Scooterband onder een motor

TripleSteve

MF veteraan
7 apr 2013
2.403
1.413
Grunn
Instagram
Hallo,

Gister samen met een vriend lekker lang zitten discussiëren over banden, vanalles en nog wat!
Uiteraard naar aanleiding van iets waar we tegenaan liepen.

Voor mn project motor ben ik opzoek naar een betaalbare band in 16" en het liefst 150 of 140 breed. De hoogte maakt niet zoveel uit.

Toen ik op wat bandensites ging speuren kwam ik tot de ontdekking dat er in deze maat vooral "scooterbanden" te koop zijn, en dat motorbanden in deze maat schaars zijn.

Nu lijkt het mij dat een qua maatvoering er geen verschillen zijn en dat het dus vooral ligt aan stijfheid van het carcas, compound van het rubber en andere belangrijke zaken.

Nou vraag ik mij af, waarom niet gewoon zon band monteren ?

Ik weet dat je zit met het gewicht, het aantal pk's (of Nm) en een maximale topsnelheid die er behaald kan worden.

De banden zijn vaak goedgekeurd tot 180 kmh.

Neem bijv. deze band: Klikkerdeklik!


Even ter vergelijking: een Suzuki Burgman 650 weegt 240 kilo, gaat 175 kmh en heeft 55pk
Mijn Honda CX500 Project weegt 180 kilo gaat lang geen 175 kmh en heeft ook 55 pk (fabrieksopgave 1978).


Ik ben benieuwd naar jullie vindingen en meningen!
 
Laatst bewerkt:
IMG_2631.jpg
 
Ff out of the box denken maar een gl/cx500 heeft toch de zogenaamde comstar wielen?

Was daar de velg niet van staal?
Als dat het geval is dan is er misschien de optie om deze te laten verbreden.
Doen ze immers bij stalen koekblik wielen ook.

Ook aluminium velgen zijn te verbreden bedenk ik mij net.
 
Ff out of the box denken maar een gl/cx500 heeft toch de zogenaamde comstar wielen?

Was daar de velg niet van staal?
Als dat het geval is dan is er misschien de optie om deze te laten verbreden.
Doen ze immers bij stalen koekblik wielen ook.

Ook aluminium velgen zijn te verbreden bedenk ik mij net.
Het was TS te doen om een goedkoop scooterbandje te scoren ipv een dure motorband.
Velgen verbreden is nogal duur.
 
Het was TS te doen om een goedkoop scooterbandje te scoren ipv een dure motorband.
Velgen verbreden is nogal duur.

Dat valt wel mee hoor met de TS, zoals meerdere keren aangegeven wist ik gewoon niet zo goed hoe dat nou precies zat met die maten van velgen en banden.

Ik heb nu een "gewone" motorband gekocht, het verschil ligt eigenlijk alleen bij de maat en de speed index. En ja, idd de prijs!
 
Terug
Bovenaan Onderaan