XJ/FJ 600/900 topic

Mijn XJ900F

Ik heb haar intussen al bijna een half jaar in bezit, maar volgens mij nog niet op dit forum voorgesteld. Bij deze, mijn XJ900F uit 1989.

4uszna.jpg


15rjeqw.jpg


Al járen wilde ik mijn motorrijbewijs en motor rijden, toen ik 23 was de rijschool geboekt met de mededeling ''15 oktober ben ik jarig, het liefst 16 oktober heb ik mijn rijbewijs''. Intussen is het bijna zo ver, afgelopen zomer theorie gehaald, in september gaan lessen, vorige dinsdag het AVB-examen gehaald (viel me echt mee, ik had het veel moeilijker verwacht), en 15 november staat het AVD-examen gepland. Daarna eindelijk motor rijden.

Om terug te komen op de XJ, die staat dus al een tijdje op mij te wachten. Ik kwam namelijk in het voorjaar al snel een hele mooie tegen. Dat was de eis, ik wilde graag Yamaha, jaren 80, topmodel, en bovendien in museumstaat. Deze XJ is daar wel een leuk voorbeeld van. Eerste eigenaar, en enkel een beurt en het betere poetswerk benodigd. Binnenkort ook maar eens wat recente foto's maken, waarop alles netjes opgepoetst is.

Anyway, gezien het gebrek aan rijbewijs de motor opgehaald met een veel te grote auto en veel te kleine aanhanger. De brommer/fietstrailer die ik een tijd geleden heb gebouwd voor de gelegenheid maar voorzien van houten blokken op de as en de laagste auto die ik heb voorzien van wat stoeptegels in de kofferbak. Een avontuur op zich, maar we zijn thuis gekomen :+

10winpu.jpg


Intussen is het apparaat de zomer lang gepoetst en geboend, hij staat in de tectyl, heeft een hele grote grote beurt gehad en er zijn wat kleine dingen opgelost. De brandstofmeter was namelijk kapot en het meeste rubberwerk mocht ook wel vervangen worden na al die jaren. Over een paar dingen twijfel ik, zo zijn de uitlaat en velgkleur niet origineel, maar dit is wel bij aankoop door de eerste eigenaar aangepast. Bovendien staat het hem echt wel goed... Twijfel dus...
Wat ik echter nog niet heb kunnen vinden is een goede onbeschadigde onderkuip in de goede kleur. Deze heeft helaas een klein scheurtje bij één van de bevestigingspunten. Als iemand er ergens nog eentje heeft liggen houd ik me dus aanbevolen.

Komende week ga ik hier in de buurt kijken bij iemand die een leuke XJ600 opknapper heeft staan voor weinig geld. Het blijven immers prachtige motoren die heerlijk rijden heb ik intussen al stiekem ondervonden.
 
Mijn XJ900F

Ik heb haar intussen al bijna een half jaar in bezit, maar volgens mij nog niet op dit forum voorgesteld. Bij deze, mijn XJ900F uit 1989.

[afbeelding]

[afbeelding]

Al járen wilde ik mijn motorrijbewijs en motor rijden, toen ik 23 was de rijschool geboekt met de mededeling ''15 oktober ben ik jarig, het liefst 16 oktober heb ik mijn rijbewijs''. Intussen is het bijna zo ver, afgelopen zomer theorie gehaald, in september gaan lessen, vorige dinsdag het AVB-examen gehaald (viel me echt mee, ik had het veel moeilijker verwacht), en 15 november staat het AVD-examen gepland. Daarna eindelijk motor rijden.

Om terug te komen op de XJ, die staat dus al een tijdje op mij te wachten. Ik kwam namelijk in het voorjaar al snel een hele mooie tegen. Dat was de eis, ik wilde graag Yamaha, jaren 80, topmodel, en bovendien in museumstaat. Deze XJ is daar wel een leuk voorbeeld van. Eerste eigenaar, en enkel een beurt en het betere poetswerk benodigd. Binnenkort ook maar eens wat recente foto's maken, waarop alles netjes opgepoetst is.

Anyway, gezien het gebrek aan rijbewijs de motor opgehaald met een veel te grote auto en veel te kleine aanhanger. De brommer/fietstrailer die ik een tijd geleden heb gebouwd voor de gelegenheid maar voorzien van houten blokken op de as en de laagste auto die ik heb voorzien van wat stoeptegels in de kofferbak. Een avontuur op zich, maar we zijn thuis gekomen :+

[afbeelding]

Intussen is het apparaat de zomer lang gepoetst en geboend, hij staat in de tectyl, heeft een hele grote grote beurt gehad en er zijn wat kleine dingen opgelost. De brandstofmeter was namelijk kapot en het meeste rubberwerk mocht ook wel vervangen worden na al die jaren. Over een paar dingen twijfel ik, zo zijn de uitlaat en velgkleur niet origineel, maar dit is wel bij aankoop door de eerste eigenaar aangepast. Bovendien staat het hem echt wel goed... Twijfel dus...
Wat ik echter nog niet heb kunnen vinden is een goede onbeschadigde onderkuip in de goede kleur. Deze heeft helaas een klein scheurtje bij één van de bevestigingspunten. Als iemand er ergens nog eentje heeft liggen houd ik me dus aanbevolen.

Komende week ga ik hier in de buurt kijken bij iemand die een leuke XJ600 opknapper heeft staan voor weinig geld. Het blijven immers prachtige motoren die heerlijk rijden heb ik intussen al stiekem ondervonden.

Meestal is de meter zelf wel goed maar de sensor in de tank niet. Meestal zwaar verroest.
Een XJ600 is qua rijden niet te vergelijken met een XJ900.... (doe mij maar een 900 ;) )
 
Meestal is de meter zelf wel goed maar de sensor in de tank niet. Meestal zwaar verroest.
Een XJ600 is qua rijden niet te vergelijken met een XJ900.... (doe mij maar een 900 ;) )

Daar begon bij mij dus ook het zoeken. Nu bleek de vlotter gewoon goed te zijn bij het doormeten, net als de bedrading. Het probleem zat in de tellerset, aan de meter zitten 2 flinke weerstanden. Deze weerstanden waren afgebroken door trilling o.i.d. Aangezien ik niet wist hoe deze hoorden te zitten heb ik een extra tellerset aangeschaft (reserveonderdelen zijn sowieso nooit weg), en de brandstofmeter overgezet. Nu werkt alles weer perfect!
Bij deze motor zag de vlotter en de rest van de tank er overigens ook uit als nieuw. De vorige eigenaar zei dat hij altijd euro 98 heeft getankt, veel kans ligt het daar aan. Euro 95 bevat 5% ethanol wat water aantrekt.

Op een 600 heb ik nog nooit gereden, op de Kawasaki van de rijschool na dan. Mij viel wel op dat mijn XJ900 toch fijner rijdt dan de lesmotor; vooral meer koppel onderin en comfortabeler geveerd.
 
Daar begon bij mij dus ook het zoeken. Nu bleek de vlotter gewoon goed te zijn bij het doormeten, net als de bedrading. Het probleem zat in de tellerset, aan de meter zitten 2 flinke weerstanden. Deze weerstanden waren afgebroken door trilling o.i.d. Aangezien ik niet wist hoe deze hoorden te zitten heb ik een extra tellerset aangeschaft (reserveonderdelen zijn sowieso nooit weg), en de brandstofmeter overgezet. Nu werkt alles weer perfect!
Bij deze motor zag de vlotter en de rest van de tank er overigens ook uit als nieuw. De vorige eigenaar zei dat hij altijd euro 98 heeft getankt, veel kans ligt het daar aan. Euro 95 bevat 5% ethanol wat water aantrekt.

Op een 600 heb ik nog nooit gereden, op de Kawasaki van de rijschool na dan. Mij viel wel op dat mijn XJ900 toch fijner rijdt dan de lesmotor; vooral meer koppel onderin en comfortabeler geveerd.
Mooie motor! Veel plezier straks als je het papiertje in bezit heb.
 
Intussen staat de XJ600 opknapper ook al weer even thuis. Hij startte niet lekker, vooral koud, en trok niet lekker door in de hogere toeren. Het startprobleem was waarschijnlijk de choke. Hier zit een niet-origineel kabelsysteem in wat de choke wel uittrekt maar niet genoeg. Met een schroevendraaier er tussen start ze prima.
De verkoper zei dat de motor niet goed doortrok in hoge toeren, wat wel te verklaren is door een luchtfilter dat echt he-le-maal dicht dat met stof en vuiligheid. Uiteraard heb ik de motor meteen gewoon een complete grote beurt gegeven. Nu rest het cosmetische deel.

o91jwm.jpg
 
Voor mijn vrouw een FJ 600 gekocht , en deze weer netjes lopend gemaakt, was nog wel een heel klusje trouwens.
De sproeiers van de binnenste twee carbs waren niet groter, wat wel moet en een mengselschroef bleek dol, deze vervangen door een ander huis en alles overgezet, nieuwe aanzuigbuizen en nieuwe vlotters, verder met wd 40 veel vervuiling opgelost in het blok waardoor ik meer vacuum kreeg op de carbtune meter, conclusie?
Hij loopt nu goed , rustig en is heel fel vandaag nog ff nieuwe bridgestone bt 45 voor en achter op laten leggen, hier wat filmpjes van het afstellen, derde filmpje is de laatate afstelling zoals hij nu loopt.

Fj 600

Fj 600

Tweede afstelronde

Derde keer afstellen
 
Dat klopt maar , als je de koppeling intrekt is hij stil dit schijnen ze allemaal te doen, de fj1200 zoemt inderdaad maar deze lopen veel onrustiger
 
Zal nog eens een filmpje maken met de koppeling in , kan best hoor dat dat nog aangepakt moet worden ik had ook mijn twijfels maar heb veel filmpjes bekeken en ze rammelen alemaal (tenminste die, die ik heb gezien)
 
Toevallig nog iemand een set uitlaat
dempers liggen die niet volledig weggeroest zijn voor een XJ750/41Y danwel XJ900F? Net mijn dempers er af gehaald en tja.. Aansluiting met de middenpijpen volledig doorgeroest :N
 
Laatst bewerkt:
Toevallig nog iemand een set uitlaat
dempers liggen die niet volledig weggeroest zijn voor een XJ750/41Y danwel XJ900F? Net mijn dempers er af gehaald en tja.. Aansluiting met de middenpijpen volledig doorgeroest :N
Heb van de zomer ook de dempers moeten vervangen vanwege roest. Standaard uitlaat via Louis en dat werkt prima.
 
Beste mensen,

Ik heb mijn foute opknapper eindelijk weer aan de gang. Deze startte zeer moeilijk doordat de accu op was, en later helemaal niet meer wat door een dubbelgevouwen brandstofslangetje bleek te komen... Nu start ze wel weer redelijk goed (voor zover dat schijnt te kunnen bij een XJ600), maar is er een ander probleem. Warm stationair heeft het apparaat de neiging hoog in toeren te klimmen, rond de 3000-4000 toeren te schommelen, wat weer inzakt naar een goeie 1000 toeren als je de koppeling op laat komen. Voor de rest rijdt het apparaat best oké.

Nu denk ik dat de motor een keer afgesteld is geweest met een enorm vuil luchtfilter. Dat zat namelijk helemaal dicht (weten we meteen waarom de verkoper vond dat hij in de hoge toeren inhield :p ) Bij de auto zou ik meteen gaan kijken naar de CO-schroef, maar gezien mijn zeer beperkte motor-ervaring wil ik nu even vragen waar ik bij de motor naar moet kijken. Ik neem aan dat elke carburateur een aparte schroef heeft voor de mengselverhouding? En moeten deze dan ook opnieuw gesynchroniseerd worden?

2isv97o.jpg
 
Klinkt als valse lucht trekken, te arm afgesteld (ook teveel lucht, of te weinig brandstof bv. door verstopt vlotterfilter) of misschien een gaskabel die blijft hangen. Ik had hetzelfde probleem, maar dan op ongeveer 2000 toeren bij stationair.

Wat ik heb gedaan:
- Afstelling van gaskabel controleren, kijken of hij nergens geklemd zit en kabel smeren.
- Carburateurs reviseren en schoonmaken (zijn de XJ's erg gevoelig voor blijkbaar, met vooral het vlotterfilter en het vlotterniveau als probleempunten)
- Carburateurs synchroniseren, met een carbtune
- Mengselschroeven bijregelen, met een colortune

Daarna was het probleem opgelost :t Dus mocht je dat nog niet hebben gedaan, Carburateurs er af en uit elkaar halen :Y
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie.

Ik wijt zelf het teveel lucht aan het nieuwe luchtfilter. Eerder was dat zo vies dat het echt verstopt zat en liep de motor verder prima. Ik zoek dit probleem dus in die richting, het zou immers wel héél toevallig zijn als net nu de gaskabel blijft hangen of het vlotterfilter verstopt is o.i.d. Eerder, met verstopt luchtfilter, liep de motor immers goed.
Om die rede vind ik het dus een beetje voorbarig om nu op goed geluk de carburateurs te gaan reviseren. Zeker omdat de kans best groot is dat de, erg prijzige, rubbers tussen de carbs en cilinders gaan sneuvelen.

Weet je toevallig wat de mengselschroeven zijn van de carburateurs op de XJ600/FJ600? Daarna moet ik ze ook weer synchroniseren neem ik aan?

De tip van de gaskabel is wel een goede, en ook een redelijk eenvoudige. Die kan ik eerst controleren, alsook de chokekabel die er door de vorige eigenaar op gemonteerd is.
 
Je zegt dat het te wijten is aan het nieuwe luchtfilter en dat de kans klein is dat het aan verstopte vlotterfilters ligt, hetgeen een veel voorkomend probleem is. Maar wat als je vlotterfilters met het oude luchtfilter vol zaten en het daarmee doenbaar was (minder lucht, minder brandstof, mengsel ok), maar nu met het nieuwe filter (meer lucht, minder brandstof, arm mengsel) dat wel een probleem geeft? ;) Als iemand zo lang rond blijft rijden dat het filter volledig dichtgekoekt is, dan stel ik me ten zeerste vragen bij de verdere staat van onderhoud en dus ook de staat van de carburateurs..

Bij dit soort problemen begin ik altijd met het schoonmaken / reviseren van de carburateurs, je weet immers niet of dat allemaal werkt zoals het moet, maar dat moet je zelf weten.

Wat betreft de rubbers, ik heb de carburateurs er al een paar keer af gehad en geen schade te zien/merken, maar dat moet je inderdaad ook zelf weten als je het risico niet wil nemen.

De mengselschroeven zitten vooraan (tussen carburateurs en cilinders), bovenop de carburateurs normaal. Dit staat trouwens allemaal in het werkplaatshandboek, heb je daar al een kopie van opgezocht op het web?

Zomaar aan mengselschroeven draaien is trouwens geen goed idee als je niet kan meten wat het doet (via CO / cilinder of met bv. een Colortune), of als je een geoefend oor/nauwkeurige toerentalmeter hebt om toerentalvariaties mee te horen.

Opnieuw synchroniseren na het verdraaien van de mengselschroeven is normaal niet nodig, maar ik zou het zeker wel doen van te voren.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij liep hij ook zo, begin maar eens met draaiende motor remmen reiniger te spuiten op de inlaatrubbers zowel voor als achter de carbs.
gaat het toerental omhoog dan heb je zeker valse lucht,en dus net als ik nieuwe inlaatrubbers nodig, 100 euro bij japparts, dan inderdaat carbs eraf, check of de goeie sproeiers in de goeie carbs zitten , maak ze schoon, dan de co2 schroeven indaaien en 2,5 slag uitdraaien en je hebt een redelijke basis, hierna sincroniseren, sucses
 
Bedankt voor de tips!

Intussen heb ik de motor goed warm gereden en vervolgens met remmenreiniger gecheckt op valse lucht, geen verandering in het toerental waar te nemen.

Vraagje over de vlotterfilters, kunnen deze ook verstopt raken als er een extra brandstoffilter tussen de brandstofslang gemonteerd zit?

Ik ga binnenkort zo'n colortune en carbtune set aanschaffen, dat is immers toch niet vervelend om te hebben liggen naar de toekomst toe. Ook ga ik de compressie eens meten, zo'n setje heb ik toch liggen dus kleine moeite.
 
Bedankt voor de tips!

Intussen heb ik de motor goed warm gereden en vervolgens met remmenreiniger gecheckt op valse lucht, geen verandering in het toerental waar te nemen.

Vraagje over de vlotterfilters, kunnen deze ook verstopt raken als er een extra brandstoffilter tussen de brandstofslang gemonteerd zit?

Ik ga binnenkort zo'n colortune en carbtune set aanschaffen, dat is immers toch niet vervelend om te hebben liggen naar de toekomst toe. Ook ga ik de compressie eens meten, zo'n setje heb ik toch liggen dus kleine moeite.
Dat kunnen ze zeker, die filters zijn erg fijnmazig (vlotterfilters), terwijl een in line brandstoffilter meestal wat groter is. Zie deze post van mij en verder:
theredone51 in "500 Euro challenge 2017: Ram's Yamaha XJ..."
 
voordat je schrikt van de compressie, eerst met wd 40 via de carbtune stangetjes in alle cillinders spuiten dan ff starten met de bogie doppen eraf, twee uurtjes wachten, starten en ff flink lostrekken, dan is er al veel kool weg.
 
Zo, nagenoeg alles in huis om de XJ750 weer klaar te maken voor het nieuwe seizoen. En een nieuwe achterband besteld.
Dan kan de brommert straks in maart weer veilig en in goede conditie de weg op :t

Ja, klopt, moeten nog twee bougies bij. ;)

full
 
Alleen had ik verwacht dat bij het oliefilter ook de kleine en grote O-ring zouden zitten, niet dus.

Zou ik de oude nog kunnen gebruiken? Of kan ik die ergens los kopen?
 
Engbers heeft ze vast wel, en ik denk dat ik ze ook wel heb (weet de maten niet, maar heb een assortiments doosje met o ringen). En als de oude onbeschadigd zijn kun je die ook nog best een keer hergebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan