Mijn eerste project Honda cb350f

De bout van de spanner zal wel vastgerot zijn. Een vorige eigenaar heeft hem waarschijnlijk afgebroken toen hij de ketting een keer wilde spannen.
 
Ok weer een aantal drukke weken verder heb ik een synchroonsteller kunnen uitlenen van iemand. Enige nadeel: het bevat maar 2 vacuümmeters... Achja vol goede moed begonnen vandaag op mijn vrije dag en het is toch geëindigd met een tegenvaller...

Deze meter heb ik uitgeleend:

ECAD6291-5C89-4352-8D6A-54866B4B90F7_zps5nfdn5ld.jpg


Het lukte me voor geen meter (woordkeuze ha-ha). Mijn werkwijze zou als volgt zijn: 1 cilinder als referentie zetten en dan de rest van de cilinders hierop afstellen. Dus de meter als volgt aansluiten bv: cil 1 en 2 dan cil 1 en 3 en dan cil 1 en 4...
In het WPHB staat dat het vacuüm moet ingesteld worden op 16-24 cmKwik wat normaal overeen komt met 0,2 - 0,3 bar op mijn meter. Zoals het hoort heb ik mijn stationair toerental rond de 2000 rpm gezet met de stationaire stelschroef.


WEL: Ik kreeg zelfs de eerste cilinder niet mooi gesteld rond de tussen de 0,2 en 0,3 bar !! Wat een gekloot was me dat seg |( !
Dit allemaal resulteerde in (soms) veeeel rook, en zelfs rook uit het soort overdruk slang die uit de bovenkant van het motorblok komt, onregelmatig toerental, soms stilvallen,... slecht slecht slecht dus. Momenteel heb ik meer slechts gedaan dan goeds denk ik...

Ook heb ik op die meters een schroef waar "EFKA" op staat; als ik deze dicht of open schroef kan ik instellen of de meters hard of minder trillen tot zelfs stil staan, ik veronderstel dat ze wel beetje mogen "trillen" (lees: pijltje heel snel heen en weer bewegen)?

Wie o wie heeft tips hoe ik met een 2 vacuummeters een 4 cilinder carburator kan synchroon stellen? U wordt eeuwig bedankt !!
 
Lees eerst eens in je WPH voor je aan zoiets begint.

Met een 4 koloms synchronisatie apparaatje (carbtune bijv.) stel je eerst cil 1 en 2 af op elkaar, daarna cil 3 en 4 en als laatste 2 en 3.

Ik neem aan dat het met 2 meters ook zo kan op een 4 cilinder motor.
 
Laatst bewerkt:
In mijn WPHB was maar 1 bladzijde over de synchronisatie, niet eens ter spraken gekomen dat je eerst cil 1 en 2 daarna cil 3 en 4 en als laatste 2 en 3 moet afstellen :p . Ik ga de WPHB van op het internet die Boskawouter op in dit topic zette nog eens doorlezen.
Bedankt voor de tips !!
 
De waardes zal ik niet teveel naar kijken, zolang je maar een redelijk vacuüm hebt en ze gelijk staan is het oke.
Het is wel van belang dat stationair goed staat en de kleppen gesteld zijn.
 
Synchroon stelen van de carb's kost best wel wat tijd.
Ik zou een ventilator voor de motor zetten voor wat koeling.
 
Nog eens bedankt voor de tips ! Een ventilator is misschien geen slecht idee, blokje werd al aardig warm !!!
 
De bout van de spanner zal wel vastgerot zijn. Een vorige eigenaar heeft hem waarschijnlijk afgebroken toen hij de ketting een keer wilde spannen.

Dat is echt een typisch probleem bij deze motoren. Niet alleen is de bout afgebroken maar waarschijnlijk zit de spanner nu ook vast. Zelfs als je het stukje bout loskrijgt.
 
Door omstandigheden weer enkele weken niets kunnen doen aan de motor sinds mijn gefaalde synchronisatie poging... Wou hem vandaag eens proberen te starten en dat lukte zelfs niet meer...
Stilletjes aan het overwegen om de motor eens gewoon te laten afstellen en dergelijke bij een kenner... Zodat dat al in orde is en ik aan de rest kan beginnen er hier eindelijk wat vooruitgang in komt !!!

Iedereen zeeeeeeeeeer fijne feestdagen en een geweldig 2017 toegewenst !!!!!!!!
 
Bedankt en voor jou ook een gezond 2017!

Maar is het probleem met de spanner nu opgelost?
Zonder dat eerst aan te pakken zou ik me niet te druk maken over afstellen.
Deze motorblokjes kunnen echt heel mooi draaien maar dan moet de basis wel goed zijn.
 
Weer kleine update:
De carbs er terug afgehaald en de gasschuiven visueel "goed" gezet. De motor start nu tenminste terug !!! De gasschuiven stonden allemaal anders haha...
Denk dat ik de gasschuiven iets te veel open heb gezet. Motor schiet direct naar 5000 rpm als ik em aan kick.
Next step: nog een poging doen om ze synchroon te stellen met 2 meters.

Spanner is nog steeds dezelfde probleem.
 
De aanhouder wint:

Vandaag had ik veel tijd en heb ik de carbs nog maar eens proberen afstellen. Op het gemakske begonnen en het verliep vrij goed... Omdat ik dus maar 2 meters heb, heb ik eerst cil 1 en 2, dan cil 3 en 4 en dan cil 2 en 3 op elkaar afgesteld. Deze keer kreeg ik de naald van de meters goed op zelfde stand.
Zoals gezegd in het werkplaatshandboek heb ik de stationairschroef ook zo ver het moet ingedraaid tijdens deze afstelling. De motor draaide tijdens de afstelling zo'n 4000 rpm.
Achja eenmaal afgesteld, tijd voor een proefrit. Ik moet zeggen de motor reed wel lekker (dit is mijn eerste motor dus moet sowieso nog even wennen aan het schakelen).

Jongens is het normaal dat wanneer ik mijn koppeling inknijp de kickstart niet werkt als in helemaal geen weerstand heeft.

Ook een probleempje: als ik me laat uitbollen met de koppeling ingedrukt heeft de motor de nijging om stil te vallen? Te horen op het einde van dit nieuw FILMPJE

Weer een stap verder ! :]
 
Volgens mij staat hij zo niet synchroon. Ook vreemd ingewikkeld zo. je hebt 2 en 3 twee keer gesteld?
Afslaan bij het gas loslaten kan aan de synchronisatie liggen.
Waarom niet gewoon 1 en 2, 1 en 3, 1 en 4 gesteld. En dan natuurlijk niet 1 verdraaien.

Dat van de kickstart is normaal.
Ik zou het nog eens proberen, succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan