Quickshift of DCT

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
5.537
185
Zwolle
Honda's DCT wordt door de journalisten en reviewers niet geprezen maar ook niet de grond in de geboord. Een journalist zei een aantal jaar geleden best treffend voor de algemene mening dat de DCT een hele mooie technische oplossing is voor een niet bestaand probleem.

Quickshift, vooral als je ook kan terugschakelen, wordt over het algemeen gezien als een absolute meerwaarde voor een motor. Sommigen prijzen een motor de hemel in als deze quickshift heeft.

Nu ben ik van mening dat DCT in standje manueel best wel dicht tegen de quickshift aan zit. Vooral als je bij DCT ook nog eens het optionele voetpedaal besteld.

Nu ben ik benieuwd wat anderen daar van vinden.Dus ga je gang.
 
Niet bestaand probleem dekt de lading inderdaad. Waarom zou je 2 koppelingen gebruiken als je ook geen koppeling kan gebruiken. Dat werkt net zo snel, zo niet sneller, en levert bij juiste afstelling (lees: af-fabriek systeem) geen extra slijtage op, eerder minder.

Nadeel is dat je voor downshifts ride-by-wire nodig hebt (want er moet tussengas gegeven worden). Wat ook bijna geen nadeel meer is want steeds meer fietsen hebben dat vanwege de andere voordelen.
 
Laatst bewerkt:
Motorrijders hier zijn erg conservatief. DCT, DTC, drive-by wire, ABS, injectie, cdi-ontsteking, hydraulische remmen, waterkoeling, startmotor... elke keer zijn er weer mensen die roepen "motte we nier!", en "kan alleen maar stuk gaan!".

Diezelfde mensen staan dan weer wel te springen om quickshifters, wave-remschijven, dynokitjes en open kelken. De ironie zal ze wel ontgaan.

Ik weet nog dat de CBR (ook Honda) werd afgekraakt omdat er race-abs op geleverd werd. Onzin, men kon harder remmen zonder, je gaf de controle uit handen, etc. Koud een jaar later deed BMW hetzelfde op de S1000RR, en oh, oh, wat waren zij innovatief! Wat een goede zet! (en de rancune is er bij mij na acht jaar nóg niet uit).

EDIT: Om terug te komen op het onderwerp DCT: op de VFR1200 werkte het wat onwennig. Nu, een paar jaar later op de CRF1000L is men er al stukken beter over te spreken. De software werkt net even fijner. Ik denk dat dit systeem het best tot zijn recht komt op deze toerfietsen. En de kans zit er ook in dat DCT rijders het enkele sportieve rijders nog erg moeilijk gaan maken op bochtige wegen.
 
Laatst bewerkt:
persoonlijk ga ik zeker proefrijden met een DCT als ik weer een nieuwe motor ga kopen. ik ben niet perfect en wel lui dus als de machine voor me kan schakelen en dat goed en onopvallend doet waarom niet. ga ik me aan het schakelgedrag ergeren dan ga ik weer conventioneel. ik erger me liever aan mijn eigen fouten als die van de machine.
 
Ik heb een quickshifter op mijn motor en het is leuk, maar voegt weinig toe op de openbare weg. Voor op het circuit is het super handig (en ook super gaaf *D )

Op de openbare weg gebruik ik het ding bijna nooit. Simpelweg om de reden dat je gas moet geven en wanneer je gas blijft geven en ook nog door de versnellingen heen trapt dan rij je binnen een seconde of wat veel te hard.

DCT heb ik 0 ervaring mee :)
 
Gebruik een QC voor de zx10 op het circuit leuk als je hoogtoerig vol op het gas door wil schakelen, maar laagtoerig wil de QC vaak niet doen wat je wilt of staat zelfs uit bij sommige modellen ook maakt een stand alone toch nog wel eens een foutje heb ik gemerkt.

Rij op straat met een nc750DCT schakelt geweldig in automatische stand ook bij lage toeren, je hoeft zelf niets meer te doen dus alle tijd om je heen te kijken, volledig te concentreren op tussen de file door te rijden of wat dan ook en je maakt nooit meer een fout met wegtrekken bij het stoplicht de DCT bak maakt geen enkele fout bij vol wegtrekken, de fun in auto stand is wat minder (Sport 1 , 2, 3 zijn leuker) bak schakelt snel op maar daar is de motor ook op gebouwd lekker zuinig 1:27 kachelen maar is thuis al je aan het gas hangt.

Zet je de DCT op Sport 3 dan is het al weer veel leuker motor schakelt ook sneller terug en hangt hoger in toeren, DCT via de flippers op het stuur doe ik bijna nooit tenzij ik wil dat de motor in de zelfde versnelling blijft staan.
 
De quickshifter om mijn brommer is kicken hoog in toeren. Bij lage toeren gaat ie niet echt soepel. Is ie waarschijnlijk ook niet voor gemaakt. Dan pak ik de koppeling er weer bij.
 
In 2 jaar tijd heb ik ca 50.000 km gereden met een Honda NC750x DCT.
Heb de motor voornamelijk voor woon/werk, en vindt de DCT ideaal. snel weg bij het stoplicht, en geen gekloot met een koppeling in de file.
Door de dubbele koppeling ook geen tractie verlies bij opschakelen.
Merk steeds vaker dat ik ook bij hobby ritjes de NC pak ipv de Tuono.

Had in het begin iets van, DCT moet dat nou, maar ben ondertussen helemaal om.
 
:^

Quickshifter is een van de vetste dingen die ik op mijn Ninja heb gemonteerd! :Y *O*

Want: handig/vet voor het circuit en gewoon leuk voor openbare weg. Af en toe op een lege weg klein stukje doortrappen :9~ (ja dan gaat het erg snel veel te hard O-) )
 
Laatst bewerkt:
Niet bestaand probleem dekt de lading inderdaad. Waarom zou je 2 koppelingen gebruiken als je ook geen koppeling kan gebruiken. Dat werkt net zo snel, zo niet sneller, en levert bij juiste afstelling (lees: af-fabriek systeem) geen extra slijtage op, eerder minder.

Nadeel is dat je voor downshifts ride-by-wire nodig hebt (want er moet tussengas gegeven worden). Wat ook bijna geen nadeel meer is want steeds meer fietsen hebben dat vanwege de andere voordelen.



Appels en peren. Een quickshifter is geen oplossing voor iemand die een automatische bak wil. Dan blijf de bestuurder bezig met de versnelling keuze.

Een automatische bak is niet 'nodig'. Maar wel fijn voor een bepaalde doelgroep. Zelfde als met auto's. En als ik dan toch met een automaat moet rijden, dan vele male liever de DCT bak van Honda dan met een CVT automaat van welk merk dan ook.

Als we het gaan hebben over wat 'nodig' is, dan zouden een heleboel leuke motorfietsen van de markt kunnen. :+
 
Laatst bewerkt:
Het zijn technisch gezien inderdaad 2 verschillende dingen. In praktijk, vind ik, liggen Quickshift en DCT in manual mode (met voetpedaal) best wel dicht bij elkaar.

De reden dat ik dit topic startte was een paar review filmpjes op Youtube. Een reviewer reed op een recente Honda met DCT en wist niet goed wat hij van de DCT vond. Leuk maar hoe nodig? In een andere filmpje reed hij op een GS met Quickshift Pro en daar viel mij op dat de Quickshift driftig gebruikt werd.
Toen dacht ik bij mezelf: "Wel Quickshift driftig gebruiken maar DCT niet echt snappen of nuttig vinden"
 
Het zijn technisch gezien inderdaad 2 verschillende dingen. In praktijk, vind ik, liggen Quickshift en DCT in manual mode (met voetpedaal) best wel dicht bij elkaar.

De reden dat ik dit topic startte was een paar review filmpjes op Youtube. Een reviewer reed op een recente Honda met DCT en wist niet goed wat hij van de DCT vond. Leuk maar hoe nodig? In een andere filmpje reed hij op een GS met Quickshift Pro en daar viel mij op dat de Quickshift driftig gebruikt werd.
Toen dacht ik bij mezelf: "Wel Quickshift driftig gebruiken maar DCT niet echt snappen of nuttig vinden"
dat je een quickshift wel gebruikt wordt als dat een fabrieksoptie is snap ik best daar heeft bmw best wat tijd in gestoken om dat goed te laten werken en mensen zijn er benieuwd naar omdat het op de optielijst van de fabrikant staat. de meeste mensen die aan een QS denken denken aan aftermarket spul met alle nadelen daarvan dus ja dan zal je hele andere meningen krijgen als dat je het goed afgesteld uit de fabriek krijgt zonder verval van garantie. dan is de optie plotseling er 1 geworden met hooguit voordelen zonder nadelen want je kunt altijd zonder doorrijden met gebruik van de koppeling. en dat hij vragen heeft bij DCT kan ik ook best begrijpen als motorrijden puur hobby is voor in de vrije tijd, dan is het zelf goed schakelen een onderdeel van de hobby die je liever niet opgeeft.
 
en dat hij vragen heeft bij DCT kan ik ook best begrijpen als motorrijden puur hobby is voor in de vrije tijd, dan is het zelf goed schakelen een onderdeel van de hobby die je liever niet opgeeft.

Ik rij ook motor puur voor de hobby en alleen in mijn vrije tijd. Maar dat wil niet zeggen dat ik perse ook zelf wil schakelen.
Ik geniet van de rust/ontspanning die het geeft en probeer te genieten van de omgeving. Dan is het van tijd tot tijd erg lekker dat de motor het denkwerk van mij overneemt.

Ik gebruik normaal gesproken maar een paar versnellingen (meestal alleen 2 en 3). Maar ik heb gemerkt dat ik het soms best lekker vind dat de motor het werk even van mij overneemt. Daarmee bedoel ik dus het schakelen. Dit geeft mij de gelegenheid om meer aandacht aan andere dingen te schenken. Zoals wat er allemaal om mij heen gebeurt.

Ik ben van plan om in het voorjaar ook electrische cruise control op de motor te bouwen. Dit maakt mij misschien een ouwe lul of geen echter motorrijder. Maar daar geldt hetzelfde voor. Het is soms best lekker als de motor het werk overneemt.
 
Part 66 zegt precies waar het op staat.
Voordat de Priussen de automarkt opkwamen moest Nederland ook niets hebben van automaten.
Nu is dat standaard en heeft elke auto wel flippers/tiptoetsen/DSG/S-tronic/CVT/etc.

Ik rij nu ook al bijna 5 jaar DCT en wil niet anders meer. De meerwaarde voor mij (woonwerk rijder) is de reden om Honda te blijven rijden. Natuurlijk heeft het ook nadelen zeker in de D stand schakelt de motor soms niet zoals ik dat gedaan zou hebben maar de voordelen zijn veel groter. En flipperen is ook gewoon leuk om te doen.
Ik hoef me nooit druk te maken over of ik wel in de goede versnelling zit om nu het gas open te gooien en er even langs te knallen, bij een QS moet je dat nog steeds wel doen. Bij stoplicht hoef ik nooit bang te zijn voor een te abrupte opkomende koppeling, bij QS loop je dat risico nog steeds. DCT heeft zich al bewezen als zeer betrouwbaar en slijtvast, een QS is in mijn ogen nog steeds een aftermarket speeltje want Rossi wannabees op hun straatfiets sleutelen. :+
 
Ik heb met beide systemen gereden, vond het beiden fantastisch werken (qs wat beter op bmw s1000xr dan op de r1200rt) en dct op vfr1200.
Ik heb over het algemeen geen hekel aan schakelen /koppelen maar er zijn zeker situaties wanneer ik er geen zin (meer) in heb. Idd bv woon/werk verkeer. Of na een lange toerrit. Bij stadsverkeer en stoplicht(sprintjes).

Van beide systemen zie ik de voordelen wel opwegen tegen eventuele nadelen.

Persoonlijk zou ik voor dct gaan. Bij qs moet je toch af en toe nog koppelen en dat zou je zomaar kunnen vergeten....

Oplossing voor een probleem dat niet bestaat, is natuurlijk onzin. Het zijn gewoon dingen die het ons makkelijker maken. Net zoals zelfuitschakelende knipperlichten etc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan