Yamaha FJR 2017 A vs AE vs Explorer Edition

SadBunny

Quadratschädel
Donateur
22 jan 2012
11.184
5.906
Amsterdam
@all,

Betreft de verschillen in de Yamaha FJR 1300 (2017) A vs. AE vs. Explorer Edition.

Ik komt er niet goed uit. Ik heb de volgende analyse gemaakt na een hoop googlen, want ik kon zo snel geen helder tabelletje vinden van al deze edities naast elkaar. Vooral gebaseerd op dit lijstje van Yamaha... Kan iemand hier gaten in schieten?

Wat betreft de explorer editie

Voor:
* Tankpad (is wel belangrijk maar kan ook los voor weinig; is de Explorer Edition het waard?)
* 12V-outlet (is wel belangrijk maar kan ook los voor weinig; is de Explorer Edition het waard?)
* Groot windscherm (de Yamaha Touring Screen - ik hoor er goede dingen over)

Mwoah/neutraal/niet zo heel spannend etc.:
* "Custom made zadel" - wat houdt dat in, wordt mijn kont dan gemeten? Of is het gewoon een ander standaard zadel dan het normale standaard zadel? En zadelverwarming... Och... Daar heb ik nou nog nooit behoefte aan gehad.
* Footshields: ach, als 't erbij kan, maar ziet er ook niet uit als peperduur onderdeel.
* Ik snap niet precies wat er nou nog verbreed moet worden aan de kuip en spiegels; zijn die al niet breed genoeg?
* Verder heb ik weinig aan de battery charger omdat ik 'm nooit ergens ga hebben staan waar ik een stopcontact heb.
* Groter windscherm wilde ik sowieso al.
* Zumo vind ik niet heel spannend; ik rijd toch het liefst met een RAM-mount met telefoonhouder.
* Wat roller protectors zijn weet ik niet; ik denk aan een luxe-optie in een variomaat-bakje in een scooter...
* Luxe binnentassen voor die zijkoffers die ik toch al niet hoefde... (En die ik, als ik ze erbij krijg, waarschijnlijk 99% van de tijd op zolder ga laten staan.)

Is de explorer edition het waard... Mwoah, voor 1000 euro, ik zou 't zelf niet doen en gewoon los, vooral niet aangezien waarschijnlijk het leeuwendeel in de Zumo en het touring screen zit, en ik liever een telefoon gebruik en het scherm er ook los bijgekocht kan worden. Aan de andere kant, pijn doen al die opties natuurlijk ook niet, 't meeste is klein grut.

Maar WTF zijn Roller Protectors?!


Wat betreft A versus AE:

Correct me if I'm wrong, maar als ik het goed google zijn dit de extra's van de AE bovenop de A:
* AE heeft elektronisch afstelbare vering en upside down voorvering
* AE komt met koffers (ik hoef niet per sé koffers, ik ga ze toch thuislaten bij woonwerk en die dingen schijnen 1000 euro te schelen)
* AE komt met verwarmde handvaten (ik heb nog nooit verwarmde handvaten nodig gehad, zeker niet als hij in de winter in de stalling moet, maar och, luxe :) )
* AE komt met bochtverlichting (en dát zou ik er wel graag op hebben!)
* AE komt met 12V-aansluiting (dit is min of meer essentieel, maar kan er voor weinig los bij natuurlijk)

Zijn er verder nog verschillen? Eigenlijk is het enige dat dus im frage is de bochtverlichting en de 12V-aansluiting. Zou het veel schelen om de A te nemen en die twee dingen er los bij te harken (en dan nog het windscherm van de Explorer editie)?

Mis ik nog specs? Heeft iemand nog overwegingen die misschien voor mij gaan uitmaken?

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Vraag het eens aan de dealer.
Lijkt me bij uitstek iets dat je daar perfect uitgelegd kan worden.
 
Bochtverlichting heb ik ook op m'n bmw. Dan zie je dus als je schuin hangt een paar meter voor je een stuk wegdek verlicht waar je niks mee kan. Want het beslismoment, mocht daar wat liggen, waar je niet overheen wil rijden, ligt dan al achter je...
 
Laatst bewerkt:
Vermeld ook even de prijzen erbij, dat zou maar zo de doorslag kunnen geven.

Om er nog even een lekker Hollandse opmerking tegenaan te gooien: Koffers zijn sowieso goed voor de inruil/verkoopwaarde op een later moment.
 
Als ik het lijstje bekijk.
Zal de AE wel fors duurder zijn.

En elektronisch verstelbare vering en handvat verwarming.
kijkt mij meer zinvol dan een kuip of
spiegel verbreder.
 
A 19000
AE 22400
AS 23400
AE Explorer 24000
AS Explorer 25000
Toch veel geld zo'n Explorer...
 
Terug
Bovenaan Onderaan