Honda CB500R/F/X 35KW

Leviathius

Die hard MF'er
12 mei 2016
260
47
Aangezien voor deze (A2) motoren alleen een nieuwsbericht was in het 'algemene praat' gedeelte van het forum, bij deze het officiële topic voor deze drie broertjes!

De sportieveling: CBR500R
De CBR500R is uitgerust met onze betrouwbare 500 cc inline tweecilindermotor. De stoere vormgeving van de body wordt gecombineerd met een verbeterde tuning voor extra spannende raceprestaties.
c4.jpg


De streetfighter: CB500F
Een ritje door de stad of een weekendje weg – kies voor de naked stijl, de strakke handling en het verbluffende vermogen dat je hart sneller doet kloppen.
c4.jpg


De avonturier: CB500X
Door de soepele handling en de ontspannen, rechte zithouding kun je met de CB500X moeiteloos elk terrein aan. Dus of je nu rijdt in de stadsjungle of toert op onbekend terrein en je kunt altijd even ontsnappen aan de dagelijkse sleur.
c4.jpg


Specificaties:
- 471cc vloeistofgekoelde paralleltwin
- Zesversnellingsbak
- 35KW (47bhp)
- 43 Nm / 7.000 tpm (95/1/EC)
- R:194kg, F:190kg, X:196kg
- 15,7L (F,R), 17,3L (X)
- 170-180km/u top
- 1 op 25
- 120/70-17 (voor)/160-60-17 (achter)

Ik zal aftrappen met een foto, hierbij mijn trotse bezit sinds september 2016:
full.jpg


Wil je jouw CB500R/X/F ook in de startpost, laat het even weten dan zet ik hem erbij.
 
Toch leuk om te zien dat die 500R wat trekjes van de nieuwe 1000RR heeft. Vind het in ieder geval een geslaagd ontwerp! :)

jornaldomotociclista.com_2016CBR500R_48.jpg


cw1016-2017-honda-cbr1000rr-sp-image-22.jpg


Die remschijf bevestigingsmethode van de 500R heb ik trouwens nog nooit eerder gezien. Opvallend genoeg is dat alleen bij deze afbeelding. Niet bij jouw bovenstaande.
 
Nou je het zegt inderdaad ja, bij jouw 500R afbeelding is de schijf echt aan de spaken vast gemaakt ipv aan de as. Misschien heb jij de afbeelding van de 2017 versie ;)
 
De remschijfbevestiging is bij beiden hetzelfde, enig verschil is de ABS ring die het er anders doet uitzien. Oftewel de CBR heeft in dit geval geen ABS
 
De remschijfbevestiging is bij beiden hetzelfde, enig verschil is de ABS ring die het er anders doet uitzien. Oftewel de CBR heeft in dit geval geen ABS

Heel scherp! Je kunt inderdaad zien dat de remschijf ook bij de 500R met ABS niet bij het centrum van het wiel vastzit, maar bij de spaken ja. Nog nooit zo eerder bij een motor tegengekomen. :P
 
Mijn CB500X 2016 met recent een Gipro met mount omdat ik soms zit te zoeken naar de zevende versnelling. :X
full
 
Ik heb precies diezelfde versnellingsindicator. Werkt erg fijn!

Wat betreft die 7de versnelling zoeken is bestaat er een oplossing. Als je een achtertandwiel neemt met 39 tanden ipv 41T nu, dan scheelt dat in toeren schijnt. Maar dan lever je wel in op acceleratie.

Zelf nog niet gedaan, maar het is een optie om te overwegen natuurlijk.
 
Hier de CB500X voor modeljaar 2017. Euro 4, een andere mooiere uitlaat maar geen cover meer onder de motor
full
 
Jammer van de bellypan die weg is, maar de uitlaat is wel een verbetering vind ik. Ook eindelijk de update van de strakkere body lijnen.
 
Leviatius: Thanks mate voor de moeite om een nieuw topic te openen daar waar het hoort. :}
De Gipro werkt i.d.d erg goed, jammer dat Honda geen indicator heeft ingebouwd in de cockpit, maar ja je kunt niet alles hebben zullen we maar zeggen.

Pendragon: Mooie bike heb je. Is de rally raid Kit niet alleen maar in België te krijgen??
Ik had al wat You Tube filmpjes gezien en moet toegeven het ziet er erg vet uit maar ik ben wel bang dat het niet goedkoop zal zijn.

Beetje vreemd dat de 2017 Honda prijslijst nog niet bekend is terwijl we al richting eind januari gaan. Ben benieuwd of en hoeveel de motoren duurder worden.

Van mijn dealer hoorde ik dat de verkoop van de zwaardere motoren wat afneemt ten gunste van de lichtere modellen en dat zou dan motorrijbewijscategorie onafhankelijk zijn.
Dit jaar krijgt althans de CB500X in meer of mindere mate last van de lichtere Suzuki V-strom 250 en de Kawasaki Versys 300x. Ben benieuwd hoe ze er in het echt gaan uitzien maar mijn fijne Honda ga ik er in ieder geval absoluut niet op inruilen.
 
Zoals ik al zei in het vorige topic afgelopen week wezen kijken voor een CB 500 X, proefritje mee gedaan en reed zeer lekker!

Over twee weekjes ophalen in elk geval! 2013-model! :)
 
De rally raid kit word in Engeland gemaakt door het bedrijf Rally Raid en is daar gewoon te bestellen.
Alles compleet kost het idd zo'n 3000/3500 euro ja :')
 
AJJ: Proficiat goede keus daar zal je geen spijt van krijgen en welkom op het topic. Laat ons wat weten als je hem hebt. :]

Pendragon: Wat ik al schreef super super gaaf :9~ maar(voor mij) best wel aan de prijs.
 
Zoals ik al zei in het vorige topic afgelopen week wezen kijken voor een CB 500 X, proefritje mee gedaan en reed zeer lekker!

Over twee weekjes ophalen in elk geval! 2013-model! :)

Gefeliciteerd! Ga je geen spijt van krijgen :)
 
Heb sinds kort een paddock-stand en merk dat het toch best wel instabiel is om met van die universele draagarmen de motor te liften. Het staat wel stabiel, maar het ziet er zo instabiel uit.

Nu heb je natuurlijk ook bobbins voor op de motor, maar de CB500F heeft hier geen gaten voor.. Zijn er mensen die ook een paddock hebben en een of andere oplossing hebben dat de motor stabieler op de paddock staat? Op aliexpress heb ik al de volgende oplossing gezien, maar chinees aluminium blijf ik huiverig voor: https://goo.gl/yGKJP9
 
Heb sinds kort een paddock-stand en merk dat het toch best wel instabiel is om met van die universele draagarmen de motor te liften. Het staat wel stabiel, maar het ziet er zo instabiel uit.

Nu heb je natuurlijk ook bobbins voor op de motor, maar de CB500F heeft hier geen gaten voor.. Zijn er mensen die ook een paddock hebben en een of andere oplossing hebben dat de motor stabieler op de paddock staat? Op aliexpress heb ik al de volgende oplossing gezien, maar chinees aluminium blijf ik huiverig voor: Waase CNC Aluminium Achterbrug Swingarm Spool Slider Adapters Mounts Voor HONDA CB500F CB500X CBR500R 2013 2014 2015 2016 2017 in Waase CNC Aluminium Achterbrug Swingarm Spool Slider Adapters Mounts Voor HONDA CB500F CB500X CBR500R 2013 2014 2015 2016 2017 van Noten & Bouten op AliExpress.com | Alibaba Groep


Ik heb deze eronder zitten:

Honda CBR500R, Honda CB500F and Honda CB500X ('13-) ('13-) Offset Cotton Reels CR0045

Zo kan ik één paddockstand gebruiken voor beide motoren. Wel een rot klus om ze eronder te zetten...
 
Heb sinds kort een paddock-stand en merk dat het toch best wel instabiel is om met van die universele draagarmen de motor te liften. Het staat wel stabiel, maar het ziet er zo instabiel uit.

Nu heb je natuurlijk ook bobbins voor op de motor, maar de CB500F heeft hier geen gaten voor.. Zijn er mensen die ook een paddock hebben en een of andere oplossing hebben dat de motor stabieler op de paddock staat? Op aliexpress heb ik al de volgende oplossing gezien, maar chinees aluminium blijf ik huiverig voor: https://goo.gl/yGKJP9

Ik heb de Chineze oplossing zelf getekend en op m'n werk uit laten frezen, zal er later wel ff een foto van maken.
 
Ik heb de Chineze oplossing zelf getekend en op m'n werk uit laten frezen, zal er later wel ff een foto van maken.

En dat werkt prettig? Want het draaipunt zit dan achter de achter-as van je motor. Lijkt mij dat het dan misschien niet helemaal stabiel staat en je paddock naar voren kan klappen? Als dat niet zo is, hoor ik het graag! En hoeveel zou het kosten bij je werk, dan ben ik anders wel geïnteresseerd in een Pendragon-custom-made :9
 
En dat werkt prettig? Want het draaipunt zit dan achter de achter-as van je motor. Lijkt mij dat het dan misschien niet helemaal stabiel staat en je paddock naar voren kan klappen? Als dat niet zo is, hoor ik het graag! En hoeveel zou het kosten bij je werk, dan ben ik anders wel geïnteresseerd in een Pendragon-custom-made :9

Dit is alleen praktisch bij het schoonmaken van de motor e.d en het smeren van de ketting.
Voor het demonteren van het achterwiel of spannen van de ketting uiteraard niet ;)

Maar is op mijn werk niet echt tijd om meerdere custom setjes te maken helaas.
 
Dit is alleen praktisch bij het schoonmaken van de motor e.d en het smeren van de ketting.
Voor het demonteren van het achterwiel of spannen van de ketting uiteraard niet ;)

Maar is op mijn werk niet echt tijd om meerdere custom setjes te maken helaas.

Ja oke, maar dat zal ook hoofdzakelijk mijn doel zijn. Anders heb ik nog de universele draagarmen om hem aan alleen de swingarm te liften. Ik verbeeld me alleen meer in dat doordat het draaipunt achter de as zit, de motor naar voren kan schieten. Maar als ik jou zo hoor zal dat niet het geval zijn :t.

Ah dat is jammer, dan ga ik er gewoon een bestellen bij onze Chinese vrienden.
 
Bij deze een foto van de mijne
Verder werkt het perfect, staat super stabiel.
Ik heb eventueel wel een tekening voor je met de maten, dan kan je hem ergens anders laten frezen.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb precies diezelfde versnellingsindicator. Werkt erg fijn!

Wat betreft die 7de versnelling zoeken is bestaat er een oplossing. Als je een achtertandwiel neemt met 39 tanden ipv 41T nu, dan scheelt dat in toeren schijnt. Maar dan lever je wel in op acceleratie.

Zelf nog niet gedaan, maar het is een optie om te overwegen natuurlijk.

Even hierop inhakend, ik heb een suzuki gs500, de goedkoopste manier van motorrijden :+ , en heb afgelopen weekend mijn voortandwiel vervangen met een exemplaar dat twee extra tanden heeft (18 ipv 16). Dit geeft bij mij een vermindering van 600 toeren. (Dus 5500 ipv 6100 toeren bij 120 km/h op de teller) Voor mij geeft het veel meer rust en vind ik de eerste versnellingen iets mooier omdat ze wat langer zijn. Op topsnelheid heb ik wel iets ingeleverd, ik kwam nog maar tot 180 ipv 188 maar dat is nog steeds snel zat.. :P
 
Mijn 2016 cb500x staat nu bij motoport omdat de tank na 9 maanden al begon te roesten op de bevestigingsbeugel van het zadel en onderaan bij de las van de tank (allemaal onder het zadel)
Word nu gerepareerd onder garantie maar wel een aandachtspuntje misschien voor meer mensen hier?
 
Terug
Bovenaan Onderaan