FJ600 project

Dennis-BE

MF veteraan
3 okt 2008
1.021
2
gent
Blijkbaar ben ik beter in nieuwe projecten starten dan er eentje afwerken, dus ben ik er weer met een nieuw topic :)

Deze keer over een FJ600. Deze heb ik ergens in 2013 gekocht denk ik van een MF'er nadat hij hem erg goedkoop verkocht. De aanpassingen die eraan gedaan zijn, en vooral het laswerk, zijn echter niet netjes gedaan en moeten dus opnieuw. Maar daar was de prijs gelukkig wel naar.

Ik kocht de motor in deze staat (de witte)



De vorige eigenaar heeft het rijwielgedeelte opgefrist en een rs250 kont en R1 kuip (is mij verteld) geplaatst maar het blok wilde maar niet goed draaien. Hij draaide slechts op maximaal 3 cilinders en had het probleem niet kunnen oplossen door de carburators uit te kuisen of met andere bobines.
Ik verdacht de CDI en heb uiteindelijk een volledige XJ600 (zelfde model maar dan de europese variant) erbij gekocht met een goed blok waar ik ook op heb proefgereden, in eerste instantie om enkel de CDI over te zetten. Helaas lijken de motoren zeer hard op elkaar maar zijn er toch een aantal verschillen waarvan ik niet wist waaronder de CDI.

Ik had er nog even wat stukken opgestoken die ik nog had liggen zoals lamporen, een koplamp en gs1000 tank om eens te kijken hoe dat staat.
Door de vele projecten die ik door elkaar aan het afwerken was, waaronder ook de verbouwing van ons huis, is deze helaas in onderstaande staat even aan de kant geschoven.







Een 3tal weken geleden ben ik dan toch eindelijk begonnen met de donormotor te slopen. Ik mis het motorrijden en heb nu al bijna 2 jaar geen rijdende motor meer. Het is dus tijd om daar eens verandering in te brengen.
Het plan is het volledige motorblok van de rijdende XJ zonder papieren over te zetten in de FJ inclusief alle electra aangezien een aantal stekkers verschillend zijn.
Dat blok krijgt nieuwe olie, een nieuwe oliefilter, nieuwe luchtfilter, nieuwe batterij en nieuwe bougies. De carterpan neem ik er ook even af om te kunnen kijken of er geen overvloed aan ijzervijlsel in de pan ligt of iets dergelijks. De motor wordt vervolgens zo snel mogelijk rijklaar gemaakt. Vooraan komt er een ronde koplamp op en achteraan komt ofwel de RS250 zit opnieuw, ofwel een TZ700 zit.

Eenmaal de motor rijdt wordt het XJ rollend frame gebruikt om een USD en bandit 600 achterburg met achtervelg aan te passen. Eenmaal dit volledig klaar is wordt het dan overgezet in de rijdende FJ zodat ik niet weer maanden of jaren zonder motor zit omdat die op de brug staat :)

De laatste 2 weken is het volgende gebeurd:

Eens passen met deTZ700 zit:


motorblok uit de donorXJ


motorblok uit de op te knappen FJ:


USD aangeschaft van ZX9R


En het verschil in t-stukken


Het aanpassen van de voorvork en achterbrug zullen nog even op zich laten wachten. er wordt voorrang gegeven aan de motor rijdend te maken. Gelukkig is het volledige rijwielgedeelte in reeds opgeknapte staat dus enkel het volgende is nog te doen:

Motorblok goed rijdend krijgen.
Remschakelset pasmaken en monteren
Zitje pasmaken en bekleden
Verlichting pasmaken en monteren.
Kentekenplaathouder maken

De uiteindelijke bedoeling is om de originele kuip terug te plaatsen en er een soort AMAracer van te maken met upgrade van het rijwielgedeelte.

Nu heb ik even 2 weken examens dus zal er niet echt veel verder aan gebeuren.
Ik heb alvast wel een vraag:

* De zx9r heeft standaard vooraan een 120 band en op de banditvelg ga ik een 150 band leggen ivm de ketting die nog moet kunnen passeren. gaat dit een beetje lekker rijden? Of kan ik beter een 110 band vooraan steken? Of is de velg daarvoor te breed?
 
Jij van Mechelen had ik gezien he. Ik ben van Gent en woon ietsje verderop
in Melle. Stralen kan ik op het werk maar coaten niet. Ik hou het dus in gedachten. Bedankt voorhet aanbod!
 
Bedankt!

Weet iemand toevallig of he klopt dat een bandit 600 achterbrug geen stofkappen heeft? Ik vind dat wat vreemd maar de verkoper van de achterbrug was er zeker van, en als ik kijk bij een bandit die ik op straat ZG staan zie ik ze er ook geen gemonteerd zitten. Het is wellicht toch aan te raden deze te monteren of is dat niet nodig?

Ergens volgende week zou de r1 schokbreker moeten toekomen om te kijken of deze pas te maken is. Als ik
het internet mag geloven zou deze rechtstreeks op het linksysteem van de bandit moeten passen.
 
mooi project , ik volg t, mocht je later losse overgebleven delen van de donor motor verkopen hoor ik het graag (FJ600)
 
Welke onderdelen zoek je nog? Ik heb een volledig fj eigenlijk over :) enkel de achterkap met achterlicht Heb ik perongeluk weggedaan...
 
En weer wat verder geraakt!
Vandaag voornamelijk bezig geweest met het uitzoeken van de bedrading en welke componenten bij welke motor horen. Bij het uit elkaar halen ging ik er namelijk van uit dat alles hetzelfde was en de componenten van beide motoren zijn door elkaar geraakt.
Er zijn elektrisch echt een hele hoop verschillen tussen de FJ en de XJ, praktisch geen enkele component heeft dezelfde aansluiting bij de XJ als de FJ en vaak zijn de kleuren van de draden ook anders.



Maar het is gelukt en eenmaal alles aangesloten was eens proberen starten en de startmotor ging rond. Dat gedeelte is iig al goed. Lichten heb ik nog niet geprobeerd maar ik ga er van uit dat alles goed is aangesloten en later geen probleem zal vormen.


Iemand enig idee of ik die batterij wel op zijn zij mag leggen? ik denk het wel...?

Verder zitten er blijkbaar ook 2 pinkrelais op de XJ en slechts 1 op de FJ, iemand een idee waarom?

Volgende keer proberen starten!
 
Suc6 met starten, altijd weer spannend moment, ik heb je een pb gestuurd voor de FJ600 delen.

Sealed accu's mogen in elke positie gemonteerd worden, normaal gezien.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de bevestiging. Morgen gaan we er mee verder.

Weet iemand soms een goed adresje om een achterlicht en pinkers te kopen? Liefst niet van die 3euro dingen van AliExpress maar degelijk materiaal.
Ik zoek nog een klein achterlampje, liefst LED, om pas te maken in de achterkant van het zitje...
 
zoals beloofd vandaag wat verder gewerkt ook al werkte het petroliumkacheltje niet in de schuur :/

Achterlichtje gemonteerd in het zitje en een hele hoop slecht gelast staal van het chassis geslepen zodat het zitje er beter op past.



Uitlaatbochten schoongemaakt en gemonteerd. Daarvoor ook nog de oliekoeler en oliefilter op hun plek gebout.

Photo by Dennis_Hoste



Ik weet niet van welk model deze uitlaat is, ik denk van een FZ of zoiets maar de originele motorspoiler past niet meer, daar moet een klein stukje uitgehaald worden helaas.

Verder ook de koplamp gemonteerd. Ik denk dat het een van een oude honda is maar hij misstaat zeker niet.



en dan nog eentje van het totaal




Nu moet er vooral nog wat laswerk gedaan worden, namelijk de volgende zaken:
* Gaatje dichtlassen in framebuis dat onder een beugeltje zat dat de vorige eigenaar eraan gebakken had
* bevestiging van de tank vooraan lassen. Deze had ik eerst verwijderd met de bedoeling om met een andere tank te rijden.
* bevestiging voor het zitje op het frame lassen
* een plaatje langs weerkanten om de remschakelset op te monteren.

Ik moet dus nu eerst op zoek naar een mooie remschakelset! En misschien kijk ik toch al eens voor een andere tank. Als ik toch bevestigingspunten moet lassen dan eigenlijk beter voor een mooiere tank.
 
Er zit nog een grote leegte waar de carb moet komen ;)

Viel me op omdat de mijne er nu ook zo bijstaat met de originele onder revisie en een reserve exemplaar ernaast voor onderdelen (vooral schroeven met goede kopjes! Maar ik ga die er eerst even opzetten of ie op zich goed is, zonder lekken want dat was t probleem.

Je opbouw begint goed vorm te krijgen, ik vind dat deze tank ook best kan.

Suc6
 
Vorig weekend zijn de carbs erop gegaan en is alles nog eens extra gecontroleerd geweest.

dus the moment of truth.... hij geeft geen kik...

Voordien is het elektrisch systeem gecontroleerd en ging de startmotor rond. Dit weekend, met verder geen veranderingen aan het elektrisch systeem, wilde de startmotor niet rondgaan.
Ik vermoed ergens een kabelbreuk te hebben of fiches die niet meer goed doorgeven. Er zijn namelijk wel enkele componenten losgemaakt voor het slijpen aan het frame.

Ik vroeg me ook af of iemand weet wat de "startvoorwaarden" zijn bij zo'n XJ/FJ?

* mag de zijstandaard uit staan?
* moet de koppelingshendel ingeknepen zijn?
* moet hij oliedruk hebben?
*.....

na wat rommelen aan draadjes, koppeling inknijpen wel of niet en tal van andere dingen geprobeerd te hebben kreeg ik plots wel beweging in de startmotor en bij een 2de druk op de knop weer niet...

Ik heb dus geen idee aan wat het wel of niet ligt maar ik vrees dat ik de kabeloom ga moeten strippen en controleren op kabelbreuk, en alle connectoren inspuiten met contactspray... Dan proberen we eens opnieuw.
 
Vorig weekend zijn de carbs erop gegaan en is alles nog eens extra gecontroleerd geweest.

dus the moment of truth.... hij geeft geen kik...

Voordien is het elektrisch systeem gecontroleerd en ging de startmotor rond. Dit weekend, met verder geen veranderingen aan het elektrisch systeem, wilde de startmotor niet rondgaan.
Ik vermoed ergens een kabelbreuk te hebben of fiches die niet meer goed doorgeven. Er zijn namelijk wel enkele componenten losgemaakt voor het slijpen aan het frame.

Ik vroeg me ook af of iemand weet wat de "startvoorwaarden" zijn bij zo'n XJ/FJ?

* mag de zijstandaard uit staan?
* moet de koppelingshendel ingeknepen zijn?
* moet hij oliedruk hebben?
*.....

na wat rommelen aan draadjes, koppeling inknijpen wel of niet en tal van andere dingen geprobeerd te hebben kreeg ik plots wel beweging in de startmotor en bij een 2de druk op de knop weer niet...

Ik heb dus geen idee aan wat het wel of niet ligt maar ik vrees dat ik de kabeloom ga moeten strippen en controleren op kabelbreuk, en alle connectoren inspuiten met contactspray... Dan proberen we eens opnieuw.
Bij de mijne (XJ750):
- Contact op
- Zien dat de hoofdschakelaar op ON staat (rechter stuurschakelaar)
- Koppelingshendel in
- Startknop indrukken

Misschien moet je even een elektrisch schema er bij nemen en zien hoe het "veiligheidscircuit" loopt. Meestal batterij -> zekering -> contactslot -> eventuele extra schakelaars (standaard, koppeling, rem, ..) -> hoofdschakelaar -> startknop.

Aan de hand van het schema kun je dan ook snel vinden waar er wel/geen verbinding is en zo het probleem achterhalen :)
 
Bedankt voor je reactie. Als ik zeker ben dat de koppelingshendel ingedrukt moet zijn ben ik vrij zeker dat het probleem daar ligt want hij wilde ook starten zonder dat deze ingedrukt was.
Het elektrisch schema heb ik alleen in zwart wit en daar is het helaas niet zo duidelijk wat nu wel of niet geschakeld moet zijn.
Ik neem aan dat als als je koppelt dat contact is uitgeschoven en dus geen verbinding maakt. Als ik de kabeltjes gewoon los doe moet die dus hetzelfde effect geven als koppelen...
 
Bedankt voor je reactie. Als ik zeker ben dat de koppelingshendel ingedrukt moet zijn ben ik vrij zeker dat het probleem daar ligt want hij wilde ook starten zonder dat deze ingedrukt was.
Het elektrisch schema heb ik alleen in zwart wit en daar is het helaas niet zo duidelijk wat nu wel of niet geschakeld moet zijn.
Ik neem aan dat als als je koppelt dat contact is uitgeschoven en dus geen verbinding maakt. Als ik de kabeltjes gewoon los doe moet die dus hetzelfde effect geven als koppelen...
Op het zwart/wit schema staan toch ook gewoon kleurcodes? ;) Dit zou je wel moeten helpen:
1992_xj600_wiring_diagram.jpg


Het starter relay is massagestuurd en wordt rechtstreeks aangestuurd door de startschakelaar. Alleen zit er een "specialleke" ingebouwd in de vorm van de "relay assembly" links onder. De massa verbinding van het startrelais naar de startschakelaar kan namelijk worden onderbroken door een relais in de "relay assembly" die bekrachtigd wordt door een rode draad (+12V) en aan de andere kant aan massa hangt. Als 1 van die items die vasthangt aan de massa dus verbinding maakt, dan gaat er stroom door het relais en kun je niet starten. Wat er allemaal aan hangt:
- Koppelingsschakelaar
- Neutraalschakelaar
- Zijstandaardschakelaar

Koppeling is ook verbonden met de ontsteking, dus die zal ook niet werken als niet alles doet wat het moet doen. Loskoppelen zou inderdaad moeten werken, als het dat niet is kan er eventueel ook iets met de ontstekingsmodule zijn, maar dat valt vast wel door te meten. Om te controleren of het startrelais nog werkt kun je even de blauwe kabel naar massa verbinden, dan zou de starter moeten draaien.

Heb je trouwens je accuspanning al eens bekeken? Veel van de ontstekingsmodules gebruikt op Yamaha's hebben een bepaalde minimum spanning nodig. Als je daar onder zit dan kun je proberen wat je wilt, maar gaat er niets gebeuren (vonken in dit geval).
 
Laatst bewerkt:
Dus je kan ook niet starten met de zijstandaardschakelaar? Hij staat namelijk gewoon op de zijstand en ik kan de startmotor laten ronddraaien (af en toe) met het indrukken van de startknop dus dit zou ook niet mogen?
Dan vermoed ik dat beide contact kapot zijn en dus wat aandacht nodig hebben...

Het schema is trouwens eentje van de diversion en niet voor de versie die ik heb, die is tot in 1991 gemaakt. Maar ik kan er wel al een heleboel uit afleiden en veel kleuren komen overeen.

Bedankt!
 
Hoe ver staat het hiermee? Ben zelf van Lier en heb ook een FJ600 ('88) waar ik een cafe racer van wil maken, dus ik ben benieuwd naar je resultaat! :D

Mijne is volledig origineel en kan starten, mits andere batterij. Hij draait wel niet super, maar heeft (volgens mij) een afstelling van de carbu's of een andere instelling van het stationaire toerental nodig.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet op welke fiets je doelt, maar er is nog niet gelast aan mijn FJ600, al is dat wel nog nodig :)
 
Weet iemand toevallig of he klopt dat een bandit 600 achterbrug geen stofkappen heeft? Ik vind dat wat vreemd maar de verkoper van de achterbrug was er zeker van, en als ik kijk bij een bandit die ik op straat ZG staan zie ik ze er ook geen gemonteerd zitten. Het is wellicht toch aan te raden deze te monteren of is dat niet nodig?

Klopt, maar ze zijn als het goed is gelagerd met stofkappen (-RS, -RZ of -Z toevoeging).
 
Terug
Bovenaan Onderaan