Advies vervangen v-belt YP400

Als ze bij de dealer toch bezig zijn met de v-belt is het dan veel werk om die sliders er in te leggen ? En heb je dan ook gewichten nodig ? ( was voorstel van dealer in offerte. De dealer sprak over 8 gewichten en 4 sliders)
is dat correct ? En hoe zwaar moeten die gewichten dan zijn ?
En waar kan ik de goede kopen ?

Iets over de Dr. Pulley's:

Majesty 400, rolmaat is 25x15 (2008) OEM gewicht zou 15 gram moeten zijn.


Dr. P advies luid: 13 of 14 gram, zie screenshot van tabel hieronder.

Jan Screenshot, Dr. P advies is in de tabel reeds in het rood aangegeven
image.php


De gewicht keuze blijft wel persoonlijk daarom is het enige wat ik er over kwijt wil:

• 14 gram geeft hoogste top en ietsiepietsie zuiniger in verbruik dan 13gr.
• 13 gram geeft hoogste acceleratie, maar ietsiepietsie lagere top als 14gr.

Hieronder bestel je een compleet setje voor € 55,00 (ex. verzendkosten)

Wat krijg je daarvoor:
• Dr Pulley Slide Piece SP2515M (glijnokken 4X)
• Dr Pulley Sliding Rollers SR2515/8- (rollen 8X)

>>> Dr.Peetjes

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
iets over de Dr. Pulley's

Majesty 400, rolmaat is 25x15 (2008) OEM gewicht zou 15 gram moeten zijn.


Dr. P advies luid: 13 of 14 gram, beide zijn rood gemaakt in de tabel hieronder

Jan Screenshot
[afbeelding]

De gewicht keuze blijft wel persoonlijk daarom is het enige wat ik er over kwijt wil:

• 14 gram geeft hoogste top en ietsiepietsie zuiniger in verbruik dan 13gr.
• 13 gram geeft hoogste acceleratie, maar ietsiepietsie lagere top als 14gr.

Hieronder bestel je een compleet setje voor € 55,00 (ex. verzendkosten)

Wat krijg je daarvoor:
• Dr Pulley Slide Piece SP2515 (glijnokken 4X)
• Dr Pulley Sliding Rollers SR2515/8 (rollen 8X)

>>> Dr.Peetjes

Mvg. Jan



Ik ga liever voor iets meer trekkracht en minder top , dus dan zou 13 gram voor mij het beste zijn.
Dank je jan voor de link :t
 
Geen paniek, één ding tegelijk....

Wat ik hier in een paar zinnetjes vertel is ervaring opgedaan in 8 jaar en 113.000 Km rijden.

Maar aan jouw foto te zien ben je al een heel eind; het meeste werk is al gebeurd.
De aluminium kap waar je tegenaan kijkt zit vast met een stuk of tien boutjes rondom, sleutelmaat 8, en in het midden één dikkere bout, sleutelmaat 12; haal die los. Nu kan die grote kap er af, hij klemt vaak rondom de beide assen. Voorzichtig tikken met een kunststof hamertje doet wonderen. Anders kun je de wrikpunten bij de boutgaten nog gebruiken, wel voorzichtig zijn want het is dun aluminium.

Als die kap er af is zie je de poelies, de koppeling en de riem zoals op de eerdere foto.

Remmen zijn ook niet moeilijk, kijk in afdeling "Techniek", bovenste topic gaat over "How-To's", daar is vast genoeg te vinden over werken aan remmen.

Het grote MF "How-to-...." topic


:t

Heb net nog even gekeken naar de remmen , maar daar ga ik echt niet aan beginnen :N

Morgen dan eerst maar even de kap er afbeukenvoorzichtig afhalen :+
 
Laatst bewerkt:
Dit is dus allemaal naar aanleiding van één opmerking van mij dat de transmissie het enige zwakke punt is van deze motor; maar alleen jij hebt ermee gereden... misschien vind je hem wel prima zo.
Dan kun je volstaan met het vervangen van de riem.

Nu lijkt het veel maar je zult zien dat het helemaal niet moeilijk is, straks haal je alles zo uit elkaar om er even lichtere sliders in te zetten. Er komt ook nergens olie uit, het is simpel sleutelen.

Jan is zoals je ziet helemaal los op rollen, sliders en hun bestelnummers; helemaal goed.

Wat betreft jouw vraag over remblokken; ik heb er weer gewoon de originele in zitten.
 
Dit is dus allemaal naar aanleiding van één opmerking van mij dat de transmissie het enige zwakke punt is van deze motor; maar alleen jij hebt ermee gereden... misschien vind je hem wel prima zo.
Dan kun je volstaan met het vervangen van de riem.

Nu lijkt het veel maar je zult zien dat het helemaal niet moeilijk is, straks haal je alles zo uit elkaar om er even lichtere sliders in te zetten. Er komt ook nergens olie uit, het is simpel sleutelen.

Jan is zoals je ziet helemaal los op rollen, sliders en hun bestelnummers; helemaal goed.

Wat betreft jouw vraag over remblokken; ik heb er weer gewoon de originele in zitten.

Allereerst dank je voor je geduld :Y

Morgen is de grote dag van de waarheid , ik zal dan eens kijken of ik er aan begin of niet :9

:t :t
 
Nog een paar dingen, dan hoef je die fouten niet te maken:

• Let op de draairichting van de riem, er staat een pijl op; de poelies draaien voorover, net als de wielen.

• Een beetje vet aan de assen en glijdbussen is goed, zorg dat het niet aan de riem kan komen.

• Knijp de riem straks niet klem als je de voorste poeliehelft weer monteert; leg de riem zo diep mogelijk in de achterste poelie, dat geeft je aan de voorkant ruimte. Let op bij het aandraaien van de voorste moer dat de riem er niet vast tussen zit.

• De koppeling heeft een "bel", het lijkt op een grote fietsbel, vandaar; het is de koppelingstrommel en die haal je er af. Daarna pak je die hele achterste poelie en koppeling zo van de as af.
Als je die bel weer monteert let dan op het kleine ringetje om de as, dat moet er echt weer tussen, dus tussen de vario en de bel.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Helaas wordt het vandaag niets met sleutelen.
Morgen naar de beurs in Assen en misschien dat er dan nog even wat sleutel ruimte is.

Ook mail bericht gekregen dat het wat langer gaat duren voordat de filters geleverd gaan worden :( ipv 2 werkdagen nu pas de 19e )

Kan ik iig alles rustig bekijken *D
 
Eindelijk!
De kap is er af. En ik moet zeggen dat ging ( gelukkig) relatief makkelijk.

De v-belt is nu goed te zien , en ik zie ( in mijn ogen) toch nog een goede v-belt.
Toch zou ik graag de mening van jullie horen. Wel of niet vervangen >?

Ik heb foto's bijgevoegd , en er is te zien dat de v-belt wel heel makkelijk samen te knijpen is in het midden ( slap)
Misschien dat de andere foto's jullie ook een indicatie geeft.

Alvast weer bedankt voor de input.



20170117_193855.jpg

20170117_193913.jpg

20170117_193926.jpg

20170117_194005.jpg

20170117_194032.jpg
 
Laatst bewerkt:
Prima foto's bravo!

Samen knijpen (foto 2) zoals jij het omschrijft hoort zo daar is niks mis mee

Één na laatste foto zie je wel zonder spanning op de snaar toch wel al het nodige rek zitten.
Dat is die soort van crackelee die je tussen de vertanding ziet zitten.
Bij mij gaat de snaar er dan uit

Gooi de schuifmaat er ook voor de gein nog even op om de breedte service limit te controleren

Verse snaar onder lichte spanning
image.php


image.php


Doe me een lol, en zorg dat de rubber ringetjes (zie foto hieronder) ook vet zijn.
Officieel vet je ze in met ik dacht 'Shell BT grease 3' en consorte, ik gebruik meestal Malossi of Polini vet.
Heb je dat niet zorg dan in ieder geval dat je ze met een ander vet goed in masseert.

image.php
 
Laatst bewerkt:
Dat je hem kunt samenknijpen zegt niets, dat is gewoon een eigenschap van dit type vario. Hij spant zichzelf vanzelf als ie draait.

Mijn advies is duidelijk, gewoon vervangen want na 10 jaar kun je er niet meer op vertrouwen.

Bovendien, wat is de winst...? Wil je er 30.000 of 40.000 Km uit persen ? Hij is nú al voorbij de maximale levensduur die de fabrikant aangeeft.

Je kúnt er wel verder mee rijden maar alleen met een nieuwe riem, met beleid en je moet er dan ook geen 10 jaar over doen.
 
Laatst bewerkt:
:X @webengine en Hybride.

Duidelijk, vervangen is de enige optie :)

Ik zal dat dan ook doen!


Ik zag op internet deze video, hoewel het over een X-max ging ,zie ik hier toch denk ik hoe het in elkaar steekt, toch ? dan heb ik iig enig houvast :) .
De maker van dit filmpje ging echter ook met schuurpapier ( hele fijne korrel) over de schijven om ze weer wat op te ruwen.

Wel of niet doen ??

Wel of niet alles schoonmaken met remmenreiniger.

Moet ik ook nog verder iets doen met de koppeling ( of alleen maar even iets schoonmaken)

Hybride , jij gaf al aan niet een voorstander te zijn van een slagmoersleutel ,
en natuurlijk zie ik in deze video ...... :X _O-


betreffende video


Wederom bedankt voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:
Dat je hem kunt samenknijpen zegt niets, dat is gewoon een eigenschap van dit type vario. Hij spant zichzelf vanzelf als ie draait.

Mijn advies is duidelijk, gewoon vervangen want na 10 jaar kun je er niet meer op vertrouwen.

Bovendien, wat is de winst...? Wil je er 30.000 of 40.000 Km uit persen ? Hij is nú al voorbij de maximale levensduur die de fabrikant aangeeft.

Je kúnt er wel verder mee rijden maar alleen met een nieuwe riem, met beleid en je moet er dan ook geen 10 jaar over doen.

Je hebt gelijk.
Ik dacht alleen omdat de moertjes eigenlijk niet al te vast zaten, dat misschien de riem wel met 20000 vervangen zou kunnen zijn.
Maar hoe dan ook , de riem zal nu vervangen worden , zodat we weer een hele frisse majesteit hebben :Y ;)
 
Poulies opruwen vindt ik niet nodig.
Remmenreiniger van de Action
En Hybride recept, beetje talkpoeder in droge vario, en als dat wil lukken de rollen er ook wat mee proberen in te smeren.

Mochten de "ASBEST koppelingschoenen wat glazig zijn dan even op aaien met stukje schuurpapier P120, gelijk ook binnenkant van koppelingshuis ontvetten, licht opschuren
 
Laatst bewerkt:
Prima foto's bravo!

Samen knijpen (foto 2) zoals jij het omschrijft hoort zo daar is niks mis mee

Één na laatste foto zie je wel zonder spanning op de snaar toch wel al het nodige rek zitten.
Dat is die soort van crackelee die je tussen de vertanding ziet zitten.
Bij mij gaat de snaar er dan uit

Gooi de schuifmaat er ook voor de gein nog even op om de breedte service limit te controleren

Verse snaar onder lichte spanning
[afbeelding]

[afbeelding]

Doe me een lol, en zorg dat de rubber ringetjes (zie foto hieronder) ook vet zijn.
Officieel vet je ze in met ik dacht 'Shell BT grease 3' en consorte, ik gebruik meestal Malossi of Polini vet.
Heb je dat niet zorg dan in ieder geval dat je ze met een ander vet goed in masseert.

[afbeelding]


Heb ik net gedaan :Y
28 mm

Alles wijst er gewoon op dat de v-belt gewoon vervangen dient te worden , en dat gaan we dus ook "gewoon" even doen.

Morgen komen ook de filters etc , dus ik kan dan alles vervangen tot op de remblokken na *O*
 
Nieuw is hij 30mm. Met 28 zit je nog 1 mm. boven de service limit.
Maar ik heb het al vaak genoeg in 100 verschillende topic's hier vermeld en onderbouwd met foto's dat breedte service niet alleen bepalend is.

Moet je voor de gein als je de snaar er later er af hebt hem eens een beetje onder spanning binneste buiten bekijken dan zul je zien dat je huidige crackelee in eens een stuk vervelender er uit ziet.

Misschien iets overdreven de volgende foto, maar die kant ga je dan op.

image.php


p.s.
Je top snelheid zal met nieuwe snaar ook iets omhoog gaan, denk aan 1,2,3... km.
 
Laatst bewerkt:
Nieuw is hij 30mm. Met 28 zit je nog 1 mm. boven de service limit.
Maar ik heb het al vaak genoeg in 100 verschillende topic's hier vermeld en onderbouwd met foto's dat breedte service niet alleen bepalend is.

Moet je voor de gein als je de snaar er later er af hebt hem eens een beetje onder spanning binneste buiten bekijken dan zul je zien dat je huidige crackelee in eens een stuk vervelender er uit ziet.

Misschien iets overdreven de volgende foto, maar die kant ga je dan op.

[afbeelding]

p.s.
Je top snelheid zal met nieuwe snaar ook iets omhoog gaan, denk aan 1,2,3... km.


Ik heb de Dr Pulley sliders en gewichten laten komen.
Heb gekozen voor 13 gram , als het goed is zou de top dan iets lager moeten liggen , maar de trekkracht iets hoger.
Aangezien we er straks met de vakantie met zijn 2en op zitten vond ik dat belangrijker.
En dan ook nog met nieuwe olie , filters en een nieuwe bougie , kan ik eerst wel weer een paar "dagen" vooruit ;)

Nu nog alleen een paar nieuwe remblokken ( 3 setjes) bestellen .

Toch maar goed dat ik de Majesty voor een leuk prijsje op de kop kon tikken.
Al met al tikt het toch lekker aan.


Maar het voelt wel goed , dat ik ( met jullie hulp) de meeste werkzaamheden zelf heb kunnen uitvoeren/ga uitvoeren :t
 
Zo , heb de poelies er af.

Maar ik twijfel of de slide pieces wel de juiste zijn.
Er zit namelijk wel erg veel ruimte tussen ( zie foto)

de slider gewichten zijn volgens mij wel goed.

Heb ik dan de verkeerde maat ?
20170118_134750.jpg


20170118_134726.jpg

20170118_134712.jpg

20170118_134610.jpg

20170118_134738.jpg
 
Antwoord op mijn vraag: Ja ik heb de verkeerde!

Heb contact gehad en ik heb de bestellijst nagekeken .
Moet de 2515 hebben en hij heeft de 2012 opgestuurd. :(

Hopelijk morgen de goeden in huis
 
Keek net buitenshuis op mijn telefoon en was even bang dat ik je de verkeerde had laten bestellen, maar gelukkig had ik je wel de goede opgegeven... kan ook niet anders met mijn expertise ;)

Nu je toch tijd over hebt lees voor de gein eens mijn stukkie met alle in's & out's over die dobbelsteentjes.

WebEngine in "Kymco PeopleGT 300"
 
Keek net buitenshuis op mijn telefoon en was even bang dat ik je de verkeerde had laten bestellen, maar gelukkig had ik je wel de goede opgegeven... kan ook niet anders met mijn expertise ;)

Nu je toch tijd over hebt lees voor de gein eens mijn stukkie met alle in's & out's over die dobbelsteentjes.

WebEngine in "Kymco PeopleGT 300"


Heb ook jouw bestelnummer die je doorgegeven had gebruikt om te checken of het de goeden wel waren.
Deze nummers weken dus af , dus maar even de telefoon gepakt.
Wel vreemd was dat de verkoper gelijk wist waar het om ging ... hmmm.
Maar zal direct nieuwe opsturen , dus zal allemaal wel goed komen.


Zal eens even dat stukkie doornemen.


Thx again :t
 
De beste man leest hier mee, maar heeft hier toendertijd een permanente ban gekregen.

Hey doe me een lol en qoute alleen text die er toe doet maar niet telkens hele berichten, ik ben niet zeeuwsmeisje die op een lettertje let, maar een beetje overzicht is wel zo handig.

mvg. Jan
 
De beste man , belde gelukkig wel direct terug en heeft ondertussen wel de goede opgestuurd.

Dus morgen kan ik de boel in elkaar zetten ( zodra ze binnen zijn). *O*

Olie + filter + bougie ondertussen ook al ververst/gewisseld. :Y

Waarvan de bougie redelijk wit uitgeslagen is. ( zie foto )

20170118_160858.jpg



Een andere vraag die ik nog even heb , is dat tussen de voorste poelies op de video er een tussen schijfje zit. Deze heb ik niet en ben ik ook niet tegengekomen.
Hoort die er bij dit type vario niet bij/op te zitten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan