur geworden, heb er op de beues in 2009 130.- euro voorbetaald, was al wel een scherpe orihs toen omdat we met 3 man een paar kochten, dat wel.....
 
Heel verstandig.
Neem alleen wel goeie.

Zoals ik al zei heb ik gerbings, fantastische handschoenen. Ik heb ook een goedkoper set, gekocht bij hans van wijk,van het merk klan. Daar ben ik niet echt tevrede over, worden minder warm, minder fijne (lees dikke) bedrading.
Maar eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat die geen drol kosten.

200,- voor de gerbings en 59,- voor de klan.
Dan betaal je er (veel) te veel voor, 145-160 is een normale prijs voor de G-12.
 
tja, als je meteen voor het duurste model gaat :+
Ach over alle jaren gebruik geteld (eeeeeeeeeeeeeeeeerg lang, met levenslange garantie op electra, ik heb de mijne geloof ik in '07 gekocht of zo, nu m'n 3e of 4e paar, intensief gebruik) vallen de kosten wel mee.
 
Ik heb ze eergisteren met een belletje naar termaat gekocht. Zij hebben nu een 10% korting op de xr12. Zelfde gaat op voor tenkate, maar ik kreeg maar niet de 10% klanten korting via de site. Daarnaast heb ik goede ervaringen gelezen van termaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan