Oorzaak Acné benzinetank?

Totl

Noorderling
8 jul 2014
1.805
174
Hoi MF,

Ik trok vandaag mijn hoes van de motor in voorbereiding om een klein stukje te gaan rijden. Wat ik zag sprongen de tranen van in mijn ogen. Mijn BMW zit in de puberteit en heeft gigantisch last van acné.

Hoe komt dit en is de tank nog te redden?

Mvg,
Totl

IMG_20170110_130231_zpsq9ejlfcx.jpg
 
Klopt..
Maar de werking en resultaat zijn hetzelfde...
De enige overeenkomst zijn de bultjes. Of wou je beweren dat osmose ontstaat doordat benzine door het laminaat van de boot heen trekt en een scheiding vormt tussen laminaat en gelcoat?
Vind je het ook niet vreemd dat osmose alleen voorkomt bij bootjes en niet op bijvoorbeeld speeltoestellen? Zou het misschien iets met water te maken hebben?
 
Ik zou misschien wel eens kunnen informeren bij een of andere botenhandel. Ikzelf heb er geen verstand van iig

De tank is niet van polyester, gaat niet 1 op 1 werken. Ik dacht altijd dat het elkamet was maar dat blijkt een producent te zijn, wellicht dat die nog alternatieve oplossingen weten.

Dit is het makkelijkst, ook nog in de juiste kleur: http://www.marktplaats.nl/a/motoren...d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=17

Deze vast ook al gezien http://www.marktplaats.nl/a/motoren...d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=21

Uitdeuken en spuiten kost ook zomaar 300-400 eur, dus 600 voor die vers gespoten tank is zo gek nog niet.
 
De enige overeenkomst zijn de bultjes. Of wou je beweren dat osmose ontstaat doordat benzine door het laminaat van de boot heen trekt en een scheiding vormt tussen laminaat en gelcoat?
Vind je het ook niet vreemd dat osmose alleen voorkomt bij bootjes en niet op bijvoorbeeld speeltoestellen? Zou het misschien iets met water te maken hebben?

Eens met Halflive, dit is geen osmose maar doordampen van benzine. Osmose is een groot probleem in de wereld van mijn tweede hobby, Corvettes. Ik heb een oude Corvette met polyester body en die heeft osmose, maar dat is niet hetzelfde als de bulten op deze tank maar een vochtprobleem. Remedie in de Corvette wereld is schuren tot op het blanke polyester/glasvezel (een Corvette heeft geen gelcoat, geen enkele!) en dan langdurig en geleidelijk warm stoken in een cabine om het vocht uit het poreuze glasvezel te krijgen. Dan weken laten uitdampen, ademende primer erop en aflakken. En dan wachten tot het weer terugkomt....

Bij deze plastic tanks zit de benzine echt in het plastic getrokken en dat is heeeeel moeilijk om eruit te krijgen.

Misschien helpt warmstoken hier ook?
 
Laatst bewerkt:
Eens met Halflive, dit is geen osmose maar doordampen van benzine. Osmose is een groot probleem in de wereld van mijn tweede hobby, Corvettes. Ik heb een oude Corvette met polyester body en die heeft osmose, maar dat is niet hetzelfde als de bulten op deze tank maar een vochtprobleem. Remedie in de Corvette wereld is schuren tot op het blanke polyester/glasvezel (een Corvette heeft geen gelcoat, geen enkele!) en dan langdurig en geleidelijk warm stoken in een cabine om het vocht uit het poreuze glasvezel te krijgen. Dan weken laten uitdampen, ademende primer erop en aflakken. En dan wachten tot het weer terugkomt....

Bij deze plastic tanks zit de benzine echt in het plastic getrokken en dat is heeeeel moeilijk om eruit te krijgen.

Misschien helpt warmstoken hier ook?

Waarom ademende primer als je lak alles afsluit?Ben zelf schilder,ik kan ook vochtregulerend voorlakken maar doe het weer teniet als ik het aflak met een niet vochtregulerend systeem.
 
De tank is niet van polyester, gaat niet 1 op 1 werken. Ik dacht altijd dat het elkamet was maar dat blijkt een producent te zijn, wellicht dat die nog alternatieve oplossingen weten.

Dit is het makkelijkst, ook nog in de juiste kleur: http://www.marktplaats.nl/a/motoren...d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=17

Deze vast ook al gezien http://www.marktplaats.nl/a/motoren...d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=21

Uitdeuken en spuiten kost ook zomaar 300-400 eur, dus 600 voor die vers gespoten tank is zo gek nog niet.

Thanks, als vrijdag niks wordt ga ik het bekijken!
 
Waarom ademende primer als je lak alles afsluit?Ben zelf schilder,ik kan ook vochtregulerend voorlakken maar doe het weer teniet als ik het aflak met een niet vochtregulerend systeem.

Weet ik niet, ben hobbyspuiter, geen expert. Dat wordt er aanbevolen door mensen die al honderden Corvettes hebben gespoten.

En een oude Corvette is wat anders dan een hardhouten kozijn....😁
 
Laatst bewerkt:
Ja dus ;)

Was bij de mijne ook het geval, dus lijkt een oorzakelijk verband in te zitten, hoewel 2 gevallen natuurlijk geen betrouwbare statistieken opleveren ;).


Excuus, niet gezien.

Dan is denk ik de lak aan het verstikken gegaan.
Heb ik met m'n CB1000 gehad. Die stond ook onder een hoes, buiten, vochtig en nat. Na een tijdje kwamen rond te tankdop ook van die puisten tevoorschijn.
 
Excuus, niet gezien.

Dan is denk ik de lak aan het verstikken gegaan.
Heb ik met m'n CB1000 gehad. Die stond ook onder een hoes, buiten, vochtig en nat. Na een tijdje kwamen rond te tankdop ook van die puisten tevoorschijn.
Nee, dat is onzin. Als je nog veel meer 'verstikt' door een sticker op de lak te plakken komen er toch ook geen puisten onder de lak. Rondom de tankdop is het benzine/benzinedamp die dat veroorzaakt.
 
Bovendien zou volgens de website de hoes ademend moeten zijn, hij heeft net als een campingtent zo'n flap(je) waar gaas onder zit. Alhoewel ik betwijfel of het echt werkt, als ik het geregend heeft laat ik m over het algemeen even naakt in de zon staan om eventueel gevormde condens te laten verdampen.

Daarnaast had de vloeistof uit zo'n pukkel een sterke geur die ik nog het meest op alcohol vond lijken.

Heb overigens de tank met een klein deukje overgenomen, geen spatje roest en de lak is prima. Dat maakt het overspuiten ook makkelijker. Nogmaals dank voor de hulp

Totl
 
Waarom ademende primer als je lak alles afsluit?Ben zelf schilder,ik kan ook vochtregulerend voorlakken maar doe het weer teniet als ik het aflak met een niet vochtregulerend systeem.

In dit voorbeeld wordt dat gedaan omdat de plakken filler anders barsten en er af donderen, in plaats van een stel puistjes in de carrosseriekleur. Die laag speciale primer redelijk flexibel t.o.v een gebruikelijke filler/spuitplamuur. Blijft echter een zeer matige oplossing, de beste uit 2 kwaden..
 
Zijn er nog nieuwe inzichten over dit topic? Mijn stalen tank heeft een nieuwe coating gekregen Heeft een half jaar op het schap gelegen en 3 dagen na het vullen van de tank onstonden deze blaasjes op een deel van de tank (Bovenkant) Mogelijk heeft de coating op die plek niet voldoende gehecht en is de tank op die plek toch poreus.....
Zijn er inmiddels middelen waar de buitenzijde mee te behandelen is en vervolgens opnieuw gespoten kan worden? Zou 2 componenten plamuur niet voldoende moeten zijn?
Thnx voor tips & trics
 
Op blank staal zet je spuitpolyester, 2 keer, daarna gewoon verder handelen zoals normaal.
De mannen met echt verstand van zaken zullen nog wel meer richtlijnen hebben.
 
Zijn er nog nieuwe inzichten over dit topic? Mijn stalen tank heeft een nieuwe coating gekregen Heeft een half jaar op het schap gelegen en 3 dagen na het vullen van de tank onstonden deze blaasjes op een deel van de tank (Bovenkant) Mogelijk heeft de coating op die plek niet voldoende gehecht en is de tank op die plek toch poreus.....
Zijn er inmiddels middelen waar de buitenzijde mee te behandelen is en vervolgens opnieuw gespoten kan worden? Zou 2 componenten plamuur niet voldoende moeten zijn?
Thnx voor tips & trics

Tank afgedekt geweest met plastic oid terwijl er benzine in zat?
 
Hoi allen,

Dank voor jullie reacties.
De tank is bij een officieel autoschadebedrijf door een professioneel spuiter gespoten. Wat hij precies gebruikt heeft durf ik niet te zeggen. De motor staat onder een 'ademende' motorhoes. Ik probeer uit te sluiten dat het roest aan de binnenzijde is maar kan dat niet zien via de vulopening. Zou spuitpolyester in principe voldoende moeten afdichten in geval er miniscule gaatjes in de tank zitten? Misschien ook eerst extra tankcure in de tank gieten?
alle tips zijn welkom. Uiteindelijk moet de tank toch opnieuw gespoten worden. Dat wil ik door dezelfde spuiter laten doen maar hopelijk met een goed verhaal en de juiste argumenten om niet weer de hoofdprijs te betalen :)
 

Bijlagen

  • IMG_3696.jpg
    IMG_3696.jpg
    48,4 KB · Weergaven: 11
Hoi allen,

Dank voor jullie reacties.
De tank is bij een officieel autoschadebedrijf door een professioneel spuiter gespoten. Wat hij precies gebruikt heeft durf ik niet te zeggen. De motor staat onder een 'ademende' motorhoes. Ik probeer uit te sluiten dat het roest aan de binnenzijde is maar kan dat niet zien via de vulopening. Zou spuitpolyester in principe voldoende moeten afdichten in geval er miniscule gaatjes in de tank zitten? Misschien ook eerst extra tankcure in de tank gieten?
alle tips zijn welkom. Uiteindelijk moet de tank toch opnieuw gespoten worden. Dat wil ik door dezelfde spuiter laten doen maar hopelijk met een goed verhaal en de juiste argumenten om niet weer de hoofdprijs te betalen :)
 

Bijlagen

  • 148717E5-6BAF-4C3F-A880-EED175A15399.jpeg
    148717E5-6BAF-4C3F-A880-EED175A15399.jpeg
    671,7 KB · Weergaven: 12
  • 62C99DCF-FEFA-4A00-96EE-66F75FB12490.jpeg
    62C99DCF-FEFA-4A00-96EE-66F75FB12490.jpeg
    698 KB · Weergaven: 15
  • F48DEEEA-9D7B-4C47-9EFE-0ADB784D5CFC.jpeg
    F48DEEEA-9D7B-4C47-9EFE-0ADB784D5CFC.jpeg
    812,1 KB · Weergaven: 14
Je kunt er ook bodyshoot opspuiten en lak er overheen. vallen de bubbels niet meer op. deden we vroeger ook met auto drempels. Dit dan weer om de roest niet te laten opvallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan