´78 CX500 monoshock project

*O* *O* *O*

Er is weer wat vooruitgang! Lang niet zo snel als ik zou willen, maar dat is helaas altijd zo...

Ondertussen is de pen voor de voorvork klaar en zit die samen met de nieuwe conische lagers keurig in het balhoofd gemonteerd, de volgende stap is adapters maken voor de remklauwen en dan kunnen we het een en ander gaan monteren en testen (zoals rempomp, gereviseerde klauwen en nieuwe leidingen).

Of ik ga voor een complete front-end swap, dus dat betekent dat ik ook voor een GSXR voorvelg, schijven en 6-zuiger klauwen ga, want dat remt natuurlijk een stuk beter :} , en 16"wielen vind ik mooier dan 18".


En ik ben met de uitlaat begonnen, moet de nieuwe pijp nog laten verlopen op de originele bochten en wat steunen fabriceren, maar ik ben blij met de looks en hoe de dempers staan.

Foto's
25f7nko.jpg

e67p1s.jpg


Dan nog wat vragen waar ik lastig uit kom: -O-

Past een 16" reverse comstar velg (van een CX500 custom) in mijn achterbrug ?, dus waar normaal een 18" comstar wiel in zit.

Wat is een gangbare maar liefst brede bandenmaat voor deze 16" velg ? ik lees dat 140/70/16 te doen is maar zou een 150 ook passen ?
 
Laatst bewerkt:
Oke, op die vragen heb ik reeds gedeeltelijk antwoord.

De 16" velg past er naadloos in. Heb met "ervaring" gesproken.

De max. bandenmaat is een 150/70-16 !

Nu nog een bandje vinden met deze bijzondere maat.
 
Oke, op die vragen heb ik reeds gedeeltelijk antwoord.

De 16" velg past er naadloos in. Heb met "ervaring" gesproken.

De max. bandenmaat is een 150/70-16 !

Nu nog een bandje vinden met deze bijzondere maat.

Leuk project!
De Suzuki 1000 heeft 320mm schijven. Met een 16" voorwiel en zeker met een dikke voorband word wieltje demonteren aan de voorkant waarschijnlijk een gepriegel. Je krijgt hoogstwaarschijnlijk bij 16" de remklauw niet van de schijf geschoven als het wiel eruit moet. Dan moeten ook beide schijven losgedraaid worden. Niet onoverkomenlijk maar wel extra werk.
 
Laatst bewerkt:
De Suzuki 1000 heeft 320mm schijven. Met een 16" voorwiel en zeker met een dikke voorband word wieltje demonteren aan de voorkant waarschijnlijk een gepriegel. Je krijgt hoogstwaarschijnlijk bij 16" de remklauw niet van de schijf geschoven als het wiel eruit moet. Dan moeten ook beide schijven losgedraaid worden. Niet onoverkomenlijk maar wel extra werk.


Euh, als ik dit lees denk ik dat of je het niet helemaal goed gelezen heb, of ik het heel onduidelijk heb geschreven.

Wat er gaat gebeuren..

Achter komt er een 16" wiel van een CX500 custom in.

Aan de voorkant heb ik een voorvork van een GSXR1100 en die wilde ik met mn CX 18" velg gaan combineren, echter heb ik nu voor de makkelijkere en ik denk betere oplossing gekozen.

Ik heb zojuist een voorwiel met schijven en 6zuiger remklauwen voor de GSXR1100 gekocht en ga dus de hele front end van die motor gebruiken.
 
Euh, als ik dit lees denk ik dat of je het niet helemaal goed gelezen heb, of ik het heel onduidelijk heb geschreven.

Wat er gaat gebeuren..

Achter komt er een 16" wiel van een CX500 custom in.

Aan de voorkant heb ik een voorvork van een GSXR1100 en die wilde ik met mn CX 18" velg gaan combineren, echter heb ik nu voor de makkelijkere en ik denk betere oplossing gekozen.

Ik heb zojuist een voorwiel met schijven en 6zuiger remklauwen voor de GSXR1100 gekocht en ga dus de hele front end van die motor gebruiken.

Aha! Duidelijk!
 
Leuk bezig. Heb ook twee cx-en op de kop getikt om te verbouwen. Leuk om te lezen dit. Succes verder.
 
Een vraag voor de experts, en een ieder ander die antwoord wil geven:

Zoals beschreven moest ik mijn balhoofdpen verlengen en dus heb ik dit gemaakt:

15qzpdg.jpg

2sa1ag3.jpg



Een verlenging die zowel in het bovenste als het onderste gedeelte redelijk strak komt te zitten.
Nou is de vraag:

Zou ik dit met Bison Kombi Metaal kunnen lijmen, of zouden jullie dit altijd lassen ?

Ik bedoel, in principe heeft het weinig te houden lijkt mij ? de kroonplaten en poten houden het spul bij mekaar denk ik ? Of zie ik dit fout mbt tot bijv. schokken zoals verkeersdrempels ed.
 
Laatst bewerkt:
really?
gewoon lassen man...

dik project voor de rest!

Ja really, zo vreemd is de vraag niet toch ?

Ik snap dat lassen beter is, permanenter enz. Maar ik vraag gewoon of lijmen ook zou kunnen, of dat het helemaal niets wordt..
 
Ik zou absoluut gaan voor lassen, lijmen van een stuurpen is zwak of ben je je leven zat??? Een paar keer op je achterwiel en je voorpartij gaat een eigen leven leiden...
 
Ik zou absoluut gaan voor lassen, lijmen van een stuurpen is zwak of ben je je leven zat??? Een paar keer op je achterwiel en je voorpartij gaat een eigen leven leiden...

Gek antwoord, wel duidelijk hoor...

Natuurlijk ben ik mijn leven niet zat, en ik weet niet of je de motor hebt gezien, maar een paar keer op het achterwiel zal niet gebeuren.

Maargoed, wat ik al dacht, gewoon een v-groefje draaien en dan netjes lassen!

Bedankt voor de antwoorden
 
ik zou inderdaad ook gaan voor lassen.
Met lijm heb je natuurlijk een verbinding die alsnog constant onder druk komt te staan (door je moer, maar ook tijdens bijvoorbeeld remmen). Daarnaast heb je natuurlijk ook de temperatuur verschillen.

Ook zit dit natuurlijk in je balhoofd waardoor je ook niet kunt zien of het allemaal nog goed blijft zitten.

Stel nou dat je in beide delen schroefdraad getapt had, dan had je er volgens mij met Loctite best één geheel van kunnen maken.
 
Bedankt!

Schroefdraad was dan inderdaad een goede toevoeging geweest!

Ik heb er ondertussen een v-groef ingemaakt en ga het netjes lassen!

Als het goed is heb ik vrijdag avond de remmerij en voor en achtervelg inc. Banden en ook de clip-ons binnen en dus heb ik dan zondag weer een rollend frame!

Kan ik dan ook kijken of mn ebay rempomp en hevels genoeg werk leveren en hoe het geheel met de kleinere wielen, uitlaat etc. Etc. Visueel staan!
 
Ik zou ook voor lassen gaan. Toch worden zelfs vliegtuigvleugels gelijmd dus onmogelijk is het niet. Maar het is moeilijk om een lijmverbinding goed te krijgen zonder dat in een volledig klimaat gecontroleerde omgeving uit te voeren.
 
Ik zie de fotos niet, maar bij mijn VFR moest de stuupen ook langer. Verlengd met stukje massief in de pen, en aan beide kanten gat lassen gemaakt. Uiteraard ook afgelast op de randen. Super sterk.
 
ik zie ook geen foto's.
maar als alles al klaar is, vrees ik dat na het lassen het net iets minder klaar (lees perfekt recht) gaat zijn.
beter eerst de verlenging definitief maken (lassen of ineen schroeven, heb ik ook al gedaan) en dan pas de eindbewerking op maat.
 
ik zie ook geen foto's.
maar als alles al klaar is, vrees ik dat na het lassen het net iets minder klaar (lees perfekt recht) gaat zijn.
beter eerst de verlenging definitief maken (lassen of ineen schroeven, heb ik ook al gedaan) en dan pas de eindbewerking op maat.

Perfect recht geworden. Beetje met warmte spelen ;)

Hier laptop en smartphone..
 
ik zie ook geen foto's.
Ik ook niet meer (gisteren wel)
maar als alles al klaar is, vrees ik dat na het lassen het net iets minder klaar (lees perfekt recht) gaat zijn.
Recht EN centrisch
beter eerst de verlenging definitief maken (lassen of ineen schroeven, heb ik ook al gedaan) en dan pas de eindbewerking op maat.
Precies, technisch gezien de enige manier (buiten een heel nieuwe pen maken) om de lagers perfect recht en in lijn te krijgen. Deze staan ook niet bekend om hun vermogen uitlijnfouten op te nemen.

....in principe heeft het weinig te houden lijkt mij?

Ja, alleen maar de voorkant van de motor aan de achterkant ;)
 
Goed, het is duidelijk dat het lassen gaat worden, en dat ik rekening moet houden dat het kaarsrecht blijft! :}

Ondertussen zouden de foto's het weer moeten doen! *O*
 
Kan je het boeltje met een goede draadeind goed strak zetten zodat het op zijn plaats blijft en dan puntlas gewijs de boel aan elkaar lassen? Succes maar dat gaat wel goed komen...
 
Oke dan!

Weer vanalles een beetje gedaan, Zowel de onderdelen van de GSXR als het achterwiel van de CX500C waren vrij snel binnen en dus ben ik alles maar wat gaan passen. Niet het achterwiel, want de band is er nog niet en er waren genoeg andere dingen te doen :Y

Foto's!

2edtvfr.jpg


i4g0le.jpg


2w23m08.jpg


Ik ben nog niet helemaal tevreden over de lijn die het geheel nu heeft, stuur zit te hoog en nog wat dingen. Ik wil eerst het nieuwe achterwiel erin hebben met de band en ook de schokbreker achter monteren.

Dan kan ik hem op z'n pootjes zetten en er buiten eens goed omheen lopen zodat ik hem vanuit alle hoeken en afstanden kan bekijken en zien waar ik iets zou willen aanpassen. :]

Daarnaast heb ik het idee dat de voorband verkeerd om gemonteerd zit |( , want de kant voor de KM teller meenemer zit nu aan de verkeerde kant, geen probleem, dit komt wel na het poedercoaten of spuiten. :W

Ik ben erg blij met de 6-zuiger klauwen en grote remschijven! Dit zal in combinatie met nieuwe staalomvlochten leidingen en de nieuwe rempomp toch een behoorlijke upgrade zijn in vergelijking tot de standaard remmerij. *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan