Het is weer zover PEKEL ;-(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Niet iedereen is in staat thuis te werken natuurlijk.

Met droog en warm moet je niet strooien.

Valt er héél veel sneeuw, ook niet, dan rijdt je maar met kettingen.

Jammer genoeg liggen wij op een plaats op de Aarde waar je daar tussen zit, en is dat strooien nog zo slecht niet.

Zout beschadigd je voertuig niet, het maakt het alleen lelijk.

Schade of vroegtijdige slijtage komt door gebrek aan onderhoud. In winterperiode moet je wat nauwlettender omgaan met het onderhoud, en is hier en daar een extra drupje WD40 of dergelijke nodig.

Is dit nou echt een opmerking waarvan je verwacht geen reacties te krijgen ;)
gsx-f
 
Wat verstaan we onder normaal onderhoud en wat verstaan we onder extra onderhoud of herstelwerkzaamheden als gevolg van pekel, rekening houdend met leeftijd en kilometrage? Ik merk wel degelijk verschil als gevolg van pekel, al moet ik erbij zeggen dat ik ook verschil ervaar in kwaliteit.
 
Wat verstaan we onder normaal onderhoud en wat verstaan we onder extra onderhoud of herstelwerkzaamheden als gevolg van pekel, rekening houdend met leeftijd en kilometrage? Ik merk wel degelijk verschil als gevolg van pekel, al moet ik erbij zeggen dat ik ook verschil ervaar in kwaliteit.
Normaal onderhoud: de periodieke onderhoudsbeurten en aandachtspunten beschreven in de merk- en type afhankelijke onderhoudsvoorschriften.

Extra onderhoud: letten op problemen die ontstaan door bepaalde weersomstandigheden of wijze waarop je je motor gebruikt, en die verhelpen, of beter, voorkomen door de nodige maatregelen te nemen daartegen.

Zoals bijvoorbeeld:
Die opmerking over WD-40 is eigenlijk nog erger..... |(
WD-40 is ideaal om bijvoorbeeld een vastlopende jiffy tegen te gaan.
Of om te voorkomen dat remzuigers gaan vastlopen. Helpt ook zeer goed tegen vastlopende kabels.
Je gebruikt het uiteraard niet om je ketting mee te smeren, en nog minder als motorolie uiteraard.
Extra onderhoud wat ik bij mijn GSX F bijvoorbeeld moet doen, is de uitlaatcollector behandelen, anders is die aan de koppeling met de eindbuis weggevreten voor ze de 75000km heeft bereikt als je zoals ik, de winter doorrijdt.
 
Ik heb ook niet voor alles een ander potje of tube, maar WD40 voor de remmen vind ik wel weer het andere uiterste. Daarvoor gebruik ik bremzenpasta.

Hoe doen jullie dat met normaal (preventief) onderhoud? Smeren jullie bijvoorbeeld de balhoofdlagers periodiek? Het loshalen insmeren en weer vastzetten is het probleem niet. Bij mijn motorscooter heb ik wel behoorlijk zitten klooien om ze goed afgesteld te krijgen. Daarbij helpt de constructie met een kogellager zoals bij een fiets niet. Dit kan mijn eigen gepruts zijn, maar ik hoorde van een ervaren motorfiets monteur dat hij dezelfde ervaring had.

Dit is een voorbeeld, maar zo ben ik wel meer dingen tegengekomen. Als je alles preventief wilt behandelen, kun je op je de hele motorfiets uit elkaar halen. Dat doe ik dus niet. Wat ik wel doe is als ik iets toch los heb, dan zet ik het weer in elkaar met een beetje keramisch vet. Alle stekkertjes heb ik met contactspray ingespoten.
 
Laatst bewerkt:
WD-40 is ideaal om bijvoorbeeld een vastlopende jiffy tegen te gaan.
Of om te voorkomen dat remzuigers gaan vastlopen. Helpt ook zeer goed tegen vastlopende kabels.
Je gebruikt het uiteraard niet om je ketting mee te smeren, en nog minder als motorolie uiteraard.
Extra onderhoud wat ik bij mijn GSX F bijvoorbeeld moet doen, is de uitlaatcollector behandelen, anders is die aan de koppeling met de eindbuis weggevreten voor ze de 75000km heeft bereikt als je zoals ik, de winter doorrijdt.
Sorry, maar dat is gerommel in de marge.
Voor elk van de door jou genoemde toepassingen zijn er veel betere producten te verkrijgen. WD40 als roestbeschermer is gewoon slecht!
Zelfs al wil je ALLEEN een multispray in huis hebben, en niet de juiste spullen voor de juiste toepassingen, zelfs dan zijn er betere alternatieven dan WD40 (zoals bijvoorbeeld Motorex joker 440).
 
ik heb paar dagen geleden mijn versys van onder tot boven gepoetst om dat ik ook heel de winter door rijd en hij zag letterlijk wit van het strooizout. eerst met goede shampoo gepoetst en daarna met scottoiler fs 365 ingespoten en hij blijft werkelijk in nieuw staat. en ok je bent dan wel een uurtje aan het poetsen maar dat is part of the hobby vind ik. en ik doe dat 1x per week en als ik zie in hoe prachtige staat hij blijft en wat de doorverkoop waarde blijft nauw dan blijf ik wel lekker zo verder klooien. :+
 
Vandaag toch maar Gerbing handschoenen bestelt. Terug was het net even te koud met mijn handschoenen.
Net motor afgespoeld en ketting ingevet. Hopelijk zijn de handschoenen snel binnen en is het nog maar een dag of 2 bikkelen.
 
Pekel?

full


Pfff...en dan maar wachten op die ruitensproeierdouche... maar dat was een ander topic, geloof ik.
 
Dat is inderdaad behoorlijk wat pekel, Patrick! Maar goed, afgezien van de pekel was het vandaag wel heerlijk rijden! De handschoenen lekker warm laten worden en genieten van het besneeuwde landschap!
 
Dat is inderdaad behoorlijk wat pekel, Patrick! Maar goed, afgezien van de pekel was het vandaag wel heerlijk rijden! De handschoenen lekker warm laten worden en genieten van het besneeuwde landschap!
Gisteren heb ik niet gereden. Had een vrij dagje.

Maar ook vandaag is het mooi weer 8-)
Stralende zon (toen ik naar het werk reed nog niet natuurlijk, toen was 't nog donker), maar net onder het vriespunt, en droge wegen.

In de namiddag geven ze zelfs tot +3°C.

Genieten van besneeuwde landschappen zit er dan weer niet in. Daarvoor moet ik toch een eindje Wallonië in trekken. Bij ons is die mooie sneeuw alweer weg.
 
Dit is mijn oude motortje, van de zomer ingeruild: BMW F 700 GS

3 jaar door weer en wind, en betreffende dit topic: door pekel en sneeuw gereden. Misschien twee a drie keer gewassen met de Franse slag, nooit beschermmiddeltjes gebruikt, niks ingesmeerd of wat dan ook.
Eén dekseltje was behoorlijk aangetast, die is blijkbaar vervangen, net zoals de uitlaatpijpjes.

Als ik dat zo zie, ben ik blij dat ik nooit tijd heb verdaan aan poetsen oid...
 
Hier niet alleen wit van de pekel! Wel heerlijk gereden vandaag.

[afbeelding]
Wow!
Dat is wel tricky om te rijden zeker?
Ik vond dit al heel wat... :P De achterband had al moeite om hier de berm weer uit te komen :')
IMG_0183.jpg



Dit is mijn oude motortje, van de zomer ingeruild: BMW F 700 GS

3 jaar door weer en wind, en betreffende dit topic: door pekel en sneeuw gereden. Misschien twee a drie keer gewassen met de Franse slag, nooit beschermmiddeltjes gebruikt, niks ingesmeerd of wat dan ook.
Eén dekseltje was behoorlijk aangetast, die is blijkbaar vervangen, net zoals de uitlaatpijpjes.

Als ik dat zo zie, ben ik blij dat ik nooit tijd heb verdaan aan poetsen oid...
Nou je had de schaamranden anders wel eens bij mogen werken. :+
 
Laatst bewerkt:
~
Wow!
Dat is wel tricky om te rijden zeker?
Ik vond dit al heel wat... :P De achterband had al moeite om hier de berm weer uit te komen :') /quote]

Het was maar een klein stukje, dus dat viel wel mee. Niet remmen of veel gas geven, maar de Suzuki heeft niet veel vermogen. Dat was dus wel te doen. Ik werd juist verrast op een stuk schoon wegdek waar onder een boom in de schaduw een stuk was opgevroren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan