Alpen in de winter?

Frazer

Happy Misfit
Donateur
4 apr 2007
10.704
17.046
Koog aan de Zaan
In februari heb ik een week vrij. Min of meer noodgedwongen, omdat ik overuren moet opmaken die ik anders kwijt ben en niet kan laten uitbetalen. Nu heb ik het idee om de motor te pakken en richting Alpen te rijden. Ik weet dat de meeste passen en mooie wegen natuurlijk gesloten zijn, maar ik heb toch de tijd en het leek me gewoon wel eens leuk om in de winter die kant op te gaan in plaats van in de zomer. Er is vast wel een leuk rondje te rijden. Ik ben eigenlijk nog nooit in de winter in die regio geweest, ook niet met de auto op wintersport ofzo. Nu vroeg ik me af, hoe zijn de wegen daar over het algemeen? Ik snap natuurlijk dat als je midden in een sneeuwbui zit dat de wegen dan slecht zijn, maar daarna? Maken ze de wegen ook gewoon netjes sneeuwvrij zoals hier in NL, of blijft er permanent een laag ijs liggen? Ik ben wel in de winter in Scandinavië geweest, en daar ligt permanent gewoon een laag sneeuw/ijs waar je met de motor echt niet moet zijn. Is dat in de Alpen ook zo? Zijn winterbanden voor motoren ook verplicht daar?

Ik wil het niet te moeilijk maken, geen vaste route en niet te lange dagetappes zodat ik gewoon kan stoppen of ergens anders naartoe uitwijken als het me te slecht wordt. Of is het gewoon een dom idee, en kan ik beter een andere bestemming kiezen?
 
Voor mijn portomonnee waarschijnlijk iets minder gunstig. Ik wil het eigenlijk gewoon rijdend kunnen redden, zonder vliegreizen. Beetje slecht weer en kou vind ik niet erg, zelfs wel leuk eigenlijk. Het moet alleen wel haalbaar zijn om met de motor te gaan, meters sneeuw wordt een beetje lastig.
 
Laatst bewerkt:
Vliegen is goedkoper dan motorrijden. En op de Pico del Teide (Tenerife) heb ik wel eens door de sneeuw gereden op een huurmotor, terwijl het aan zee 24 graden was.
 
Je zit dan nog midden in het ski seizoen. Kan nog dagelijks sneeuw vallen tot de dalen aan toe.

Als je vrij bent om te doen wat je wilt zou ik het gewoon eens blijven afkijken tot een dag voor je voorgenomen vertrek. Meeste passen zullen wel dicht zijn, die passen die wel open zijn zal split op liggen......
 
Het gaat me ook meer een beetje om de uitdaging, mooie passen rijden doe ik in de zomer wel weer. Maar het moet wel veilig blijven natuurlijk, dus ik kijk het nog wel even aan tot ik vertrek.
 
Ik zit nu in de alpen. Afgelopen paar dagen is er een cm of 50 sneeuw gevallen tot in het dal. De hoofdwegen worde wel goed sneeuw vrij gehouden maar in de dorpen op sommige wegen en op de wegen de bergen op/in liggen soms nog dikke stukken sneeuw en ijs op de weg. Zou er niet graag op de motor rijden. Al helemaal niet omdat de temperatuur-10 overdag is :p
 
Ik zit nu ook in de alpen en ben blij dat ik niet op de motor ben. Op de snelweg 5-10cm sneeuwpap en in de bergen sneeuw, ijs en op sommige plekken zand en grind op de weg.
 

He dat is mijn verhaal, je bent me voor! ;)

En als je plaatje nodig hebt?

d4IRweH.jpg


Fil9UIW.jpg


EFoGJk5.jpg


BTPMkov.jpg


4T42cvs.jpg


4pRf0C5.jpg


En het artikel in M&T

QINAkFf.jpg


R4hQFUT.jpg


hfLlcNV.jpg


En een linkje naar alle videos: Wintersport op de V-Strom: Val Thorens 2012 - YouTube

Mocht je meer info nodig hebben geef maar een gil!
 
Laatst bewerkt:
Doe. Het. Niet. :)

Alles is mogelijk - en je kan een goede periode treffen waarbij de dalen, of in ieder geval de wegen, sneeuwvrij zijn. Maar vele dorpstraatjes blijven vol liggen met sneeuw. 's Nachts vriest veel op. Gladde stukken ijs vallen van auto's en vooral vrachtwagens af.

Tenzij je je er echt op voorbereid (zoals David ZZR) zou ik er niet aan beginnen. Maar wie ben ik om je tegen te houden :) Fijn lijkt me gewoon anders...
 
Ik kijk het gewoon even aan. De afgelopen dagen is er daar natuurlijk ook veel sneeuw gevallen, misschien is dat over een maand wel helemaal anders. Ook kan het per regio in de Alpen natuurlijk nog verschillen, en aangezien ik geen vaste bestemming heb kan ik daar ook alle kanten mee op.

Helaas zijn winter/noppenbanden alleen in de allroadmaten beschikbaar, dus dat wordt hem helaas ook niet. Achterband zou wel lukken maar voorband is er niet in de maat die ik nodig heb. Nou heb ik wel een allroad, maar het plan is om op de Diversion te gaan, die kan toch geen extra schade meer oplopen :+

Dat artikel van David ga ik zeker even doorlezen!

En wat kou en afzien betreft, daar kan ik wel tegen. Ultieme droom is nog een keer Noordkaap met de motor in de winter, maar dat heeft wat meer voorbereiding nodig, en een zijspan zou ook wel makkelijk zijn. Maar ooit gaat dat gebeuren.
 
het viel mij in begin april tegen wat er te vinden was in frankrijk aan bed and breakfasts die open waren.
wel heel algemeen dit en kan ook zeker stom toeval (en zondag) zijn, maar misschien even over denken hoe je de overnachtingen normaliter doet en of dat ook kan tijdens dit seizoen.

op het moment was er zelfs even sneeuw mogelijk richting de costas, dus ik hou het ook bij optie kachel...
 
Ik heb al een lijstje liggen met wintersportcampings, dus eigenlijk is het doel om ook gewoon te gaan kamperen. Een uitstapje naar een hotel als het te slecht is vind ik niet erg, maar in principe wil ik de tent pakken. Er zijn zeker in de wintersportgebieden behoorlijk veel campings open in de winter.
 
Kijk in de Duitstalige landen (ik lees dat je gaat camperen en dat is meestal in de duitstalige landen alleen mogelijk) wel uit voor de TüV rukkers. Als je Kettingverplichting hebt dan maakt het in frankrijk niet uit wat je bij hebt een ketting is een ketting. In Duitsland etc moet het weer gekeurd zijn etc... en motorsneeuwkettingen zijn nooit gekeurd want zelfgemaakt.
De kettingen die wij gemaakt hadden pasten alleen op TKC's (tussen de noppen zodat ze niet wegglijden en dan een stukje erboven uitstekend).

Welke fiets wil je meenemen? TKC's zijn er ook in kleinere wielmaten.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil de Diversion nemen. Ik zie nu dat die TKC's er wel in die maat zijn, dat is wel mooi, hoewel dat misschien wel weer erg veel nop is. Ik had gekeken naar Heidenau, daar ben ik op mijn XT wel tevreden over, maar die zijn er niet voor de Diversion. Kettingen moet ik inderdaad even zelf maken. Als die Duitsers daar zo moeilijk over doen kan ik misschien beter aan de Franse kant blijven. Globaal plan was Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, maar als dat niks wordt is Frankrijk ook prima.
 
TKC deed het met onze bepakking met 140 nog steeds goed, alleen hobbelt het wat in de bochten maar stuurt verder perfect.
 
Inmiddels de plannen iets verder gevormd. Omdat ik geen haast heb en nergens heen "moet", ga ik het een beetje in etappes doen. Gewoon lekker op het gemakje. Idee is beginnen in Luxemburg, dan door naar de Vogezen, Jura, en als ik het dan allemaal nog steeds leuk vind kijken of ik een stukje de Franse Alpen in kan. Zo niet dan keer ik gewoon weer om en als het echt te gek wordt kan ik altijd nog uitwijken verder Frankrijk in. Als het me bevalt blijf ik misschien wel ergens een dagje staan om wat van de omgeving te genieten.

Andere banden heb ik toch maar niet gedaan, het enige wat ik tot nu toe in de maat van mijn motor heb kunnen vinden zijn de TKC80's, maar dat lijkt me iets te veel nop voor onder mijn motor, ik ben bang dat dit voor geen meter meer rijdt. Er zitten nu nog goede Pilotroad 4 onder, dus daar moet het wel mee lukken. Als ik echt in de sneeuw terecht kom keer ik toch om. Wel een soort sneeuwketting gemaakt voor geval van nood.

Er zit geen druk op, het is puur voor de lol dus ik kijk wat kan en verantwoord is, en anders keer ik gewoon weer om.
 
te veel nop onder een tenere??? of ga je op de diversion?
Ik vond ze opvallend goed rijden die tkc's. Netjes met 140 op de snelweg, hobbelt heel klein beetje meer maar echt niet storend.
 
Nee ik ga op de Diversion, met de Tenere ben ik wel gewend om op noppen te rijden. Op een Div kan het natuurlijk ook wel, maar daar zie ik toch maar vanaf. Het liefst had ik Heidenau's genomen, daar heb ik op de Tenere goede ervaringen mee, maar die zijn er niet in de goede maat voor de Div.
 
Inmiddels de plannen iets verder gevormd. Omdat ik geen haast heb en nergens heen "moet", ga ik het een beetje in etappes doen. Gewoon lekker op het gemakje. Idee is beginnen in Luxemburg, dan door naar de Vogezen, Jura, en als ik het dan allemaal nog steeds leuk vind kijken of ik een stukje de Franse Alpen in kan. Zo niet dan keer ik gewoon weer om en als het echt te gek wordt kan ik altijd nog uitwijken verder Frankrijk in. Als het me bevalt blijf ik misschien wel ergens een dagje staan om wat van de omgeving te genieten.

Andere banden heb ik toch maar niet gedaan, het enige wat ik tot nu toe in de maat van mijn motor heb kunnen vinden zijn de TKC80's, maar dat lijkt me iets te veel nop voor onder mijn motor, ik ben bang dat dit voor geen meter meer rijdt. Er zitten nu nog goede Pilotroad 4 onder, dus daar moet het wel mee lukken. Als ik echt in de sneeuw terecht kom keer ik toch om. Wel een soort sneeuwketting gemaakt voor geval van nood.

Er zit geen druk op, het is puur voor de lol dus ik kijk wat kan en verantwoord is, en anders keer ik gewoon weer om.


er ligt een lekker pak sneeuw in de Jura, op veel plekken verplicht kettingen bij je te hebben, als je niet op winter/sneeuwbanden rijd.
 
Als ik zo naar de weersvoorspellingen voor Vogezen en Jura kijk valt er de komende dagen nog wat sneeuw, de rest van de week en de hele volgende week voorspellen ze prima weer en geen neerslag. Het zal pas in de loop van volgende week zijn dat ik er ben, dus hopelijk hebben ze tegen die tijd de meeste wegen weer begaanbaar gemaakt. Voor wat de lange termijn voorspelling waard is natuurlijk, maar tot nu toe ziet het er allemaal prima uit. Ik zal me toch met name houden aan de doorgaande wegen, dus ik ga er vanuit dat daar toch fatsoenlijk te rijden moet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan