o ring voor hydrouliek cilinder

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.191
435
omg. den bosch
hallo, het is dan wel geen motorfiets, maar een chervolet impala uit 1965 waar ik een hydraulic ride systeem op gemaakt heb. bij elk wiel een hydroulische cilinder die je kan in en uitschuiven. in de parkeerstand ligt hij dan plat op de grond (pannekoek) zoals een de snoek vroeger van citroen.
als je rijd schuift hij uit, en heb je vering d.m.v. zgn. veerbollen.

nu lekken de cilinders een beetje en zou ik dus graag nieuwe afdichtingen op de zuigers monteren, dat zijn trouwens O-ringen.
alleen is het lastig om de oude ringen op te meten, ze zijn versleten en ook niet zuiver rond.
wat ik wel kan meten zijn de maten wat hij moet afdichten.

de vraag is dan ook: is er een tabel waar je aan de hand van deze maten de O-ring kan bepalen ?

het zijn 2 verschilende cilinders (vooras & achteras) de 3e tekening is van een vulbus en doet niet ter zake.

het vierkant met kruis is een vulring

alvast mijn dank :}

lastafel
 
Laatst bewerkt:
hallo, het is dan wel geen motorfiets, maar een chervolet impala uit 1965 waar ik een hydraulic ride systeem op gemaakt heb. bij elk wiel een hydroulische cilinder die je kan in en uitschuiven. in de parkeerstand ligt hij dan plat op de grond (pannekoek) zoals een de snoek vroeger van citroen.
als je rijd schuift hij uit, en heb je vering d.m.v. zgn. veerbollen.

nu lekken de cilinders een beetje en zou ik dus graag nieuwe afdichtingen op de zuigers monteren, dat zijn trouwens O-ringen.
alleen is het lastig om de oude ringen op te meten, ze zijn versleten en ook niet zuiver rond.
wat ik wel kan meten zijn de maten wat hij moet afdichten.

de vraag is dan ook: is er een tabel waar je aan de hand van deze maten de O-ring kan bepalen ?

het zijn 2 verschilende cilinders (vooras & achteras) de 3e tekening is van een vulbus en doet niet ter zake.

het vierkant met kruis is een vulring

alvast mijn dank :}

[afbeelding]

Volgens mij klopt er iets niet met de maten van de zuiger en de cilinder van de linker tekening ( zuiger maat is groter dan cilinder maat ) :?

GREETZ
 
+

In NL kan je ze onder andere hier kopen: Vota Seals

Ze kunnen ook je oude afdichtringen na maken als het een bijzondere maat is.

En anders inderdaad een hydrauliekboer of landbouwmechanisatiebedrijf.
 
Laatst bewerkt:
Oringen komen vaak uit de BS-1806 lijst, een lijst van 9999 oringen gerangschikt op een handvol doorsnede maten (doorsnede van het rubber) , de maten zijn (ruwweg) 1,78-2,62-3,53-5,33-6,99 mm

In het overgrote deel van de hydrauliek kun je de oring diameter dus als volgt bepalen/gokken: meet de doorsnede van wat er nog over is van de oude oring en gok tot welke groep de oring kennelijk behoord heeft, dus maten rond de 1,5 a 2,0 mm is kennelijk een oring 1,78 geweest, een maat zo rond de 2,5 a 3,0 mm zal 2,62 zijn geweest.

Vervolgens meet je de binnendiameter of eigenlijk liever de binnendiamt van de groef waar e oring in ligt of de as waar de oring overheen schuift.
Je kijkt in deze lijst gerangschikt op doorsnede en kiest de oring die het dichtst zit bj de maat die je hebt gemeten, het BS nummer is een nummer dat door iedeere oring handelaar word herkent.
De lijst: http://www.prepol.com/PPE-Uploads/Oring_sizes_BS1806.pdf
Als je kunt kiezen tussen twee maten dan kies je altijd degene die ervoor zorgt dat de oring klemmend om de as zit.

De enigste catch: deze lijst bevat alle "imperial" oringen( dus met engelse maten) en is decenia de "standaard" geweest maar ondertussen beginnen er overal steeds meer metrische oringen op te duiken en daar is niet een dergelijke lijst voor, metrische oringen kunnen echt iedere maat hebben die je kunt verzinnen/bedenken en kunnen soms akelig dicht bij de imperial bs oringen zitten, metrische maten als 2,5 mm zijn erg lastig te onderscheiden van de bs maat 2,62, er zit dus vaak een "gok" element aan het bepalen van vervangende oringen.
Zo kun je denken/gokken dat de oring metrisch 2,5x 210 mm is die slecht te vinden is en kostbaar terwijl de imperial bs #172 -2,62x209,22 bij iedere oringboer gewoon op de plank ligt en een fractie kost.
Dat kleine verschil in doorsnede is dan ook nog eens funest voor de afdichting, een oring word meestal z'n 10 a 15 % ingedrukt, dat is bij 2,5 mm dus hooguit een paar tiende mm, het verschil tussen 2,5 en 2,62 is dan dus net het verschil tussen een erg lange levensduur en soepel lopen en een erg korte levensduur en veel te zwaar lopen.

Verder heb je bij oringen de keuze uit mateiaalsoort en hardheid, gangbare materialen zijn NBR rubber soms ook wel buna-n genoemd en is de meest voorkomende en geschikt voor aardolie producten, EPDM Is voor water, viton is meer bestand tegen chemie en hogere temperaturen maar heeft slechtere mechanische eigenschappen, siliconen is erg bestendig tegen chemie en temp maar erg zacht en scheurt snel, jij hebt NBR nodig

De hardheid: word aangegeven in #shore(a)
Gangbaar is #70 shore en voor de lagere drukken tot ongeveer 250-300 bar, voor hogere drukken kom je op #90 shore

Jij hebt dus nbr #70 shore nodig en ik gok bs-214 -3,53x24,99 en bs-212-3,53x21,82 , dus met een iets kleinere diameter dan de zuiger.
De nadere rechthoekig gevormde ring heet een back-up ring en is er voor om te zorgen dat de oring ( die eigenlijk vloeibaar is) niet in de spleet tussen zuiger en cilinder word ge-extrudeert( geperst) , voor iedere BS oring maat is er ook een bijbehorende back-up ring, ze kunnen gemaakt zijn van ook weer nbr-epdm-viton enz enz en ze zijn er ook weer in hardheden in #shore, gangbaar in hydrauliek is nbr-#70 shore of polyurethaan(pu)90 shore of teflon(ptfe)
 
Laatst bewerkt:
de BS1806 lijst:

http://www.prepol.com/PPE-Uploads/Oring_sizes_BS1806.pdf

weet je toevallig ook waarvoor die extra (4-kanten) ring dient ?
bij de vooras is hij wit en met een opening om hem om de as te krijgen
bij de achteras is hij zwart, en monteer je hem door op te rekken.

alles gemonteerd is hij in buitendiam. niet groter dan de O-ring. dus het is geen ring om te verhinderen dat de O-ring tussen cilinder en zuiger komt.
 
Laatst bewerkt:
Youre welcome :)

Ik heb er nog wat bijgekalkt ( ninja-edit) :$ .

Dat lijstje is dus een erg handige om uit te printen en in de workshop te hebben want meestal komt de oring uit deze lijst.
 
de BS1806 lijst:

http://www.prepol.com/PPE-Uploads/Oring_sizes_BS1806.pdf

weet je toevallig ook waarvoor die extra (4-kanten) ring dient ?
bij de vooras is hij wit en met een opening om hem om de as te krijgen
bij de achteras is hij zwart, en monteer je hem door op te rekken.

alles gemonteerd is hij in buitendiam. niet groter dan de O-ring. dus het is geen ring om te verhinderen dat de O-ring tussen cilinder en zuiger komt.


Dat zal dus (denk ik) een back-up ring zijn, de uitwendige diameter daarvan is ook idd niet "groter" dan de o-ring , het idee er achter is een ring gemaakt van een materiaal dat beter bestand is tegen vervorming dan het zachte rubber en een mooi vlak en recht aanleg vlak te vormen voor de oring, als je een close up fotootje ervan hebt kan ik het met zekerheid zeggen.
Functie van de backup ring;
backup.jpg

Backup ring kunnen uit 1 stuk zijn of een sneetje hebben als een zuigerveer, ze kunnen vlak zijn maar ook een "holletje" hebben waar de oring mooi in ligt:
20121023191610_0937.jpg

Het zou (theoretisch) ook nog een zogeheten quad-ring kunnen zijn:
DMR_QuadRing.jpg


Een quad ring is een verbeterde oring die meer weerstand heeft tegen rollen in de groef en twee afdichting randjes heeft ipv de ene rand van een oring
 
Laatst bewerkt:
Plaatj wat beter de functie verklaart:
1206%25200032%2520-%252012393%2520w%2520-%2520EN_tcm_12-160176.png


Het lijkt een discutabel principe als je praktisch ziet dat de backup ring vaak gemaakt is van hetzelfde matriaal als de oring, de hardheid ligt iig meestal niet ver boven die van de oring, en toch werkt het :+
 
Laatst bewerkt:
zou dan inderdaad best kunnen dat het een back-up ring is, hij zit maar aan zijde v/d O-ring en de cilinder is enkel werkend dus maar vanaf een zijde oliedruk.
voor de volledigheid, op mijn tekeningetjes heb ik maar 1x een groef getekend, maar in werkelijkheid zijn het er 2 die pak hem beet 20 mm van elkaar zitten.
 
1000x mijn excuses :o :o :o :o
vergeten te melden dat iemand voor mij naar een plaatselijk hydrauliek bedrijf is geweest en daar de juiste ringen heeft gekocht voor iets van 10 euro. dat bedrijf kan blijkbaar ook speciale ringen zelf op maat maken....aanrader zit in rosmalen bij den bosch.
propco.nl

robber57 nogmaals dank voor je uitstekende hulp en uitleg :} :} :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan