niet kunnen schakelen

roge

Rookie
24 apr 2016
28
2
Hallo beste luitjes zal mij even kort voorstellen mijn naam is roge ik kom uit het zuiden des lands (Heerlen) en 41 jaar jong.
Ik ben in het bezit van een tiger 1050 bwj 2007 31000 km afgelopen zaterdag aangeschaft.
Nu zit ik met een probleem bij het proefrijden van de motorfiets (4km) verliep alles naar wens.
Maar nu ,gisteren gaan toeren en na ongeveer 6 km met geen mogelijk de motorfiets in een hogere 2.3.4.5 versnelling te krijgen rijdend (stilstaand werken alle versnellingen met draaiende motor) dus maar weer terug naar huis plotsklaps werkt alles weer naar behoren vreemd maar goed rijden we toch nog een stukje langer door na een km of 60 begint het spelletje weer van voor af aan het eerst niet schakelen en op een gegeven moment werkt alles weer.
Heeft iemand misschien enig idee wat dit zou kunnen zijn.

alvast bedankt gr roge
 
Stilstaand doet hij het goed, rijdend (soms) niet?
Doe je dan iets anders? Rijdend zit je er op en schakel je met je voet. Wat doe je stilstaand? Opgebokt op een paddockstand en met de hand het schakelpooje op en neer? Of zit je er op en houd je de hele tijd de koppeling ingetrokken? Mijn verdenkingen:
1 ketting te strak
2 schakelpookje komt niet goed terug in ruststand

1 kun je makkelijk controleren
2 als je niet terug kunt schakelen, probeer dan om het pookje naar beneden te duwen en je voet er zijwaarts af te laten glijden zo dat het pookje omhoog schiet. En kijk of je daarna wel terug kunt schakelen.
 
Stilstaand doet hij het goed, rijdend (soms) niet?
Doe je dan iets anders? Rijdend zit je er op en schakel je met je voet. Wat doe je stilstaand? Opgebokt op een paddockstand en met de hand het schakelpooje op en neer? Of zit je er op en houd je de hele tijd de koppeling ingetrokken? Mijn verdenkingen:
1 ketting te strak
2 schakelpookje komt niet goed terug in ruststand

1 kun je makkelijk controleren
2 als je niet terug kunt schakelen, probeer dan om het pookje naar beneden te duwen en je voet er zijwaarts af te laten glijden zo dat het pookje omhoog schiet. En kijk of je daarna wel terug kunt schakelen.

Het probleem doet zich alleen rijdend voor dus als de motor toeren maakt 2000 of 8000 tpm maakt niet uit.
Met terugschakelen ondervind ik geen enkel probleem (uitgeprobeerd met in de 4 weg te rijden en dan terug te schakelen)
Pookje komt gewoon terug in de nul stand.
Ketting heeft onder belasting nog 15mm speling
 
Het probleem doet zich alleen rijdend voor dus als de motor toeren maakt 2000 of 8000 tpm maakt niet uit.
Met terugschakelen ondervind ik geen enkel probleem (uitgeprobeerd met in de 4 weg te rijden en dan terug te schakelen)
Pookje komt gewoon terug in de nul stand.
Ketting heeft onder belasting nog 15mm speling
Ik ken de Tiger niet, maar ik denk dat hij 30mm kettingspeling moet hebben als hij op zijn wielen staat zonder dat je er op zit. 30mm is dan de totale speling van maximaal op tot maximaal neer.
Als dat maar 15mm is dan staat de ketting snaarstrak zodra je er op gaat zitten. Ik kan me voorstellen dat de bak hierdoor minder makkelijk schakelt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan