Wat weegt een zuiger van een Yamaha XS 250 SOHC?

Bouwe

Rookie
17 jan 2017
2
0
Zuidhorn
Wat weegt een zuiger van een jaren zeventig Yamaha XS 250 SOHC? Dat wil ik graag weten omdat ik een lichtere krukas van een XS 250 wil gebruiken in een XS 400-blok. De zuigers van de XS 400 wil ik lichter maken totdat ze net zoveel wegen als XS 250-zuigers. Volgens enkele motorgoeroes moet het gewicht van de zuigers zijn afgestemd op de krukas om zo onder meer extra trillingen te voorkomen. Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden. Bij voorbaat dank, groet, Bouwe
 
en toch begrijp je het niet.

Wanneer je de drijfstang niet exact zo lang maakt dat het hoogste punt van de zuiger exact gelijk staat met de langere slag, maar iets hoger kan je zelfs dezelfde compressieverhouding bereiken. Mits daarvoor voldoende ruimte is/ gemaakt wordt.

ik begrijp alles weldegelijk en perfekt.
je kan dezelfde compressieverhouding bereiken met eendert wat : andere slag/boring/drijfstang, zolang je andere zaken ook maar aanpast. het gaat immers om een verhouding. je hoeft dus zelfs niet eens dezelfde cylinderinhoud te hebben. steek gewoon die XS250 krukas in de 400, en frees net genoeg van de bovenkant van de cylinders (en indien dat niet volstaat ook van de cylinderkop) af zodat de verbrandingsruimte het correcte volume heeft om dezelfde comp-verhouding te bekomen.

nogmaals : ik had het kleine interpretatieverschil tussen kan en zal niet gezien, en het feit dat je pas na die ene zin over de boring begon heeft heel de diskussie op gang gebracht. dat ligt deels aan mij en deels aan jouw omdat jij meestal maar "halve berichten" plaats en de lezer er de rest maar moet bij denken ;)
 
ik begrijp alles weldegelijk en perfekt.
je kan dezelfde compressieverhouding bereiken met eendert wat : andere slag/boring/drijfstang, zolang je andere zaken ook maar aanpast. het gaat immers om een verhouding. je hoeft dus zelfs niet eens dezelfde cylinderinhoud te hebben. steek gewoon die XS250 krukas in de 400, en frees net genoeg van de bovenkant van de cylinders (en indien dat niet volstaat ook van de cylinderkop) af zodat de verbrandingsruimte het correcte volume heeft om dezelfde comp-verhouding te bekomen.

je blijft hangen op compressieverhouding.

Ik schreef compressie.
 
Maar hoe doen we dit nu? 2 oranjes die het niet met elkaar eens zijn. Naar welke aangestelde monteurgod moeten we nou luisteren als dombo's. Ik stel voor om een opper god monteur aan te stellen en deze groen te maken. Verdeeldheid modus uit
 
Even mijn gewone boeren verstand gebruikend ( en mijn ervaring met et behoorlijk opvoeren van de Z serie ), waarom zou je trillingen krijgen als je 2 elkaar tegenwerkende krachten vervangt door 2 andere.
Ik heb wiseco's gehad, aries slipperzuigers , venolia, waren allemaal afwijkende zuigers van het orgineel, en nooit last gehad van trillingen, lijkt me bij zo'n lage toeren brik ook niet echt parten spelen
 
Wat weegt een zuiger van een jaren zeventig Yamaha XS 250 SOHC? Dat wil ik graag weten omdat ik een lichtere krukas van een XS 250 wil gebruiken in een XS 400-blok. De zuigers van de XS 400 wil ik lichter maken totdat ze net zoveel wegen als XS 250-zuigers. Volgens enkele motorgoeroes moet het gewicht van de zuigers zijn afgestemd op de krukas om zo onder meer extra trillingen te voorkomen. Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden. Bij voorbaat dank, groet, Bouwe


En de vraag van TS is nog steeds niet beantwoord :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan