Suzuki LS650 Savage scrambler

Wat Michiel aangeeft klopt, een scrambler zal natuurlijk niet zo goed kunnen off-roaden als een crosser. Maar dat betekent natuurlijk nog niet dat het alleen maar voor de show is. Zand- en grindpaden zullen natuurlijk prima te doen zijn, aangezien een standaard bike dat over het algemeen ook kan. Hier nog een leuk filmpje van 2 kerels die scramblers tot de limiet rijden:

Qua vering zou je kunnen kijken of er voorvorken zijn die direct op de LS passen, met iets langere/stuggere veerweg, en zoals je zelf aangaf komen er andere shocks op de achterkant.
- Zwaardere/lichtere vorkolie kan ook al een verschil maken.
- Bash-plate, aangezien het blok lager hangt dan bij echte off-roaders (wat er als bonus ook cool uit ziet)

Ik heb even de frames van een crosser (Kawa KLX) en die van de LS opgezocht, qua design lijken ze vrij veel op elkaar. Een KLX weegt natuurlijk wel een kilo of 50 minder
100_3012s.jpg

De KLX heeft aan de onderkant en tussen het frame en voorkant subframe wel verstevigingen.
Misschien dat een technisch iemand tips kan geven waar de zwakke plekken in het LS frame zitten; aangezien je kunt lassen zou je misschien zelf het frame kunnen verstevigen *O*
 
Ze gingen en kwamen inderdaad erg ver met die scramblers! Het was dan ook niet verbazend dat de uitlaten eraf vielen :P:P Maar wie heeft er nou een demper nodig als die in de Rocky mountains rijdt!! *O* *O* Helaas bestaat het offroad van nederland niet uit kilometers hoge bergen, ellen lang gestrekte valleys en rots achtige kronkel paadjes. Nu gaan mijn offroad experience ook niet verder dan het grasveld voor de deur... dus de zwakke plek op deze motor ben ik zeer zeker zelf, en niet het frame denk ik zo. Maar zou een custom gebouwde scrambler het zelfde kunnen presteren als de fabriek scramblers van triumph en ducati? Zouden zij niet op veel punten hun motor hebben geidealiseerd voor het offroad rijden? Punten die wij als hobbyisten gewoon niet aan kunnen passen (enkele experts nagelaten natuurlijk).

Een Bash schild is wel een gaaf idee! Ik was hem helemaal vergeten! Die kan ik mooi ophangen aan de originele ophangpunten van de voetsteuntjes:)
 
Laatst bewerkt:
Het heeft een tijd geduurd, maar eindelijk is mijn zadel binnen. Na binnenkomst nog een week moeten wachten tot mijn staal bezorgt werdt en ook dat is eindelijk binnen! Wat betekent dat het project eindelijk daadwerkelijk van start kan!

Als je het zadel los op de motor legt geeft het de motor direct een compleet andere uitstraling. Daarom eerst maar is een foto!

P1020262_zpsac49pbjl.jpg


Het korte zadel geeft de motor naar mijn mening een pittigere look. Ook de zithouding is al compleet anders, je zit nu al veel rechterop. Ook past het zadel aan de voorkant, bij de tank, echt perfect om de tank heen. Daardoor kan die naadloos van de tank door lopen. Ik heb op de foto wat plankjes onder het zadel gelegt om hem op de gewenste hoogte te leggen. De bedoeling is de dat de rechte lijn van de onderkant tank doorloopt in het zadel.

P1020271_zps13quagdw.jpg


Ik heb lang na gedacht over hoe ik het frampje onder het zadel zou willen hebben lopen. Het mooiste is dat een frame de contouren van het zadel volgt, zoals op deze foto:
0f3511029b3c881c61e98525fcf5002e.jpg


nu is het probleem dat mijn zadel een wat lastige vorm heeft om het staal in te buigen..
P1020267_zpsg1k4rcmf.jpg


In het midden is die het breedst waarna die met een flauwe bocht naar achterloopt en aan de achterkant wordt die flauwe bocht scherper. Ik heb helaas niet het gereedschap waarmee ik die vorm zou kunnen maken. Daarom heb ik 4 stuks lasbochtjes gekocht en ben ik daarmee nu hard aan het bedenken hoe ik het frame wel ga laten lopen. Mijn idee is om hem aan de zijkant in ieder geval onder het zadel te laten vallen, daar zal je er dus niet veel van zien. Aan de achterant twijfel ik nog om het frame uit te laten steken of niet.

Heeft iemand suggesties of ervaring hiermee???

Het is mijn idee om ongeveer 5 cm langere achter veren te nemen zodat de motor wat meer veerweg heeft en meer naar voren kanteld. Zou het kunnen dat dit effect heeft op de positie van het zadel? Qua looks dan?
 
Ik zou t laten buigen, er zijn op t forum wel mensen die je daarmee kunnen helpen.

Is veel mooier dan het uit lasbochten samen te stellen. Je krijgt dan veel lasnaden die je vaak niet helemaal netjes vlak geslepen krijgt.
 
Het slijpen en schuren zal wel wat werk zijn, maar het zijn maar 2 halve naden die in het zicht komen dus daar ben ik niet zo bang voor. En omdat ik voor een vrij simpele aanpak kies gaat het met lasbochten wel heel gemakkelijk. En aan de andere kant, het is wel een motor waarbij je hier en daar een laasnaad zo mogen zien. Dat maakt hem wel wat rauwer. Het is alleen de vraag of dat "rauwe" er nog is als er lak op zit.

Ik kwam er vandaag achter dat er helemaal geen rubbers zijn voor onder het zadel om het gewicht te dragen. Nu ben ik op internet aan het zoeken maar ik kan echt helemaal niks vinden! Het zijn van die blokken die onder je zadel zitten. Weet iemand waar ik die kan kopen? Zijn dat standaard maten of heeft elke motor iets compleets anders?
 
Inmiddels is het frame voor het zadel af. Hij moet alleen nog gespoten worden maar daarvoor wacht ik tot het warmer wordt. Ik heb op marktplaats 2 Hagon veren van 310 mm gekocht. Deze heb ik er vanmiddag opgezet. Ik moest wel een bijrijders steuntje aan de rechterkant er af halen om de motor hoog genoeg te kunnen laten komen. Deze kwam anders tegen de uitlaat aan.

Mijn volgende stap is het aankleden van de achterkant van de motor. Ik ga binnenkort een spatbord, achterlicht en knipper lichten bestellen en dan kan ik de achterkant verder af maken. Ik bestel dan ook meteen een stuur mee. Als de achterkant af is ga ik mij daar op focussen.

De motor begint nu echt een gedaante verandering van chopper naar scrambler door te maken. Ik vind hem zelf erg bruut worden en word dan ook enthousiaster naar mate het project vordert!

FIAk9JAetkiMh2EuoeRiQaz-DYITSuMGVK2ieilFoTjTQOOPI7hoOpLNlBhuaVwb2KPhGxSnUJZWapuSiwFWe-ojjnnCPKc8WaLbUJJLodGS5o0OfhgDh465Xvp0Z0CySAljji6c-HdL696sfp8l6dS-KFM3seXrHgpQNHgqyafrcCzWCujmufLTtp7zUFlLPfRkGfFMcD1Vv95v5TkwrcfbbE5SKAPwZPXaZhINQsckniex7l1w7fXvQMj_rttybi9mwMFXXI-t0qBcckHOCPUnFCNlhk5Vc2gJQatmydS_uo5uFoYL5LExDA8i0jOQGSvZX7NFNm2rBmFz9Yce7G6FjKmv0eIIIo1gAnGZvrbpVZEKR1_7ypsH2xe7JvWe18P5eLAAc0_80SqKejAgsZf2xpXpfwdHw4D4VkWetWri_JrZ5811Yh9tHLdZ5sF-xNyfZzglSrGYJtiGCN-jIXT--HlEvyyfS8SVFXO6UzCCdHPZPPSfEkapqmk1SwGw-Sc1NR_S-Z8oHWKubYdtKQEnxC-2JdsTv9NiCxavMIndr3t14znLhmXiivLcAGuWtA-qckdMxGdzd_WLIVE1KuC8ibv90zpGoFmWy_eJ8pPkewRfXXod=w1076-h605-no



sCVnMCaiQnUrHi4B3MKc85WnTMUoatJ98yqb9RSqaybGRFXyQ1fspZP9Pi6Vgc2s-wBn95jjED0g9LYDeLP54cP1ycs4smXgrC5a6b-pBRTjdYJpmB-zOGcrQBfMGgWGLdO-p0QnqJ1Rmb6QFGZ2AuBDP3ln7LZQ6IozhdraqiYEWSCmdjXkfjbSLQnxtfmPAUQgfDyGdIaGO7-MFs3ZUfIDevZql79v8pmgZnEd5sZH__5acO3BqjN-s-hq0MjMtJVNhb3KCnRC5XedDTOq7bVE4NNtr-hR8RZytaYQ8JWyqPhOshmzz_eBjBgidc8hmonIY9g0GapIrBPhtacRz31Tdl5M4Ior2nGNgZfsNvWKvK-2vPq2JPlJg_pWgHujQtOvDi1AzSIgNEjAUxrnXqpBZqmItraT62x8cCyT_U2C6IKz8nXvXpMaS0OhUsdJ7FBQtwogaRNPPdpSiSXk07OOWiJ_eky4QtO1qrtlhOuXye2VUDgIoaOvMlNZd7ZtnqBgjtfA4j6dvnyWuk_VNPPlFhahautc9d2Fwhzxb0NWF5re7lNyP4EIbjfapWgdzpAEaJ-gRVn0i6jfEajO2am_hxbYSdcNCIjJ2ciwlXa8lmsv=w1076-h605-no
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan