let's talk about turbo's

:o
full
 
Met deze motor rij ik tot 1.5bar, maar meestal 1bar omdat hij dan wat beheersbaarder is en mijn koppeling continu verbrand.
Nu wel een lockup koppeling klaar liggen... 8-)

full
 
Laatst bewerkt:
Had ook een lockup maar snel er uit gehaald

Reed 290 en had een hoge toeren pingel en 2 zuigers liepen wat vast
Moest wachten tot de toeren afnamen voor de lockup los kwam.
Was wel even een momentje *D
 
Hoe snij ik een bocht aan
Hoe moet ik een bocht in remmen
Is het een bocht of een haarspeld
:+

Eigelijk staat alles al in het topic
De moeite nemen om het door te lezen score er nog wel eens aan

Ik heb wel degelijk gezocht en gelezen hoor, turbofrans topic alle pagina's gelezen, proffie topic alle pagina's gelezen en van dit topic ook de eerste 60 pagina's. Feit is dat er vaak gezegd wordt wat er moet gebeuren "carbs aanpassen voor druk" bijvoorbeeld maar dat het aan inhoud ontbreekt. Wellicht dat wordt verondersteld dat iedereen de technische kennis heeft?

Maar goed. Carbs komt wel goed en plenum heb ik af, alleen nog piefjes voor FPR en wastegate maken. Hopen dat plenum genoeg inhoud heeft, anders nieuwe maken.

En over het dmv zwaartekracht draining van turbo lees ik bar weinig. De meesten houden de oliekoeler hoog en de turbo laag met carterpan aanpassing voor drainage, of zelfs pomp.
ik wil turbo hangen waar de oliekoeler zit en dus vrij hoog. Weet niet hoe het drainen zal gaan als ik veel in een bepaalde hoek hang door bochtenwerk en heb hier ook nog niets over gelezen...
 
Dat de carbs dicht moeten zijn als je er druk op zet lijkt mij logisch
De vlotter wat overdruk.

De brandstof overdruk iets van 0.2 a 0.3 bar

Met bochten rijden heb je geen last
Eerder met optrekken of remmen dat de olie voor of achter in je blok oploopt.

Dus ff overdenken waar je hem aansluit
En niet te kleine leiding gebruiken

Ik heb wel eens zitten denken om zo'n aansluiting bij het koppelings huis te maken.
De retour vlak bij het koppelings tandwiel te maken en deze als het ware laten zuigen aan de retour.
Door het draaien door de olie kan het iets zuigen
Zo is daar altijd het olieniveau laag in de retour leiding.
Let wel op de draairichting van je koppelings huis ivm zuigen
Anders word het drukken en dat wil je niet.

Heb dit nog nergens gelezen maar is een hersenspinsel van mij
Misschien kan je er wat mee
*D
 
Had ook een lockup maar snel er uit gehaald

Reed 290 en had een hoge toeren pingel en 2 zuigers liepen wat vast
Moest wachten tot de toeren afnamen voor de lockup los kwam.
Was wel even een momentje *D

:o :o
Als het goed is, kon je met de gewichtjes instellen of hij nog inknijpbaar is of niet. Precies wat je zegt was ik ook bang voor namelijk..
Moet ook wel zeggen dat ik zelden harder dan 200 rijdt met mijn geen-kuip brommers..


Carbs... Ik heb alleen ervaring met Keihin CVK carbs.
-Starten met standaard afstelling.
-Zorgen dat de verbindings rubbertjes en oringen ok zijn.
-Je pitot buisje aansluiten op de atmosfeer poorten
-Brandstofdruk regelaar 0.1 bar basisdruk geven.
-Afstellen met wideband....

Oh.. en ik moest twee trekstangen maken omdat het plenum ervanaf knalde soms. Je schrikt je een ongeluk.

Oliedrain.. bij de meeste wetsump motoren moet je een 15mm leiding maken naar een sub tankje met onluchting. Dat tankje moet je dan weer ergens mee leeg scavengen. Zo zit het origineel ook bij mijn gpz turbo blok.

Mijn cb750 is dry-sump... dus ik heb een klein opvangpotje met ontluchting recht onder de turbo.. en deze staat weer direct in verbinding met het carter. Werkt perfect, geen pufje rook aan de lucht.

Ik gebruik verder altijd een 1 a 1.25mm restrictor voor de turbo.. zowel tegen teveel oliedruk als veiligheid.. blijft er tenminste nog druk op mijn oliegallerij voor de krukas.. als de turbo stuk loopt.
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik een reduceer ventiel op mijn waste gate heb kan ik tijdens rijden de druk zo veranderen
Dus die gewichtjes op max gezet van de koppeling.
Bij 7 d rpm pas weer in te knijpen
Dus ik moest 3 d rpm wachten
Met die snelheid duurde het nog best lang



Idd
0.1 bar carbs fiets zonder benzine pomp
Tank boven de carbs


En met 0.2 tot 0.3 bar
Tank die loop tot onder de carbs en met raim air inlaat
Die carb met raim air hoef je niet dicht te maken want die zijn al dicht ivm de hogere druk inlaat


*D
 
Laatst bewerkt:
Ohh je moet sowieso een benzinepomp en drukregelaar (en retour naar je tank) hebben bij een carburateur-turbo. Zonder werkt het niet, want dan druk je de brandstof terug je tank in. :)
 
Zonder retour heb je niks aan je regelklep.
Je brandstofpomp die ruim boven je turbodruk kan leveren en de gewenste hoveelheid benzine perst dan je carbs vol en stromen over.

En 2 aansluitingen maken op je tank
Er uit en er in
Dus niet met een T stukje de retour op de toevoer maken.

Maar dat zal vast wel ergens gestaan hebben in de 60 pagina's die hij gelezen heeft.
*D
 
Hey Jongens, dit is nuttig!
Voor mensen die het nog nooit hebben gebouwd (zoals ikzelf) is er zo ontzettend veel te lezen, verschillende manieren en meningen, maar het staat nooit netjes onder elkaar.
Zou 1 van jullie een soort simpel plan kunnen maken voor Carb turbo's?

Nu lees ik namelijk over de Ram-air carbs niet dicht hoeven te maken, maar ik dacht dat "normale" Carbs dus ook niet aangepast te hoeven worden, alleen zorgen dat ze in goede staat zijn zodat de vlotterbak op druk kan worden gezet?
 
Hey hey... het moet niet te makkelijk worden he?!
Dan krijgen we straks weer een anti-turbo beleid in Nederland.. ;-)

In principe moeten de carbs gewoon helemaal luchtdicht zijn, en je ontluchting van je vlotterbak moet op je pitotbuis zitten.
Dus als er extra ontluchting zit op je gasschuiven ofzo, dan moet dat anders.

Mijn Keihin CVK carbs hoefde alleen de atmosfeer poorten naar de pitot. Verder zit er niks op. Dit zijn T-stukken tussen carb 1&2 en 3&4.. dus twee slangen.

Volgens mij zitten deze carbs ook op verschillende GSXR modellen..
 
Ja klopt heb deels gelezen wat jullie nu bespreken. Heb Pomp, filter en drukregelaar. Ook heb ik zelf retour bijgevoegd en blokje alu a la proboost.

In mijn blok deksel heb ik 2 extra aansluitingen voor olie slangen. Moet nog kijken of dit voor de turbo wordt of koeler of carter ventilatie olie opslag vaatje.
Die van yoshi die ik heb liggen is trouwens zonder filter erbovenop..?

Wel top dat er nog 2 turbo goeroe's reageren! Heb de indruk dat de rest beetje weg is..
 
De benzine druk regelaar van een Yamaha Sega heeft geen retour leiding het is dus niet zo dat je een retourleiding MOET gebruiken bij carbs
Ook bij injectie kom je regelaars tegen met en zonder retour leiding
Nu is een Sega regelaar niet te vinden dus de malpassi met retour leiding is dan een handige keuze

Met een retour leiding ben je de hele tijd brandstof aan het rond pompen en als de retour vlak bij de aanvoer in de tank uit komt dan verwarm je benzine te veel op
Veel turbo bouwers hebben ook een retour leiding in de tank zodat de retour benzine ver weg bij het aanvoer punt zit (leiding tot voor in de tank)
 
Yes! Ik heb de retour op de plek vd kraan maar dan aan de andere kant.
Deze komt ook vanbinnen met een pijpje bovenin de tank uit boven peut-niveau, anders zorgt t gewicht van de benzine in je tank voor extra basisdruk.. wat dus ongewenst is.

Had dit helaas niet direct zo gemaakt, moest het later aanpassen.

Gebruik ook minimaal 6mm als retourleiding.
 
Laatst bewerkt:
Yes! Ik heb de retour op de plek vd kraan maar dan aan de andere kant.
Deze komt ook vanbinnen met een pijpje bovenin de tank uit boven peut-niveau, anders zorgt t gewicht van de benzine in je tank voor extra basisdruk.. wat dus ongewenst is.

Had dit helaas niet direct zo gemaakt, moest het later aanpassen.

Gebruik ook minimaal 6mm als retourleiding.

Ik heb de retour op de plaats van waar de benzinekraan eerst zat, dat is niet het hoogste punt van de tank, maar ik heb daar geen problemen mee gehad..
 
Daar heb je atmosferisch toch ook niet last van met een lege of volle tank
Extra voor druk door een volle tank bvb

Het beinvloed het vlotter niveau niet merkbaar dus niks aan de hand

Dus de retour kan makkelijk onder in de tank

Zou de toevoer zo laag mogelijk doen ivm leeg rijde van de tank en de retour een stukje er bij vandaan ivm opwarmen brandstof
 
Ik zag het verschil tussen vol en leeg gewoon op mijn drukregelaar, dus toen maar aangepast.. nogmaals tank leeg, uitgespoeld, pijpje gelast, ontroest en terug geplaatst. 😅
 
Laatst bewerkt:
Yes! Ik heb de retour op de plek vd kraan maar dan aan de andere kant.
Deze komt ook vanbinnen met een pijpje bovenin de tank uit boven peut-niveau, anders zorgt t gewicht van de benzine in je tank voor extra basisdruk.. wat dus ongewenst is.

Had dit helaas niet direct zo gemaakt, moest het later aanpassen.

Gebruik ook minimaal 6mm als retourleiding.

Inderdaad, dit had ik ook gevonden in het forum en heb ik ook zo. Maar top dat je dit voor de duidelijkheid meldt !
 
De benzine druk regelaar van een Yamaha Sega heeft geen retour leiding het is dus niet zo dat je een retourleiding MOET gebruiken bij carbs
Ook bij injectie kom je regelaars tegen met en zonder retour leiding
Nu is een Sega regelaar niet te vinden dus de malpassi met retour leiding is dan een handige keuze

Met een retour leiding ben je de hele tijd brandstof aan het rond pompen en als de retour vlak bij de aanvoer in de tank uit komt dan verwarm je benzine te veel op
Veel turbo bouwers hebben ook een retour leiding in de tank zodat de retour benzine ver weg bij het aanvoer punt zit (leiding tot voor in de tank)

Ja inderdaad, goeie. Zelf heb ik de Malpassi...
 
De benzine druk regelaar van een Yamaha Sega heeft geen retour leiding het is dus niet zo dat je een retourleiding MOET gebruiken bij carbs
Ook bij injectie kom je regelaars tegen met en zonder retour leiding
Nu is een Sega regelaar niet te vinden dus de malpassi met retour leiding is dan een handige keuze

Met een retour leiding ben je de hele tijd brandstof aan het rond pompen en als de retour vlak bij de aanvoer in de tank uit komt dan verwarm je benzine te veel op
Veel turbo bouwers hebben ook een retour leiding in de tank zodat de retour benzine ver weg bij het aanvoer punt zit (leiding tot voor in de tank)

Dit is niet geheel waar.

De regelaar van een seca heeft dan wel geen retourleiding maar je moet wel degelijk een retourleiding in het traject opnemen, je pomp draait constant en moet dus ergens zijn druk kwijt.

Een systeem wat op carbs draait heeft altijd een retour tenzij het een draw through set up is. Het is ook logisch want een carb loopt al over als je meer dan 2 psi erop zet.

Ook efi systemen hebben altijd een rondloop systeem/ retour welke eigenlijk als retour functioneerd het enige verschil is dat je efi ook dead end kan aansluiten.

http://i146.photobucket.com/albums/r261/proffie_bucket/brommer008.jpg

seca pomp en regelaar
 
Laatst bewerkt:
Geen Turbo, maar wel mooi interessant project...

Triumph Thunderbird 1600.
Binnen 1000km na aanschaf omgebouwd naar 1700CC bigbore kit.
Afgelopen jaar voorzien van Rotrex supercharger (TTS kit).
Daarnaast compleet nieuw RVS uitlaat systeem door Mille Pajic (niet op foto) omdat de originele bochten een behoorlijke restrictie hadden op de flow.
De meegeleverde verzwaarde koppelings veren van TTS houden het hierdoor boven de 4500 toeren niet, dus nu zoeken naar nog zwaardere veren.
Verder vliegwiel afgedraaid en afzonderlijke AFR meter voor beide cilinders, en map switch (cruise en race stand)om het verbruik acceptabel te houden.
Planning voor dit jaar is om er een water/methanol injectie op te bouwen gezien we nu zonder intercooler rijden.
De DIY kit hiervoor (snow performance) is inmiddels in huis.
Huidig vermogen 160pk aan het achterwiel.
Helaas geen recente foto's op dit moment --> to be continued... (wachtend op mooi weer)

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan