Koppeling probleem Honda Magna

JvA

MF'er
22 sep 2012
122
0
Haarlem
Beste,

Ik heb vanavond een revisie uitgevoerd op de koppeling master cilinder en slave cilinder in de hoop dat de druk weer terug komt. Helaas is dit niet het geval na het vullen met vloeistof en na het rond pompen. Wat kan nu nog het probleem zijn? De koppelingsplaten misschien? De koppeling doet dus niks.
Toen het begon, het ene moment kon ik koppelen en het volgende moment was de druk weg.

Wie weet wat er aan de hand kan zijn?
Ik hoor het graag!

Grt Jurrian
 
Op welke manier heb je het systeem ontlucht?

Met revisie bedoel je het vervangen van de afdichtringen?

Hoe zien de pomp en cilinder er verder uit van binnen?

Weet je zeker dat alle onderdelen op de juiste manier gemonteerd zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ontluchten via, nippel open, koppeling in, nippel dicht , koppeling open en dat heel vaak herhalen.
Afdichtingrubbers vervangen, veren, master cilinder, en de boel schoon gemaakt.
De onderdelen zijn er in gegaan zoals ze eruit kwamen.

Wat zou je nog meer doen?
 
Krijg je wel vloeistof uit de nippel bij het ontluchten?

Als dat niet zo is kan je proberen het systeem van onder te vullen.
Wat ook kan helpen is de nippel open laten en een tijdje pompen met de hendel, dan krijg je vaak wel wat vloeistof beneden en gaat het ontluchten beter.
Ook bij het ontluchten op het moment dat de nippel dicht is even pompen met de hendel i.p.v. alleen 1x inknijpen helpt.

Je moet in ieder geval zeker weten dat je systeem goed ontlucht is en de slave cilinder daadwerkelijk bediend wordt en de volledige slag maakt.

Als dit zo is moet je het probleem in de koppeling zelf zoeken, als dit niet zo is zit het probleem in de bediening.
 
Laatst bewerkt:
Er komt zeker vloeistof uit en er zit geen enkel belletje lucht meer in. Ik heb het idee dat de slavecilinder niet werkt, of kan er dan ook geen vloeistof uit het nippeltje komen?
Denk zelf dat het bij de koppelingsplaten zit.
Dan toch maar naar de garage brengen.
 
Als je de slave cilinder er af haalt en dan de hendel bediend kan je zien of de stift er uit komt.
Als je de stift met je hand tegen kan houden zit er lucht in.
 
Als ik de slave cilinder eraf haal dan kan ik toch geen druk meer opbouwen want dan zie ik die pen toch ook gewoon zitten?
Ik moet je zeggen dat ik er nog niet achter ben hoe het koppelen werkt, drukt die pen dan tegen de koppelingsplaten als de hendel inknijpt?
 
de hoofd koppelings cilinder staat onder een hoek, waardoor er altijd lucht op het hoogste punt blijft zitten.
 
Ik heb de slave cilinder los gehaald, ik zie de pen zitten en het vloeistof is uiteraard al uit de kabel gelopen.

De hendel en mastercilinder zit wat scheef omdat ik een nieuw stuurtje heb, maakt dit nog wat uit?

Grt Jurrian
 
Ik bedoelde dat je de cilinder er af moet halen met de slang nog gemonteerd.



Dat andere stuur kan zeker verschil maken, zie de post van Zot.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp het een beetje, ik heb de cilinder eraf gehaald en de druk getest, die druk zit er zeker op. Maar hoeveel moet die stift kunnen bewegen? Want die doet niks.
Kan het zijn dat de koppelingsplaten ergens blijven plakken?
 
Laatst bewerkt:
Als die stift niets doet zit er lucht in het systeem.
Slave cilinder weer monteren en dan de master cilinder draaien zodat die horizontaal staat, dan nogmaals ontluchten.
 
Ik heb alles weer gemonteerd, mastercilinder horizontaal gezet en alles weer ontlucht en helaas nog steeds geen enkele druk.

🤔
 
Het koppelingsreservoir van mijn magna staat ook hartstikke scheef, dat ontlucht wat lastig idd.

Als alles gemonteerd zit je knijpt meerdere malen achter elkaar flink in de koppeling, wat zie je dan in het reservoir? Borrelt er dan bijv. lucht uit het reservoir of gebeurd er niks. Als het goed werkt moet er een straaltje vloeistof uitkomen. Normaal gesproken zit er een clipje die de straal tegenhoud, maar je sowieso ff opletten dat je geen vloeistof knoeit op de lak.

Heb je bij het schoonmaken van het reservoir gecheckt of het kleine gaatje voor het ontluchten open is?

Ik heb een spuitje waarmee ik onderaan de vloeistof de leiding inspuit. Zodra de hendel iets druk opbouwt pomp ik het systeem door en dan is het meestal zo klaar.
 
De leiding zit vol, als ik de slave cilinder indruk spuit boven het het reservoir uit, toen ik de slave cilinder monteerde drukte de stift de cilinder terug wat ook zichtbaar was in het reservoir. De cilinder drukt alleen de stift niet weg.

Dus wat kan het verder nog zijn
 
Dat betekend niet dat er geen lucht meer in het systeem zit. Of de vloeistof op die manier uit het ontluchtingskanaal spuit weet ik niet, maar kun je zelf checken natuurlijk.

Het is een gesloten systeem. Dus als je de juiste onderdelen voor de juiste motor hebt besteld. En die er op de juiste manier in hebt gezet, kan er eigenlijk alleen maar lucht in zitten.

Of de hydraulische leiding moet spontaan kapot zijn gegaan waardoor die opzwelt. Maar die kans lijkt me heel erg klein.

Dus nogmaals, als je alles monteerd, en je knijpt een paar keer in de hendel, zie je iets gebeuren in het reservoir?
 
Ok, ik heb het reservoir even open gemaakt na een half uur rust en de hendel een paar keer ingeknepen. Nu kwamen er bijna elke keer luchtbellen uit het kleine gaatje.

En nu? Nog langer doorgaan met ontluchten?
 
Ja, of het systeem van onder af vullen.

Vraag me toch af of alles wel goed in elkaar zit, ontluchten moet normaal vrij simpel gaan.
 
Wellicht eerst de banjo bout op de remhandel ontluchten.
Banjo lossen, en tijdens het langzaam inknijpen van de handel de banjo weer vastzetten.

Wel even doeken er omheen. Remolie (dot4)is een zeer goed verf afbijt middel. Mocht er onverhoopt wat op de lak komen, direct goed afspoelen met water..
 
Laatst bewerkt:
Dan zou ik eerst even doorzetten met het ontluchten. Dat kan soms een lastig karwei zijn. Komt in dit geval mede doordat je alles helemaal uit elkaar hebt gehaald.

Gewoon door blijven pompen totdat er geen lucht meer uitkomt. Met een beetje mazzel voel je ineens tegendruk in de hendel terugkomen. Wat soms wel helpt is de leiding iets schudden, als je dan ineens weer bellen ziet weet je dat je voorlopig nog niet klaar bent.

Het laatste beetje lucht heb ik er wel eens uit gekregen door de hendel een nacht lang ingeknepen te laten staan.

Van onderaf vullen gaat idd het snelst.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de strijd gestaakt vanmiddag en ga volgend weekend of over 2 weken weer een poging doen.

Maar wat ik zo vreemd vond, het moment dat de druk weg viel. Ik starte de motor en zetten hem in zijn 1, toen was ik wat vergeten en zette hem in zijn vrij. Toen ik terug was, was de druk dus weg.

Bedankt in ieder geval voor jullie tips, ik zal het vervolg hier plaatsen.

Grt Jurrian
 
Ben ik weer, weer de boel aan het ontluchten, nu spuit het vloeistof uit het reservoir als ik de koppeling in knijp maar hij koppelt nog steeds niet.

Wat kan het toch zijn?
 
Laatst bewerkt:
Als de vloeistof uit het reservoir spuit is er iets niet in orde met de hoofdcilinder.
 
Ok hij doet het!!
Ik start vervolgens de motor om een stukje te gaan rijden lekt hij ineens alle olie uit het blok!
Wat kan dit nu weer zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan