Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #19

Status
Niet open voor verdere reacties.
De motor van mijn vriendin, een Ducati M600 Monster heeft een aantal sterk aanwezige probleempjes. We zijn op zoek naar de oorzaak, maar lopen een klein beetje vast.

We gaan ieder geval de carburateurs laten (ja laten, zelf de spullen en tijd niet voor) reviseren in de hoop dat dat al iets oplost. We gaan ook vragen of ze hem stationair ietsjes hoger kunnen laten lopen. Ik was eerst niet van plan om dat hier te plaatsen. (zelf niet zo tevreden over het filmpje) Maar vond het toch wel leuk/interessant om het vanaf het uitvallen te laten zien.

Het uitvallen van de Ducati M600
 
Laatst bewerkt:
vandaag effe naar de supermarkt twee blokken verderop.
leren jackie aan, handschoenen....

kolere kouwe poten zonder pak zeg!!!!
en enkel in de bebouwde kom gereden...
dan voel je pas wat je pak tegenhoud!
Naar de supermarkt twee blokken verderop ga je niet met de moto, zou ik zeggen :?
 
De motor van mijn vriendin, een Ducati M600 Monster heeft een aantal sterk aanwezige probleempjes. We zijn op zoek naar de oorzaak, maar lopen een klein beetje vast.

We gaan ieder geval de carburateurs laten (ja laten, zelf de spullen en tijd niet voor) reviseren in de hoop dat dat al iets oplost. We gaan ook vragen of ze hem stationair ietsjes hoger kunnen laten lopen. Ik was eerst niet van plan om dat hier te plaatsen. (zelf niet zo tevreden over het filmpje) Maar vond het toch wel leuk/interessant om het vanaf het uitvallen te laten zien.

Het uitvallen van de Ducati M600


Carbs bevriezen onder de 10°C. Niets abnormaals bij de monster. Ducati heeft er een oplossing voor.
Winterkitje installeren, of wachten op de zomer.
 
Laatst bewerkt:
Gisterochtend wou ik mijn motortje weer meenemen nadat deze 3 dagen had stilgestaan. Duurde iets langer dan verwacht voordat ik weg was. Ivm een volle schuur staat deze onder een afdakje achter ons huis. Hij zit met een ketting vast aan een hek. Slot van de ketting was vastgevroren en het contactslot van de motor was vastgevroren... Daarnaast deed de achterrem, een trommelrem, het slecht. Ik dacht eerst dat deze ook was vastgevroren oid.

Maar toen ik gisteravond er thuis naar keek bleek dat hij gewoon vast gerot is. Met alleen de voorrem op pad is niet super, dus dat wordt voor vanavond een leuk klusje...
 
@gilles: als je goretex in je broek hebt, heb je daar garantie op zolang de broek van jou is.
 
De motor van mijn vriendin, een Ducati M600 Monster heeft een aantal sterk aanwezige probleempjes. We zijn op zoek naar de oorzaak, maar lopen een klein beetje vast.

We gaan ieder geval de carburateurs laten (ja laten, zelf de spullen en tijd niet voor) reviseren in de hoop dat dat al iets oplost. We gaan ook vragen of ze hem stationair ietsjes hoger kunnen laten lopen. Ik was eerst niet van plan om dat hier te plaatsen. (zelf niet zo tevreden over het filmpje) Maar vond het toch wel leuk/interessant om het vanaf het uitvallen te laten zien.

Het uitvallen van de Ducati M600

Je gaat reparaties laten uitvoeren in de hoop dat ze misschien een verbetering zijn op basis van je eigen diagnose? Ik maak hieruit op dat je eigenlijk niet goed weet wat er scheelt en dus maar het een en ander begint te (laten) repareren. Lijkt me handiger om hem dan gewoon naar de vakman te brengen en hem de diagnose te laten stellen en aan de hand daarvan de nodige aanpassingen te laten doen.
 
Gisteren 't koekblik gepakt, want volgens weeronline kon 't glad worden... geen gladheid gezien, wel file...

Vandaag was 't kouder, maar buiten een waarschuwing voor mist niets aan de hand dus weer lekker op de motor! Verwarmde handschoenen in standje 2, extra fleecetrui onder m'n jas en gaan. Euh, nouja, nadat ik m'n contactslot met slotontdooier en meer geduld dan ik normaal gesproken heb in beweging kreeg. Verder sneeuw gezien op de A9... euh, dat hadden we niet afgesproken? Maargoed, geen verminderde grip gemerkt dus niets aan de hand.

Door de onwijze drukte bijna anderhalf uur onderweg geweest van Beverwijk naar Zoetermeer... blij dat ik niet ingeblikt zat.
 
nou ik ben van het weekend gevallen, niet heel spectaculair het gebeurde met een snelheid van ongeveer 10km/u.
geen zware schade (alleen mijn linker stepje is een stukje afgebroken) wel een gedeukt ego.

Ik dacht dat het mij nooit zou overkomen maar dit is dus de allereerste keer op de motor, met de scooter zeker een keer of 4 op me plaat gegaan dus ik dacht ik heb wel genoeg ervaring wat wel of niet kan.

Reed weg om een uur of 2 snachts en laat nou net code geel van toepassing zijn dus het had mooi gevroren en het opritje was spekglad, maatje van mij was in het blik en die reed voor me uit, ik was een minuutje later vertrokken en zag hem op een gegeven moment ter hoogte van de uitrit met de knippers aan stilstaan, dus ik denk ik ga eromheen, nou precies op dat moment deed mijn achterwiel een stapje opzij, daar schrok ik niet van dat gebeurd wel vaker, aansluitend daarop glibberde mijn voorwiel ook weg en ja hoor daar lag ik op de klinkers voor ik het wist, sjongejonge wat ging dat vlug. Gelukkig hielp die maat van mij met me motor omhoog trekken was in me eentje niet gelukt denk.

Vandaar het gedeukte ego, ach ja zelfs Rossi of Stoner was op ze plaat gegaan denk ik. Had liever gehad dat die maat van mij het niet had gezien, maarja je kan niet alles hebben. Voelde wel mooi kut, nouja iets met klappen en een zweep, leren we weer van. :]
 
nou ik ben van het weekend gevallen, niet heel spectaculair het gebeurde met een snelheid van ongeveer 10km/u.
geen zware schade (alleen mijn linker stepje is een stukje afgebroken) wel een gedeukt ego.

Ik dacht dat het mij nooit zou overkomen maar dit is dus de allereerste keer op de motor, met de scooter zeker een keer of 4 op me plaat gegaan dus ik dacht ik heb wel genoeg ervaring wat wel of niet kan.

Reed weg om een uur of 2 snachts en laat nou net code geel van toepassing zijn dus het had mooi gevroren en het opritje was spekglad, maatje van mij was in het blik en die reed voor me uit, ik was een minuutje later vertrokken en zag hem op een gegeven moment ter hoogte van de uitrit met de knippers aan stilstaan, dus ik denk ik ga eromheen, nou precies op dat moment deed mijn achterwiel een stapje opzij, daar schrok ik niet van dat gebeurd wel vaker, aansluitend daarop glibberde mijn voorwiel ook weg en ja hoor daar lag ik op de klinkers voor ik het wist, sjongejonge wat ging dat vlug. Gelukkig hielp die maat van mij met me motor omhoog trekken was in me eentje niet gelukt denk.

Vandaar het gedeukte ego, ach ja zelfs Rossi of Stoner was op ze plaat gegaan denk ik. Had liever gehad dat die maat van mij het niet had gezien, maarja je kan niet alles hebben. Voelde wel mooi kut, nouja iets met klappen en een zweep, leren we weer van. :]
Tip: BMW boxer met valbeugels kopen. Blijft bij een val met die snelheid op de valbeugel staan en dan kun 'm zo weer overeind zetten, weet ik uit ervaring :Y
 
Tip: BMW boxer met valbeugels kopen. Blijft bij een val met die snelheid op de valbeugel staan en dan kun 'm zo weer overeind zetten, weet ik uit ervaring :Y
:Y Hier dezelfde ervaring. Alleen één keer in Oostenrijk de verkeerde kant op laten vallen, zeg maar berg af. Toen kieperde hij over het zwaartepunt heen en lag hij ongeveer ondersteboven _O-
 
Eens! Mocht je goed bergaf rollen beschermen die valbeugels het blok inderdaad uitstekend :+

full
 
Laatst bewerkt:
Tip: BMW boxer met valbeugels kopen. Blijft bij een val met die snelheid op de valbeugel staan en dan kun 'm zo weer overeind zetten, weet ik uit ervaring :Y
Het imago van BMW gaat steeds verder achteruit: was het vroeger een motor voor de meer ervaren rijders, daarna een ouwelullenmotor en nu een gehandicaptenvoertuig? :P
 
Je gaat reparaties laten uitvoeren in de hoop dat ze misschien een verbetering zijn op basis van je eigen diagnose? Ik maak hieruit op dat je eigenlijk niet goed weet wat er scheelt en dus maar het een en ander begint te (laten) repareren. Lijkt me handiger om hem dan gewoon naar de vakman te brengen en hem de diagnose te laten stellen en aan de hand daarvan de nodige aanpassingen te laten doen.



Dat is inderdaad de vreselijkste opdrachten, een motor repareren volgens de diagnose van de onwetende eigenaar :X
 
Ja ik heb twee kleine valbeugels ter bescherming van de carter, dus opzich lag het gebakje niet plat op de grond maar dicht genoeg bij de vloer om het stepje een stukje af te laten breken.
Ik was al blij dat me knippers niet afbraken of me rem-/koppelingshendel niet was verbogen.

Ik schaamde me dat ik het eerst niet wilde vertellen tegen me meissie maar toch maar wel gedaan, als ze ineens ziet dat me stepje is afgebroken krijg ik daar toch vragen over.

En als ik dan vertel dat ik op me muil ben gegaan en het haar niet heb verteld zijn wel veeeeel verder van huis :o
 
Laatst bewerkt:
Vandaag lagen er 2 bakstenen op de rotonde, je zou ze maar tegenkomen als nietsvermoedende motorrijder. Heb ze aan aan de kant getrapt.

c4dee8672db75ca438047ae5b9e8c404.jpg
 
Je gaat reparaties laten uitvoeren in de hoop dat ze misschien een verbetering zijn op basis van je eigen diagnose? Ik maak hieruit op dat je eigenlijk niet goed weet wat er scheelt en dus maar het een en ander begint te (laten) repareren. Lijkt me handiger om hem dan gewoon naar de vakman te brengen en hem de diagnose te laten stellen en aan de hand daarvan de nodige aanpassingen te laten doen.

Gebaseerd op de informatie die je gekregen heb heb je helemaal, 100% gelijk met het tweede gedeelte van je reactie. Ware het niet dat er meer speelt.

De conclusie die je uit mijn post trekt is echter niet terecht. Uit mijn post is niet te halen dat ik geen enkel idee heb waar het vandaan komt. Wel ben ik niet helemaal compleet geweest en ben ik gebrekkig geweest met achtergrondinformatie. De vorige keer dat ik dat hier deed werd mij verwezen naar het technische gedeelte van het forum. lol. Enfin bij deze: iets meer achtergrond informatie (let wel: ook dit is een verkorte weergaven van wat er speelt en een beknopte weergave van mijn kennis)
Daarbij ben ik er mij bewust van dat carb-icing een veel voorkomend probleem is met de Ducati's. In het filmpje benoem ik dit probleem dan ook. Ik benoem bijvoorbeeld het weetje dat carb-cing bij de carburateurs van de Ducati's voor 1998 vooral voorkomen. Het is daarom zo dat Ducati vanaf 1998 verwarmde carburateurs op de motor is gaan zetten. De motor van mijn vriendin is uit 1994 overigens.

Toen ze de motor kocht bleek dat er al een hele lange tijd geen of slecht onderhoud aan gedaan is. De vorige eigenaar had er na anderhalf jaar nog geen 100km er op gereden, want ja ze hadden een kindje gekregen en moeder de vrouw wilde geen risico's meer nemen. De motor heeft wel altijd in de schuur gestaan. Wel hadden ze problemen met starten en dit hebben ze uiteindelijk opgelost met een goeie/sterke accu. Achteraf bleek dat de motor een paar jaar stil gestaan had voordat zij hem hadden aangeschaft. Vraag mij niet naar de details.
Toen mijn vriendin hem in haar bezit had heeft ze hem bij benadering zo'n 15 keer kunnen starten met die accu, daarna wilde de accu niet meer opladen. Wat bleek: het acculaadsysteem was naar zijn grootje, zowel de stator/dynamor als de rectifier. De bedrading o.a. was helemaal vergruist. Dit geintje heeft haar 1500 euro gekost. Een forse investering durf ik wel te zeggen, maar zij had het er voor over.

Samen met dit probleem valt de motor steeds uit als je hem start en in een versnelling schakelt. Hij schiet een stuk naar voren. Hoe groot dat stuk(je) is is afhankelijk van hoe warm hij is. De koppeling grijpt aan, maar niet hard genoeg om de motor ver te verplaatsen als je er op zit. Wel om af te slaan. De sensoren en de koppeling zijn compleet nagekeken. Het probleem van uitvallen is weg zodra de motor warm is of als je hem hoog in de toeren jast, De koppelingsplaten krijgen dan geen tijd meer om te blijven plakken en dan blijft hij aan. Over dit punt zijn overigens wel wat discussies, maar ik houd dit aan. In eerst instantie wilde ze de koppelingsplaten laten/gaan vervangen. Maar na de 1500 euro moest ze gewoon nog even sparen. Ze reed er wel op door toen het wat kouder werd, maar nog niet té koud en toen begon de motor steeds moeilijker en moeilijker te starten. Hij begon ook steeds uit te vallen. Op een vervelendere manier dan bij carb-icing. Het lijkt erop dat er naast carb-icing nog een probleem speelt. Het acculaadsysteem, de CDI en de timing zijn toen gecontroleerd en die waren zoals ze moesten zijn. Het probleem ligt hier dus niet.

Toen kwam ik er een weekje of 3 geleden achter dat de choke muurvast staat. De choke staat in de carburateur pak hem beet 10% open en zit dus vast. Omdat de motor met achterstallig onderhoud in haar bezit kwam en de batterij box en troep er toch allemaal af moet hebben we besloten om de carburateurs te laten reviseren. De carburateurs en de choke werken dan weer naar behoren.
Blijft het probleem aanhouden is dat sowieso uitgesloten en er moet sowieso iets aan gedaan worden. Hoewel het voor mij aannemelijk is dat het probleem opgelost is kun je het nooit zeker weten. Vandaar ook dat ik het woordje hopen zij.

Je gaat reparaties laten uitvoeren in de hoop dat ze misschien een verbetering zijn op basis van je eigen diagnose?
Uhm ja? maar het is wel gefundeerd en is sowieso iets dat al noodzakelijk is.

Dat is inderdaad de vreselijkste opdrachten, een motor repareren volgens de diagnose van de onwetende eigenaar
Buiten mijn geval om. Ja, ik moet er niet aan denken om achteraf dan commentaar te krijgen.
Alleen zijn we al "onder behandeling" bij een motorzaak. Ze hebben al meegedacht maar hebben nog geen echte oplossing kunnen bieden. Voor mij is het dan ook niet 'de motor repareren'. Met deze handeling vragen we niet om het probleem voor ons op te lossen, maar om de carburateurs te reviseren. Als dat het niet beter maakt weten we dat ook weer en is het uitgesloten. De carburateurs reviseren is gewoon iets wat moet gebeuren zal daarmee het probleem al minder erg te maken. Is dat niet zo dan weten we dat we daar niet meer hoeven te zoeken.

Lang verhaal kort: het is niet zomaar een wilde gok, er zijn redenen om het te doen.
 
[knip]
Daarbij ben ik er mij bewust van dat carb-icing een veel voorkomend probleem is met de Ducati's. In het filmpje benoem ik dit probleem dan ook. Ik benoem bijvoorbeeld het weetje dat carb-cing bij de carburateurs van de Ducati's voor 1998 vooral voorkomen. Het is daarom zo dat Ducati vanaf 1998 verwarmde carburateurs op de motor is gaan zetten. De motor van mijn vriendin is uit 1994 overigens.

[knip]

Vanaf 1998 waren er 'weinig' Ducs meer met carbs. Volgens mij alleen de Monsters (wat natuurlijk wel weer een veelverkocht model is). Superbikes, Supersports (i.e., vanaf '98), ST's hadden allemaal al injectie.
Voor die tijd kon je er zelf een verwarmingssetje op zetten (is bijv. bij mijn 93-er SL ook gedaan). Je zou kunnen kijken of je nog een setje op de kop kunt tikken. Let wel op, carb-verwarming is er voor modellen met en zonder oliekoeler!
Zo'n verwarming is overigens niet zaligmakend, maar het helpt wel wat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan