Petitie tegen 3x examen voor getrapt rijbewijs (A1, A2, A)

Mwa, op zich kan ik nog wel wat voors en tegens verzinnen vwb het opnieuw afrijden bij elke 'upgrade' van je rijbewijs. Ik vind het sowieso niet per definitie onzin. Maar die 11KW categorie mogen ze er wel zo snel mogelijk uittrappen. Die is echt helemaal nergens goed voor òf je haalt de minimum leeftijd voor A1 naar 16 of 17 jaar zoals in elk ander EU land waar de A1 categorie bestaat.

En voor er mensen van alles en nog wat beginnen te roepen over 16 jarigen, er zit een groot verschil tussen iemand een theorietoets laten maken en dan meteen op wat voor voertuig dan ook laten rijden en iemand een complete rijopleiding geven voor ie zonder toezicht mag rijden. Je ziet dat het huidige bromfietsrijbewijs met praktijklessen en -examen ook een ietwat bewustere generatie brommer/scooterrijders aan het creëren is.
 
Laatst bewerkt:
mee eens, Maar..... om de 2 jaar is gewoon geld kloppen.

en dan nog het raarste,

Ik heb nu al 2x examen moeten doen en moet nu dus nog 1x einde dit jaar... ik rij al bijna 4 jaar en heb al rond de 40.000km gemaakt. Dan moet ik alweer afrijden?

en een examen kan je voor zakken. heb je straks mensen die al aantal jaar rijden die vervolgens zakken voor hun vervolg rijbewijs maar wel op hun huidige mogen rijden.

het klopt gewoon niet, verschil van a1 naar a2 snap ik nog.
maar verschil tussen a2 en a vind ik gewoon onzin.
het grote voordeel van meerdere malen moeten afrijden is dat mensen zich heel bewust worden dat ze zichzelf niet een andere rijstijl aan gaan leren omdat ze dan weten dat ze voor het volgende examen gaan zakken. je blijft veel langer de stem van de rijinstructeur horen zelfs als hij niet in de buurt is. en dan slijt dat goede rijgedrag er in en dat is nu net wat ze met deze regelgeving proberen te doen.
en iedereen vind dat het examen dat hij (m/v) moet gaan halen onzin want jij bent natuurlijk de beste bestuurder van het hele land. maar als je dan zo goed bent bewijs het maar en als je bang bent om te zakken is het examen al helemaal geen slecht idee want dan doe je dus dingen niet zo als je ze geleerd hebt.
 
Doe dan bijzondere verrichtingen met een zwaardere motor, ipv afrijden obv verkeersregels.

11 kw kan idd weg. Levensgevaarlijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en dan nog wat we lopen weer gezamenlijk te zeuren 11kw is qudt en je moet elke 2 jaar op nieuw betalen en examen doen maar het zijn allemaal keuzes die je zelf hebt gemaakt. we moeten allemaal direct bij 18 ons rijbewijs hebben en dan zo snel mogelijk door naar A. maar er is niemand die je dat verplicht. je kunt ook gewoon rustig wachten en meteen voor A gaan of 10 jaar A2 of A1 blijven rijden. die om de 2 jaar is dus geen geldklopperij het is jouw keuze om het om de 2 jaar te doen en niet te wachten en dan natuurlijk ook meteen een andere duurdere motor want ja als je vol mag dan moet dat natuurlijk ook meteen. als je dan zoveel geld er aan uit wil geven dan moet je ook niet zeuren over die paar euro voor het examen.
 
Laatst bewerkt:
en dan nog wat we lopen weer gezamenlijk te zeuren 11kw is qudt en je moet elke 2 jaar op nieuw betalen en examen doen maar het zijn allemaal keuzes die je zelf hebt gemaakt. we moeten allemaal direct bij 18 ons rijbewijs hebben en dan zo snel mogelijk door naar A. maar er is niemand die je dat verplicht. je kunt ook gewoon rustig wachten en meteen voor A gaan of 10 jaar A2 of A1 blijven rijden. die om de 2 jaar is dus geen geldklopperij het is jouw keuze om het om de 2 jaar te doen en niet te wachten en dan natuurlijk ook meteen een andere duurdere motor want ja als je vol mag dan moet dat natuurlijk ook meteen. als je dan zoveel geld er aan uit wil geven dan moet je ook niet zeuren over die paar euro voor het examen.
Natuurlijk moet je niets. Maar wil je vanaf je 18e gaan rijden, dan moet je wel een 125cc motor kopen. Die zijn of duur door schaarste, of duur omdat je een speciaal voor deze regeling gloednieuwe motor moet kopen. Het is zo gewoon een extra barrière om nieuwe motorrijders te krijgen.

Volgens mij kan men beter een petitie starten om de A1 categorie te laten vervallen. Amper een meerwaarde boven de bromfiets, die je 'gratis' bij je autorijbewijs krijgt.
 
Het doel van het stappenrijbewijs is ontmoedigen van het motorrijden. Daar ben ik het wel mee eens, er zijn er immers veel te veel.
 
Je moet mensen niet teveel beschermen.

Wie geen fouten kan maken zal ook nooit de kans krijgen te leren.

Snap niet wat er mis was/ is met het eerdere systeem.
Je dood rijden kun je op alles zelfs met de fiets.

Maar een foutje op een fiets als, ik noem maar iets, een gs500 is minder desastreus als een foutje op een s1000rr. Daarbij nodigt een gs500 minder uit om gekke dingen mee te doen dan een s1000rr, en ook hier weer, als je er al gekke dingen mee doet zal een gs500 vergeeflijker zijn.

Dus op zich is het niet zo gek dat de jeugd wat beperkt word in hun mogelijkheden.
 
het grote voordeel van meerdere malen moeten afrijden is dat mensen zich heel bewust worden dat ze zichzelf niet een andere rijstijl aan gaan leren omdat ze dan weten dat ze voor het volgende examen gaan zakken. je blijft veel langer de stem van de rijinstructeur horen zelfs als hij niet in de buurt is. en dan slijt dat goede rijgedrag er in en dat is nu net wat ze met deze regelgeving proberen te doen.
en iedereen vind dat het examen dat hij (m/v) moet gaan halen onzin want jij bent natuurlijk de beste bestuurder van het hele land. maar als je dan zo goed bent bewijs het maar en als je bang bent om te zakken is het examen al helemaal geen slecht idee want dan doe je dus dingen niet zo als je ze geleerd hebt.

Maar bij jou is het niet nodig.
 
Maar een foutje op een fiets als, ik noem maar iets, een gs500 is minder desastreus als een foutje op een s1000rr. Daarbij nodigt een gs500 minder uit om gekke dingen mee te doen dan een s1000rr, en ook hier weer, als je er al gekke dingen mee doet zal een gs500 vergeeflijker zijn.

Dus op zich is het niet zo gek dat de jeugd wat beperkt word in hun mogelijkheden.

Mwah.. Het kan ook de andere kant op werken.. ''Ach kan wel, is maar een gs500 *doet idiote dingen*'' tegenover ''oei, dit is toch wel een serieuze fiets waar ik ontzag voor heb en wat rustiger mee doe'' bij de s1000rr.

De jeugd beperken in hun mogelijkheden en enigszins beschermen is prima, maar dit gebeurt voldoende bij de A2 categorie. Een 35kw fiets die is afgeleid van een motor met maximaal het dubbele vermogen origineel is een prima regel. Dit zijn (enkele uitzonderingen daargelaten die vaak onbetaalbaar zijn) motoren als een ER6, MT07, cbf600 etc. Allen prima beheersbare motoren waar je het motorrijden goed op kan leren maar die wel het gevoel van een echte motor onder de kont geven.

De jeugd beperken door ze eerst op een opgevoerde brommer, want dat is een 11kw 125cctje nu eenmaal, te laten rijden roept (terecht) weerstand op.

Overigens vind ik de petitie niet doordacht of overtuigend overkomen. ''Wij vinden dit vanwege het examen pure geldklopperij en zien hier totaal het nut niet van in.'' oke leuk, next. Er zijn wel wat betere argumenten te bedenken.
 
Laatst bewerkt:
Jongeren moeten in principe dan ook tegen zichzelf beschermd worden. Eigenlijk zouden ze voor de auto ook zoiets moeten hebben. Afhankelijk van de leeftijd zou je dan een beperking moeten hebben op bijvoorbeeld de prestatie/gewicht verhouding.

Oja.

CBS StatLine - Overledenen; doden door verkeersongeval in Nederland, wijze van deelname

Ik denk dat er een vermogensbeperking juist op leeftijd geintroduceerd moet gaan worden. Stuk meer doden vanaf 30 +
_O-

Dit is natuurlijk heel makkelijk en zegt helemaal niets over welke leeftijdscategoire de meeste brokken maakt

Ik heb nog nooit een studie gevonden die het verband aantoonde tussen ;jonge bestuurder, veel vermogen en relatief veel verkeersongelukken. Iemand?
 
Laatst bewerkt:
Maar een foutje op een fiets als, ik noem maar iets, een gs500 is minder desastreus als een foutje op een s1000rr. Daarbij nodigt een gs500 minder uit om gekke dingen mee te doen dan een s1000rr, en ook hier weer, als je er al gekke dingen mee doet zal een gs500 vergeeflijker zijn.

Dus op zich is het niet zo gek dat de jeugd wat beperkt word in hun mogelijkheden.
Maar je kunt overdrijven zoals ze nu doen :X
 
Heeft iemand statistieken hoeveel lui die vervolg examens slagen of zakken? Ik vind dat we eerst eens naar cijfers mogen kijken voor we zeggen of het zinnig of onzinnig is :)
 
Zonder enige extra training van een A1 125cc op een A2 motor gaan rijden lijkt me ook niet echt handig.. :N

Laat dan maar het A1 rijbewijs vervallen.

Betere regeling: A2 rijbewijs halen op je 18e als je wilt.. en dan met alleen een AVD examen A het rijbewijs op je 20e.

Achja, in mei mag ik op voor m'n A en ben ik van het hele gezeik af :Y

Heb tijdens het lessen voor mijn A1 rijbewijs ook op een MT-07 mogen rijden (de Duke 125 werd gebruikt door een van de dames die voor haar A ging en wat bang was van de 'kracht' van de zwaardere motor) en moet zeggen dat ook die prima te besturen was. Het gewicht is niet veel meer en wat betreft vermogen is dat echt gewoon een kwestie van verantwoordelijk en verstandig aan het gas draaien.

Zouden net zoals MasterTommy al aangeeft gewoon niet weer het braafste jongetje van de klas moeten zijn en gewoon vanaf 16 A1, vanaf 18 A2 en 20 A. Doen ze in Frankrijk en Duitsland al vanaf het begin van deze regeling en werkt prima.

en dan nog wat we lopen weer gezamenlijk te zeuren 11kw is qudt en je moet elke 2 jaar op nieuw betalen en examen doen maar het zijn allemaal keuzes die je zelf hebt gemaakt. we moeten allemaal direct bij 18 ons rijbewijs hebben en dan zo snel mogelijk door naar A. maar er is niemand die je dat verplicht. je kunt ook gewoon rustig wachten en meteen voor A gaan of 10 jaar A2 of A1 blijven rijden. die om de 2 jaar is dus geen geldklopperij het is jouw keuze om het om de 2 jaar te doen en niet te wachten en dan natuurlijk ook meteen een andere duurdere motor want ja als je vol mag dan moet dat natuurlijk ook meteen. als je dan zoveel geld er aan uit wil geven dan moet je ook niet zeuren over die paar euro voor het examen.

Valt ook wel mee...

In 2015 waren er maar 533 (!!) mensen die slaagden voor hun A1 rijbewijs.

Als je dat tegenover A2 en A zet is dat helemaal miniem.

A2: 5.164
A: 16.586

Bron
 
Heb tijdens het lessen voor mijn A1 rijbewijs ook op een MT-07 mogen rijden (de Duke 125 werd gebruikt door een van de dames die voor haar A ging en wat bang was van de 'kracht' van de zwaardere motor) en moet zeggen dat ook die prima te besturen was. Het gewicht is niet veel meer en wat betreft vermogen is dat echt gewoon een kwestie van verantwoordelijk en verstandig aan het gas draaien.

Zouden net zoals MasterTommy al aangeeft gewoon niet weer het braafste jongetje van de klas moeten zijn en gewoon vanaf 16 A1, vanaf 18 A2 en 20 A. Doen ze in Frankrijk en Duitsland al vanaf het begin van deze regeling en werkt prima.Valt ook wel mee...

In 2015 waren er maar 533 (!!) mensen die slaagden voor hun A1 rijbewijs.

Als je dat tegenover A2 en A zet is dat helemaal miniem.

A2: 5.164
A: 16.586

Bron

Op deze manier vallen er wel weinig doden in de 18 - 20 jaar categorie. Bijna niemand haalt op die leeftijd nog een rijbewijs. |(
 
Wij hebben voor onze rijschool voor de A1 categorie een Honda CBF125 gekocht. Sinds dat je ook op A2 mocht beginnen met 20 staat dat ding stil. We hebben welgeteld 1 leerling gehad die daarna nog is afgereden op A1.

Ik gebruik hem nu als vervoer...
 
Op deze manier vallen er wel weinig doden in de 18 - 20 jaar categorie. Bijna niemand haalt op die leeftijd nog een rijbewijs. |(
De overheid zou zeggen dat ze statistisch gezien geslaagd zijn in hun opzet van minder ongevallen onder motorrijders tussen 18 en 20 jaar. :Y
Dat de populatie door de nieuwe regelgeving enorm geslonken is, hoeft er niet bij vermeld te worden, toch?
 
Heb tijdens het lessen voor mijn A1 rijbewijs ook op een MT-07 mogen rijden (de Duke 125 werd gebruikt door een van de dames die voor haar A ging en wat bang was van de 'kracht' van de zwaardere motor) en moet zeggen dat ook die prima te besturen was. Het gewicht is niet veel meer en wat betreft vermogen is dat echt gewoon een kwestie van verantwoordelijk en verstandig aan het gas draaien.

Zouden net zoals MasterTommy al aangeeft gewoon niet weer het braafste jongetje van de klas moeten zijn en gewoon vanaf 16 A1, vanaf 18 A2 en 20 A. Doen ze in Frankrijk en Duitsland al vanaf het begin van deze regeling en werkt prima.
Een paar (al wat oudere) onderzoeken van SWOV geven wel wat cijfers dat A1 vanaf 16 jaar toch wel wat extra risico's (en ongelukken) oplevert:
https://www.swov.nl/publicatie/verk...ng-van-de-minimumleeftijd-van-de-categorie-a1

Dit overzicht is ook oud maar nog steeds wel interessant, ook over de andere categorieen:
https://www.swov.nl/publicatie/de-categorie-a1-tot-125-cc-van-het-nieuwe-motorrijbewijs
 
A1 laten vervallen, A2 verplicht stellen voor 2 jaar lang voor iedereen die het motorrijbewijs haalt, ongeacht leeftijd, daarna automatisch vol vermogen. Volgens mij heb je 44.000 handtekeningen nodig om het in de Tweede Kamer op de agenda te zetten. Zoveel motorrijders zijn er niet met een licht rijbewijs en voor dit is omgezet hebben de meesten al A.

Of A1 laten bestaan en dat omzetten naar 250cc ongeacht vermogen. Een enkeling zal een RGV250 of RS250 kopen of heel misschien kan iemand nog een KR1S vinden.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan je nu met droge ogen beweren dat het veiliger is om op een lichte motor te beginnen? Waarom is 35kW veiliger als bijvoorbeeld 40kW?
Wees toch niet zo stom om die onzin na te blaten!
Er is nooit enig verband aangetoond tussen leeftijd en motorvermogen. De Europese richtlijn is nog enigszins te begrijpen maar wat Nederland er van gemaakt heeft is absolute onzin, geldverspilling en ontmoediging.
Wees een beetje solidair met de jongeren en teken die petitie, je hebt er zelf geen last meer van.
 
Doe dan even een linkje naar die onderzoeken, dit is hoogstens een advies of een evaluatie, maar zonder cijfers.
Daarvoor moet je bij de SWOV zijn, die hebben de onderzoeken gedaan of laten doen...

edit: staan genoemd onder literatuur en publicaties aan het einde van de pdf's
 
Laatst bewerkt:
Het onderzoek is ernstig discutabel, ik ga geen off topic discussie starten.
Goed punt, maar de overheid en de politiek zal de A1 en A2 regels niet gauw aanpassen als "onderzoeken" (hoe goed of slecht ook) aangeven dat er meer ongelukken en slachtoffers te verwachten zijn.
 
Jongeren moeten in principe dan ook tegen zichzelf beschermd worden. Eigenlijk zouden ze voor de auto ook zoiets moeten hebben. Afhankelijk van de leeftijd zou je dan een beperking moeten hebben op bijvoorbeeld de prestatie/gewicht verhouding.

Dit.

Dat je op je 18e slechts op een opgevoerde brommer mag, O.K.
Maar met je rbw B direct in een 300pk auto stappen? Geen probleem!

En daarmee ontstaat er een soort klasse systeem. Want hier in het Gooi zie je best vaak verwende ventjes van 18 in een nieuwe Cooper S of Volvo C30 R rijden (met een ego groter dan de auto).

Is een overmoedig mannetje in een auto minder gevaarlijk dan een overmoedig mannetje op een motor? Ik zou denken dat het andersom is :?
 
Als ik toch zie hoeveel mijn kinderen kwijt zijn aan rijbewijzen, lessen en examens, dat is bizar. Brommer op hun 16e, praktijk en theorie. Op hun 17e auto gehaald. Op hun 18e motor, gevolgd door E achter B. Er komt voorlopig geen eind aan, gaat nergens over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan