VTDR 800

FlorisAPH

Rookie
18 jan 2017
27
0
Hallo allemaal,

Ik rij al net zolang motor als ik student ben in Enschede. Ik heb een gsx 400, een GPZ900r, een Suzuki Bandit en een XR500 gehad. Op het moment heb ik een Cagiva Gran Canyon en een CZ175. Toch ontbrak er nog iets in dit rijtje. Toevallig had een vriendin een VTR250 interceptor met kapot blok over. Ook had een vriend een blok van een Suzuki DR800 over. (jeweetwelhoedatgaat). Dus op een avond onder het genot van een paar biertjes bedacht ik me een mooi project. Dat blok past vast wel in die motor..... Na een half uurtje met een meetlint op mn rug naast beide motor te hebben gelegen werd het idee steeds beter.

De VTR heb ik gekocht voor 50 euro en een appeltaart. Het blok van de BIG was wat duurder maar daar zat ook alles bij (carbs, kabelboom, luchtfilter enz).

Mijn doel was om de motor technisch heel netjes te maken. En dus absoluut geen beunoplossingen te krijgen.

Wat ik inmiddels heb gedaan:
- blok geplaatst.
- oliekoeler in rubber ophangpunten geplaatst met op maat gemaakte olieleidingen.
- Kabelboom van de VTR en de Big samengevoegd tot 1
- uitlaat onderlangs gemaakt
- demper van een random motor gekocht en geplaatst
- handmatige decompressie geplaats (originele unit was veel te groot)
- aansluiting van de gaskabels op de carbs opnieuw gemaakt
- glasvezel luchtfilterkast gemaakt
- ketting van een TDM op een achtertandwiel van een ransalp samengevoegd
- Kettinggeleiding over de achterbrug gemaakt voor het iets hogere voortandwiel
- kentekenplaatverlichting verwijderd en een ruitje in het achterlicht gemaakt
- nieuwe zadel vergrendeling om het lelijke originele ding kwijt te raken
- accubak en achterspatbord aangepast voor de veel grotere accu
- kappen aangepast voor het andere blok
- uit de tank een stuk geslepen en er een nieuw stuk ingelast om ruimte te krijgen bij de carbs
- Tank getankcured
- en nog heeeel veel kleine dingetjes

Ik ben bijna zover voor het eerst proefritje.
 
Laatst bewerkt:
full

full

full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
leuk project :Y

alleen deze foto baart me zorgen :

16618386292d5a671850e2f2ba0b02bb


is dit met vering en al rijklaar gemonteerd ?

want dan gaat je ketting het verkeerde effect uitoefenen, "wat de engelsen zo mooi "squat" noemen, terwijl een motor (er zijn uitzonderingen)eigenlijk antisquat moet hebben.

attachment.php
 
@ janbros.

Het klopt idd dat het voortandwiel iets verder naar voren en naar boven staat dan het vtr tandwiel. De positie in de lengte van de uitgaande as is wel precies gelijk aan de VTR. Hierdoor is er een klein beetje Squat. Ik heb een kettinggeleider gemaakt (niet op de foto) die de ketting over de achterbrug leidt. Hierdoor treed het natuurlijk nog steeds op maar ik hoop en denk dat het te verwaarlozen is.
Als de motor netjes loopt is ook een van de eerste dingen die ik ga controleren de ketting. Nu komt hij namelijk heel dicht bij een verstevigingsrib op het frame. Als de ketting die rib raakt moet ik gaan beslissen wat ik doe... Blok er weer uit en de rib verlassen of misschien kan ik er net met de dremel bij.
 
Leuk een supermono.

Ik snap je reactie op Janbros niet helemaal. Ik kan daar slecht volgen wat je bedoeld.
Maar Janbros heeft wel degelijk een punt. Maar het is heel simpel op te lossen door de achter kant, door middel van aanpassingen aan het link systeem, hoger te maken.
Zodat de achterbrug onder een grotere hoek gaat staan.
Meet de hoek van de achterbrug tov de weg maar eens op, dit is op dit moment maar een paar graden denk ik.
 
@ janbros.

Het klopt idd dat het voortandwiel iets verder naar voren en naar boven staat dan het vtr tandwiel. De positie in de lengte van de uitgaande as is wel precies gelijk aan de VTR. Hierdoor is er een klein beetje Squat. Ik heb een kettinggeleider gemaakt (niet op de foto) die de ketting over de achterbrug leidt. Hierdoor treed het natuurlijk nog steeds op maar ik hoop en denk dat het te verwaarlozen is.
Als de motor netjes loopt is ook een van de eerste dingen die ik ga controleren de ketting. Nu komt hij namelijk heel dicht bij een verstevigingsrib op het frame. Als de ketting die rib raakt moet ik gaan beslissen wat ik doe... Blok er weer uit en de rib verlassen of misschien kan ik er net met de dremel bij.

tandwiel verder naar voren maakt niet veel uit, daardoor moet je enkel meer ketting speling voorzien.
je grote probleem is dat het kleine tandwiel boven de hartlijn as achterwiel-as swingarm ligt. de oorzaak hiervan is een foute inbouw positie van het blok. zal nu wat laat zijn om dat nog te veranderen .
uiteraard zou ik er nu ook eerst eens wat mee rijden, maar ik zou me aan allerlei rare dingen verwachten.

andere manier is zoals Guust zegt je swingarm "omlaag duwen" zodat de hartlijn boven het centerpunt van het kleine tandwiel uitkomt. gevolg daarvan is dan weer dat de geometrie van je motor verandert : je zet hem meer op zijn neus. hij gaat beter sturen maar zou wel eens teveel stabiliteit kunnen verliezen. wil je het echt goed doen : de voorkant evenveel verhogen.
 
Het voortandwiel is een fractie verder naar boven gekomen. Om het blok netjes in het frame te plaatsen was dit niet te voorkomen. De achterkant ophogen is geen optie. Hierdoor verklein je drastisch je naloop en wordt het stuurgedrag van de motor zoals Janbros al zegt helemaal verpest.
Ik ben van mening dat ik er niets van ga merken. Doe ik dat wel kan ik daar rekening mee houden wanneer ik de achterbrug van mijn bandit 600 ga inbouwen over een tijdje.
 
Ik heb de motor vorige week voor het eerst gestart maar hij liep heel slecht. Stationair alleen op choke. Vanavond de carbs schoongemaakt en de stationairsproeiers ontstopt. Hij loopt nu als een zonnetje. Morgen een tankje benzine halen en maar een proefritje maken.

full

full

full
 
leuk project! *O* ik heb zelf 2 VTR's gehad (1 in deze kleurstelling en 1 matzwart) en vind het nog altijd erg leuke motoren, die je voor weinig kan vinden.
Ik maak me zelf stiekem wel een beetje zorgen over dat fietskettingetje dat er standaard op zit, die zal wel erg hard slijten onder dat dikke 1-cilinder geweld. Tevens is de achterbrug al aardig aan het flexen als je de standaard VTR stevig doortrapt, dus dat zal ook wel wat versterken.

Verder heel gaaf bezig, kom maar door met die updates.
 
Het voortandwiel is een fractie verder naar boven gekomen. Om het blok netjes in het frame te plaatsen was dit niet te voorkomen. De achterkant ophogen is geen optie. Hierdoor verklein je drastisch je naloop en wordt het stuurgedrag van de motor zoals Janbros al zegt helemaal verpest.
Ik ben van mening dat ik er niets van ga merken. Doe ik dat wel kan ik daar rekening mee houden wanneer ik de achterbrug van mijn bandit 600 ga inbouwen over een tijdje.

Achterkant verhogen wordt juist toegepast om het stuur gedrag te verbeteren, zeker niet te verpesten. Kan zijn dat de motor dan iets "nerveuzer" wordt. En ja de naloop verander je, ook de balhoofd hoek verander je hierdoor, maar ik zou een paar mm niet "drastisch" noemen.
Als je het na rekent zal je zien dat de balhoofd hoek en dus de naloop minimaal veranderen. Ik denk juist dat je daar niets van zult merken.....
 
Doen we nog iets aan het kenteken (zoals die knaap die een Bandit blok in een Dominator frame hing)? Of hoop je maar dat alles goed komt als er iets gebeurt en de verzekering komt er achter dat er een 800 cc in een 250 cc gelepeld is?


toevoeging, voor de rest mooi project hoor, kan zo'n stukje huisvlijt wel waarderen. Maar het moet natuurlijk ook leuk blijven als er iets gebeurt wat je liever niet had dat zou gebeuren. Zou zonde zijn als een verzekeraar je helemaal leeg trekt of jouw kosten niet vergoed in geval van een ongeval.

En dan heb ik het niet over een paar tientjes van een verbogen bumper of de VTDR total loss, dan heb ik het over letselschade, gederfde inkomsten, ziekenhuisrekeningen, dat soort bedragen van duizenden euro's.
 
Laatst bewerkt:
@ Dutch,

Ik ben nog van plan de motor te laten keuren idd. Eerst zorgen dat alles mooi en legaal werkt. Ik wil er namelijk ook nog een kofferrek op bouwen en er dan een paar weekjes mee door de alpen gummen.
 
Ik ben de laatste tijd nog lekker druk geweest. De eerste keer de motor gestart. Dit ging niet vanzelf maar met een bus remreiniger lukte het. De motor bleef alleen bij lage toeren lopen met de choke vol open. Dus de carbs helemaal gereinigd in de ultrasoon en het bleek idd dat de stationairsproeiers verstopt zaten. Nu start hij heel makkelijk en loopt heel mooi stationair.

De tweede noodzakelijke stap was het maken van een DB-killer. We stonden de motor namelijk met oordoppen op af te stellen. Het lawaai was gewoon niet OK. Nu klinkt hij een stuk beschaafder maar het geluid is er niet mooier op geworden. Misschien ga ik nog kijken naar een andere demper die vanzichzelf beter dempt zodat het geluid mooi diep wordt ipv het blikkerige met DB-killer.

Bij het maken van de luchtfilterkast had ik geen rekening gehouden met de carterontluchting. Deze zat nu nog niet aangesloten. Ik heb een luchtfilter met olie-catch-can overwogen maar ik ben voor de makkelijke en nette manier gegaan en een pijpje met flens op de luchtfilterkast gepopt. Nu worden de gassen uit de carterontluchting zoals origineel naar de luchtfilterkast geleid.

Waar ik nog naar moet kijken is een irritante trilling bij de koplamp tijdens het rijden. ik denk dat er ergens een beugeltje trilt tegen een stuk plastic ofzo.

Tijdens de proefritjes (super tof b.t.w.) voelde ik de motor overal glijden (voor en achter). Het blijkt dat de banden 20 jaar oud zijn.... Ik heb nog een pilot road 3 voorband met maar 1500 gereden van mijn bandit liggen. Ik denk dat ik die achterop de VTR zet. Hebben mensen ervaringen met een voorband achterop een motorfiets?

Als laatste moet ik kijken naar al de plastic kappen. Omdat de VTR als donorfiets voor een andere VTR gebruikt is zijn alle kappen een beetje moe. Overal zijn er bevestigingen afgebroken. Dus ik ga wel een beetje kliederen met 2-componenten lijm.

Ik ben dus bijna klaar en kan niet wachten om lekker te gummen in twente...
 
Ik heb nog een pilot road 3 voorband met maar 1500 gereden van mijn bandit liggen. Ik denk dat ik die achterop de VTR zet. Hebben mensen ervaringen met een voorband achterop een motorfiets?
Achterband voor heb ik wel eens van gehoord, andersom niet. Zet er maar een set fatsoenlijke banden op. Dat stukje rubber is toch wat je in leven houdt.

Iets minder dramatisch is een set banden altijd nog goedkoper dan een keer schade door een stomme glijpartij. Breekt een ditje en een datje af, slijtplekken op je pak, eventueel nieuwe helm nodig. Tikt snel aan. En gezien de maten op een VTR zal een set banden je echt de kop niet kosten.
 
Tijdens de motorbeurs heb ik nog een aantal onderdelen gescored. Een setje spiegels voor 5 euro en knpperlichtjes om de windvangers voor kwijt te raken.
Ook heb de carterontluchting aangesloten op de luchtfilterkast en de voorband van mijn bandit achterop de vtdr gezet. Het bandje is wel heel smal en het ziet er een beetje suf uit. Alleen je merkt wel gelijk verschil. Als ik ook maar naar het gas keek met de originele band brak de achterkant uit. Nu heb ik heel veel grip.
 
full


Grappig te zien hoe klein het motortje eigenlijk is. vergeleken met een TDM en een 175cc oostblok tweetakt

full


Nieuwe achterbandje en nieuw spiegeltjes
 
Laatst bewerkt:
Mooi project!

Als je een voorband achter wil monteren moet je hem andersom monteren. Heb dit ook gehad met een jawa en heb hierover ook contact gehad met conti en die adviseerde mij dat. Tenzij je 200+ gaat rijden dan raden ze het af.

Er zijn ook banden te koop die je voor en achter kan monteren en hier zie je ook dat je hem moet omdraaien voor achter of voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan