Badland ST2 buggy bouw... Suzuki GSX1100G powered

ErwinB

Die hard MF'er
24 mei 2007
448
63
Sint-Oedenrode
Facebook
Instagram
Hallo allemaal! :)


Een paar maanden geleden ben ik begonnen aan het vervullen van mijn jongensdroom.. namelijk het bouwen van een buggy! *O*

Hier in Nederland hoor je er bijna niks over maar in Amerika, Canada en Australië is het een ware sport en een grote rage. Het gaat hier om de off-road (zelfbouw) crossbuggy's die veelal aangedreven worden met een motor-motor.

Ik heb de buggy die ik aan het bouwen ben niet zelf ontworpen, de bouwtekeningen komen van het Canadese bedrijf Badland Buggy, het model heet een ST2 Long Travel.


Ik doe rustig aan met mijn bouw, ik heb namelijk veel tijd nodig om dingen uit te vogelen, onderdelen te zoeken die hier in Europa een stuk moeilijker aan te komen zijn en natuurlijk te sparen -O-. Ik ben ook maar een arm studentje :+


De buggy zal aangedreven worden door een Suzuki GSX1100G. De donormotor heb ik eerder al via dit forum gekocht. Echter ben ik nog lang niet zover om de motor in het chassis te plaatsen.

De aandrijving gaat door middel van een Opel Omega differentieel met bijbehorende aandrijfassen. Ik moet nog uitzoeken hoe ik deze aandrijfassen netjes aan ga sluiten op mijn toekomstige wielen.. dat is nog een beetje een raadsel.. Dat heb je met zelfbouw dingen.



Hier een filmpje van de bouw van het chassis



Hier een filmpje van het (amper) lopende motorblok



Hieronder wat vergrootte foto's van het chassis en andere foto's die nog niet in een filmpje verwerkt zitten.

De basis van het chassis
erwin_van_den_boogaard_buggy_001.jpg


Compleet chassis:
erwin_van_den_boogaard_buggy_002.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_003.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_004.jpg


Jup, that's me! 8-)
erwin_van_den_boogaard_buggy_005.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_006.jpg


Race stoel.. helaas wel gestoffeerd -O-
erwin_van_den_boogaard_buggy_007.jpg


Veiligheid voorop! 5-punt racegordel.
erwin_van_den_boogaard_buggy_008.jpg


De donormotor: Suzuki GSX1100G '93.
erwin_van_den_boogaard_buggy_009.jpg


Onder-voorophanging in de mal.
erwin_van_den_boogaard_buggy_010.jpg


Alle ophangingarmen compleet
erwin_van_den_boogaard_buggy_011.jpg


Donor-motor gestript
erwin_van_den_boogaard_buggy_012.jpg


Stuur onderdelen, via eBay uit Amerika.
erwin_van_den_boogaard_buggy_013.jpg


Hele stuurinrichting geïnstalleerd
erwin_van_den_boogaard_buggy_014.jpg


Polyurethaan lagers met rvs assen voor de ophanging
erwin_van_den_boogaard_buggy_015.jpg


De differentieel in de gemaakte houder op zijn plaats
erwin_van_den_boogaard_buggy_016.jpg





Meer informatie, foto's en filmpjes volgen naarmate het project volgt!!

Ik vrees echter dat ik tussendoor jullie ook enkele vragen ga stellen omtrent de motorO-)



Erwin
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor al jullie reacties! Doet me elke keer heel veel!

Het is maar een klein deel van mijn project dat echt met de Suzuki motor te maken heeft dus het is goed om te lezen dat de techneuten hier dit ook kunnen waarderen.

Wordt steeds mooier ! Is het de bedoeling om hem straatlegaal te maken en een kenteken erbij te krijgen ?
Dat zou écht geweldig zijn! Maar helaas onbegonnen werk in Nederland... -O-


:^

Leuk dat mechaniek van die schakelstang te zien.
Op de eerste foto roest alles een stuk minder dan de opvolgende foto's. :+
Ja, wow! De boel is flink aan het oxideren! Zo op foto's met flits is het overigens wel héél goed zichtbaar. In 't echt lijkt dat reuze mee te vallen. Hoog tijd om hem af te maken, testrijden, eventuele tweaks te maken en dan netjes laten poedercoaten :9


Goed bezig weer, er zit vaak wat tijd tussen de updates maar dan is er wel weer wat leuks te zien 👍🏻 Draai- en freeswerk kan ik je wellicht mee helpen.
Lang lang geleden, tijdens mijn VMBO studie Metalectro heb ik ook veel gedraaid en gefreest, geweldig leuk om te doen! Nog altijd een beetje spijt dat ik toch niet verder ben gegaan in de techniek. Getuigt natuurlijk ook dit project en mijn werkzaamheden bij de verbouwing van mijn huis. T.z.t. laat ik wel iets weten, zal het onthouden!
 
Lang lang geleden, tijdens mijn VMBO studie Metalectro heb ik ook veel gedraaid en gefreest, geweldig leuk om te doen! Nog altijd een beetje spijt dat ik toch niet verder ben gegaan in de techniek. Getuigt natuurlijk ook dit project en mijn werkzaamheden bij de verbouwing van mijn huis. T.z.t. laat ik wel iets weten, zal het onthouden!

Is zeker leuk om te doen, veel uitdagingen om op te lossen, ben een paar jaar geleden begonnen onderdelen voor mijzelf te maken en dat doe ik nog steeds (ben nu onder andere een youngtimer racer aan het verbouwen) maar nog meer voor anderen, heb een grote draaibank staan waar onderdelen tot een meter lang en 38 cm diameter in passen en heb net een Bridgeport freesbank gekocht om mijn kleinere te vervangen. :9 Check Robinjo's Place op FB als je je verveeld staan wat voorbeelden :)
 
Komt je versnellings"pook" wel terug in de tussenstand? Door alle armen en benen met de bijbehorende scharnierpunten zal het zwaarder gaan en zal je meer speling hebben.

Ja daar ben ik ook benieuwd naar! Het lijkt nu, zonder lopende motor want heb de koppeling niet aangesloten, best soepel te gaan. Ik ben benieuwd hoe dit straks in de praktijk gaat werken. En wat het gewicht van het schakelsysteem wellicht doet. Een andere oplossing is er technisch nu niet mogelijk, of ik moet met een push/pull kabel gaan werken.

Bedankt voor het meedenken!
 
Je kunt ook met twee trekveren werken die het schakelsysteem weer naar de middenstand trekken.

Die kun je net onder de knop zetten op de pook maar ook op de plek waar de eerste stang langs de diagonaalkoker van het frame gaat. Of op diverse andere plekken die misschien beter uitkomen.

Ook door trillen van het geheel is het niet geheel uitgesloten dat je door de massa van de schakelsysteem ongewenst van versnelling veranderd als je over hobbels gaat. De krachten die nodig zijn om te schakelen met een motorfietsblok zijn niet bedacht op een stangen systeem van een kilo of meer :)

Meh, dat merk je dan vanzelf wel, het is een relatief makkelijk iets om bij te plaatsen.

db
 
Laatst bewerkt:

Haha! :X

Ik was net op vliegveld Düsseldorf, onderweg naar Mallorca. Op mijn telefoon kon ik niet zien hoe ik in kon loggen om snel even te reageren.

Vanaf begin januari heb ik helemaal niet meer aan mijn buggy gewerkt. Ik had het gewoon te druk met de verbouwing van mijn huis die ik zelf helemaal compleet verbouwd heb. Sinds maart woon ik hier nu en staat mijn buggy bij mijn ouders. Ik heb twee weken geleden een draaibankje gekocht en vorige week voor het eerst weer aan mijn buggy gewerkt! *O*

Nu ben ik net terug van mijn vakantie, komende week ga ik weer aan de slag en dan zal ik jullie een goede update geven van hetgeen wat ik gedaan heb. Ik ben bezig met het gaspedaal systeem en ben heel voorzichtig begonnen aan de aandrijving.
 
Hallo Erwin,
Ik ben nieuw hier, en doet me plezier dit alles door te lezen. Ik ben zelf ook van plan iets dergelijks te gaan bouwen in de toekomst, in combi met de opleiding WTB HBO volgend jaar, en een werkplaatsje met beschikking over draai- en freesbank, mig en tig apparaat achter het huis, moet dat wel lukken. Na deze maanden nog een update?
 
Hallo,

Zoals Jurrian1 ben ik ook nieuw hier en kijk ik ook uit naar verdere updates! :)
Ik ben van plan om zelf ook de Badland ST2 te maken en deze topic heeft me enkel nog zotter gemaakt.
Graag had ik willen weten hoe je de overbrengen van motor naar differentieel ging aanpakken, ik zou niet weten hoe eraan te beginnen.

Alvast bedankt,
Mvg
Gilles
 
Hé luitjes!!

Ik heb jullie laatste berichten compleet gemist?! Sorry! Ik lees ze nu pas, evenals mijn laatste bericht hier.

We zijn 1,5 jaar verder maar in het kort: Ik ben nog niet veel verder, maar inmiddels wel eindelijk bezig!! Hierbij een update zover nu mogelijk! Nou niet denken dat ik al tientallen kilometers rondgereden heb op dat ding... :+

De ruwe schets van mijn gaspedaal link. Ik wil namelijk geen gaskabel uit laten komen bij mijn voet via de vloerplaat, bovendien wil ik een instelbare eindaanslag aan weerzijde. Dus dit moet het worden...
erwin_van_den_boogaard_buggy_396.jpg


Ik heb een gat getapt en een kogelgewricht erop gemaakt, deze staat straks via een stang in connectie met een systeem dat achter het pedaal aan het chassis is gelast. Dat systeem loopt van links naar rechts waardoor ik de gaskabel rechts aan kan sluiten, uit de weg bij de voeten. Later zal dat beter zichtbaar worden, lastig uitleggen zo.
erwin_van_den_boogaard_buggy_397.jpg


Plastic lagertjes draaien op mijn draaibank.
erwin_van_den_boogaard_buggy_398.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_399.jpg


Hier wordt het wellicht duidelijker. Het gaspedaal wordt door middel van een stang aan een 2e kogelgewicht vast gemaakt, die in de hefboom links in beeld wordt gebout. Aan de rechterzijde van deze as komt ook een hefboom waaraan de gaskabel komt. De as krijgt ook nog 2 stangen waarmee ik dadelijk de uitslag kan bepalen door de bouten aan te draaien op de gewenste maat. Hopelijk komt hier snel een overzichtelijke totaalfoto van.
erwin_van_den_boogaard_buggy_400.jpg


De buggy is op beide assen 100% waterpas gezet. Door middel van een schietloot meet ik uit waar de uitgaande as van de motor komt in verhouding met de differentieel.
erwin_van_den_boogaard_buggy_401.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_402.jpg


Dit leert mij dat de afstand 39,1mm is.
erwin_van_den_boogaard_buggy_403.jpg


De aandrijving heb ik al heel wat jaren in mijn hoofd zitten zoals ik het wil gaan maken, daarvan heb ik hier en daar wat schetsen gemaakt. Hier zie je de grootste deel van deze verzameling:9_O-
erwin_van_den_boogaard_buggy_404.jpg


In Adobe Illustrator heb ik het uitgetekend op schaal. Daar kan ik mooi alles in millimeters uittekenen. Hopelijk is het idee nu iets duidelijk voor jullie. Ik probeer het uit te leggen...
Bovenaan zie je de uitgaande as van de motor, daar waar het schietlood touw hierboven overheen hangt. Er komt een bus aan waarop het kettingwiel wordt gebout. Aan de andere (links) kant van het kettingwiel heb ik een onderdeel dat door middel van een bloklager de neerwaardse kracht op vangt. In het midden komt een losdraaiend 3e kettingwiel, die zorgt ervoor dat de ketting lang genoeg is om te kunnen koelen en daarmee kan ik de ketting spannen. Onderaan Zie je een kettingwiel en een later te maken remschijf die tanden zal bevatten voor een elektrische teruguit middels startmotor. Ook deze is aan de linker zijde gelagerd.
erwin_van_den_boogaard_buggy_405.jpg


Nog een uitleg van de onderste as, mijn idee... De kettingwielen en remschijf worden met 4 bouten vast gemaakt.
erwin_van_den_boogaard_buggy_406.jpg


Het begin van de 10mm plaat die op het differentieel gebout wordt.
erwin_van_den_boogaard_buggy_407.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_408.jpg


...om vervolgens niet te passen... de 3 boutgaten komen niet 100% overeen met het differentieel!!
erwin_van_den_boogaard_buggy_409.jpg


Dus... 10kg aan materiaal besteld (60mm in diameter) voor de te draaien onderdelen.
erwin_van_den_boogaard_buggy_410.jpg


Het eerste onderdeel in de draaibank!
erwin_van_den_boogaard_buggy_411.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_412.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_413.jpg


Het eerste onderdeel is klaar, deze moet ik 4x maken, voor de lagerblokken. In deze uitsparing valt het kettingwiel.
erwin_van_den_boogaard_buggy_414.jpg


Deze schuift het lagerblok in
erwin_van_den_boogaard_buggy_415.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_416.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_417.jpg


En dat was het voor nu! Ik probeer er nu wekelijks enkele uren aan te werken. De volgende update zal niet zo lang duren als nu... :$

Groeten,
Erwin
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Hopelijk is iedereen nog gezond! Hier in Meierijstad is het een drama... hier vallen de hardste klappen. Iedereen kent wel mensen die (erg) ziek zijn, op de IC liggen of zelfs eraan zijn overleden. En omdat niets door kan gaan heb ik wat meer tijd om aan mijn buggy te werken... Hier een update!

In de vorige fotoreeks zagen jullie het eerste onderdeel gezien waar een kettingwiel in past. Zie hier het deel aan de andere kant van het kettingwiel. Samen vormen ze straks het deel dat aan het motorblok zit. De uitgaande as van het motorblok zit strak in dit gat van 45,9mm en wordt vervolgens rondom vast gelast.
erwin_van_den_boogaard_buggy_418.jpg


Het onderdeel hier bovenaan zichtbaar wordt straks middels een bout vast gezet aan het motorblok. ZIE DEZE FOTO
erwin_van_den_boogaard_buggy_419.jpg


En hier het principe. Omdat ik aan de onderzijde een remschijf/elektrische teruguit wil realiseren steekt het kettingwiel aan de motor-zijde wat verder uit dan je eigenlijk wil.
erwin_van_den_boogaard_buggy_420.jpg


Dit geeft het meedraaiende 3e kettingwiel aan. Hiermee wordt de ketting gespannen en heb ik een langere ketting voor betere koeling.
erwin_van_den_boogaard_buggy_421.jpg


De laatste onderdelen worden hiervan gemaakt.
erwin_van_den_boogaard_buggy_422.jpg


Dit is de 10mm plaat die aan het differentieel gebout wordt. De M10 gaten zijn opgeboord naar 10mm omdat ik de bouten niet van de achterzijde erin kan draaien, dan zit het differentieel zelf in de weg. Met het 50mm brede gat in het midden kan ik deze plaat straks vast lassen aan de nog te maken as. Door de grote diameter van 50mm is het veel sterker met alle krachten die erop vrij komen. De flinke schuine rand zorgt voor goede ruimte om te lassen.
erwin_van_den_boogaard_buggy_423.jpg


Zo dus. Later is de schuine rand aan het middelste onderdeel nog verder afgeschuind dan hier op dit moment.
erwin_van_den_boogaard_buggy_424.jpg


De as voor op het differentieel. De 8mm dikke plaat in het midden is nu tijdelijk, daar komt nog een te ontwerpen/lasersnijden remschijf in. Ik twijfel op dit moment nog om die 3 onderdelen volledig aan elkaar vast te lassen en een opstaande kraag op de as te maken waarop de remschijf later op vast gebout gaat worden.
erwin_van_den_boogaard_buggy_425.jpg


En hierbij dan de totale set van alle onderdelen voor de aandrijving! Dit zat dus al 10 jaar op deze manier in mijn hoofd.
erwin_van_den_boogaard_buggy_426.jpg


Zijaanzicht
erwin_van_den_boogaard_buggy_427.jpg


Een overzicht van alle onderdelen. Alles hier moet nog voorzien worden van 8mm/M8 gaten zodat alles bij elkaar gehouden kan worden door 4 bouten.
erwin_van_den_boogaard_buggy_428.jpg


Hier heb ik het bovenste onderdeel vast gebout aan de motor.
erwin_van_den_boogaard_buggy_429.jpg


En de situatie aan de onderzijde.
erwin_van_den_boogaard_buggy_430.jpg


En hier het vooraanzicht, gezien vanaf de plek waar normaal de stoel staat. Aan de rechterzijde komt dan nog het 3e 'zwevende' kettingwiel
erwin_van_den_boogaard_buggy_431.jpg


Zijaanzicht van het differentieel. De remschijf komt mooi in het midden van de uitsparing.
erwin_van_den_boogaard_buggy_432.jpg


Omdat ik geen precisie boormachine, freesbank of überhaupt een kruistafel heb, heb ik deze opstelling gemaakt. De boortafel zit voor het gemak even vast gelast aan de werkbank omdat deze beweegt door het trillen van de boor. De onderdelen met een diameter van 60mm worden ingeklemd tussen de opstaande randen en stelbout waarna ik de gaten boor en alles telkens een kwartslag kan draaien middels hulplijnen.
erwin_van_den_boogaard_buggy_433.jpg


Het werkt, maar niet ideaal... Ik ga nu denk ik toch alle 3 de setjes aan elkaar hechten en de gaten in één keer door boren en later tappen. Het is door mijn opzet niet mogelijk om alles simpelweg aan elkaar vast te lassen en dat wil ik ook niet. Bovendien moet ik later misschien de kettingwielen nog verwisselen voor een betere verhouding en je zit natuurlijk met slijtage.


Ik loop echter tegen het probleem aan waar ik al bang voor was... de kettingwielen zijn veel te hard om daar 4 gaten in te boren. Ik krijg er nog geen center in geslagen. Iemand ideeën? Wat voor een apparatuur moet ik daarvoor gebruiken? Andere boren dan de standaard HSS?

Blijf gezond allemaal!!

Erwin
 
Vaak hebben dit soort kettingwielen een oppervlak harding gekregen. Gezien je opstelling wel lastig om door te komen, je zou het kunnen proberen met spiebaan 2 snijder frees om de eerste laag door te komen.
 
Aliexpress M35 drill eens opzoeken, Boren met kobalt in kunnen wel wat hebben. (Denk tot 1000N/mm² maar zal te "zwak" zijn)
Maar kettingwielen zijn C45 staal volgens mij, dus hardheid is HRC55 ofzo dus met freesje gat maken.
Die koop je ook op aliexpress (rode doosjes) En ze breken snel dus direct reserve kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan