Yamaha YL1 opbouw project

Ik kocht mijn Suzuki t500 met een verkeerd kenteken. Ik kreeg verkeerd kentekenbewijs mee waar ik thuis achter kwam omdat de framenummers niet overeen kwamen.
Verkoper was te goeder trouw en gaf aan dat de koop ongedaan gemaakt kon worden of een stuk van de prijs af.Ik heb dat laatste gekozen.
Vevrolgens geinformeerd of ik een kenteken op de motor kon krijgen.
Ik wist het kenteken niet en RDW wilde dat ook niet geven.
Ik heb eerst de politie gebeld om te vragen of hij ala gestolen geregistreerd stond. Dat was niet zo.
vervolgens wederom de RDW met dit bericht en gevraagd of het een Nederlandse motor was.
Het was een Nederlandse motor waarvan het kenteken was ingeleverd.
Ik kon dit originele kenteken terugkrijgen bij de RDW maar daarvoor moest hij inderdaad gekeurd worden.
Hiervoor moet de motor aan de wettelijke eisen van toen voldoen.
Ik heb hem in Groningen laten keuren en daardoe een kerel de oudjes. Hij was erg enthousiast en vroeg hoe en wat ik zelf had gedaan etc.

hij keek eigenlijk maar naar een paar zaken:

benzine lekkage dat mag niet en lichtbeeld! daar werd die van mij op afgekeurd!!!
Maar hij hoefde niet gestart te worden oid. Ik had gelukkig thuis nog een goede koplamp liggen die ik snel even kon ophalen.
die heb ik terplekke gemonteerd en de keurmeester keurde hem goed en ik houd mijn 1972 kenteken weer!!!!!



natuurlijk zit nu de koplamp zonder lichtbeeld er weer op. Dat is een mooie hoefijzervormige en de ronde heb ik nog ook voor bekende die ook met een t500 naar de keuring moeten. die kunnen hem dan mooi even lenen. Mijn ervaring bij RDW is dat telefonisch de info erg afhankelijk is wie je te pakken hebt. Maar de regels waaraan je motor moet voldoen staan netjes op internet. Ik schrok ervan dat een motor uit 1972 bijna niks hoeft te hebben. Ik dacht zelfs geen spiegels of werkend remlicht. Knippers al helemaal niet.
 
Laatst bewerkt:
Leuk verhaal, zo zie je maar dat het uiteindelijk wel een beetje afhangt van de desbetreffende keurmeester, hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is.
Ik heb vanmorgen toch maar twee Zundap dempers besteld, die zouden ongeveer moeten passen, in ieder geval zijn ze wel pas te maken.
Je krijgt hem op een gegeven moment toch wel door de keuring, maar ik doe het het liefst in een keer goed, ik moet er toch een klein uurtje voor rijden.
 
Eerder deze week heb ik de dempers binnengekregen ik had nog geen tijd om ze te passen.
Vanmorgen toch maar eens gedaan, persoonlijk vind ik het niet misstaan ;)
Ook heb ik het stuur vervangen door een kleiner exemplaar, dit is er een van een FS1.
full

full

Er zal nog wat moeten worden "gefreubeld" om een beugel te maken voor de dempers, maar de passing op de bochten is perfect *O*
 
Laatst bewerkt:
Gisteren heb ik bericht gekregen dat de tank klaar was *O* Volgens de verchromer was het netjes geworden, ik hoop het zelf ook.
Het heeft ongeveer 14 weken geduurd, maar dat had de beste man mij van tevoren verteld.
Ik zag op de site van het bedrijf dat de verwerkingstijd inmiddels is opgelopen naar 17 weken, dat is niet niks.
Nu moet er nog een gedeelte van de tank blauw worden gespoten, althans volgens het origineel.
Ben benieuwd of de spuiter daar kans voor ziet over het nieuwe chroom
 
Dat had ik ook al bedacht, en om nou een nieuw verchroomde tank te gaan schuren.
Ik zal wel eens langsgaan bij de spuiter en kijken wat de mogelijkheden zijn
 
Zodra de tank binnen is zal in nog een paar foto's maken.
Verder zal ik proberen deze week de bodemplaat van de buddyseat klaar te maken.
Er zaten toch een paar slechte plekken in welke eerst gerepareerd moeten worden.
Zodra dat gebeurt is gaat hij naar Hawk
 
Vanmorgen is ondanks code rood vanwege de gladde wegen toch de tank binnengekomen.
Ziet er gewoon netjes uit, met dank aan Galv*ron:

full


Het zitje is inmiddels opgestuurd dus moet goed komen.
 
Laatst bewerkt:
Hier nog eentje van de andere kant, omdat hij zo blinkt:

full


Ik zal er binnenkort nog een paar opzetten als ik de motor eens buiten heb gezet.
Verder heb ik nog een klein kettingschermpje aangeschaft, dat vind ik toch mooier dan die gesloten ketting kast.
 
Deze week het zitje terug gekregen van Hawk, natuurlijk even passen.
Ook de eerste meter(s) gereden met de Yamaha, weliswaar niet verder dan de garage naar de achtertuin, maar toch.
Wat nog te doen: een paar beugeltjes maken voor de uitlaten, achterlicht aansluiten, voorste rem nog eens beter bekijken en dekseltje voor ontsteking monteren.
full

full
 
Is een geweldig mooi fietsje geworden!

Ik zou hem ook graag nog eens zien met de expansies :Y

Ja dat lijkt mij ook wel wat, maar eerst eens langs de keurmeester dit voorjaar.
Deze dempers zijn maar een noodoplossing, maar eigenlijk staat het niet verkeerd (mijn mening)
Maar eerst eens de details verder afwerken anders wordt het een beetje halfbakken.
Zo vind ik dat de voorrem nog wat te wensen overlaat; het is dan wel een YL1 in plaats van een R1, maar dat moet toch nog wel beter kunnen.
 
Mooi geworden.

Misschien is het een beetje een kromme vergelijking, maar mijn broertje heeft een zundapp boswachter, en die remt ook helemaal... Niet :')

Ook zo'n zelfde soort trommeltje.. Lijkt er erg veel op kwa grootte enzo..
 
Er is wel iets te doen aan de werking van de trommelrem. Ik weet niet hoe je de remmen in elkaar hebt gezet maar de volgende methode kan wat verschil maken.

Draai de wielmoer los zodat de remankerplaat wat speling krijgt. Geef, met het wiel van de grond, een grote slinger aan het wiel en knijp de rem hard in. Doe dit een paar keer. Op deze manier kunnen de remschoenen zich zetten in de remtrommel. Na de laatste zwengel aan het wiel hou je de rem erop en draai je de wielmoer weer vast.
 
Voor diegene die houden van een passend einde: een tijdje terug heb ik de motor overgekocht, laatste puntjes afgemaakt en zojuist de laatste papieren binnengekregen voor het kenteken! Hij rijdt inmiddels in de omgeving Deventer rond :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan